Geride bıraktığımız şubat ayı sonunda Rusya, Ukrayna’ya yönelik askeri harekât başlattığını duyurmuş ve savaş ilan etmişti. O günden bu yana da dünyanın tek konuştuğu bahis, bu iki ülke ortasında süren savaştı. Binlerce insanın hayatına kaybetmesine neden olan savaş, tıpkı vakitte birçok bölümün de etkilenmesine sebebiyet vermişti.
Teknolojiden cümbüşe kadar birçok alanın etkilenmesine neden olan savaş, ülkelerin ve birçok dev şirketin Rusya’ya yönelik yaptırım uygulamaya yönelmesine neden olmuştu. Rusya da buna karşılık olarak ataklar yapmıştı. Bizim de sizlere aktardığımız üzere geçtiğimiz günlerde gelen haberlerde Rusya’nın kimi ülkelere tahıl ve şeker ihracatını süreksiz olarak durdurduğu söz edilmişti. Artık de hala süren savaşın lojistik ve e-ticareti nasıl etkilediği ile ilgili açıklamalar yapıldı.
Türkiye’deki ihracatın önü açılabilir
Sektörün önde gelen isimleri, önümüzdeki günlerde Antalya’da düzenlenecek olan ve Türkiye’nin birinci e-ticaret fuarı olacak olan WORLDEF fuarı öncesinde savaşın tesirleri ile ilgili açıklamalarda bulundu. Rusya merkezli dev lojistik firması CDEK’in Türkiye CEO’su Sertalp Demirağ yaptığı açıklamalarda krizin e-ticaret ve lojistik operasyonlarına etkisini kıymetlendirdi.
2017’den beri CEO’luk vazifesini üstlenen Demirağ açıklamalarında, Türkiye’den Rusya’ya kargo çıkışlarında bir azalma olmadığının ve rastgele bir sorunun meydana gelmediğinin altını çizdi. Yaşananlar hasebiyle Avrupa’dan Rusya’ya yapılan ihracattaki yaşanan sorunların Türkiye’den ihracatın önünü açabileceğini düşündüklerini aktaran Demirağ, firmaların Rusya’da hizmetlerini durdurmasının pazardaki rekabeti düşürdüğünü; bunun da Türkiye’deki firmalar için büyük fırsatlar oluşturabileceğini kaydetti ve önümüzdeki devirde Türk perakende firmaları için çok büyük avantajların ortaya çıkabileceğini vurguladı.
E-ihracat Avrupa’da %60, Orta Doğu’da %80 arttı
E-ticaret firmalarının internet sitesi kurmalarını sağlayan ve dala yönelik tahlil, tasarım hizmetleri veren bilişim firması Ticimax’ın kurucus ve CEO’su Cenk Çiğdemli de savaşın tesirleri ile ilgili açıklamalar yaptı. Çiğdemli, Rusya-Ukrayna savaşı sonrası bölgeye yapılan ihracatın azaldığını; lakin e-ihracatın genelinde yükselme görüldüğünü tabir etti.
TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) E-ticaret meclisi üyesi de olan iş insanı, savaş sonrası Avrupa ve Orta Doğu’da e-ihracatta genel bir artış olduğunu da kelamlarına ekledi. Çiğdemli, Rusya-Ukrayna krizinin akabinde e-ihracatta Avrupa’da %60, Orta Doğu’da ise %80’e yakın yükselme görüldüğünü aktardı.