iltasyazilim
FD Üye
Mukaddes ruh, vahiy meleği RuhulKudüs, ruhve kudüskelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir Bu kelimelerin ikisi de Arapçadır Ruh; hayat, idrak ve hareketin kaynağı, maddenin tanı mukabili, manevi varlık, vahiy, Allah kelâmı, Kur'ânı Kerim, kuvvet, vahiy meleği, Cebrâil, his, duygu ve benzeri manalar işin kullanılır (Raşid elİsfahânî, elMüfredât) GaribilKur'ân, Mısır 1961, ruhmd)
Bununla beraber, ruh'un gerçek manasını Allah'tan başka kimse bilmez Çünkü bu husus, Yüce Allah tarafından şöyle haber verilmiştir:
Sana ruhtan sorarlar De ki: Ruh, Rabb'imin emrindendir Size ilimden pek az bir şey verilmiştir(elİsrâ, 1785)
Kudüskelimesinin aslı ise, kudsdür ve mukaddes, mübârek, her türlü fenalıktan arınma demektir Bu iki kelimenin birleşmesinden meydana gelen ruhulkudüs, herhangi bir şaibe ile lekelenme ihtimali olmayan, mukaddes ve temiz ruh, vahiy meleği, Cebrâil demektir (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, V, 3125)
Ruh kelimesi Kur'ân'da birkaç yerde geçmekte ve değişik manalara gelmektedir Ruhu'lKudüs ise, yalnız dört yerde geçmektedir Bulunduğu âyetlerdeki manası hakkında âlimlerin farklı yorumları olmuştur Ancak çoğunluğun kanaatına göre, vahiy meleği olan Cebrâil demektir RuhulKudüs kelimesinin geçtiği âyetlerden birinin meâli şöyledir:
Andolsun, Musâ'ya Kitâbı verdik, arkasından peygamberler gönderdik Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu Ruhu'lKudüs (Cebrâil) ile destekledik (elBakara, 287)
Alimlerin bu âyette geçen RuhulKudüs hakkındaki değişik görüşlerini şöyle sıralayabiliriz:
1 RuhulKudüs, Yüce Allah'ın isimlerinden biridir
2 Mukaddes kitap olan Kur'ân ve diğer bir görüşe göre İncil demektir
3 RuhulKudüs, Allah'ın ruhu demektir
4 Vahiy meleği olan Cebrâil demektir Alimlerin ekseriyeti bu görüştedir Çeşitli hadislerde ve şairlerin şiirlerinde de, bu manada kullanılmıştır (etTaberî, Camiu'lBeyân, Mısır 1954, I, 404 vd; elKurtubî, elCamiu li AhkâmilKur'ân, Mısır 1967, II, 24; erRâzî, etTefsirulKebir, III, 177)
Bu görüşü benimseyen alimlere göre, aşağıdaki âyetlerde geçen RuhulKudüs de Cebrâil demektir:
İşte biz, o elçilerden kimini kiminden üstün kıldık Allah onlardan kimiyle konuştu, kimini de derecelerle yükseltti Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu RuhulKudüs (Cebrâil) ile destekledik (elBakara, 2253);
Allah demişti ki: Ey Meyrem oğlu İsâ, sana ve annene olan nimetimi hatırla, hani seni RuhulKudüs (Cebrâil) ile desteklemiştim(elMaide, 5 110);
De ki: İnsanları sağlamlaştırmak ve müslümanlara yol gösterici ve müjde olmak üzere onu, RuhulKudüs (Cebrâil), Rabb'inden hak (ve hikmet) gereğine indirdi(enNahl, 16102)
RuhulEmin de, RuhulKudüs ile eş anlamlıdır Yani o da Cebrâil demektir Kur'ân'da yalnız bir yerde geçmektedir:
Onu, erRuhu'lEmin (güvenilir ruh, yani Cebrâil) indirdi(eşŞuara, 26 193)
