iltasyazilim
FD Üye
sehiv secdesi gerektiren haller
Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:
1 Fâtiha'dan daha sonra zammı sûre okumadan rükû'a gitmek Rükû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, daha sonra bitmiş rükû'a gider Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar
2 Unutarak Fâtiha'yı iki kere okumak
3 Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak Rükû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir
4 Dört rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonradan oturmayı unutarak üçüncü rek'ata kalkmak, yani, ilk oturuşu ayrılmak Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan birey en ince ayrıntısına kadar kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz Bütün kalktıktan daha sonra oturmak ise, namazı bozar
5 Birinci oturuşta Tehıyyât'ı okuduktan daha sonra derhal kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek dek gecikmek Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin çağırmak gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine lüzum yoktur
6 Dört rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın beşinci rek'ata kalkılacak olsa, beşinci rek'atın kıyam, kırâet ve rükû'u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te'hire uğramıştır Lakin beşinci rek'at için secde üretilmiş olursa, bu namaz nâfileye döner Bundan Böyle buna bir rek'at daha ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nâfile namazı kılınmış olur Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez
7 Dört rek'atlı bir farz namazın son ka'desinde teşehhüd miktarı oturduktan daha sonra kalkan kimse, derhal oturup selâm verir Yeniden Tehıyyat okumasına lüzum yoktur Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir Zira farz olan oturuşu yapmıştır Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur Sonunda keza sehiv secdesi de lâzımdır Çünkü selâm te'hire uğramıştır
8 İmama daha sonra yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar
9 İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde kuytu; sıcacık okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zammı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez
10 Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder Çünkü vâcib te'hire uğramıştır
11 Ta'dîli erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir
12 Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir *
Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:
1 Fâtiha'dan daha sonra zammı sûre okumadan rükû'a gitmek Rükû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, daha sonra bitmiş rükû'a gider Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar
2 Unutarak Fâtiha'yı iki kere okumak
3 Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak Rükû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir
4 Dört rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonradan oturmayı unutarak üçüncü rek'ata kalkmak, yani, ilk oturuşu ayrılmak Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan birey en ince ayrıntısına kadar kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz Bütün kalktıktan daha sonra oturmak ise, namazı bozar
5 Birinci oturuşta Tehıyyât'ı okuduktan daha sonra derhal kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek dek gecikmek Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin çağırmak gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine lüzum yoktur
6 Dört rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın beşinci rek'ata kalkılacak olsa, beşinci rek'atın kıyam, kırâet ve rükû'u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te'hire uğramıştır Lakin beşinci rek'at için secde üretilmiş olursa, bu namaz nâfileye döner Bundan Böyle buna bir rek'at daha ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nâfile namazı kılınmış olur Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez
7 Dört rek'atlı bir farz namazın son ka'desinde teşehhüd miktarı oturduktan daha sonra kalkan kimse, derhal oturup selâm verir Yeniden Tehıyyat okumasına lüzum yoktur Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir Zira farz olan oturuşu yapmıştır Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur Sonunda keza sehiv secdesi de lâzımdır Çünkü selâm te'hire uğramıştır
8 İmama daha sonra yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar
9 İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde kuytu; sıcacık okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zammı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez
10 Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder Çünkü vâcib te'hire uğramıştır
11 Ta'dîli erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir
12 Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir *