Dizlerinde rahatsızlığı olanların sandalyede namaz kılması caiz midir?
Dinimizde sorumluluklar kulun gucune gore belirlenmiş (Bakara, 2286), gucu aşan durumlar icin kolaylaştırma ilkesi getirilmiştir (Bakara, 2185) Namazın rukunlerinden herhangi birini yerine getirmeye engel olan rahatsızlıklar da kolaylaştırma sebebi sayılmıştır (EbU DavUd, Salat, 181) Buna gore; namazı normal şekli ile ayakta kılmaya gucu yetmeyen kimse icin asıl olan, namazını oturarak kılmaktır Boyle bir kişi namazını kendi durumuna gore diz cokerek veya bağdaş kurarak yahut ayaklarını yana ya da kıbleye doğru uzatarak kılar Nitekim Hz Peygamber (sas), nasıl namaz kılacağını soran hasta bir sahabiye “Namazını ayakta kıl Eğer gucun yetmezse oturarak, buna da gucun yetmezse yan uzere kıl (Buhari, Taksiru ’ssalat, 19) buyurmuştur Buna gore ayakta durabilen ve yere oturabildiği halde secde edemeyen kimse namaza ayakta başlar, rukUdan sonra yere oturarak secdeleri ima ile yapar Ayakta durabildiği halde oturduktan sonra ayağa kalkamayan kişi namaza ayakta başlar, secdeden sonra namazını oturarak tamamlar Başı ile ima etmeye gucu yetmeyen kimse Hanefilere gore namazını kazaya bırakır; gozleri, kaşları veya kalbiyle ima ederek namaz kılamaz (Merğinani, elHidaye, II, 8385; Mevsıli, elİhtiyar, I, 260) Ayakta durmaya ve rukU yapmaya gucu yettiği halde yere oturamayan kimse namaza ayakta başlar, rukUdan sonra secdeyi tabure ve benzeri bir şey uzerine oturarak ima ile eda eder Ayakta durmaya gucu yetmeyen, ayaklarını yana veya kıbleye uzatarak da olsa yere oturamayan kimse namazı tabure, sandalye ve benzeri bir şey uzerine oturarak kılar, rukU ve secdeleri ima ile yerine getirir Unutulmamalıdır ki, kişi Rabbine ibadet ederken hem ozde samimi olmalı hem de dinin belirlediği şekil şartlarını tam olarak yerine getirmeye ozen gostermelidir Bu sebeple namazını tabure, sandalye ve benzeri şeyler uzerinde kılan muminin ileri surduğu mazeretler, kendisini vicdanen rahatlatacak boyutta olmalıdır Namazı asli şekline uygun olarak kılmaya engel olmayacak derecedeki rahatsızlıklar meşru mazeret olarak gorulmemelidir Ote yandan dini acıdan zorunlu ve meşru bir sebep bulunmadıkca camilerde sandalyede namaz kılmak, goze hoş gelmeyen bir goruntu ortaya cıkarmakta ve cemaat arasında tartışmalara sebep olmaktadır Ozellikle uzerinde namaz kılmak amacı ile camilerde sıralar halinde sabit oturakların yapılması, cami doku ve kulturuyle bağdaşmamaktadır Bu sebeple hastalık ve ozurluluk gibi herhangi bir rahatsızlığı bulunan kimselerin, zorunlu olmadıkca namazlarını sandalyede değil, yere oturarak kılmaları uygundur
Dinimizde sorumluluklar kulun gucune gore belirlenmiş (Bakara, 2286), gucu aşan durumlar icin kolaylaştırma ilkesi getirilmiştir (Bakara, 2185) Namazın rukunlerinden herhangi birini yerine getirmeye engel olan rahatsızlıklar da kolaylaştırma sebebi sayılmıştır (EbU DavUd, Salat, 181) Buna gore; namazı normal şekli ile ayakta kılmaya gucu yetmeyen kimse icin asıl olan, namazını oturarak kılmaktır Boyle bir kişi namazını kendi durumuna gore diz cokerek veya bağdaş kurarak yahut ayaklarını yana ya da kıbleye doğru uzatarak kılar Nitekim Hz Peygamber (sas), nasıl namaz kılacağını soran hasta bir sahabiye “Namazını ayakta kıl Eğer gucun yetmezse oturarak, buna da gucun yetmezse yan uzere kıl (Buhari, Taksiru ’ssalat, 19) buyurmuştur Buna gore ayakta durabilen ve yere oturabildiği halde secde edemeyen kimse namaza ayakta başlar, rukUdan sonra yere oturarak secdeleri ima ile yapar Ayakta durabildiği halde oturduktan sonra ayağa kalkamayan kişi namaza ayakta başlar, secdeden sonra namazını oturarak tamamlar Başı ile ima etmeye gucu yetmeyen kimse Hanefilere gore namazını kazaya bırakır; gozleri, kaşları veya kalbiyle ima ederek namaz kılamaz (Merğinani, elHidaye, II, 8385; Mevsıli, elİhtiyar, I, 260) Ayakta durmaya ve rukU yapmaya gucu yettiği halde yere oturamayan kimse namaza ayakta başlar, rukUdan sonra secdeyi tabure ve benzeri bir şey uzerine oturarak ima ile eda eder Ayakta durmaya gucu yetmeyen, ayaklarını yana veya kıbleye uzatarak da olsa yere oturamayan kimse namazı tabure, sandalye ve benzeri bir şey uzerine oturarak kılar, rukU ve secdeleri ima ile yerine getirir Unutulmamalıdır ki, kişi Rabbine ibadet ederken hem ozde samimi olmalı hem de dinin belirlediği şekil şartlarını tam olarak yerine getirmeye ozen gostermelidir Bu sebeple namazını tabure, sandalye ve benzeri şeyler uzerinde kılan muminin ileri surduğu mazeretler, kendisini vicdanen rahatlatacak boyutta olmalıdır Namazı asli şekline uygun olarak kılmaya engel olmayacak derecedeki rahatsızlıklar meşru mazeret olarak gorulmemelidir Ote yandan dini acıdan zorunlu ve meşru bir sebep bulunmadıkca camilerde sandalyede namaz kılmak, goze hoş gelmeyen bir goruntu ortaya cıkarmakta ve cemaat arasında tartışmalara sebep olmaktadır Ozellikle uzerinde namaz kılmak amacı ile camilerde sıralar halinde sabit oturakların yapılması, cami doku ve kulturuyle bağdaşmamaktadır Bu sebeple hastalık ve ozurluluk gibi herhangi bir rahatsızlığı bulunan kimselerin, zorunlu olmadıkca namazlarını sandalyede değil, yere oturarak kılmaları uygundur