Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

sahib-i tertip misiniz?

sahib-i tertip misiniz?
0
116

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
(sahibi tertip: üzrinde 6 vakitten az kaza namazı bocu bulunan)


Kadın olsunerkek olsun bir kimsenin tertib sahibi sayılması için erginlik çağına girdiği vakitten itibâren en az altı vakit namazı kazaya kalmamış olmalıdır

Böyle bir kimsenin kazaya kalan namaz vaktinde kılınan namaz arasında ve kaza namazları arasında tertibe (sıraya) riâyet etmesi şarttır
Çünkü, îbni Ömer (RA)'den Peygamberimiz (SAV)'in:
Bir kimse namazı unutup da onu hatırlamasa ancak imâmla beraber kılarken hatırlasa unutmuş olduğu namazı kılsın, sonra imâmla beraber kılmış olduğu namazı tekrar kılsın» buyurmuşlardır

Eğer, namazlar arasında sırayı gözetmek şart olmasaydı, Peygamberimiz (SAV) imâmla kılınan namazın tekrarını emretmezlerdi
Hattâ Peygamberimiz (8AV) Hendek Muharebesinde dört,vakit namazı kılamamıştı Peygamberimiz (SAV) sıra ile kaza ettikten sonra:
«Beni nasıl namaz kılar gördünüz ise öylece namaz kılınız» buyurmuşlardır

Tertlb sahibi olan bir kişi, her nasılsa bir vakit namazı kılamayıp kazaya bıraksa, ikinci namaz vakti gelince önce kazaya kalan namazı kılması lâzımdır Eğer o kazaya kalmış namazı hatırladığı hâlde vaktin namazını kılarsa, imâmı A'zam (Rh A)'a göre; kılmış olduğu vakit muvakkaten bozulmuş olur

Ebû Yûsuf (Rh A)'a göre; bu namaz farz olmaktan çıkıp Nafile olur imâmı Muhammed (Rh A)'e göre; tamamen namaz olmaktan çıkar Bu kalan kaza namazını altı vakitten önce kılarsa, kılmış olduğu vakit namazlarının farziyeti bozulup nafile olurlar Altı vakit kıldıktan sonra bu kalan kazayı kılarsa îmâmı A'zam (Rh A)'a göre; bu altı vakit namaz sahih olur Ebû Yûsuf'la imâmı Muhammed (RhA)'e göre; sahih olmaz Meselâ: Bir kimse uykudan uyanamayıp Sabah Namazını kılmamış olsa, Sabah Namazını kaza etmeden ve her namaz kılarken bu kaza namazı hatırında olduğu hâlde Öğle Namazını, İkindi Namazını, Akşam Namazını, Yatsı Namazını, ertesi günün Sabah Namazını kılsa, o günün öğle Namazım da kılarsa vakit altı olduğundan bu öğle Namazı önceki beş vakit namazın sahih olmasına sebeb olur Eğer altıncı vakit olan öğle Namazında önce kazaya kalmış Sabah Namazını kaza ederse, kılmış olduğu beş vakit namaz bozulmuş olur Bu takdirde beş vakit namazın sahih olmasını te'min eden öğle Namazıdır ve beş vakit namazı bozan kazaya kalmış Sabah Namazıdır

Tertib sahibi Vitir Namazını kılmayıp, ertesi gün Sabah Namazından önce Vitir Namazını kaza etmeden, Sabah Namazını kılarsa, Sabah Namazı bozulur Bu mes'ele imâmı A'zam (Rh A)'a göredir

Ebû Yûsuf'la imâmı Muhammed (Rh Aleyhimâ)'e göre; Vitir Namazı sünnet olduğu için Sabah Namazı bozulmaz Çünkü, sünnet
namazlarla, farz namazlar arasında sırayı gözetmek şart olmayıp, farzlar arasında şarttır Bir kimse unutup Yatsı Namazını abdestsiz olarak kıldıktan sonra, sünnetler ile Vitir Namazını abdestli kılsa İmâmı A'zanı (Rh A)'a göre; sünnetleri tekrar kılar, fakat Vitir Namazını kılmaz Ebu Yûsuf la îmâmı Muhammed (Rh Aleyhimâ)'e göre; Vitir Namazını da tekrar kılar

İmâmı A'zam'la Ebû Yûsuf (Rh Aleyhimâ) 'a göre; namazın farziyet vasfı bozulmadan asıl namaz bozulmayıp Nafile olur Çünkü Iftitâh Tekbiri namazın farziyet vasfıyla asıl namaz için alınmış olur Bu takdirde zaruretten dolayı vasfın bozulmasıyla asıl namaz bozulmayıp Nafile namaza dönüşür
Meselâ: Fakir olan bir kimse üzerinde borç olan keffâret orucunu tutarken zengin olup köle azâd etse, fakir iken tutmuş olduğu oruçlar Nafile oruca dönüşür
İmâmı Muhammed (Rh A)'e göre; namazın farziyet vasfı bozulunca, namazın aslı da bozulur Çünkü İftitâh Tekbiri farz için alınmıştır Farziyeti bozulunca farziyet için alınmış olan İftitâh Tekbiri de bozulur

