iltasyazilim
FD Üye
Rakam kavramı çocuklarda tam karşılığını bulamayan bir olgudur Sayılar mektep öncesi eğitimde öğretilirken netlik kazanmamışsa, bu soru fazla ileride de çocuğun karşısına çıkıyor
Peki nedir bu sayılar, rakamlar, nasıl öğretilmeli Öğrencilerinin Georges Ifrah ’a ‘nereden geliyor bu sayılar? ’ sorusunu sorması, Ifrah ’ı 20 takvim bir araştırmaya götürmüş ilk olarak Mısırlılarla ortaya meydana çıkan rakamlar önceleri bir tane çocuk çizme şeklinde ya da 2 tane ağaç çizme biçiminde kendini gösterirken, bir vakit daha sonra işaretlere ihtiyaç duyuyorlar Pıaget çocukların 7 yaşına dek rakam kavramının içeriğini anlamadıklarını görünmeyen kısımda takıldıklarını söylemiştir
Rakam kavramı fiilen birebir eşleşme olarak anlatıldığında ve değişmez artışı rakam korunumunu gördüğünde çocuğun soyut bir olguyu somuta çevirdiğini biliyoruz Pıaget ’in tam tersine Gelman ve Gallistel okul öncesi dönemde çocukların rakam kavramını algılayabildiklerini savunuyorlar Gelman 3 yaş ve üstü çocuklarda rakam saymanın kendiliğinden ortaya çıktığını söylüyor
Gerçekten sayıların bir ritimden ibaret olduğunu söylesek çok içten söylemiş oluruz her zaman matematiğin ezbere uzak bir düşünme sanatı olduğunu söylüyoruz O halde çocuğun ezbere 100 ’e değin sayması, karşılığını bilerek 3 ’e kadar saymasından önemsizdir Çocuk nasıl bir şarkının ritmini sesiyle açıklama ediyorsa, sayıların ritmine de o şekilde armoni sağlamalı ve sayıları da o ritimle söylemelidir
Sayma beraberinde toplama, ekleme, artırma biçiminde kendini gösterecektir Gruplama, sınıflandırma yine saymaya alt olarak derhal geliştirilebilecek konulardandır
Rakamları yanlış yazabilen çocuklarda vardır ya da yazarken zorluk yaşayanlar, bu tarz problemler 1sınıfta çözüme kavuşacaktır, eğer ancak öğrencide zihinsel bir bozukluk yahut Problem 3 sınıfa değin devam ederse, motor koordinasyon eksikliği, görsel problemler ve uzaysal organizasyon bozuklukları ve öğrenme engelleri olabileceği düşünülebilir (Kennedy ve Tipps 1997)
Rakam kavramı anlatılırken birebir eşleşme olarak çocuğun dokunduğu, gördüğü nesnelerden yararlanılmalıdır Noktasal ifadelerle anlatım yoluna gidilebilir Huysuz halde çocuk hayal döneminde görünmeyen bir rakam bomba paketini kucağına almış oluyor Sonrasında da çoğu problem beraberinde geliyor Rakamlar birebir eşleşme olarak algılatıldıktan sonradan oluşturma, toplama, tümdengelim işlemlerine geçiş yapılabilir
Peki nedir bu sayılar, rakamlar, nasıl öğretilmeli Öğrencilerinin Georges Ifrah ’a ‘nereden geliyor bu sayılar? ’ sorusunu sorması, Ifrah ’ı 20 takvim bir araştırmaya götürmüş ilk olarak Mısırlılarla ortaya meydana çıkan rakamlar önceleri bir tane çocuk çizme şeklinde ya da 2 tane ağaç çizme biçiminde kendini gösterirken, bir vakit daha sonra işaretlere ihtiyaç duyuyorlar Pıaget çocukların 7 yaşına dek rakam kavramının içeriğini anlamadıklarını görünmeyen kısımda takıldıklarını söylemiştir
Rakam kavramı fiilen birebir eşleşme olarak anlatıldığında ve değişmez artışı rakam korunumunu gördüğünde çocuğun soyut bir olguyu somuta çevirdiğini biliyoruz Pıaget ’in tam tersine Gelman ve Gallistel okul öncesi dönemde çocukların rakam kavramını algılayabildiklerini savunuyorlar Gelman 3 yaş ve üstü çocuklarda rakam saymanın kendiliğinden ortaya çıktığını söylüyor
Gerçekten sayıların bir ritimden ibaret olduğunu söylesek çok içten söylemiş oluruz her zaman matematiğin ezbere uzak bir düşünme sanatı olduğunu söylüyoruz O halde çocuğun ezbere 100 ’e değin sayması, karşılığını bilerek 3 ’e kadar saymasından önemsizdir Çocuk nasıl bir şarkının ritmini sesiyle açıklama ediyorsa, sayıların ritmine de o şekilde armoni sağlamalı ve sayıları da o ritimle söylemelidir
Sayma beraberinde toplama, ekleme, artırma biçiminde kendini gösterecektir Gruplama, sınıflandırma yine saymaya alt olarak derhal geliştirilebilecek konulardandır
Rakamları yanlış yazabilen çocuklarda vardır ya da yazarken zorluk yaşayanlar, bu tarz problemler 1sınıfta çözüme kavuşacaktır, eğer ancak öğrencide zihinsel bir bozukluk yahut Problem 3 sınıfa değin devam ederse, motor koordinasyon eksikliği, görsel problemler ve uzaysal organizasyon bozuklukları ve öğrenme engelleri olabileceği düşünülebilir (Kennedy ve Tipps 1997)
Rakam kavramı anlatılırken birebir eşleşme olarak çocuğun dokunduğu, gördüğü nesnelerden yararlanılmalıdır Noktasal ifadelerle anlatım yoluna gidilebilir Huysuz halde çocuk hayal döneminde görünmeyen bir rakam bomba paketini kucağına almış oluyor Sonrasında da çoğu problem beraberinde geliyor Rakamlar birebir eşleşme olarak algılatıldıktan sonradan oluşturma, toplama, tümdengelim işlemlerine geçiş yapılabilir