iltasyazilim
FD Üye
Sahurun Anlamı
Sahur Nedir? Sahur Ne Demektir? Sahur Sözlük Anlamı Hakkında Veri Nedir?
Sahurun Sözlük Anlamı
Sahur Ramazan ayında, oruç tutmak niyetiyle, seher vaktinde yenilen yemeğin adı Seher vakti, gecenin yani güneşin batışından imsak vaktine değin olan zamanın son altıda biridir Seher Zamanında yenilen yemeğe “sahur denir Oruç tutan bir kimsenin, güneşin ufukta kaybolmasından sonradan, orucunu açtırmak için yediği yemeğe de “iftar adı verilir (Bkz İftar) Sahur, Arapça bir kelime olup, seher kelimesinden türemiştir Sahurun son vaktine imsak denir İmsak, yemenin içmenin kesildiği vakitt tümü
Sahur Nedir: Sahur; Oruç tutmak üzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini özellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı demeç etmiş; mutlaka yenmesini tavsiye ile bunda bolluk olduğunu söylemiştir Bu Nedenle sahur yemeği oruç tutan müslümanların ağırlık verdikleri bir yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) “Sahurda kalkınız, sahurda bolluk vardır buyurmuştur
İslâm dini, insanların keza bireysel hem de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde düzenleyerek onları edep etmeyi maksat almıştır Dolayısıyla, Allah ’ın karşısındaki konumunu fakat kulluğunu en mükemmel şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belirlenmiş ödev ve yükümlülüklerin ve gerekli ibadetlerin muhakkak zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruç disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek oldukça baskı bir iş olduğu için, bu günkü hayat şartlarında sahur yemeği daha da yük kazanmıştır Çünkü sahurun oruç zamanını kısaltmaktan öte bir rolü vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gündüze göre atama edilmiştir Gündüz ise güneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur ’ânı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı açıklama ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade aralarında ayrı bir üslup vardır Ayette orucun başlangıç zamanı için “siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılması ibaresi kullanılırken; orucun bitimi için de “geceye dek ifadesi kullanılır
Kur ’ânı Kerim ’de orucun vakti için kullanılan açıklama gayet açıktır “Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye değin yiyin, için (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan unsur, oruç tutan kimsedir Çünkü sahur ve iftar vaktinin sınırları görev edilirken, “sizce ifadesi kullanılmıştır Altında da göreceğimiz gibi Hz Peygamber ’in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
Rasûlüllah (sas): “Bilal ’in ezanı ve ufuktaki boylu boyunca beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana dek yiyin, için (Müslim) buyurmuştur
“Zirr b Hubeys diyor ama: Sahuru yedim, sonradan mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnülYemanî ’ye uğradım ve yanına girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen süt kaynatıldı, sonra bana yaklaşıp, “ye dedi “Oruç yakalamak niyetindeyim cevabını verdim O da “ben de oruç yetişmek niyetindeyim dedi Yedik, içtik, sonradan mescide geldik namaz başladı Sonradan Huzeyfe, “bir defasında Rasûlüllah ’la böyle yapmıştık dedi “Sabah sonradan mı? diye sordum “Evet sabahtı ama güneş demin doğmamıştı cevabını verdi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu zaman de başlıca ikinci fecrin başlangıcından daha sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
“Ebu Zübeyr diyor fakat: “Cabir b Abdullah ’a oruç yetişmek isteyen lakin kap elinde su meşrubat iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, Rasûlüllah ’ın “içsin dediğinin rivayet edildiğini söyledi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel)
“Hubeyb ’in halası Uneyse bir rivayette diyor ancak: “Eğer bir bayan sahurunu bitirememiş ise, Bilal ’e derdi oysa, “Bekle sahurumu bitireyim (Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
“İbn Münzir, Hz Ali sabah namazını kıldırdıktan sonra, “İşte acilen beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittir dediğini nakleder (elAyni, UmdetülKari li Şer ’ilBuhâri)
Sadece bir kaç örnekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber ’in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mümkündür Nitekim Maide suresindeki “Ey ahali, Allah dini sizi zorlamak için va ’z etmemiştir ayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi “Mefatih ’ul Gayb adlı eserinde şöyle söylüyor:
“Bu ayeti kerime dinde kayda değer bir başlıca ve prensiptir Bu ilke zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur ’ân ’da ve Hz Peygamber ’in tatbikatında da görüldüğü üzere, sahurun vakti gündüzün geceden ayrıldığı ve bunun bana kalırsa dobra dobra yükümlünün şahsi gözleriyle saptama edildiği vakittir
Başlıca fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sünnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten daha sonra Kur ’ânı Kerim ’den elli âyet kadar okur veya okuyacak bir vakit bekledikten sonra sabahtan namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık güneşin doğmasından 7590 dakika değin öncesi olur ancak; sahur yemeği için en son kabul edilen vakittir *
Sahur Nedir? Sahur Ne Demektir? Sahur Sözlük Anlamı Hakkında Veri Nedir?
