salatı tefriciye duası nasıl okunur
Salatı tefriciye veya Salatı nariye olarak bilinen duanın 4444 defa okunması konusunda ayet veya hadis var mıdır? Bu sayıda okumak şart mıdır?
Bilindiği uzere Peygamber Efendimize (sav) salatu selam getirmek bizim omur boyu mukellef olduğumuz hasbi gorevimizdir Bu konuda Ahzap SUresi'nde gecen ayette ve bircok hadislerde salatu selam okuma emri vardır Nitekim namazlarımızda tekrar ettiğimiz Allahumme salli Allhumme barik salavatlarını da omur boyu okur, her fırsatta Peygamberimiz'e salatu selam getirmeyi vazgecilmez gorevimiz biliriz, dunyevi bir karşılık beklemek de aklımıza gelmez
İşte hicbir dunyevi maksat beklemeden, sadece Peygamberimiz'in şefaatine vesile olacak bir dua niyetiyle okuduğumuz bu salatu selamlara bazıları, Salatı Tefriciye de olduğu gibi peşin dunyevi bir istek de yukluyor, maruz kaldığı sıkıntı ve uzuntulerden kurtulmayı da niyet ederek okumaya başlıyorlar Burada ise soru şu oluyor:
Boyle dunyevi bir niyetle okunan salatu selamdan beklenen dunyevi sonuc kesin şekilde elde edilebilir mi? Boyle dini bir hukum var mıdır?
Bu soruya sıhhatli cevap verebilmek icin duanın bir ibadet olduğunu, ibadetin de karşılığının coğunlukla ahirette verileceği gerceğini bilmeye ihtiyac vardır Şoyle ki:
Salatı Tefriciye gibi salatu selamlar Peygamberimiz icin yaptığımız birer makbul duadırlar Dualar ise ibadet niyetiyle okunur İbadetlerin karşılığı da bazen dunyada verilir, ama coğunlukla da ahirete tehir edilir Bu sebeple, dunyevi sonuc hemen alınmazsa duam kabul olmadı, redde uğradı, diye umitsizliğe duşulmez Belki karşılığı ebedi hayatta verilmek uzere ahirete tehir edildi, diye duşunerek salatu selama devam edilir
Yani hangi sıkıntıdan kurtulmak niyetiyle okunursa okunsun okuyan karşılığını hemen peşin olarak dunyada alacak, duşunduğu sonuca da mutlaka hemen varacak, diye bir hukum yoktur Kaldı ki, maruz kalınan sıkıntılar, bu gibi duaları okumanın da vakitleri olarak gorulur Nitekim Bediuzzaman Hazretleri'nin bu konudaki hatırlatmaları aynen şoyledir:
Dua bir ibadettir! Kul, kendi aczini ve fakrını dua ibadeti ile ilan eder Zahiri maksatlar ise dua ibadetinin vakitleridir! Hakiki faydaları değil Cunku ibadetin faydası, ahirete bakar! Dunyevi maksatları hasıl olmazsa, o dua kabul olmadı, denilmez, belki daha duanın vakti bitmedi denir, dua yapmaya devam edilir
Bu sebeple salatı tefriciye gibi salavat dualarını, sadece dunyevi ihtiyacımızı karşılama aracı durumuna duşurmemeli, ebedi hayatta karşılığını goreceğimiz bir ibadetimiz olarak yapmalı, peşin sonuc alınmazsa okuduğumuz salavatlar boşa gitti sanmamalıyız
Peki, bu 4444 kere okuma adeti nereden geliyor, insanlar bu miktara ulaşmayı sanki kabul olma şartı gibi goruyorlar?
