iltasyazilim
FD Üye
Saç Boyamak Caiz midir ?
Resulullah (sav) buyuruyor:
Hz Câbir (ra) anlatıyor:
Ebu Kuhâfe, Fetih günü Resülullah aleyhissalâtu vesselam'a getirilmişti Saçları köpük gibi bembeyazdı Aleyhissalâtu vesselâm:
Bunu hanımlarından birine götürün(de bunun saç ve sakalının rengini) değiştirsin Ama siyah(a boyamak)tan da kaçınınızbuyurdular
Süheybü'IHayr (ra) anlatıyor:
Resülullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ancak:
Ağaran saç ve sakallarınızı boyamada kullandığınız en iyi badana şüphesiz şu siyahtır (Çünkü siyah badana) kadınlarınızı size daha fazla rağbet ettiricidir, düşmanınızın içinde de hakkınızda daha çok korku doğurucudur
Hz Enes (ra)'a:
Resülullah aleyhissalâtu vesselâm saç ve sakalını boyadı mı?diye sorulmuştu,
şu cevabı verdi:
Aleyhissalâtu vesselâm, sakalının ön kısmında, onyedi veya yirmi tel dek bir aklık görmüştür (bunlar için boya olur mu!) diye cevap verdi
Ebû Hüreyre (ra)'tan nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur:
Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz Siz onların aksini yapınız: yani saçlarınızı boyayınız
Saçın beyazlığını başkalaştırmak için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir
İslâm'ın çıkışından önce yahudi ve hıristiyanlar güzel belirme ve süslenmenin ALLAH'a kullukla bağdaşmayacağını düşünerek, saçı boyayıp rengini değiştirmekten kaçınırlardı Hz Peygamber, ashabına egemen bir şahsiyet kazandırmak için saçı ve sakalı kına ya da başka bir badana maddesi ile boyayabileceklerini bildirdi Ama bu dikte bağlayıcı olmayıp mendupluk bildirir
Öteki yana kullanılacak boyada siyah renk seçim edilmemelidir Çünkü saç boyası genelde ihtiyar erkeklerin beyazlaşan saçları için laf konusu olur
Siyah renk ihtiyar kimseyi, olduğundan fazla genç gösterir Bu durum kınalama veya boyayı amacından saptırabilir
Fakat saçı beyazlaşan kimse genç olursa, onun siyaha boyamasında bir sakınca görülmemiştir Nitekim Sa'd b Ebî Vakkas, Ukbe b Âmir, Hasan, Hüseyin ve Cerîr gibi sahabelerin bu rengi tercih ettikleri nakledilmiştir
Genç kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur Öteki yanlamasına boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, badana sanayiinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir El, ayak ya da başa sürülen kınanın katı olan malzemesi temizlendikten sonra cilt veya saçlarda bıraktığı renk, suyun deriye nüfûzuna engel değildir Bu yüzden abdest veya gusle mani olmaz
Konuyla ilgili hadisleri değerlendiren islam bilginleri saçın siyah dışındaki renklere boyanmasını, kına ile boyanmasını kural olarak caiz görmekle birlikte, üçüncü kişilerin yanlış anlamasına ve aldanmasına yol açacağı için siyahla boyanmasının cevazında müterredit davranmışlardır Kadınların saçlarını siyaha boyatması ise umumuiyetle caiz görülür *
Resulullah (sav) buyuruyor:
Hz Câbir (ra) anlatıyor:
Ebu Kuhâfe, Fetih günü Resülullah aleyhissalâtu vesselam'a getirilmişti Saçları köpük gibi bembeyazdı Aleyhissalâtu vesselâm:
Bunu hanımlarından birine götürün(de bunun saç ve sakalının rengini) değiştirsin Ama siyah(a boyamak)tan da kaçınınızbuyurdular
Süheybü'IHayr (ra) anlatıyor:
Resülullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ancak:
Ağaran saç ve sakallarınızı boyamada kullandığınız en iyi badana şüphesiz şu siyahtır (Çünkü siyah badana) kadınlarınızı size daha fazla rağbet ettiricidir, düşmanınızın içinde de hakkınızda daha çok korku doğurucudur
Hz Enes (ra)'a:
Resülullah aleyhissalâtu vesselâm saç ve sakalını boyadı mı?diye sorulmuştu,
şu cevabı verdi:
Aleyhissalâtu vesselâm, sakalının ön kısmında, onyedi veya yirmi tel dek bir aklık görmüştür (bunlar için boya olur mu!) diye cevap verdi
Ebû Hüreyre (ra)'tan nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur:
Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz Siz onların aksini yapınız: yani saçlarınızı boyayınız
Saçın beyazlığını başkalaştırmak için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir
İslâm'ın çıkışından önce yahudi ve hıristiyanlar güzel belirme ve süslenmenin ALLAH'a kullukla bağdaşmayacağını düşünerek, saçı boyayıp rengini değiştirmekten kaçınırlardı Hz Peygamber, ashabına egemen bir şahsiyet kazandırmak için saçı ve sakalı kına ya da başka bir badana maddesi ile boyayabileceklerini bildirdi Ama bu dikte bağlayıcı olmayıp mendupluk bildirir
Öteki yana kullanılacak boyada siyah renk seçim edilmemelidir Çünkü saç boyası genelde ihtiyar erkeklerin beyazlaşan saçları için laf konusu olur
Siyah renk ihtiyar kimseyi, olduğundan fazla genç gösterir Bu durum kınalama veya boyayı amacından saptırabilir
Fakat saçı beyazlaşan kimse genç olursa, onun siyaha boyamasında bir sakınca görülmemiştir Nitekim Sa'd b Ebî Vakkas, Ukbe b Âmir, Hasan, Hüseyin ve Cerîr gibi sahabelerin bu rengi tercih ettikleri nakledilmiştir
Genç kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur Öteki yanlamasına boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, badana sanayiinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir El, ayak ya da başa sürülen kınanın katı olan malzemesi temizlendikten sonra cilt veya saçlarda bıraktığı renk, suyun deriye nüfûzuna engel değildir Bu yüzden abdest veya gusle mani olmaz
Konuyla ilgili hadisleri değerlendiren islam bilginleri saçın siyah dışındaki renklere boyanmasını, kına ile boyanmasını kural olarak caiz görmekle birlikte, üçüncü kişilerin yanlış anlamasına ve aldanmasına yol açacağı için siyahla boyanmasının cevazında müterredit davranmışlardır Kadınların saçlarını siyaha boyatması ise umumuiyetle caiz görülür *