iltasyazilim
FD Üye
Sanat Ve Zanaat Örnekleri Nedir
Ağaç işçiliği
Tüm el sanatları malzemeleri aralarında bana en sıcak geleni ağaçtır Olur Ya bir zamanlar canlı bir varlık olmasının bunda rolü var Belki de kültürümüzden kaynaklanan kutsiyetinin, bilemiyorum Ağaç işçiliğinin ilk örneklerinden birisi 5Tüekta kurganlarında çıkan bir kartal heykelidir Türk tarihinde tabanca ve çadır malzemesi olarak kullanılan Kayın ağacının tanrısal olduğuna inanılırdı Dünyanın merkezinde yer alan yaşam ağacının kökleri arasından abı yaşam akardı Şamanlar, gökyüzü ve yer altı seyahatlerinde bu ağacı meren olarak kullanırlardı Görüldüğü gibi ağacın Türk kültüründe epeyce saygıdeğer ve geniş bir yeri vardır Ağaç işçiliği özellikle Selçuklular döneminde zirveye ulaşmıştı
Kaat ’ ı Kağıt oyma sanatı
İki ya da daha artı renkte kağıdın kesilerek çiriş ve nişasta karışımı bir yapıştırıcı ile iç içe yapıştırılmasından elde edilen eserlerdir Kesme işlemi her renk kağıdın teker teker kesilmesiyle değil de 56 bambaşka renkteki kağıdın tekrar tekrar yapıştırılıp kesildikten sonradan suya atılarak çözülmesi sağlanarak yapılırdı Kullanılan kağıtlar dikkatle hazır aharlanmış, kağıtlardı Yapılan oymalar el yazması kitapları süsleyip püslemek gayesi ile sayfa aralarına serpiştirilirdi Cilt Kullanılarak yapılan oymaların deri kapaklarında kullanıldığı da olmuştur 17 yy da çok güzel örnekler verilmiştir
Seramik
Seramik sanatının tarihi, Türklerde hayli eskiye dayanır Orta Asya da Yapılan kazılarda Büyük Hun İmparatorluğu döneminden de öncelere tarihlendirilen sırsız seramik mamullere rastlanmıştıV yyda zorlama tekniği, X yyda ise renkli çamurla yapılan teknikler görülmeye başlandı Daha sonraki yıllarda ise gelişerek Fatih döneminde zirveye ulaşmıştı
Çini
Savaş kötüdür Oysa savaş sonrası büyüyen bir takım olaylar vardır ama, ara sıra iyi ancak olmuş seslenmek kazanç insanın içinden Şah İsmail ile Yavuzun savaşı neticesinde Bursa ya getirilen Tebrizli ustaların çini sanatına yaptıkları katkıyı görür görmez insan da böylesine bir duygu uyanıyor Çini, Türk ustaların elinde şahlanmış ve mimari yapıların duvarlarında epope olmuştur
Yazma
Yazma; kumaş üstüne elle resmedilerek veya kalıplarla basılarak uygulanan dekor sanatıdır Öteki el sanatlarında olduğu gibi Türklerde ilk görüldüğü yer Orta Asya dır Yapılan kazılarda meydana çıkan bez parçaları üstünde yapılan incelemeler bu sanatın MÖnceki tarihlerden beri Türkler göre bilindiği ve kullanıldığını gösteriyor Yazma işlemi sırasında birçok teknik kullanılmıştır Gerek kalıpların hazırlanışı gerekse kalıp malzemeleri fazla çeşitlilik göstermektedir
Cilt – Kitap Cilti
El yazmalarının en büyük hususiyetlerinden biriside kitapların ciltleridir en düşük içindeki bilgiler kadar kıymete sahip bu ciltler, fazla özenle hazırlanır ve çoğu teknik uygulanırdı Kalıplarda kabartma olarak hazırlanan derilerin desenleri sıvılaştırılan altın varaklarla boyanırdı ya da desen oyma tekniği ile oyulur ayrı renkte bitmiş derilerle kakma yapılırdı
Sedef kakma