Sahurun Sözlük Anlamı
Sahur Ramazan ayında, oruç tutmak niyetiyle, seher vaktinde yenilen yemeğin adı Seher vakti, gecenin yani güneşin batışından imsak vaktine değin olan zamanın son altıda biridir Seher Zamanında yenilen yemeğe “sahur denir Oruç tutan bir kimsenin, güneşin ufukta kaybolmasından sonradan, orucunu açtırmak için yediği yemeğe de “iftar adı verilir (Bkz İftar) Sahur, Arapça bir kelime olup, seher kelimesinden türemiştir Sahurun son vaktine imsak denir İmsak, yemenin içmenin kesildiği vakitt tümü
Sahur Nedir: Sahur; Oruç tutmak üzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini özellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı demeç etmiş; mutlaka yenmesini tavsiye ile bunda bolluk olduğunu söylemiştir Bu Nedenle sahur yemeği oruç tutan müslümanların ağırlık verdikleri bir yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) “Sahurda kalkınız, sahurda bolluk vardır buyurmuştur
İslâm dini, insanların keza bireysel hem de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde düzenleyerek onları edep etmeyi maksat almıştır Dolayısıyla, Allah ’ın karşısındaki konumunu fakat kulluğunu en mükemmel şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belirlenmiş ödev ve yükümlülüklerin ve gerekli ibadetlerin muhakkak zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruç disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek oldukça baskı bir iş olduğu için, bu günkü hayat şartlarında sahur yemeği daha da yük kazanmıştır Çünkü sahurun oruç zamanını kısaltmaktan öte bir rolü vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gündüze göre atama edilmiştir Gündüz ise güneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur ’ânı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı açıklama ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade aralarında ayrı bir üslup vardır Ayette orucun başlangıç zamanı için “siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılması ibaresi kullanılırken; orucun bitimi için de “geceye dek ifadesi kullanılır
Kur ’ânı Kerim ’de orucun vakti için kullanılan açıklama gayet açıktır “Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye değin yiyin, için (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan unsur, oruç tutan kimsedir Çünkü sahur ve iftar vaktinin sınırları görev edilirken, “sizce ifadesi kullanılmıştır Altında da göreceğimiz gibi Hz Peygamber ’in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
Rasûlüllah (sas): “Bilal ’in ezanı ve ufuktaki boylu boyunca beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana dek yiyin, için (Müslim) buyurmuştur
“Zirr b Hubeys diyor ama: Sahuru yedim, sonradan mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnülYemanî ’ye uğradım ve yanına girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen süt kaynatıldı, sonra bana yaklaşıp, “ye dedi “Oruç yakalamak niyetindeyim cevabını verdim O da “ben de oruç yetişmek niyetindeyim dedi Yedik, içtik, sonradan mescide geldik namaz başladı Sonradan Huzeyfe, “bir defasında Rasûlüllah ’la böyle yapmıştık dedi “Sabah sonradan mı? diye sordum “Evet sabahtı ama güneş demin doğmamıştı cevabını verdi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu zaman de başlıca ikinci fecrin başlangıcından daha sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
“Ebu Zübeyr diyor fakat: “Cabir b Abdullah ’a oruç yetişmek isteyen lakin kap elinde su meşrubat iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, Rasûlüllah ’ın “içsin dediğinin rivayet edildiğini söyledi (Müsnedi Ahmed İbn Hanbel)
“Hubeyb ’in halası Uneyse bir rivayette diyor ancak: “Eğer bir bayan sahurunu bitirememiş ise, Bilal ’e derdi oysa, “Bekle sahurumu bitireyim (Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
“İbn Münzir, Hz Ali sabah namazını kıldırdıktan sonra, “İşte acilen beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittir dediğini nakleder (elAyni, UmdetülKari li Şer ’ilBuhâri)
Sadece bir kaç örnekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber ’in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mümkündür Nitekim Maide suresindeki “Ey ahali, Allah dini sizi zorlamak için va ’z etmemiştir ayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi “Mefatih ’ul Gayb adlı eserinde şöyle söylüyor:
“Bu ayeti kerime dinde kayda değer bir başlıca ve prensiptir Bu ilke zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur ’ân ’da ve Hz Peygamber ’in tatbikatında da görüldüğü üzere, sahurun vakti gündüzün geceden ayrıldığı ve bunun bana kalırsa dobra dobra yükümlünün şahsi gözleriyle saptama edildiği vakittir
Başlıca fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sünnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten daha sonra Kur ’ânı Kerim ’den elli âyet kadar okur veya okuyacak bir vakit bekledikten sonra sabahtan namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık güneşin doğmasından 7590 dakika değin öncesi olur ancak; sahur yemeği için en son kabul edilen vakittir *