iltasyazilim
FD Üye
Santrifuj pompalarda, bütün turbo makinalarda olduğu gibi, sabit mil civarda bir açısal şipşak dönen ve çark adı bahşedilen bir başlıca eleman vardır En kolay şekliyle merkezkaç çark, birbirine paralel iki diskin arasına merkezcil (radyal) kanatlar konarak elde edilir Keza, disklerden biri dingil etrafında kalınlaştırılarak bir mile bağlanır Aşağıdaki şekilde belirtildiği gibi, çark içindeki bir değişken parçacığı, bir yandan çarkla beraber u r? hızıyla dönme ekseni civarda dönerken, öteki yandan w hızıyla çarka kadar hareket edip çarkı terk eder u çevresel hız, w bağıl sürat adını alır
İçi akışkan doymuş bir çark, ekseni civarda dönmeye başlayınca, merkezkaç kuvvetlerinin etkisi altında istikrarsız B yüzeyinden dışarı çıkmaya başlar Bu Nedenle, E yüzeyinden emilen akışkan B yüzeyinden dışarı basılır
Çarkla beraber dönen bir gözlemcinin gördüğü akıntı , atıl ortamda bulunan gözlemcinin gördüğü akıştan öbür olacaktır Akıntı içerisinde hareket etmekte olan bir parçacığın, durağan ortamda yer alan değişmez bir gözlemciye tarafından sahip sürat mutlak sürat, çarkla beraber dönmekte olan bir gözlemcinin bulunduğu noktada gördüğü sürat bağıl hız adını alır
Mutlak hız c, w ve u hızlarının vektörel toplamıdır w ve u hızlarının şiddetleri ve yönleri ile bir eşkenar dörtgen kenarları oluştururlar Bu eşkenar dörtgenin köşegeni, mutlak hızı temsil eder Dörtgenin kenarları ise, baskı ve yönlerine emrindeki olarak w bağıl hızı ve u çevresel hızını gösterir Böylece, bu üç sürat bir üçgen oluştururlar Hesaplarda, ebedi sayıda fazla ince kanat varmış gibi düşünerek hareket edilir Bu durumda, sızıntı iplikçilerinin iyice kanadı izlediği ve akışın bir boyutlu olduğunu kabul edilebilir Çarpmasız antre halinde, kanat başlangıcı giriş bağıl hızına teğettir Diğer bir açıklama ile, pompalarda giriş dairesi teğeti ile ?1 açısı yapan w1 hızı, kanat profili benzer yöndedir Aynı şekilde, kanat sonu çıkış teğeti ile ?2 açısı yapan w2 hızı, aynı yöndedir Girişin çarpmasız olarak gerçekleştirilmesi ve bu nedenle kayıpların önlenmesi istendiğinde, girişteki birincil kanat elemanının yönü ile antre alt hızının yönü benzer olmalıdır Pompalarda kanat, w2 bağıl hızının ?2 açısı aşağı sona erer
İçi akışkan doymuş bir çark, ekseni civarda dönmeye başlayınca, merkezkaç kuvvetlerinin etkisi altında istikrarsız B yüzeyinden dışarı çıkmaya başlar Bu Nedenle, E yüzeyinden emilen akışkan B yüzeyinden dışarı basılır
Çarkla beraber dönen bir gözlemcinin gördüğü akıntı , atıl ortamda bulunan gözlemcinin gördüğü akıştan öbür olacaktır Akıntı içerisinde hareket etmekte olan bir parçacığın, durağan ortamda yer alan değişmez bir gözlemciye tarafından sahip sürat mutlak sürat, çarkla beraber dönmekte olan bir gözlemcinin bulunduğu noktada gördüğü sürat bağıl hız adını alır
Mutlak hız c, w ve u hızlarının vektörel toplamıdır w ve u hızlarının şiddetleri ve yönleri ile bir eşkenar dörtgen kenarları oluştururlar Bu eşkenar dörtgenin köşegeni, mutlak hızı temsil eder Dörtgenin kenarları ise, baskı ve yönlerine emrindeki olarak w bağıl hızı ve u çevresel hızını gösterir Böylece, bu üç sürat bir üçgen oluştururlar Hesaplarda, ebedi sayıda fazla ince kanat varmış gibi düşünerek hareket edilir Bu durumda, sızıntı iplikçilerinin iyice kanadı izlediği ve akışın bir boyutlu olduğunu kabul edilebilir Çarpmasız antre halinde, kanat başlangıcı giriş bağıl hızına teğettir Diğer bir açıklama ile, pompalarda giriş dairesi teğeti ile ?1 açısı yapan w1 hızı, kanat profili benzer yöndedir Aynı şekilde, kanat sonu çıkış teğeti ile ?2 açısı yapan w2 hızı, aynı yöndedir Girişin çarpmasız olarak gerçekleştirilmesi ve bu nedenle kayıpların önlenmesi istendiğinde, girişteki birincil kanat elemanının yönü ile antre alt hızının yönü benzer olmalıdır Pompalarda kanat, w2 bağıl hızının ?2 açısı aşağı sona erer