Ağaç işçiliği çeşitleri arasında bahsi geçen kakma işlemi sedef, fildişi ve bağa (bağa) ile yapılarak çok güzel örnekler elde edilmişti Bilhassa 1500 yıllarından sonradan gelişen bu sanatın günümüzde artık fazla az sayıda ustası bulunmaktadır Kullanılan malzemelerde genelde yapay sedeflerdir Deniz kabuğundan elde edilen sedefler nadir eserlerdendir
Maden sanatı
Türk maden sanatının kökü tekrar Pazırık ve Noin Ula kurganlarına kadar uzanır Hunlar ve Göktürkler döneminde fazla güzel örnekleri elde edilen madeni eşyalar üstünde stilize hayvan ve bitki motifleri az daha birer nakış gibi işlenmişti Tekrar Anadolu Selçukluları döneminde hoş eserler verilmişti
İğne oyası
Hat sanatında nasıl, yazı dekor unsuruna dönmüşse, bu kere bütün tersi süsleme unsuru olan iğne oyası susturulan Türk kadının sesi, dili, yazısı olmuştur Türk kadınının Türk devlet geleneğinde reel yeri olan eşi ile yan yanlamasına olma konumunu kaybettiği dönemlerde konuşması ayıplanan gelin, susmak durumunda olan genç kız iğne oyasında kullandığı renk ve desenlerle aleyhinde tarafa mesajlar göndermiştir Kâh sitemlerini yolladığı mektup, kâh sevgisinin nişanesi olmuş Ve gün olmuş el emeği göz nuru ekmek kapısı olmuş
Minyatür
Minyatür sanatının kökünü araştıran ilim adamları birincil minyatürlerde Uygur Türklerinin fotoğraf tekniğini ve Uygur insanının fiziksel yapısının resmedildiğini görürler VIII yy da Uygurlar kitap ve minyatür sanatında fazla ileri bir tekniğe sahiptiler Anadolu Selçukluları döneminde az sayıda örneği tespit edilen minyatürler, Osmanlılar vaktinde oldukça gelişmişti
Taş işçiliği
El Sanatlarından ziyade mimari sanat içerisinde değerlendirilen taş işçiliği bizzat el sanatları içerisinde de değerlendirilmelidir Kabir taşlarındaki ince oymalar, kafes tekniği uygulanmasındaki işçilik, nakış gibi ince işlemelerle heybetli beton ve taş bloklar hafiflemiş neredeyse karton kutulara dönmüştü Soğuk malzemeler ruhuna kavuşmuştu
Halı – Halicilik
En eski Türk El Sanatlarından biridir Pazırık kurganlarında yer alan, İnsanlık tarihinin bilinen en eski halısı olan bu halının sırları hala gevşemiş değil Selçukluların Anadoluya getirmiş olduğu düğümlü halı tekniği, özellikle gördes düğümü ile üretilmiş halılar alışılmış üstü bir estetik ve işçilik ürünüdür
Ebru Sanati
Ebru Türk El Yazmaları sanatının bir parçasıdır El Yazmalarında nasıl yazı bir sanata dönüştürülmüş kağıtlar tezhiplenmişse yeniden aynı çalışmanın bir parçası olarak kitap sayfalarının ve deri kapaklarının süslenmesi gayesi ile ebru yapılmıştı Özel olarak hazırlanan kağıtlar, Kitre denilen ve özel karışımlı bir akıcı içerisine serpilen boyalar şekillendirildikten daha sonra üstüne kağıt kapatılması ile elde edilir Ebrunun bir özelliği aynısının bir kerede daha yapılamaması kendine özgü oluşudur Akıcı içerisine serpilen boyaların iki kere benzer şekli alması muhtemel değildir
Cam işçiliği
Selçuklu dönemi kazılarında bulunan vazo tabak şişe gibi renkli cam malzemeler bulunmakla birlikte daha fazla Osmanlı döneminde gelişmiştirBu dönemde kesme sırça, minecilik ve kıymetli taşlarla camın birlikte kullanılmasıyla elde edilen eserlerde fazla güzel örnekler verilmişti *
Ağaç işçiliği
Tüm el sanatları malzemeleri aralarında bana en sıcak geleni ağaçtır Olur Ya bir zamanlar canlı bir varlık olmasının bunda rolü var Belki de kültürümüzden kaynaklanan kutsiyetinin, bilemiyorum Ağaç işçiliğinin ilk örneklerinden birisi 5Tüekta kurganlarında çıkan bir kartal heykelidir Türk tarihinde tabanca ve çadır malzemesi olarak kullanılan Kayın ağacının tanrısal olduğuna inanılırdı Dünyanın merkezinde yer alan yaşam ağacının kökleri arasından abı yaşam akardı Şamanlar, gökyüzü ve yer altı seyahatlerinde bu ağacı meren olarak kullanırlardı Görüldüğü gibi ağacın Türk kültüründe epeyce saygıdeğer ve geniş bir yeri vardır Ağaç işçiliği özellikle Selçuklular döneminde zirveye ulaşmıştı
Kaat ’ ı Kağıt oyma sanatı
İki ya da daha artı renkte kağıdın kesilerek çiriş ve nişasta karışımı bir yapıştırıcı ile iç içe yapıştırılmasından elde edilen eserlerdir Kesme işlemi her renk kağıdın teker teker kesilmesiyle değil de 56 bambaşka renkteki kağıdın tekrar tekrar yapıştırılıp kesildikten sonradan suya atılarak çözülmesi sağlanarak yapılırdı Kullanılan kağıtlar dikkatle hazır aharlanmış, kağıtlardı Yapılan oymalar el yazması kitapları süsleyip püslemek gayesi ile sayfa aralarına serpiştirilirdi Cilt Kullanılarak yapılan oymaların deri kapaklarında kullanıldığı da olmuştur 17 yy da çok güzel örnekler verilmiştir
Seramik
Seramik sanatının tarihi, Türklerde hayli eskiye dayanır Orta Asya da Yapılan kazılarda Büyük Hun İmparatorluğu döneminden de öncelere tarihlendirilen sırsız seramik mamullere rastlanmıştıV yyda zorlama tekniği, X yyda ise renkli çamurla yapılan teknikler görülmeye başlandı Daha sonraki yıllarda ise gelişerek Fatih döneminde zirveye ulaşmıştı
Çini
Savaş kötüdür Oysa savaş sonrası büyüyen bir takım olaylar vardır ama, ara sıra iyi ancak olmuş seslenmek kazanç insanın içinden Şah İsmail ile Yavuzun savaşı neticesinde Bursa ya getirilen Tebrizli ustaların çini sanatına yaptıkları katkıyı görür görmez insan da böylesine bir duygu uyanıyor Çini, Türk ustaların elinde şahlanmış ve mimari yapıların duvarlarında epope olmuştur
Yazma
Yazma; kumaş üstüne elle resmedilerek veya kalıplarla basılarak uygulanan dekor sanatıdır Öteki el sanatlarında olduğu gibi Türklerde ilk görüldüğü yer Orta Asya dır Yapılan kazılarda meydana çıkan bez parçaları üstünde yapılan incelemeler bu sanatın MÖnceki tarihlerden beri Türkler göre bilindiği ve kullanıldığını gösteriyor Yazma işlemi sırasında birçok teknik kullanılmıştır Gerek kalıpların hazırlanışı gerekse kalıp malzemeleri fazla çeşitlilik göstermektedir
Cilt – Kitap Cilti
El yazmalarının en büyük hususiyetlerinden biriside kitapların ciltleridir en düşük içindeki bilgiler kadar kıymete sahip bu ciltler, fazla özenle hazırlanır ve çoğu teknik uygulanırdı Kalıplarda kabartma olarak hazırlanan derilerin desenleri sıvılaştırılan altın varaklarla boyanırdı ya da desen oyma tekniği ile oyulur ayrı renkte bitmiş derilerle kakma yapılırdı
Sedef kakma
