iltasyazilim
FD Üye
Allah Teala'nın rüyada görüleceği konusu, alimler arasında ihtilaflı bir konudur
İmamı Azam Ebu Hanife'nin rüyada Allah'ın görülebileceği, İmam Maturidi Hazretlerinin de görülemeyeceği şeklinde izahatı vardır Peygamber Efendimizin (asm) de Allah Teala'yı rüyasında gördüğü hadislerde belirtilmektedir (Akaid, Ömer Nesefi; Taftâzânî,Şerhu'lAkaid, s, 134)
Alimlerin çoğuna göre rüyada Allah'ı görmek mümkündür Tabii Allah kendi zatıyla değil sıfatlarının ve isimlerinin tecellisiyle görünür
Tirmizî’nin naklettiği rivayetlerde “Rabbimi en güzel surette gördüm manasına gelen ifadeye yer verilmiştir(bk Tirmizî, tefsir, 39)
Bu konuda alimlerin ittifak ettikleri husus bu hadisin tevil ve tabiri yapılırken, “Allah’ın hiçbir mahluka benzemediği, ona bir şekil biçilemeyeceği gerçeğinden hareket etmenin zorunlu olduğu noktasıdır
Bu sebeple, bir kısım âlimler, bu hadisi açıklamaktan çekinmiş, bunun aklımızın idrakinden âciz kaldığı müteşabih manası kapalı bir hadis olduğunu söylemişlerdir
Bunu açıklamayı tercih eden âlimler ise, Ehli sünnet akidesine ters düşmeyecek teviller yapmışlardır Bu tevillerin özeti şu merkezdedir:
a “Rabbimi en güzel surette gördüm ifadesinin manası, “Ben, en güzel surette iken; en büyük lütuflarına mahzar olduğum bir halde Rabbimi gördüm
b “Rabbimi en güzel surette gördüm demek, “Onun sıfatlarının tecellilerini, onun lütuf ve ikramlarını sonsuz mükemmellikte ve nihayetsiz güzellikte ve eşsiz bir cömertlikte gördüm demektir
c “Rabbimi en güzel surette gördüm den maksat; “Şimdiye kadar hiç görmediğim şekilde bana yaptığı lütuf ve ikramlarını, manevî nihayetsiz celal, kemal ve cemalini gördüğüm bir halde Rabbimi gördüm(bk Tuhfetu’lAhvezî, ilgili hadisin şerhi)
Bununla beraber, bu gibi müteşabih hadislerin manasını Allah’a ve Resulü'ne (asm) havale etmek en selametli yol olsa gerektir
Konuyla ilgili diğer rivayetler için bk:
Tirmizî, Tefsir:39, No:3235, 5368; Ahmed İbni Hanbel, Müsned, No:16621, 5584; Âcûrî, eşŞerî'a, No:1009, Sh397; Hakim elMüstedrek, No:191213, 1702; Hatîb, Tarihu Bağdâd, No:4253, 8146; İbni Huzeyme, etTevhîd, No:321, 2542; Ebu Ya'lâ, Müsned, No:2608, 4475; Darimî, Ru'yâ:12, No:2073, 1567; Hatîbi Tebrîzî, Mişkâtü'lMesâbîh, No:725,26,1230; Ali elMuttakî, Kenzü'lummal, No: 115254, 1228
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
İmamı Azam Ebu Hanife'nin rüyada Allah'ın görülebileceği, İmam Maturidi Hazretlerinin de görülemeyeceği şeklinde izahatı vardır Peygamber Efendimizin (asm) de Allah Teala'yı rüyasında gördüğü hadislerde belirtilmektedir (Akaid, Ömer Nesefi; Taftâzânî,Şerhu'lAkaid, s, 134)
Alimlerin çoğuna göre rüyada Allah'ı görmek mümkündür Tabii Allah kendi zatıyla değil sıfatlarının ve isimlerinin tecellisiyle görünür
Tirmizî’nin naklettiği rivayetlerde “Rabbimi en güzel surette gördüm manasına gelen ifadeye yer verilmiştir(bk Tirmizî, tefsir, 39)
Bu konuda alimlerin ittifak ettikleri husus bu hadisin tevil ve tabiri yapılırken, “Allah’ın hiçbir mahluka benzemediği, ona bir şekil biçilemeyeceği gerçeğinden hareket etmenin zorunlu olduğu noktasıdır
Bu sebeple, bir kısım âlimler, bu hadisi açıklamaktan çekinmiş, bunun aklımızın idrakinden âciz kaldığı müteşabih manası kapalı bir hadis olduğunu söylemişlerdir
Bunu açıklamayı tercih eden âlimler ise, Ehli sünnet akidesine ters düşmeyecek teviller yapmışlardır Bu tevillerin özeti şu merkezdedir:
a “Rabbimi en güzel surette gördüm ifadesinin manası, “Ben, en güzel surette iken; en büyük lütuflarına mahzar olduğum bir halde Rabbimi gördüm
b “Rabbimi en güzel surette gördüm demek, “Onun sıfatlarının tecellilerini, onun lütuf ve ikramlarını sonsuz mükemmellikte ve nihayetsiz güzellikte ve eşsiz bir cömertlikte gördüm demektir
c “Rabbimi en güzel surette gördüm den maksat; “Şimdiye kadar hiç görmediğim şekilde bana yaptığı lütuf ve ikramlarını, manevî nihayetsiz celal, kemal ve cemalini gördüğüm bir halde Rabbimi gördüm(bk Tuhfetu’lAhvezî, ilgili hadisin şerhi)
Bununla beraber, bu gibi müteşabih hadislerin manasını Allah’a ve Resulü'ne (asm) havale etmek en selametli yol olsa gerektir
Konuyla ilgili diğer rivayetler için bk:
Tirmizî, Tefsir:39, No:3235, 5368; Ahmed İbni Hanbel, Müsned, No:16621, 5584; Âcûrî, eşŞerî'a, No:1009, Sh397; Hakim elMüstedrek, No:191213, 1702; Hatîb, Tarihu Bağdâd, No:4253, 8146; İbni Huzeyme, etTevhîd, No:321, 2542; Ebu Ya'lâ, Müsned, No:2608, 4475; Darimî, Ru'yâ:12, No:2073, 1567; Hatîbi Tebrîzî, Mişkâtü'lMesâbîh, No:725,26,1230; Ali elMuttakî, Kenzü'lummal, No: 115254, 1228
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız