Sahurun Anlamı
Sahur Nedir? Sahur Ne Demektir? Sahur Sozluk Anlamı Hakkında Bilgi Nedir?
Sahurun Sozluk Anlamı
Sahur Ramazan ayında, oruc tutmak niyetiyle, seher vaktinde yenilen yemeğin adı Seher vakti, gecenin yani guneşin batışından imsak vaktine kadar olan zamanın son altıda biridir Seher Vaktinde yenilen yemeğe “sahur denir Oruc tutan bir kimsenin, guneşin ufukta kaybolmasından sonra, orucunu acmak icin yediği yemeğe de “iftar adı verilir (Bkz İftar) Sahur, Arapca bir kelime olup, seher kelimesinden turemiştir Sahurun son vaktine imsak denir İmsak, yemenin icmenin kesildiği vakitt tumu
Sahur Nedir: Sahur; Oruc tutmak uzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini ozellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı beyan etmiş; mutlaka yenmesini tavsiye ile bunda bereket olduğunu soylemiştir Boylece sahur yemeği oruc tutan muslumanların onem verdikleri bir yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) “Sahurda kalkınız, sahurda bereket vardır buyurmuştur
İslam dini, insanların hem kişisel hem de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde duzenleyerek onları terbiye etmeyi hedef almıştır Dolayısıyla, Allah’ın karşısındaki konumunu ancak kulluğunu en mukemmel şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belli gorev ve yukumluluklerin ve gerekli ibadetlerin belli zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruc disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek oldukca zor bir iş olduğu icin, bu gunku hayat şartlarında sahur yemeği daha da onem kazanmıştır Cunku sahurun oruc zamanını kısaltmaktan ote bir rolu vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gunduze gore tayin edilmiştir Gunduz ise guneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur’anı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı ifade ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade arasında farklı bir uslup vardır Ayette orucun başlama zamanı icin “siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılması ibaresi kullanılırken; orucun bitimi icin de “geceye kadar ifadesi kullanılır
Kur’anı Kerim’de orucun vakti icin kullanılan ifade gayet acıktır “Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye kadar yiyin, icin (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan unsur, oruc tutan kimsedir Cunku sahur ve iftar vaktinin sınırları tayin edilirken, “sizce ifadesi kullanılmıştır Aşağıda da goreceğimiz gibi Hz Peygamber’in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
RasUlullah (sas): “Bilal’in ezanı ve ufuktaki uzunlamasına beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana kadar yiyin, icin (Muslim) buyurmuştur
“Zirr b Hubeys diyor ki: Sahuru yedim, sonra mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnulYemani’ye uğradım ve yanına girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen sut kaynatıldı, sonra bana yaklaşıp, “ye dedi “Oruc tutmak niyetindeyim cevabını verdim O da “ben de oruc tutmak niyetindeyim dedi Yedik, ictik, sonra mescide geldik namaz başladı Sonra Huzeyfe, “bir defasında RasUlullah’la boyle yapmıştık dedi “Sabahtan sonra mı? diye sordum “Evet sabahtı ama guneş henuz doğmamıştı cevabını verdi (Musnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu vakit de genelde ikinci fecrin başlangıcından sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
“Ebu Zubeyr diyor ki: “Cabir b Abdullah’a oruc tutmak isteyen fakat kap elinde su icecek iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, RasUlullah’ın “icsin dediğinin rivayet edildiğini soyledi (Musnedi Ahmed İbn Hanbel)
“Hubeyb’in halası Uneyse bir rivayette diyor ki: “Eğer bir kadın sahurunu bitirememiş ise, Bilal’e derdi ki, “Bekle sahurumu bitireyim (Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
“İbn Munzir, Hz Ali sabah namazını kıldırdıktan sonra, “İşte şimdi beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittir dediğini nakleder (elAyni, UmdetulKari li Şer’ilBuhari)
Sadece bir kac ornekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber’in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mumkundur Nitekim Maide suresindeki “Ey insanlar, Allah dini sizi zorlamak icin va’z etmemiştir ayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi “Mefatih’ul Gayb adlı eserinde şoyle soyluyor:
“Bu ayeti kerime dinde onemli bir esas ve prensiptir Bu prensip zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur’an’da ve Hz Peygamber’in tatbikatında da gorulduğu uzere, sahurun vakti gunduzun geceden ayrıldığı ve bunun bizzat acıkca yukumlunun şahsi gozleriyle tespit edildiği vakittir
Genelde fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sunnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten sonra Kur’anı Kerim’den elli ayet kadar okur veya okuyacak bir vakit bekledikten sonra sabah namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık guneşin doğmasından 7590 dakika kadar oncesi olur ki; sahur yemeği icin en son kabul edilen vakittir
Sahur Nedir? Sahur Ne Demektir? Sahur Sozluk Anlamı Hakkında Bilgi Nedir?
Sahurun Sozluk Anlamı
Sahur Ramazan ayında, oruc tutmak niyetiyle, seher vaktinde yenilen yemeğin adı Seher vakti, gecenin yani guneşin batışından imsak vaktine kadar olan zamanın son altıda biridir Seher Vaktinde yenilen yemeğe “sahur denir Oruc tutan bir kimsenin, guneşin ufukta kaybolmasından sonra, orucunu acmak icin yediği yemeğe de “iftar adı verilir (Bkz İftar) Sahur, Arapca bir kelime olup, seher kelimesinden turemiştir Sahurun son vaktine imsak denir İmsak, yemenin icmenin kesildiği vakitt tumu
Sahur Nedir: Sahur; Oruc tutmak uzere gecenin son altıda birinde yenen yemektir Hz Peygamber sahur yemeğini ozellikle teşvik ederek, Yahudilerden sahur yemeği ile ayrılacağımızı beyan etmiş; mutlaka yenmesini tavsiye ile bunda bereket olduğunu soylemiştir Boylece sahur yemeği oruc tutan muslumanların onem verdikleri bir yemek olmuştur Hz Peygamber (sas) “Sahurda kalkınız, sahurda bereket vardır buyurmuştur
İslam dini, insanların hem kişisel hem de toplumsal davranışlarını en iyi şekilde duzenleyerek onları terbiye etmeyi hedef almıştır Dolayısıyla, Allah’ın karşısındaki konumunu ancak kulluğunu en mukemmel şekilde ifa etmekle koruyabilecek olan insana, belli gorev ve yukumluluklerin ve gerekli ibadetlerin belli zamanlarda yapılması emredilmiştir Bu ibadetlerden biri olan oruc disiplini gerektiren ibadetlerden biridir Uykudan uyanarak yemek yemek oldukca zor bir iş olduğu icin, bu gunku hayat şartlarında sahur yemeği daha da onem kazanmıştır Cunku sahurun oruc zamanını kısaltmaktan ote bir rolu vardır
Orucun başlayış ve bitiş vakti gunduze gore tayin edilmiştir Gunduz ise guneşin doğuşu ile batışı arasındaki zamandır Kur’anı Kerimin orucun başlangıcını bildirirken kullandığı ifade ile, orucun bitimini bildirirken kullandığı ifade arasında farklı bir uslup vardır Ayette orucun başlama zamanı icin “siyah iplikle beyaz ipliğin birbirinden ayrılması ibaresi kullanılırken; orucun bitimi icin de “geceye kadar ifadesi kullanılır
Kur’anı Kerim’de orucun vakti icin kullanılan ifade gayet acıktır “Şafağın beyaz ipliği, siyah iplikten sizce ayırdedilinceye kadar yiyin, icin (elBakara, 2187) Bu ayette, vaktin sınırlarını tespit edecek olan unsur, oruc tutan kimsedir Cunku sahur ve iftar vaktinin sınırları tayin edilirken, “sizce ifadesi kullanılmıştır Aşağıda da goreceğimiz gibi Hz Peygamber’in ve sahabelerinin tatbikatı da bu hususu doğrulamaktadır
RasUlullah (sas): “Bilal’in ezanı ve ufuktaki uzunlamasına beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın Beyazlık yayılana kadar yiyin, icin (Muslim) buyurmuştur
“Zirr b Hubeys diyor ki: Sahuru yedim, sonra mescide gidiyordum Yolda Huzeyfe İbnulYemani’ye uğradım ve yanına girdim Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti Getirilen sut kaynatıldı, sonra bana yaklaşıp, “ye dedi “Oruc tutmak niyetindeyim cevabını verdim O da “ben de oruc tutmak niyetindeyim dedi Yedik, ictik, sonra mescide geldik namaz başladı Sonra Huzeyfe, “bir defasında RasUlullah’la boyle yapmıştık dedi “Sabahtan sonra mı? diye sordum “Evet sabahtı ama guneş henuz doğmamıştı cevabını verdi (Musnedi Ahmed İbn Hanbel) Bu vakit de genelde ikinci fecrin başlangıcından sonra gece karanlığının aralandığı vakittir
“Ebu Zubeyr diyor ki: “Cabir b Abdullah’a oruc tutmak isteyen fakat kap elinde su icecek iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum Cabir, RasUlullah’ın “icsin dediğinin rivayet edildiğini soyledi (Musnedi Ahmed İbn Hanbel)
“Hubeyb’in halası Uneyse bir rivayette diyor ki: “Eğer bir kadın sahurunu bitirememiş ise, Bilal’e derdi ki, “Bekle sahurumu bitireyim (Abdurrezzak b Memmam, elMusannef)
“İbn Munzir, Hz Ali sabah namazını kıldırdıktan sonra, “İşte şimdi beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittir dediğini nakleder (elAyni, UmdetulKari li Şer’ilBuhari)
Sadece bir kac ornekle bile yetinildiğinde, Hz Peygamber’in ve sahabelerinin sahur konusundaki tavırlarının anlaşılması mumkundur Nitekim Maide suresindeki “Ey insanlar, Allah dini sizi zorlamak icin va’z etmemiştir ayetini tefsir ederken, Fahreddin erRazi “Mefatih’ul Gayb adlı eserinde şoyle soyluyor:
“Bu ayeti kerime dinde onemli bir esas ve prensiptir Bu prensip zararlı şeylerin meşru olmaması prensibidir
Kur’an’da ve Hz Peygamber’in tatbikatında da gorulduğu uzere, sahurun vakti gunduzun geceden ayrıldığı ve bunun bizzat acıkca yukumlunun şahsi gozleriyle tespit edildiği vakittir
Genelde fukahanın sahur vaktini belirlerken izledikleri sunnet şu olmuştur Hz Peygamber (sas) sahura son verip imsak ettikten sonra Kur’anı Kerim’den elli ayet kadar okur veya okuyacak bir vakit bekledikten sonra sabah namazını kıldırırdı Bu imsak vakti de yaklaşık guneşin doğmasından 7590 dakika kadar oncesi olur ki; sahur yemeği icin en son kabul edilen vakittir