Ağaç işçiliği çeşitleri arasında bahsi geçen kakma işlemi sedef, fildişi ve bağa (bağa) ile yapılarak çok güzel örnekler elde edilmişti Bilhassa 1500 yıllarından sonradan gelişen bu sanatın günümüzde artık fazla az sayıda ustası bulunmaktadır Kullanılan malzemelerde genelde yapay sedeflerdir Deniz kabuğundan elde edilen sedefler nadir eserlerdendir
Maden sanatı
Türk maden sanatının kökü tekrar Pazırık ve Noin Ula kurganlarına kadar uzanır Hunlar ve Göktürkler döneminde fazla güzel örnekleri elde edilen madeni eşyalar üstünde stilize hayvan ve bitki motifleri az daha birer nakış gibi işlenmişti Tekrar Anadolu Selçukluları döneminde hoş eserler verilmişti
İğne oyası
Hat sanatında nasıl, yazı dekor unsuruna dönmüşse, bu kere bütün tersi süsleme unsuru olan iğne oyası susturulan Türk kadının sesi, dili, yazısı olmuştur Türk kadınının Türk devlet geleneğinde reel yeri olan eşi ile yan yanlamasına olma konumunu kaybettiği dönemlerde konuşması ayıplanan gelin, susmak durumunda olan genç kız iğne oyasında kullandığı renk ve desenlerle aleyhinde tarafa mesajlar göndermiştir Kâh sitemlerini yolladığı mektup, kâh sevgisinin nişanesi olmuş Ve gün olmuş el emeği göz nuru ekmek kapısı olmuş
Minyatür
Minyatür sanatının kökünü araştıran ilim adamları birincil minyatürlerde Uygur Türklerinin fotoğraf tekniğini ve Uygur insanının fiziksel yapısının resmedildiğini görürler VIII yy da Uygurlar kitap ve minyatür sanatında fazla ileri bir tekniğe sahiptiler Anadolu Selçukluları döneminde az sayıda örneği tespit edilen minyatürler, Osmanlılar vaktinde oldukça gelişmişti
Taş işçiliği
El Sanatlarından ziyade mimari sanat içerisinde değerlendirilen taş işçiliği bizzat el sanatları içerisinde de değerlendirilmelidir Kabir taşlarındaki ince oymalar, kafes tekniği uygulanmasındaki işçilik, nakış gibi ince işlemelerle heybetli beton ve taş bloklar hafiflemiş neredeyse karton kutulara dönmüştü Soğuk malzemeler ruhuna kavuşmuştu
Halı – Halicilik
En eski Türk El Sanatlarından biridir Pazırık kurganlarında yer alan, İnsanlık tarihinin bilinen en eski halısı olan bu halının sırları hala gevşemiş değil Selçukluların Anadoluya getirmiş olduğu düğümlü halı tekniği, özellikle gördes düğümü ile üretilmiş halılar alışılmış üstü bir estetik ve işçilik ürünüdür
Ebru Sanati
Ebru Türk El Yazmaları sanatının bir parçasıdır El Yazmalarında nasıl yazı bir sanata dönüştürülmüş kağıtlar tezhiplenmişse yeniden aynı çalışmanın bir parçası olarak kitap sayfalarının ve deri kapaklarının süslenmesi gayesi ile ebru yapılmıştı Özel olarak hazırlanan kağıtlar, Kitre denilen ve özel karışımlı bir akıcı içerisine serpilen boyalar şekillendirildikten daha sonra üstüne kağıt kapatılması ile elde edilir Ebrunun bir özelliği aynısının bir kerede daha yapılamaması kendine özgü oluşudur Akıcı içerisine serpilen boyaların iki kere benzer şekli alması muhtemel değildir
Cam işçiliği
Selçuklu dönemi kazılarında bulunan vazo tabak şişe gibi renkli cam malzemeler bulunmakla birlikte daha fazla Osmanlı döneminde gelişmiştirBu dönemde kesme sırça, minecilik ve kıymetli taşlarla camın birlikte kullanılmasıyla elde edilen eserlerde fazla güzel örnekler verilmişti *