Şair Hassan'ın naklettiğine göre, Hz Muhammed (sas) onun için dua etmiş ve duasında Ya Rabbi, Hassan'ı RuhulKudüs ile takviye etdemiştir Hassan bunu söylerken, Ebu Hüreyre'yi de şahit olarak göstermiştir (Buhârî, Salat, 68; Müslim, Fedâilu'sSahabe, 151, 152; Neseî, Mesâcid, 24 Ayrıca bk Cebrail mad)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Bununla beraber, ruh'un gerçek manasını Allah'tan başka kimse bilmez Çünkü bu husus, Yüce Allah tarafından şöyle haber verilmiştir:
Sana ruhtan sorarlar De ki: Ruh, Rabb'imin emrindendir Size ilimden pek az bir şey verilmiştir(elİsrâ, 1785)
Kudüskelimesinin aslı ise, kudsdür ve mukaddes, mübârek, her türlü fenalıktan arınma demektir Bu iki kelimenin birleşmesinden meydana gelen ruhulkudüs, herhangi bir şaibe ile lekelenme ihtimali olmayan, mukaddes ve temiz ruh, vahiy meleği, Cebrâil demektir (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, V, 3125)
Ruh kelimesi Kur'ân'da birkaç yerde geçmekte ve değişik manalara gelmektedir Ruhu'lKudüs ise, yalnız dört yerde geçmektedir Bulunduğu âyetlerdeki manası hakkında âlimlerin farklı yorumları olmuştur Ancak çoğunluğun kanaatına göre, vahiy meleği olan Cebrâil demektir RuhulKudüs kelimesinin geçtiği âyetlerden birinin meâli şöyledir:
Andolsun, Musâ'ya Kitâbı verdik, arkasından peygamberler gönderdik Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu Ruhu'lKudüs (Cebrâil) ile destekledik (elBakara, 287)
Alimlerin bu âyette geçen RuhulKudüs hakkındaki değişik görüşlerini şöyle sıralayabiliriz:
1 RuhulKudüs, Yüce Allah'ın isimlerinden biridir
2 Mukaddes kitap olan Kur'ân ve diğer bir görüşe göre İncil demektir
3 RuhulKudüs, Allah'ın ruhu demektir
4 Vahiy meleği olan Cebrâil demektir Alimlerin ekseriyeti bu görüştedir Çeşitli hadislerde ve şairlerin şiirlerinde de, bu manada kullanılmıştır (etTaberî, Camiu'lBeyân, Mısır 1954, I, 404 vd; elKurtubî, elCamiu li AhkâmilKur'ân, Mısır 1967, II, 24; erRâzî, etTefsirulKebir, III, 177)
Bu görüşü benimseyen alimlere göre, aşağıdaki âyetlerde geçen RuhulKudüs de Cebrâil demektir:
İşte biz, o elçilerden kimini kiminden üstün kıldık Allah onlardan kimiyle konuştu, kimini de derecelerle yükseltti Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu RuhulKudüs (Cebrâil) ile destekledik (elBakara, 2253);
Allah demişti ki: Ey Meyrem oğlu İsâ, sana ve annene olan nimetimi hatırla, hani seni RuhulKudüs (Cebrâil) ile desteklemiştim(elMaide, 5 110);
De ki: İnsanları sağlamlaştırmak ve müslümanlara yol gösterici ve müjde olmak üzere onu, RuhulKudüs (Cebrâil), Rabb'inden hak (ve hikmet) gereğine indirdi(enNahl, 16102)
RuhulEmin de, RuhulKudüs ile eş anlamlıdır Yani o da Cebrâil demektir Kur'ân'da yalnız bir yerde geçmektedir:
Onu, erRuhu'lEmin (güvenilir ruh, yani Cebrâil) indirdi(eşŞuara, 26 193)
Şair Hassan'ın naklettiğine göre, Hz Muhammed (sas) onun için dua etmiş ve duasında Ya Rabbi, Hassan'ı RuhulKudüs ile takviye etdemiştir Hassan bunu söylerken, Ebu Hüreyre'yi de şahit olarak göstermiştir (Buhârî, Salat, 68; Müslim, Fedâilu'sSahabe, 151, 152; Neseî, Mesâcid, 24 Ayrıca bk Cebrail mad)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız