iltasyazilim
FD Üye
şafii mezhebinde zekat
Zekâtın hikmet ve faydalarının tümünü burada saymak zordur Bunlar genelde fert ve toplumun yararına olan şeylerdir Zekâtın fay*dalarından bir kısmını şöyle sıralayabiliriz;
1 Zekât veren insan, zekât tamamen cömertliği öğrenerek bunu âdet edinir Nefsindeki cimrilik damarlarını söküp atar Eğer zekâtını, kişisel olarak kendisi malından ayırıp verirse bu durumu daha keskin bir şekilde hisseder Ayrıca zekâtın, malı eksilttiğinden fazla artırdığına tanık olur Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Sadaka hiçbir malı eksiltmez4
Zekât, malı eksiltmez belki artırır Çünkü Allah Teâlâ, zekât nedeniyle zekât veren kimseden zararı uzaklaştırır Halkın ona saldırmasını engeller O zekât sayesinde yararlanma yollarını kolaylaştırarak malı çoğaltır Bütün bunlarla beraber birey Allah rızası için infak etmenin sevabını da elde eder
2 Zekât, zekât verenle alanlar arasındaki kardeşlik ve sevgi bağını pekiştirir Zekâtın toplumda yayıldığını, her müslümanm malının zekâtını adalet sahiplerine verdiği düşünülecek olursa, müslümanlar arasındaki yakınlaşmanın, kaynaşmanın derecesi kestirilebilir Müslümanlar arasında yakınlaşma, kaynaşma olmazsa, toplumun esas taşı mesabesinde olan birlik ve beraberlik sağlanamaz Müslümanlar birbirlerine tek bir ceset gibi sevgi ve şefkat göstermek zorunda oldukları halde bunu yapmaz*larsa, toplum ayakta kalamaz
3 Sosyal ayrılıklara sebep olan, toplumda gereklilik ve sefalet kapılarını açan nedenler ne şekilde meydana gelirse gelsin zekât, toplumun ihtiyaçlarını karşılar Zekât, fertler aralarında meydana gelen sosyal farklılıkların tehlikelerinden, fakirliği meydana getiren sebeplerden toplumu koruyacak tek çaredir
4 Zekât, aylaklık ve tembelliğin, sebeplerinin çoğunu ortadan kaldırır Tembelliğin en Önemli sebebi fakirliktir Çünkü hiç mala sahip olmayan insan birşey yapma imkânına da sahip olamaz Fakat şeriatın gereğine tarafından zekât müessesesi çalıştığında, fakire, bir iş yapacak imkân sağlanmış olur
5 Zekât, kalpleri kin, korku ve hased gibi tehlikeli mikroplardan te*mizleyecek tek yoldur Toplumda acınacak şey, yardımlaşma ve şefkat duy*guları kalktığı vakit bu tehlikeli mikroplar yayılır Zekât müessesesi dilekçe edilip toplumda yaygınlaştırıldığı süre ise meyveleri açık bir şekilde görünerek kalpleri kin ve nefretten temizlemede zekât hayret verici bir tesir yapar, halkı, somut derecelerinin değişik olmasına karşın kardeş yapmada manâlı bir rol oynar
Onların mallarından bir sadaka al oysa o sadaka ile onları temizleyip tezkiye edesin (Tevbe103)
Zekât, İslâm'ın en önemli rükûnlarmdan biridir Zekâtın farz olduğunu bildiren kesin deliller, zekâtı, dinde olarak tanıdık ve in*kâr edenin kâfir olacağı rükûnlardan kılmıştır
Namazı kılın, zekâtı verin! (Bakara43)
'Zekâtı verin' emri Kur'an'da çoğu yerde tekrar edilmiştir Kur'an'ın 32 ayetinde zekâttan laf edilmiştir
Zekât'ın hadîsten delili ise Hz Peygamber'in şu sözüdür:
İslâm, beş başlıca üstüne yapı edilmiştir: Allah'tan başka ilah olmadığına, Muhammed'in O'nun kulu ve rasûlü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, haccetmek ye Ramazan orucunu yetişmek2
Onlar buna itaat ederlerse, kendilerine şunu bildir ancak Allah onlara zekâtı farz kılmıştır Bu zekât, zenginlerden alınır, fakirlere verilir3 *
Zekâtın hikmet ve faydalarının tümünü burada saymak zordur Bunlar genelde fert ve toplumun yararına olan şeylerdir Zekâtın fay*dalarından bir kısmını şöyle sıralayabiliriz;
1 Zekât veren insan, zekât tamamen cömertliği öğrenerek bunu âdet edinir Nefsindeki cimrilik damarlarını söküp atar Eğer zekâtını, kişisel olarak kendisi malından ayırıp verirse bu durumu daha keskin bir şekilde hisseder Ayrıca zekâtın, malı eksilttiğinden fazla artırdığına tanık olur Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Sadaka hiçbir malı eksiltmez4
Zekât, malı eksiltmez belki artırır Çünkü Allah Teâlâ, zekât nedeniyle zekât veren kimseden zararı uzaklaştırır Halkın ona saldırmasını engeller O zekât sayesinde yararlanma yollarını kolaylaştırarak malı çoğaltır Bütün bunlarla beraber birey Allah rızası için infak etmenin sevabını da elde eder
2 Zekât, zekât verenle alanlar arasındaki kardeşlik ve sevgi bağını pekiştirir Zekâtın toplumda yayıldığını, her müslümanm malının zekâtını adalet sahiplerine verdiği düşünülecek olursa, müslümanlar arasındaki yakınlaşmanın, kaynaşmanın derecesi kestirilebilir Müslümanlar arasında yakınlaşma, kaynaşma olmazsa, toplumun esas taşı mesabesinde olan birlik ve beraberlik sağlanamaz Müslümanlar birbirlerine tek bir ceset gibi sevgi ve şefkat göstermek zorunda oldukları halde bunu yapmaz*larsa, toplum ayakta kalamaz
3 Sosyal ayrılıklara sebep olan, toplumda gereklilik ve sefalet kapılarını açan nedenler ne şekilde meydana gelirse gelsin zekât, toplumun ihtiyaçlarını karşılar Zekât, fertler aralarında meydana gelen sosyal farklılıkların tehlikelerinden, fakirliği meydana getiren sebeplerden toplumu koruyacak tek çaredir
4 Zekât, aylaklık ve tembelliğin, sebeplerinin çoğunu ortadan kaldırır Tembelliğin en Önemli sebebi fakirliktir Çünkü hiç mala sahip olmayan insan birşey yapma imkânına da sahip olamaz Fakat şeriatın gereğine tarafından zekât müessesesi çalıştığında, fakire, bir iş yapacak imkân sağlanmış olur
5 Zekât, kalpleri kin, korku ve hased gibi tehlikeli mikroplardan te*mizleyecek tek yoldur Toplumda acınacak şey, yardımlaşma ve şefkat duy*guları kalktığı vakit bu tehlikeli mikroplar yayılır Zekât müessesesi dilekçe edilip toplumda yaygınlaştırıldığı süre ise meyveleri açık bir şekilde görünerek kalpleri kin ve nefretten temizlemede zekât hayret verici bir tesir yapar, halkı, somut derecelerinin değişik olmasına karşın kardeş yapmada manâlı bir rol oynar
Onların mallarından bir sadaka al oysa o sadaka ile onları temizleyip tezkiye edesin (Tevbe103)
Zekât, İslâm'ın en önemli rükûnlarmdan biridir Zekâtın farz olduğunu bildiren kesin deliller, zekâtı, dinde olarak tanıdık ve in*kâr edenin kâfir olacağı rükûnlardan kılmıştır
Namazı kılın, zekâtı verin! (Bakara43)
'Zekâtı verin' emri Kur'an'da çoğu yerde tekrar edilmiştir Kur'an'ın 32 ayetinde zekâttan laf edilmiştir
Zekât'ın hadîsten delili ise Hz Peygamber'in şu sözüdür:
İslâm, beş başlıca üstüne yapı edilmiştir: Allah'tan başka ilah olmadığına, Muhammed'in O'nun kulu ve rasûlü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, haccetmek ye Ramazan orucunu yetişmek2
Onlar buna itaat ederlerse, kendilerine şunu bildir ancak Allah onlara zekâtı farz kılmıştır Bu zekât, zenginlerden alınır, fakirlere verilir3 *