Tertib sahibi, üç şeyin biliyle tertib sahibi olmaktan çıkar:
1 — Vaktin daralmasiyla Meselâ: Bu kimse kazaya kalmış olan Yatsı Namazını Sabah Namazında hatırlasa, vakit ise yalnız Sabah Na
mazını kılmaya müsâid bulunsa, Sabah Namazını kılar Yatsı Namazını önce kaza etmemesi, bu Sabah Namazının sahih olmasına mâni'
olmaz

2 — Unutmakla Çünkü uhutan kimse kaza namazını vakit namazından önce kılmaktan âcizdir Unutması sebebiyle kazaya kalan
namazını kılmakla mükellef tutulsa âciz olan kimseye gücünün yetmediği bir şeyle teklif edilmiş olur Çünkü ü Teâlâ (CC):
« hiçbir kimseye gücünün yeteceğinden başkasını yüklemez»(ElBakara sûresi; âySt: 286) buyurmuştur

3 — Kazaya kalan namazların altı olması Kazaya kalan bu namazlar gerek yeni kazaya kalmış olsun, gerek eskiden kazaya kalmış olsun Yakın bir zamanda kazaya kalmış bulunanlar altı vakit olunca ittifakla tertibi düşürür Eskiden kazaya kalmış altı vaktin tertibi düşürmesi hususunda âlimler ihtilâf etmişlerdir

Meselâ: Bir kimse bir ay namaz kılmasa bir ay da kılsa ve kalan bir aylık namazını kılarken üzerinde kalmış olan kaza namazı hatırında olsa; bazılarına göre; kılmış olduğu vakit namazı caiz olmaz Çünkü düşmüş olan tertîb tekrar dönmüştür Bazılarına göre ise; kılmış olduğu vakit namazı caizdir Fetva da bunun üzerinedir Çünkü eskiden kazaya kalmış namazlar tertibi düşürmüştür Yeniden namazı terketmek tertibin düşmesini kuvvetlendirmiştir Buna göre; gerek eskiden kazaya kalan namazlar, gerek yeni kazaya kalan namazlar altı olunca tertibi düşürür

Bir kimsenin üzerinde altı vakitten ziyâde kaza namazı olup, bu namazları kaza ederek beş vakitten aza düşürse tertibi tekrar dönmez
Bazı kimselere göre; tertîb tekrar döner

Bir kimse altı vakit veya daha ziyâde vakit namazını terkedip, üzerinde bu kaza namazları varken vakit namazlarını kılmaya başlasa, sonra bir vaktin namazını yine kazaya bıraksa, ikinci vakitte bu kaza namazı hatırında olduğu halde vakit namazını kusa, o kimsenin vakit namazı sahih olur

Aynı şekilde bir kimse üzerinde borç olan kaza namazlarını kılıp, yalnız iki veya bir vakit kaza namazı kalsa, bu kaza namazlan hatırında olduğu hâlde vakit namazını kılsa, vakit namazı sahih olur Çünkü kaza namazının azalmasıyla tertîb geri dönmez

(Mültekâ C 1 S254255256257 Bab'ulfevait)
 

Similar threads

Farz bir namazı vaktinde kılmaya eda, vakti geçtikten sonra kılmaya kaza, bozulan bir namazı tekrar kılmaya da iade denir Bir namaz ya bile bile kasden kılınmayıp kazaya bırakılır veya bir özürden dolayı kazaya kalır Bir vakit namazı kasdî olarak kılmayıp kazaya bırakmak büyük bir günahtır...
Cevaplar
0
Görüntüleme
134
Kaza Namazlarında Niyet Ve Tertibi Nasıl? Kazaya kalan namazlarda niyet, vakit namazlarda olduğu gibi şarttır. Ancak kazaya kalan namazlar çok olursa ve tayini mümkün olmazsa niyetleri "kazaya kalmış ilk" veya "kazaya kalmış son" namaz olarak yapılır. Kazaya kalmış namazların vakitleri ve...
Cevaplar
0
Görüntüleme
224
Sahibi tertip nedir? Sahibi tertib kaza namazını nasıl kılar? Beş vakitten fazla namazı kazaya kalmamış olan kimseye “sahibi tertibtertip sahibi denir Tertip sahibi olan kimsenin, kaza namazı ile vakit namazı arasında sıraya uyması yani oncelikle kılmadığı namazınamazları kaza etmesi, daha...
Cevaplar
0
Görüntüleme
114
Namaz ve Abdest konusunda geniş bilgiyi aşağıdaki adresten temin edebilirsiniz Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız Teravih namazı Sual: Peygamberimiz teravihi 8 ve 12 rekat kılmıştır 20 rekat nereden çıkarılıyor ki? CEVAP Peygamber efendimiz...
Cevaplar
0
Görüntüleme
90
Kazaya Kalmış Namazlar Ne zaman Nasıl Kılınır? Bir namazı vaktinde kılmaya edâ, vaktinden sonra kılmaya kazâ denilir Bir Müslüman namazı kasten terk etmez Ancak uyuma ve unutma gibi elde olmayan nedenlerle namazı kaçırmış olması durumunda kazâ edebilir Hz Muhammed (sav), uyuyakalma ve...
Cevaplar
0
Görüntüleme
161
858,523Konular
981,284Mesajlar
31,138Kullanıcılar
farumpassSon üye
Üst Alt