Kolay hatırda kalması icin 4444 sayısını soyleyenler olmuştur
Tefsir sahibi Kurtubi'nin 4444 defa okunması halinde kabul olacağı yonunde bir umidi vardır Ancak bu da bir umittir Bu miktarı bulan okumalar mutlaka kabul olur, bu sayıya ulaşamayanlar ise redde uğrar demek değildir Nitekim gunde 41 defa, 21 defa okumalıdır, diyenler de olmuştur Duadır bu Az da okunsa cok da okunsa okuyanlar boş kalmazlar, dunyevi istekleri yerine gelmese de uhrevi sevabını kazanır
Not: Şu acıklamaları da okumanızı tavsiye ederiz:
4444 Tefriciyye veya 41 Yasin gibi belli saylarda okunan dualar, zikirler, salavat, ayetler ve sureler hakkında (namazlardan sonra 33 adet olarak soylenen tesbih, tahmid ve tekbir gibi pek az mustesna tutulursa) emreden, tavsiye eden bir nas yoktur Musluman istediği kadar Tefriciyye diye anılan salavat veya Yasin suresi okuyabilir Bunu şu kadar okumak sunnettir, farzdır, dinin emridirderse veya boyle inanırsa bid'at gercekleşir Boyle bir inanc olmaksızın, şahsi veya başkasının tecrubesine dayanarak Bu kadar okumanın şuna faydası oluyor, olduder, okur ve tavsiye ederse bu bid'at olmaz ve sakıncası da bulunmaz (Prof Dr Hayrettin Karaman)
Salat (Coğulu: Salavat), Peygamberimiz (sa) icin dua etmeyi ifade eder Bu duada ona hem salat, hem de selam okunduğu icin buna “salatu selam denir Salatı tefriciyeise, Allah Rasulu Efendimize sıkıntılardan kurtulmak icin okunan ve farklı cumlelerden oluşan salatu selam demektir Daha cok Mağrip ve havalisinde meşhurdur ve buna “salati nariyye de denir
Kuranı Kerimde şoyle buyrulur: Allah da melekler de o Nebiye salat ederler, ey muminler, siz de ona salat edin, bol bol selam gonderin(Ahzab Suresi 3356) Allahın ona salat etmesi, onu bağışlaması, meleklerin salat etmesi bağışlanmasını dilemeleri, muminlerin salat etmesi de derecesinin yuceltilmesi icin dua etmeleri anlamına gelir Buna gore Peygamberimize salatu selam okumamız bize Allahın bir emridir ve bunu bilerek hic okumayanların kufre bile girecekleri soylenmiştir
Hz Peygamber de muminlerin kendisine salatu selam okumalarını ister ve sizin bana okuyacağınız salatı, Allah on katıyla size iade eder, buyurur
Sıkıntılarından oturu Peygamberimize salatu selam okuyup dua ederek Allahtan tefric (yani sıkıntılarının defedilmesini) istemek meşrudur ve umulur ki, Allah onun hatırına bu duaları daha cabuk kabul eder Yeter ki, isteyen ondan değil, Allahtan istemiş olsun Cunku Allah bizim gunde en az on yedi kez, Ya Rab, sadece senden yardım isteyeceğimahdini tekrarlamamızı ister Ama biz biliyoruz ki, o rasulunu cok sever ve bizim de onu sevmemizi ister Biz de eğer sevdiğimizi ona salatu selam okuyarak gosterir ve bunu vesile tutarak da Allahtan muradımızı istersek daha hızlı kabul olacağını umit edebiliriz
Buraya kadar yazdıklarımız, sorunuzun cevabı icin gerekli temel bilgilerdir
Ona nasıl, yani hangi cumlelerle salatu selam okumamız gerektiği konusunda ise belirleyici bir emir yoktur Herhangi bir salat ve selam kipini kullanabiliriz Ama Allah Rasulu Efendimiz (sa) nasıl salat okuyalım sorusuna, bizim namazlarda okuduğumuz salli ve barikdualarını oğreterek, boyle soyleyin diye cevap vermiştir Yani bu dualar salatu selamın en guzelidirler diyebiliriz Ama Efendimizin bunları oğretmiş olması, başka cumlelerle salat okunamaz anlamına gelmediği icin herkes cok farklı cumlelerle salatu selamlar okumuştur ve bunların okunamayacağını da kimse soylememiştir Cunku onemli olan, ona salatu selam okumaktır, bunun hangi cumlelerle olması gerektiği ikincil bir meseledir Ama elbette aşırılık iceren ifadelerle salatu selam okunmaz
Buradaki bir inceliğe de işaret etmemiz de guzel olur: Biz sadece Allah icin ibadet eder ve sadece Onun icin namaz kılarız Ama Allah (cc), Rasulunun kadrini iyi bilmemizi istediğinden olacak ki, sadece kendisi icin kıldığımız namazlarda ona da salat, yani dua etmemizi hoş karşılamıştır
Salati tefriciyeolarak bilinen salatu selam cumleleri ise hadislerde bulunmamaktadır Sadece bazı Şia kitaplarında ve Mağripte yazılmış dua kitaplarında yer almaktadır Bizde dua kitabı yazanlar da bunu oralardan almış ve kitaplarına koymuşlardır Bu kitapları yazanların, kitaplarının satışını artırmak icin, bunu şu kadar okuyan şoyle olur, gibi umit verici mujdeler zikretmeleri bunun yaygınlaşmasına sebep olmuştur
Salatı tefriciye veya Salatı nariye olarak bilinen duanın 4444 defa okunması konusunda ayet veya hadis var mıdır? Bu sayıda okumak şart mıdır?
Bilindiği uzere Peygamber Efendimize (sav) salatu selam getirmek bizim omur boyu mukellef olduğumuz hasbi gorevimizdir Bu konuda Ahzap SUresi'nde gecen ayette ve bircok hadislerde salatu selam okuma emri vardır Nitekim namazlarımızda tekrar ettiğimiz Allahumme salli Allhumme barik salavatlarını da omur boyu okur, her fırsatta Peygamberimiz'e salatu selam getirmeyi vazgecilmez gorevimiz biliriz, dunyevi bir karşılık beklemek de aklımıza gelmez
İşte hicbir dunyevi maksat beklemeden, sadece Peygamberimiz'in şefaatine vesile olacak bir dua niyetiyle okuduğumuz bu salatu selamlara bazıları, Salatı Tefriciye de olduğu gibi peşin dunyevi bir istek de yukluyor, maruz kaldığı sıkıntı ve uzuntulerden kurtulmayı da niyet ederek okumaya başlıyorlar Burada ise soru şu oluyor:
Boyle dunyevi bir niyetle okunan salatu selamdan beklenen dunyevi sonuc kesin şekilde elde edilebilir mi? Boyle dini bir hukum var mıdır?
Bu soruya sıhhatli cevap verebilmek icin duanın bir ibadet olduğunu, ibadetin de karşılığının coğunlukla ahirette verileceği gerceğini bilmeye ihtiyac vardır Şoyle ki:
Salatı Tefriciye gibi salatu selamlar Peygamberimiz icin yaptığımız birer makbul duadırlar Dualar ise ibadet niyetiyle okunur İbadetlerin karşılığı da bazen dunyada verilir, ama coğunlukla da ahirete tehir edilir Bu sebeple, dunyevi sonuc hemen alınmazsa duam kabul olmadı, redde uğradı, diye umitsizliğe duşulmez Belki karşılığı ebedi hayatta verilmek uzere ahirete tehir edildi, diye duşunerek salatu selama devam edilir
Yani hangi sıkıntıdan kurtulmak niyetiyle okunursa okunsun okuyan karşılığını hemen peşin olarak dunyada alacak, duşunduğu sonuca da mutlaka hemen varacak, diye bir hukum yoktur Kaldı ki, maruz kalınan sıkıntılar, bu gibi duaları okumanın da vakitleri olarak gorulur Nitekim Bediuzzaman Hazretleri'nin bu konudaki hatırlatmaları aynen şoyledir:
Dua bir ibadettir! Kul, kendi aczini ve fakrını dua ibadeti ile ilan eder Zahiri maksatlar ise dua ibadetinin vakitleridir! Hakiki faydaları değil Cunku ibadetin faydası, ahirete bakar! Dunyevi maksatları hasıl olmazsa, o dua kabul olmadı, denilmez, belki daha duanın vakti bitmedi denir, dua yapmaya devam edilir
Bu sebeple salatı tefriciye gibi salavat dualarını, sadece dunyevi ihtiyacımızı karşılama aracı durumuna duşurmemeli, ebedi hayatta karşılığını goreceğimiz bir ibadetimiz olarak yapmalı, peşin sonuc alınmazsa okuduğumuz salavatlar boşa gitti sanmamalıyız
Peki, bu 4444 kere okuma adeti nereden geliyor, insanlar bu miktara ulaşmayı sanki kabul olma şartı gibi goruyorlar?
Kolay hatırda kalması icin 4444 sayısını soyleyenler olmuştur
Tefsir sahibi Kurtubi'nin 4444 defa okunması halinde kabul olacağı yonunde bir umidi vardır Ancak bu da bir umittir Bu miktarı bulan okumalar mutlaka kabul olur, bu sayıya ulaşamayanlar ise redde uğrar demek değildir Nitekim gunde 41 defa, 21 defa okumalıdır, diyenler de olmuştur Duadır bu Az da okunsa cok da okunsa okuyanlar boş kalmazlar, dunyevi istekleri yerine gelmese de uhrevi sevabını kazanır
Not: Şu acıklamaları da okumanızı tavsiye ederiz:
4444 Tefriciyye veya 41 Yasin gibi belli saylarda okunan dualar, zikirler, salavat, ayetler ve sureler hakkında (namazlardan sonra 33 adet olarak soylenen tesbih, tahmid ve tekbir gibi pek az mustesna tutulursa) emreden, tavsiye eden bir nas yoktur Musluman istediği kadar Tefriciyye diye anılan salavat veya Yasin suresi okuyabilir Bunu şu kadar okumak sunnettir, farzdır, dinin emridirderse veya boyle inanırsa bid'at gercekleşir Boyle bir inanc olmaksızın, şahsi veya başkasının tecrubesine dayanarak Bu kadar okumanın şuna faydası oluyor, olduder, okur ve tavsiye ederse bu bid'at olmaz ve sakıncası da bulunmaz (Prof Dr Hayrettin Karaman)
Salat (Coğulu: Salavat), Peygamberimiz (sa) icin dua etmeyi ifade eder Bu duada ona hem salat, hem de selam okunduğu icin buna “salatu selam denir Salatı tefriciyeise, Allah Rasulu Efendimize sıkıntılardan kurtulmak icin okunan ve farklı cumlelerden oluşan salatu selam demektir Daha cok Mağrip ve havalisinde meşhurdur ve buna “salati nariyye de denir
Kuranı Kerimde şoyle buyrulur: Allah da melekler de o Nebiye salat ederler, ey muminler, siz de ona salat edin, bol bol selam gonderin(Ahzab Suresi 3356) Allahın ona salat etmesi, onu bağışlaması, meleklerin salat etmesi bağışlanmasını dilemeleri, muminlerin salat etmesi de derecesinin yuceltilmesi icin dua etmeleri anlamına gelir Buna gore Peygamberimize salatu selam okumamız bize Allahın bir emridir ve bunu bilerek hic okumayanların kufre bile girecekleri soylenmiştir
Hz Peygamber de muminlerin kendisine salatu selam okumalarını ister ve sizin bana okuyacağınız salatı, Allah on katıyla size iade eder, buyurur
Sıkıntılarından oturu Peygamberimize salatu selam okuyup dua ederek Allahtan tefric (yani sıkıntılarının defedilmesini) istemek meşrudur ve umulur ki, Allah onun hatırına bu duaları daha cabuk kabul eder Yeter ki, isteyen ondan değil, Allahtan istemiş olsun Cunku Allah bizim gunde en az on yedi kez, Ya Rab, sadece senden yardım isteyeceğimahdini tekrarlamamızı ister Ama biz biliyoruz ki, o rasulunu cok sever ve bizim de onu sevmemizi ister Biz de eğer sevdiğimizi ona salatu selam okuyarak gosterir ve bunu vesile tutarak da Allahtan muradımızı istersek daha hızlı kabul olacağını umit edebiliriz
Buraya kadar yazdıklarımız, sorunuzun cevabı icin gerekli temel bilgilerdir
Ona nasıl, yani hangi cumlelerle salatu selam okumamız gerektiği konusunda ise belirleyici bir emir yoktur Herhangi bir salat ve selam kipini kullanabiliriz Ama Allah Rasulu Efendimiz (sa) nasıl salat okuyalım sorusuna, bizim namazlarda okuduğumuz salli ve barikdualarını oğreterek, boyle soyleyin diye cevap vermiştir Yani bu dualar salatu selamın en guzelidirler diyebiliriz Ama Efendimizin bunları oğretmiş olması, başka cumlelerle salat okunamaz anlamına gelmediği icin herkes cok farklı cumlelerle salatu selamlar okumuştur ve bunların okunamayacağını da kimse soylememiştir Cunku onemli olan, ona salatu selam okumaktır, bunun hangi cumlelerle olması gerektiği ikincil bir meseledir Ama elbette aşırılık iceren ifadelerle salatu selam okunmaz
Buradaki bir inceliğe de işaret etmemiz de guzel olur: Biz sadece Allah icin ibadet eder ve sadece Onun icin namaz kılarız Ama Allah (cc), Rasulunun kadrini iyi bilmemizi istediğinden olacak ki, sadece kendisi icin kıldığımız namazlarda ona da salat, yani dua etmemizi hoş karşılamıştır
Salati tefriciyeolarak bilinen salatu selam cumleleri ise hadislerde bulunmamaktadır Sadece bazı Şia kitaplarında ve Mağripte yazılmış dua kitaplarında yer almaktadır Bizde dua kitabı yazanlar da bunu oralardan almış ve kitaplarına koymuşlardır Bu kitapları yazanların, kitaplarının satışını artırmak icin, bunu şu kadar okuyan şoyle olur, gibi umit verici mujdeler zikretmeleri bunun yaygınlaşmasına sebep olmuştur