iltasyazilim
FD Üye
Lada, bir Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler birliği projesi zarfında üretilmiş ve ardından dünyanın birçok noktasına ihraç edilmiş bir Rus aracıdır Lada, Sovyet Rusya ’nın en manâlı alet sanayi ürünlerinden biri kabul edilmekteydi O dönem dünyayı kasıp kavuran başta Alman arabaları olmak üzere İngiliz ve Amerikan üretimi araçlara karşı taraf olarak tasarlanmıştır 1966 yılında Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği ’nde sabit olan Lada fabrikası, Avtovaz firması adı aşağı üretime başlamıştır Likya dilinde dişi anlamına gelen Lada, Rus halkının yerli otomobili olmayı başarmıştır 27 Temmuz 1966 tarihinde belirlenmiş olan Lada fabrikası, yılda az kalsın 650 bin adet araç üretebiliyordu 1960 ’lı yılları deneme yanılma yöntemi ile geride bırakan Lada, bu dönemde iç pazarda Ciguli (Zhiguli) adı altında araç üretmeye başlamıştı Bu araç sahiden bir İtalyan markası olan ve başlıca adı Fabbrica İtaliana Automobili Torino olan FIAT alınarak dizayn edilmiştir Hatta aracın şasisi dahi benzer şekilde tasarı edilmiştir 1970 ’li yıllara gelindiğinde vasıta üretiminde ciddi bir yol almayı başaran Rus şirket, artık iç pazar dışarıya dış pazara da araç üretir ve ihraç eder olmuştur
Başta günümüzde halen de görebileceğiniz Lada Niva ve Vega modelleri, Sovyetler Birliği iç pazarında yerini alsa da Sovyetler Birliği etkisi aşağıda olan öncelikle Yugoslavya elde etmek üzere doğu Avrupa ülkelerinin en fazla seçim ettiği araçlar arasına dahil olmuştur adeta 30 yıl süren bu ihracat sonucunda bilhassa de Yugoslavya ülkelerinden Sırbistan, Karadağ, Kosova, Makedonya ve Hırvatistan gibi ülkelere binlerce araç ihraç edilmiştir Bu araçları halen eski Yugoslavya ülkelerinin yollarında görmeniz mümkündür Sovyetler Birliği ’nin dağılmasıyla beraber, araç üretimine ara vermeyerek devamlı yeni Rus devleti, bu sefer de eski Sovyet ülkelerine araçları satar olmuş ve bunun yanı sıra, Güney Amerika ülkeleri de yeni pazarda yerlerini almıştır Pek ancak, Lada ihracatı 80 ’li yılların sonlarına doğru Türkiye ’ye de ulaşmayı başarmıştır Bu dönemde Türkiye en fazla Lada Niva ihraç eder olmuştur Bu vasıta 4 çeker olup genellikle kırsal yerler için daha uygun şekilde tasarlanmıştır Türkiye coğrafyasının Rus coğrafyasına göre daha kullanışlı olması aracın buradaki performansını da artırmış ve Türkler aralarında önemli bir popülarite elde etmiştir
Lada halen Rusya ’nın önde gelen ticari markaları arasında yer almakla beraber, üretimini de artırmıştır Şirket Fransızların dünyaca meşhur araba üreticisi Renault ile bir ortaklık kurmuştur Bu ortaklık kısmı bir ortaklıktır Ancak Rus pazarı Avrupa pazarında özellikle de doğu Avrupa pazarındaki gücüne bu ülkelerin Avrupa Birliği üyesi olmaları ve olmayanların da Avrupa Birliği ile ticari ilişkilere daha artı siklet vermesi hasebiyle önemli bir yara almıştır Bundan Böyle bu ülkelerde genelde Alman ve Fransız araçları daha pozitif görülmektedir
Başta günümüzde halen de görebileceğiniz Lada Niva ve Vega modelleri, Sovyetler Birliği iç pazarında yerini alsa da Sovyetler Birliği etkisi aşağıda olan öncelikle Yugoslavya elde etmek üzere doğu Avrupa ülkelerinin en fazla seçim ettiği araçlar arasına dahil olmuştur adeta 30 yıl süren bu ihracat sonucunda bilhassa de Yugoslavya ülkelerinden Sırbistan, Karadağ, Kosova, Makedonya ve Hırvatistan gibi ülkelere binlerce araç ihraç edilmiştir Bu araçları halen eski Yugoslavya ülkelerinin yollarında görmeniz mümkündür Sovyetler Birliği ’nin dağılmasıyla beraber, araç üretimine ara vermeyerek devamlı yeni Rus devleti, bu sefer de eski Sovyet ülkelerine araçları satar olmuş ve bunun yanı sıra, Güney Amerika ülkeleri de yeni pazarda yerlerini almıştır Pek ancak, Lada ihracatı 80 ’li yılların sonlarına doğru Türkiye ’ye de ulaşmayı başarmıştır Bu dönemde Türkiye en fazla Lada Niva ihraç eder olmuştur Bu vasıta 4 çeker olup genellikle kırsal yerler için daha uygun şekilde tasarlanmıştır Türkiye coğrafyasının Rus coğrafyasına göre daha kullanışlı olması aracın buradaki performansını da artırmış ve Türkler aralarında önemli bir popülarite elde etmiştir
Lada halen Rusya ’nın önde gelen ticari markaları arasında yer almakla beraber, üretimini de artırmıştır Şirket Fransızların dünyaca meşhur araba üreticisi Renault ile bir ortaklık kurmuştur Bu ortaklık kısmı bir ortaklıktır Ancak Rus pazarı Avrupa pazarında özellikle de doğu Avrupa pazarındaki gücüne bu ülkelerin Avrupa Birliği üyesi olmaları ve olmayanların da Avrupa Birliği ile ticari ilişkilere daha artı siklet vermesi hasebiyle önemli bir yara almıştır Bundan Böyle bu ülkelerde genelde Alman ve Fransız araçları daha pozitif görülmektedir