Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Seçilmiş İmamoğlu ve Yavaş'a yetki darbesi

Seçilmiş İmamoğlu ve Yavaş'a yetki darbesi
0
35

dadaş

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,091
Etkileşim
1
Puan
38
Yaş
46
F-D Coin
70
Secilmis%2DImamoglu%2Dve%2DYavas%2Da%2Dyetki%2Ddarbesi%2D221993%2Ejpg

5393 sayılı Belediyeler Kanunu’nun 37. unsurunda belirtilen “Belediye lideri, belediye yönetiminin başı ve belediye hükmî kişiliğinin temsilcisidir” kararına nazaran, belediye şirketlerinde atamaları, seçilmiş belediye liderleri yaparken, Ticaret Bakanlığı’nın 20 Mayıs 2019’da yayımladığı genelge ile bu yetki belediye meclislerine verildi.

Mahallî seçimlerde Ankara ve İstanbul üzere büyükşehir belediye meclislerinde üyelerin çoğunluğu AKP’den seçilirken belediye başkanlıklarını CHP’nin alması üzerine hükümetten belediye liderlerinin elini kolunu bağlamak için karşı ataklar gelmeye başladı. Ticaret Bakanlığı’nın mayıs ayında yayımladığı genelge ile artık belediye iştiraklerine yönetici atama yetkisi belediye liderlerinden alınarak belediye meclisine verildi.  

24 Nisan’da görüş istendi  



Ticaret Bakanlığı’na bağlı İç Ticaret Genel Müdürlüğü, 31 Mart lokal seçimlerinden 24 gün sonra 24 Nisan 2019 tarihinde “Bakanlığımıza yazılı ve kelamlı olarak yapılan müracaatlardan; belediyenin tıpkı vakitte hükmî kişi idare konseyi üyesi yahut müdürü olduğu belediye iştiraki şirketlerde, idare şurası yahut müdürler şurasında belediye hukukî kişiliğini temsil etmek üzere yetkilendirilen gerçek bireylerin değiştirilmesine yönelik tescil taleplerinde ve tekrar hisse sahibi belediyeyi temsilen şirketlerin genel konseyine katılacak temsilcilerin belirlenmesinde, belediyedeki hangi organın (belediye lideri, belediye encümeni, belediye meclisi) kararının aranması gerektiği konusunda tereddüte düşüldüğü anlaşılmıştır” diyerek Etraf ve Şehircilik Bakanlığı Lokal İdareler Genel Müdürlüğü’nden görüş istedi.

Bakanlık bilgi vermedi

Bakanlık, kendisine bu mevzuda kimlerin kelamlı ve yazılı müracaatta bulunduğuna ait bir bilgi vermedi.

Bu müracaat üzerine de çabucak kolları sıvayan Etraf ve Şehircilik Bakanlığı Lokal İdareler Genel Müdürlüğü de 20 Mayıs 2019 tarihinde gönderdiği yanıtı yazısında, belediye şirketlerinin yapısı ve belediye meclislerinin misyonlarına ait uzun bir tüzel mütalaanın akabinde belediye şirketlerinde atama yetkisinin belediye meclisinde olduğuna dair görüş bildirdi.

Müdürlüklere gönderdi

Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Müdürlüğü, Etraf ve Şehircilik Bakanlığı’ndan gelen “Belediye şirketlerine yönetici atama yetkisi belediye meclisindedir” biçimindeki mütaalayı tüm ticaret sicili müdürlüklerine gönderdi.

Yetki darbesi manasına gelen iki bakanlığın yazışmalarının ve Ticaret Sicili Müdürlüklerine yazının gönderilmesinin akabinde birinci yetki gaspı da Ankara’da yaşandı. Ankara Büyükşehir Belediye Lideri Mansur Yavaş’ın Halk Ekmek İdare Kurulu’na atadığı isimler, bu genelgeye dayanarak Ticaret Sicili Müdürlüğü tarafından onaylanmadı.  

Genelge yasaya muhalif

Etraf ve Şehircilik Bakanlığı, belediye şirketleri ile ilgili alınacak kararlarda meclisin onayını gerektirecek kararları ve şirketlerle ilgili meclisin yetkilerini tek tek sıralamasına rağmen şirketlere yönetici atama konusunda maddelerde yer alan bir hususa karşılık yazısında yer vermediği üzere, 5393 sayılı Belediyeler Kanunu’nun 37. hususunda yer alan “Belediye lideri, belediye yönetiminin başı ve belediye hukukî kişiliğinin temsilcisidir” kararını de göz arkası etti. Onun yerine kanunun şirketlerin kurulması, sermaye artırımı, borçlanması, genel şuraya gidilmesi, şirketlerin kapanması ya da özelleştirilmesi üzere bahislerde meclisin yetkili olmasına atıfta bulunarak “Madem ki meclis bunlara yetkilidir o halde bu şirketlere yönetici atamalarını da meclis yapmalıdır” çeşidinde zorlama bir yorumda bulunuyor.



"Bu genelgenin türel desteği yok"

Etraf ve Şehircilik Bakanlığı Mahallî İdareler Müdürlüğü’nün bugüne kadar belediye liderlerinde olan belediye şirketi ve iştiraklerine yönetici atama yetkisinin başkanlık makamından alıp belediye meclisine vermesine yönelik genelgesinin “yok hükmünde” olduğunu belirten milletlerarası bağımsız kontrol şirketi İHY Bağımsız Kontrol ve YMM A.Ş’nin İdare Şurası Lideri ve TÜRMOB Disiplin Heyeti Lideri İrfan Hüseyin Yıldız, kelam konusu genelgenin 5393 sayılı Belediyeler Kanunu ile çeliştiğine dikkat çekerek şunları söyledi:

“Ne olduysa yıllardır süren bir yasal uygulamaya, Ticaret Bakanlığı, İç Ticaret Genel Müdürlüğü’nün, ticaret sicil müdürlüklerine gönderdiği bir yazı ile pürüz konulmuştur. Gönderilen bu yazı da Etraf Şehircilik Bakanlığı, Lokal İdareler Genel Müdürlüğü’nden alınan bir görüşe dayandırılmıştır. Oluşturulan bu görüşe nazaran özet olarak; 5393 Sayılı Belediye Kanunu’ndaki belediye meclisinin vazifeleri sayılarak, belediye meclisi bunları yapmakla vazifeli olduğuna nazaran, belediye şirketlerindeki, belediye hukuksal kişiliğinin hissesini temsil etme ve belediye hükmî kişiliği ismine şirket idare konseyine seçilecek idare şurası üyelerini belirleme yetkisi de, ‘belediye meclisine aittir’ denmektedir. Ticaret Sicil Memurluklarına da, bu hususta alınan bir belediye meclisi kararı yoksa, getirilen belediye şirketlerinin genel şura kararlarını tescil etme denmektedir. Meğer, Ticaret Bakanlığı’nın dayandığı görüşün tüzel desteği bulunmamaktadır. Şöyle ki, 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 18 unsurunda, belediye meclisinin misyonları ve yetkileri tek tek sayılmıştır. Bunlar (a) dan (u) ya kadar sıralanan 18 bentte detaylı açıklanmıştır.

Elbette belediye meclisinin, bütçeye ait, belediyenin gelir ve masraflarına ait mali mevzulardaki vazife yetkileri bulunmaktadır. Bilhassa (i) bendi mevzumuzla ilgili olarak şu karar mevcuttur: ‘Bütçe içi işletme ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na tabi iştirakler kurulmasına yahut bu iştiraklerden ayrılmaya, sermaye artışına ve gayrimenkul yatırım paydaşlığı kurulmasına karar vermek’ vazifesi vardır. Lakin kanunun hiçbir yerinde ve gibisi vazifeleri vardır denmemektedir. Belediye meclisinin vazife ve yetkileri ismen ve detaylı olarak sayılmıştır. Örneğin (n) bendinde, “meydan, cadde, sokak, park, tesis ve benzerlerine isim vermek...” yetkisi üzere detaylara kadar bile inilmiştir. Lakin hiçbir yerinde belediye şirketlerindeki, belediye hukuksal kişiliğine ilişkin hisseleri kimin temsil edeceği, bu şirketlerde belediye hukuksal kişiliği ismine idare şuralarına kimin seçileceği konuları, (Bu şirket genel şurasında belirlenir) belediye meclislerinin vazife ve yetkileri ortasında sayılmamıştır.



Belediye şirketlerinin kuruluş, ortak olma ve sermaye artırımı bahislerinde müsaade alma dışında Türk Ticaret Kanunu kararlarına tabi oldukları tartışmasızdır. Pekala, bu paydaşlık hissesini, belediye şirketlerinin genel konseylerinde kim temsil edecektir. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 37 unsuru, “Belediye lideri, belediye yönetiminin başı ve belediye hukukî kişiliğinin temsilcisidir’ kararına amirdir. Yıllardır, kanunun öngördüğü halde belediye şirketlerinin genel şuralarında, belediye hukuksal kişiliğini belediye liderleri temsil etmiş ve oy kullanmışlardır. Belediye şirketlerindeki hisse sahibi, belediye hukukî kişiliğidir, belediye hukukî kişiliğinin temsilcisi de belediye lideridir. Hayli açık olan bu türel durumun yorum gerektiren bir yanı bulunmamaktadır.

Sonuç olarak, belediye başkanlığı seçimini kazanan liderinin, mecliste çoğunluğu yoksa elleri, kolları ve ayakları bağlanmak istenmektedir. Tüzel desteği olmayan bu yazıyı ticaret sicil memurluklarının dikkate almaması gerekir. Şayet, sicil memurlukları bu talimata uygun olarak belediye şirketlerinin genel heyetlerini tescil etmezlerse, buna karşı, ticaret mahkemelerinde tescil davası açılması kaçınılmaz olur. Maalesef bu bahis siyasette de bir öteki tansiyon noktası olacaktır.”

Miyase İlknur/Cumhuriyet
 
858,500Konular
982,397Mesajlar
32,983Kullanıcılar
bkalkan68Son üye
Üst Alt