iltasyazilim
FD Üye
sehiv secdesini gerektiren haller nelerdir?
Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:
1 Fâtiha`dan sonradan zammı sûre okumadan rükûa gitmek Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonradan yeniden rükûa gider Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar
2 Unutarak Fâtiha`yı iki defa okumak
3 Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak Rükûda iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir
4 Dört rekatlı namazlarda, iki rekat kıldıktan sonradan oturmayı unutarak üçüncü rekata kalkmak, yani, birincil oturuşu ayrılmak Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan birey adamakıllı kalkmış ya da kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz Tam kalktıktan daha sonra oturmak ise, namazı bozar
5 Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan daha sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yoksa da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir tümce teşkil eder ise Allahümme salli alâ Muhammedinaramak gibi namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Ama okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur
6 Dört rekatlı farz namazlarda, son rekatta oturmaksızın beşinci rekata kalkılacak olsa, beşinci rekatın kıyam, kırâet ve rükûu tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp bitmiş oturulur Tehıyyâtdan daha sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır Çünkü bu durumda farz olan son oturuş tehire uğramıştır Lakin beşinci rekat için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner Artık buna bir rekat daha ilâve ederek, altı rekatlık bir nâfile namazı kılınmış olur Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez
7 Dört rekatlı bir farz namazın son kadesinde teşehhüd miktarı oturduktan daha sonra kalkan kimse, anında oturup selâm verir Tekrar Tehıyyat okumasına lüzum yoktur Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir Zira farz olan oturuşu yapmıştır Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur Sonunda hem sehiv secdesi de lâzımdır Çünkü selâm tehire uğramıştır
8 İmama sonra yetişen kimse, kendi kıldığı rekatlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar
9 İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde rahat; kuytu okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zammı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez
10 Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonradan hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder Çünkü vâcib te`hire uğramıştır
11 Ta`dîli erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir
12 Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan nedeniyle tek sehiv secdesi yeterlidir
Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir
Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında emin olmamak, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder Yeniden kılmak gerekir Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında şüphe eden de o namazı kılar Namazı tamamladıktan sonradan rekat sayısında şüpheye şeref yoktur Oysa eksik kıldığını kesinkes anlarsa namazı her yerde kılar
SEHİV SECDESİNİN YAPILIŞI NASILDIR?
Son Oturuşta Tahiyyat okunduktan sonra ,imam olan kimse yalnızca sağ tarafına yanlız kılan ise iki tarafınıda selam verir ve hemen arkasında Allahu Ekber Diyerek 2 defa secdeye varırİkinci Secdede sonra doğrulup ve tekrar Tahiyyatı ,salavat dualarını okuyarak selam verirBöylece sehiv secdesi yerine getirilmiş olur
Namaz kılan kimse belki selam verdikten sonradan yanıldığını hatırlarsa yönünü kibleden cevirmemiş ve konuşmamış ise sehiv secdesi yapabilirLakin yerinden kalkmış yönünü kıbleden cevirmiş veya konuşmuş ise bundan böyle sehiv secdesi yapamazNamaz sahihtir fakat Sehiv secdesi yaplmadığı için sevabı noksandır
Vaciblerden biri kasden terkedilirse namazi yinelenmek gerekir Sehiv Secdesi gerçekleştirmek kafi gelmez *
Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:
1 Fâtiha`dan sonradan zammı sûre okumadan rükûa gitmek Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonradan yeniden rükûa gider Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar
2 Unutarak Fâtiha`yı iki defa okumak
3 Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak Rükûda iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir
4 Dört rekatlı namazlarda, iki rekat kıldıktan sonradan oturmayı unutarak üçüncü rekata kalkmak, yani, birincil oturuşu ayrılmak Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan birey adamakıllı kalkmış ya da kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz Tam kalktıktan daha sonra oturmak ise, namazı bozar
5 Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan daha sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yoksa da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir tümce teşkil eder ise Allahümme salli alâ Muhammedinaramak gibi namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Ama okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur
6 Dört rekatlı farz namazlarda, son rekatta oturmaksızın beşinci rekata kalkılacak olsa, beşinci rekatın kıyam, kırâet ve rükûu tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp bitmiş oturulur Tehıyyâtdan daha sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır Çünkü bu durumda farz olan son oturuş tehire uğramıştır Lakin beşinci rekat için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner Artık buna bir rekat daha ilâve ederek, altı rekatlık bir nâfile namazı kılınmış olur Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez
7 Dört rekatlı bir farz namazın son kadesinde teşehhüd miktarı oturduktan daha sonra kalkan kimse, anında oturup selâm verir Tekrar Tehıyyat okumasına lüzum yoktur Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir Zira farz olan oturuşu yapmıştır Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur Sonunda hem sehiv secdesi de lâzımdır Çünkü selâm tehire uğramıştır
8 İmama sonra yetişen kimse, kendi kıldığı rekatlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar
9 İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde rahat; kuytu okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zammı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez
10 Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonradan hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder Çünkü vâcib te`hire uğramıştır
11 Ta`dîli erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir
12 Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan nedeniyle tek sehiv secdesi yeterlidir
Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir
Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında emin olmamak, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder Yeniden kılmak gerekir Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında şüphe eden de o namazı kılar Namazı tamamladıktan sonradan rekat sayısında şüpheye şeref yoktur Oysa eksik kıldığını kesinkes anlarsa namazı her yerde kılar
SEHİV SECDESİNİN YAPILIŞI NASILDIR?
Son Oturuşta Tahiyyat okunduktan sonra ,imam olan kimse yalnızca sağ tarafına yanlız kılan ise iki tarafınıda selam verir ve hemen arkasında Allahu Ekber Diyerek 2 defa secdeye varırİkinci Secdede sonra doğrulup ve tekrar Tahiyyatı ,salavat dualarını okuyarak selam verirBöylece sehiv secdesi yerine getirilmiş olur
Namaz kılan kimse belki selam verdikten sonradan yanıldığını hatırlarsa yönünü kibleden cevirmemiş ve konuşmamış ise sehiv secdesi yapabilirLakin yerinden kalkmış yönünü kıbleden cevirmiş veya konuşmuş ise bundan böyle sehiv secdesi yapamazNamaz sahihtir fakat Sehiv secdesi yaplmadığı için sevabı noksandır
Vaciblerden biri kasden terkedilirse namazi yinelenmek gerekir Sehiv Secdesi gerçekleştirmek kafi gelmez *