Araştırmacılar, rubik küpünü bir saniyeden kısa bir müddette çözebilen bir yapay zekâ algoritması geliştirdi. Bu çalışma, yapay zekâ sistemlerinin düşünebileceğini, plân yapabileceğini ve kararlar alabileceğini gösteren bir adım niteliğini taşıyor. Rastgele spesifik bir malumat ya da oyun içi insan yönlendirmesi olmadan rubik küpünü çözebilen algoritmanın ismiyse DeepCubeA. Bu algoritmayı geliştirilenler ise California Üniversitesi’nden bilgisayar bilimciler ve matematikçiler.
California Üniversitesi profesörlerinden ve araştırmanın muharriri Pierre Baldi, “Yapay zekâ, yerkürenin en düzgün satranç ve Go (Çin satrancı) oyuncularını yenmeyi başardı. Lakin rubik küpü üzere daha güç bulmacalar bilgisayarlar tarafından çözülmemişti. Biz de yapay zekâ yaklaşımına açık olduklarını düşündük” dedi.
Baldi, rubik küp çalışmasıyla ilgili olarak başkaca “Rubik küpün tahlili, daha sembolik, daha matematiksel ve soyut düşünmeyi gerektiriyor. Yani bu biçim bulmacayı çözebilen bir derin öğrenme makinesi düşünebilen, aklı olan, plân yapabilen ve karar alabilen bir sistem olmaya daha da yaklaşmış demektir.” dedi.
Araştırmacılar, çalışma sırasında DeepCubeA’in tüm test konfigürasyonlarının tamamını çözdüğünü ve testlerin %60’ında da tahlile en kısa yoldan ulaştığını belirtti. Algoritma başkaca Sokoban üzere öteki kombinasyonal oyunlarda da kullanılabiliyor.
Araştırmacıların ilgilendiği bir vesair mevzu ise yapay zekânın bu hamleleri neden ve nasıl yaptığı ve bu metodu mükemmelleştirmesinin ne kadar sürdüğüydü. Baldi, geliştirdikleri yapay zekânın öğrenme işini kendi kendine hallettiğini ve birçok vakit tahlile en kısa hamle sayısıyla ulaştığını lisana getirdi.
Araştırmacılara nazaran bu biçim araştırmaların en asıl emeli, yeni nesil yapay zekâ sistemlerini inşa etmek.