ses çeşitleri ve sınıflandırılması derecelendirme çeşitleri ses çeşitleri ses türleri seslerin bayan ve erkek seslerinin sınıflandırılması Ses sanatçıların işlenmiş ve yerleşmiş sesleri bazı sınıflara ayrılır Benzer sınıfiaki sesleri birbirine eş tarafları olur Bu benzeyişler genişlik, renk ve hareketlilik bakımlarından olabilir Her ses tabi olduğu ses sınıfında olması gereken ses genişliğine, renge ve özelliklere sahip olmalıdır Bu sınıflan çoğunlukla şu şekilde sıralayabiliriz: Erkek seslerinde bas, bariton, tenor Bu gruplarda bazı ikinci derecede gruplara ayrılırlarSaadet tkesus’un ‘Ses Eğitimi ve Korunması adlı eserinde ses sınırlan aşağıdaki şekillerde belirlenmiştir Bas: En kalın erkek sesidir Bas proford, basbuffo ve yüksek bas olarak üçe ayrılırlar Bas profond: Sesin rengi çok koyu, volümlü, pesleri kuvvetlidir Genelde sahnede cidde dramatik roller söylerler, Bas buffo: Renk bakımmdan daha az zengindirler Bas profond kadar kuvvetli değilse de ondan daha hareketlidir Oyun operalarınm parlondoloranı, koleratuarlannı kolayca söyleyebilirler Derhal tekrar tekrar gülünç rollerde kullamriar Yüksek bas: Pesleri diğer baslardan daha zayıflır Buna aleyhinde tizleri parlak ve rahattır Baritona yaklaşan sınır partilerinde bol tizleri olan bas partilerinde başarı gösterirler BARİTON: Orta kalınlıktaki erkek sesidir 0 da üçe ayrılır Dramatik bariton: Renk (b) bakımından yüksek bası andırır Kaslı ve dramatik gücü olan bir sestir Kişilik rollerinde, yiğitlik operalarmda çok kabul görebilen bir sestir Lyrik bariton: Renk bakımından dramatik tenora yaklaşır, yumuşak tizleri, parlar, dramatik baritondan daha hareketli bir sestir Legger bariton: Lyrik baritondan daha hareketli, daha hafif daha çok tenora benzeşen bir baritondur Artı agilite isteyen Italyan operalarmda (Rossini, Donizetti) sik sık kullanılır TENOR: Erkeklerde az rastlandığı için fazla makbul bir ses cinsidir Eğitimi çok uyarı ve dayanma isteyen bir sestir Özelliklerine göre çeşitli sınıflara ayrılır Dramatik tenor (THelden tenor): Mertlik tenoru da denilen bu sesin genişliği ve rengi yaklaşık olarak iyrik baritona benzer Fazla sağlamlık ise baskı isteyen Wagner operalarının hemen tüm kayda değer tenor partileri bu sesler için yazılmıştır En iyi dramatik tenorlara Isveç ve Norveçliler aralarında rastlanır Lyrik tenor: Rengi daha aydmlık ve daha yumuşak olan (Iyrik tenor derhal tüm ttalyan operalarınm baş erkek rollerini elinde tutar ve tizlerinin parlaklığı ile belirir Legger tenor: Üçlü do'nun üzerindeki reye kadar meydana çıkan bu hafif tenorlar kaslı olmaktan çok hareketlidirler Oratoryolarda eski oyun operalarında (Rossini, Donizetti) sık sık görülürler Buffo tenor: Legger tenor karakterinde gülünç rollere o kadar uyan bir ses cinsidir Kadın seslerini de üç esas gruba bölme yerinde olur Kontralto, mezzosoprano ,soprano KONTRALTO: En kalın kadm sesidir ve fazla az bulunur Peslerde erkek sesine aynı Rengi koyu ve sıcaktır Oratoryo ve sahne kontraltosu diye ildye ayrılır Eğitimi en kuvvet bayan sesidir Oratoryo Kontraltosu: Özel olarak eski eserlerin icrasında kullanılan çok renkli, fazla varlıklı adaleli ve ağır bir sestir Sahne kontraltosu: Renkli kaslı, dramatik etkiye sahip bir sestir Şahsiyet rollerinde görülür Genç dramatik soprano: Yüksek dramatik sopranodan daha yumuşak bir karaktere ve daha aydınlık bir renge sahiptir Daha hareketlidir Anında bütün İtalyan operalarmdaki kahraman kadın tipleri bu seslere verilmiştir Lyrik soprano: En fazla rastlanan soprano cinsidir Yumuşaklığı ve tizlerinin berraklığı başlıca özellikleridir Koleratür Soprano: En ince sopranodur Gırtlaklannın mucizevi hareketliliğiyle birer ses cambazı gibidirler Dramatik ya da iyrik olurlar Dramatik koleratuarlar, ses ustahğmın yanı sıra varlıklı bir renk ve ses kuvvetine sahiptirler Gayet eksik rastlanan makbul bir ses cinsidir Küçük koleratur seslerine de koleratur subret denir Oyun operalarmda, operetlerde manâlı roller alırlar