SEFER YÜKSEL
Hızla artan mobilite ve finansal teknolojiler alanındaki gelişmeler ödeme sistemlerinde de yenilikleri beraberinde getiriyor. Tüketici davranışlarının değişmesi ve online alışverişin hızla artması firmaları müşterilerin olduğu yerlerde çözümler üretmeye zorluyor. Bu alanda hatırı sayılır bir yere sahip Türkiye'de de alanında ilkler çıkmaya başlarken, bu ürünler Avrupa'ya da ihraç ediliyor. Son olarak Mastercard Avrupa ve Türkiye'de bir ilke atarak whatsapp ile alışveriş yapma imkânını başlatıyor. Şirketin bir diğer ürünü de sesle alışverişi mümkün hale getiriyor. Whatsapp ekranından yazışarak, siparişleri verip ödemeleri gerçekleştirmenin mümkün hale geldiğini kaydeden Mastercard Türkiye ve Azerbaycan Genel Müdürü Yiğit Çağlayan, ilk olarak sefamerve ile testlere başladıklarını söyledi.
Ürünün lansmanını 2020 Ocak sonunda yapacaklarını belirten Çağlayan, Whatsapp ile alışverişi de şöyle anlattı: "Pazaryerlerinin veya e-ticaret sitelerinin telefon numarasını adres defterlerine kaydedip, uygulamadan telefonu seçip, istenilen ürünü yazmak yeterli olacak. Sipariş tamamlandığında kayıtlı kartlar ile ödeme yine aynı ekran üzerinden tamamlanabilecek" dedi.
'TÜKETİCİLERİN YÜZDE 62'Sİ SESLE ALIŞVERİŞ YAPARIM DİYOR'
Geleceğin ödeme dünyasında sesli alışverişin önemli bir tutacağını ifade eden Çağlayan, Türkiye genelinde yaptırdıkları araştırmanın sonuçlarına göre tüketicilerin yüzde 62'sinin sesle alışveriş yapmaya olumlu baktıklarını söyledi. Ürün veya ürünleri sesli bir şekilde telefona söylemenin yeterli olacağını ve sistemin aynı zamanda yaygınlaşmaya başlayan ev asistanları ile de kullanılabileceğini kaydeden Çağlayan, "Tüketicilerin sesle alışveriş yapmaya olumlu bakmasının nedeni hız. Hepimiz artık hız peşindeyiz. Ancak sesle alışverişte en büyük endişeleri güvenlik. Mastercard ve istegelsin yakın gelecekte tüketicilere sunulacak olan sesle alışveriş çözümü için bir araya geldi. Prototipinin paylaşıldığı bu çözüm hayata geçtiğinde tüketiciler istegelsin'den market alışverişlerini sesle yaparak ödemelerini de sesle tamamlayabilecek. Bunun için uygulamayı açıp, istedikleri ürünleri söylemeleri yeterli olacak. Siparişleri tamamlandığında ise yine sesli olarak Mastercard logolu kartları ile ödemelerini tamamlayabilecekler" diye konuştu.
'NAKİTİ EN ÇOK MARKET VE RESTORANDA KULLANIYORUZ'
Market ve restoranlarda nakit kullanımının yüksek olduğunu da belirten Çağlayan, bu alanlarda kart kullanımı oranının sadece yüzde 22 olduğunu söyledi. Buradaki ödevlerinin ağırlıklı nakit kullanımı olan alanları karta yani elektronik ödemelere dahil edebilmek olduğunu vurgulayan Çağlayan, bu dönüşüm için en uygun ürünün ise hız ve güvenliği ile temassız kartlar olduğunu kaydetti. Mastercard olarak 15 şehirde toplu taşımada temassız kart kullanımını başlatarak önemli adımı attıklarını söyleyen Çağlayan şöyle devam etti: "Bunun için ciddi bir yatırım yaptık ve sonuçlara baktığımızda da memnun edici oranlar görüyoruz. Şu anda Türkiye'deki temassız işlemlerin yüzde 7'si ulaşımdan geliyor. Toplam temassız özelliğine sahip Mastercard kredi kartı oranı yüzde 61, banka kartı ise yüzde 32'i. Dolayısıyla, banka kartlarının POS'ta kullanımı arttıkça hem ulaşımda hem tüm alanlarda temassız oranları artacak."
'1.5 MİLYON KÜÇÜK İŞLETMENİN SADECE % 28'İNDE POS VAR'
Ticari işletmelerin yüzde 90'ında POS cihazı varken, yaklaşık bir buçuk 1.5 milyon micro işletmenin sadece yüzde 28'inin POS sahibi olduğunu belirten Çağlayan, "Bu segment POS cihazına erişemiyorsa da hemen hepsinin telefonu var. Mastercard olarak Android telefonların POS cihazı olarak kullanılmasına imkan veren Soft POS uygulamasını geliştirdik. Tüm mikro işletmeler ve KOBİ'ler için düşük maliyetli kart kabulü sağlayan uygulama ile NFC özellikli herhangi bir android cihaz, hiçbir ilave ekipman kullanmaksızın POS cihazına dönüşebiliyor" dedi.