iltasyazilim
FD Üye
Sefer namazı hakkında veri
Ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı görünüm vardır:
1 Mesafeyi alanlar Bu anlayışa tarafından 90 km değin bir yolculuğa çıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır
2 Zamanı esas alanlar Bunlara tarafından 3 gün seyahat gerçekleştirmek kişiyi seferi yapar Oysa bu durumda namazlarını kısaltır, yoksa kısaltamazlar
Hanefilere göre seferi olan birisinin dört rakatlı namazları 2 kılması gerekir Fakat 4 olarak da kılsa namazı geçerlidir Şafilerde ise gezgin bile olsa tam kılmak daha faydalıdır Farz edelim fakat gerçekten seferi olduğumuz halde namazı bütün kılsak bile, namazımız geçerlidir Eğer aslında seferi değilsek bu durumda iki kılmak namazımızı bozar O halde ihtiyaten de dört kılmanın daha isabetli olacağını düşünüyoruz aynı zamanda bir anlayışı alıp ona kadar hareket etmek, diğer kavrayış sahiplerini de kötülememek gerekir
Seferîliğin Hükümleri
Yolcular için bir takım kolaylıklar, ruhsatlar getirilmiştir Ramazanda yolculukta yer alan için orucu geri ayrılmak mübahtır Yolcunun mesh süresi üç gün üç gecedir Gezgin dört rekatlı farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar Buna kasrı salatdenir
Yolculukta dört rekatlı namazların kısaltılarak kılınması Kur'an, Sünnet ve icma ile câizdir
Allah Teâlâ şöyle buyurur: Eğer kâfirlerin size fitne vermesinden korkarsanız, yeryüzünde sefere çıktığınız vakit namazları kısaltarak kılmanızda bir sakınca yoktur(enNisa, 4101) Bu âyette kısaltmanın nefret edilen şey şartına bağlanması o günkü olayı saptamak içindir Çünkü Rasûlüllah (sas)'in çoğu yolculukları korkudan uzaktan değildi Ashabı Kiram'dan Ya'la b Ümeyye (ra) Hz Ömer'e şöyle demiştir: Biz niçin namazları kısaltarak kılıyoruz? Halbuki güven içindeyiz Hz Ömer de buna cevap almak üzere şöyle buyurdu: Ben de aynı durumu Hz Peygamber'e sormuştum; şöyle buyurmuştu: Bu, Allah'ın size verdiği bir bağıştır, Allahın sadakasını kabul edin(Müslim, Konuk, 4; Tirmizi, Tahare, 4, 20; Nesâi, Taksir, I)
Hz Peygamber'in umre, hac veya savaş için yaptığı yolculuklarında namazları kısaltarak kıldığı ile ilgili haberler tevatür derecesindedir Abdullah ibn Ömer (ra) şöyle demiştir:
Hz Peygamber (sas)'e yolda arkadaşlık ettim O, yolculuklarında iki rekattan artı kılmazdı Hz Ebu Bekir, Hz Ömer ve Hz Osman da böyle yaparlardı(İbn Mâce, İkâme, 75) Hz Ömer'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: Yolcunun namazı, Nebinizin lisanı üzere kısaltılmaksızın tam iki rekattır(Buhârî, Taksîr, 11; Küsûf, 4; İbn Mâce, İkâme, 73, 124) *
Ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı görünüm vardır:
1 Mesafeyi alanlar Bu anlayışa tarafından 90 km değin bir yolculuğa çıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır
2 Zamanı esas alanlar Bunlara tarafından 3 gün seyahat gerçekleştirmek kişiyi seferi yapar Oysa bu durumda namazlarını kısaltır, yoksa kısaltamazlar
Hanefilere göre seferi olan birisinin dört rakatlı namazları 2 kılması gerekir Fakat 4 olarak da kılsa namazı geçerlidir Şafilerde ise gezgin bile olsa tam kılmak daha faydalıdır Farz edelim fakat gerçekten seferi olduğumuz halde namazı bütün kılsak bile, namazımız geçerlidir Eğer aslında seferi değilsek bu durumda iki kılmak namazımızı bozar O halde ihtiyaten de dört kılmanın daha isabetli olacağını düşünüyoruz aynı zamanda bir anlayışı alıp ona kadar hareket etmek, diğer kavrayış sahiplerini de kötülememek gerekir
Seferîliğin Hükümleri
Yolcular için bir takım kolaylıklar, ruhsatlar getirilmiştir Ramazanda yolculukta yer alan için orucu geri ayrılmak mübahtır Yolcunun mesh süresi üç gün üç gecedir Gezgin dört rekatlı farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar Buna kasrı salatdenir
Yolculukta dört rekatlı namazların kısaltılarak kılınması Kur'an, Sünnet ve icma ile câizdir
Allah Teâlâ şöyle buyurur: Eğer kâfirlerin size fitne vermesinden korkarsanız, yeryüzünde sefere çıktığınız vakit namazları kısaltarak kılmanızda bir sakınca yoktur(enNisa, 4101) Bu âyette kısaltmanın nefret edilen şey şartına bağlanması o günkü olayı saptamak içindir Çünkü Rasûlüllah (sas)'in çoğu yolculukları korkudan uzaktan değildi Ashabı Kiram'dan Ya'la b Ümeyye (ra) Hz Ömer'e şöyle demiştir: Biz niçin namazları kısaltarak kılıyoruz? Halbuki güven içindeyiz Hz Ömer de buna cevap almak üzere şöyle buyurdu: Ben de aynı durumu Hz Peygamber'e sormuştum; şöyle buyurmuştu: Bu, Allah'ın size verdiği bir bağıştır, Allahın sadakasını kabul edin(Müslim, Konuk, 4; Tirmizi, Tahare, 4, 20; Nesâi, Taksir, I)
Hz Peygamber'in umre, hac veya savaş için yaptığı yolculuklarında namazları kısaltarak kıldığı ile ilgili haberler tevatür derecesindedir Abdullah ibn Ömer (ra) şöyle demiştir:
Hz Peygamber (sas)'e yolda arkadaşlık ettim O, yolculuklarında iki rekattan artı kılmazdı Hz Ebu Bekir, Hz Ömer ve Hz Osman da böyle yaparlardı(İbn Mâce, İkâme, 75) Hz Ömer'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: Yolcunun namazı, Nebinizin lisanı üzere kısaltılmaksızın tam iki rekattır(Buhârî, Taksîr, 11; Küsûf, 4; İbn Mâce, İkâme, 73, 124) *