nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Seyit Meftuni hakkında veri, Seyit Meftuni kimdir, Seyit Meftuni hayatı, Seyit Meftuni biyografi
Aşık Seyit Meftuni, Malatya iline tabi Arguvan ilçesinin eski adı Minayik (Kuyudere) köyünde 1920 yılında doğmuştur Başlıca adı İbrahim Mamo Temiz'dir Bölgenin yetiştirmiş olduğu aşıklar içerisinde kayda değer bir yere sahiptir Yetişmesinde rol oynayanların başında, ilk deyişleri, duvazı imamları, öğreten annesi (Hatice Belli Başlı) gelmektedir Aşığın hayatında dayılarının da manâlı rolleri olmuştur Dayısı Aşık Hasan Hüseyin Orhan'dan hem bağlama çalmasını öğrenmiş, keza de dayılarının yanından hiç ayrılmayarak ufak yaştan itibaren cem ayinlerinin ve Aşık Meclislerinin müdavimi olmuştur Yeteneği baştan sona hem dini tarikat hem de saz çalıp söylemede çok ivedi olgunluğa erişmiştir Öteki bir dayısı Mehmet Efendi'den alfabeyi öğrenerek kendi gayret ve yeteneğiyle okuma yazmayı öğrenmiştir
Seyit Meftuni'nin kişiliğinin şekillenmesinde dedelik ve aşıklık geleneğine olan hevesi, yeteneği sayesinde dini bilgiler edinmesi, AleviBektaşi geleneklerini öğrenmesi ve erkanını yürütmesi etkili olmuştur Aşık, gezgincilik özelliği ile öbür kültürlerin taşıyıcısı ve aktarıcısı olmuştur İnsan yaşamındaki her şey, tabiattaki canlı cansız varlıklar şiirlerine konu olmuştur Aşık'a tarafından aşık, her cefaya katlanmalı, yanıp kül olmalıdır Bu aşk uğruna canını bile feda etmeyi göze almalıdır Onun gönlünde kaynayan aşk HAKaşkıdır, ehlibeyt aşkıdır Buradan da anlaşılacağı gibi Seyit Meftuni Yargi aşığıdır Şiirlerinde her konuyu işlemişse de, Alevi inanç doğrultusunda Tasavvuf'la bütünleşmiştir Aşık Meftuni 1964 yılına değin Fuzuli, Hatayi, Yemini, Virani, Yunus Emre, Pir Sultan Abdal, Dertli, Azmi Baba, Turabi, Kul Himmet gibi ustaların eserlerini icra etmiştir 1964 yılında kendi aşıklık mahlasını (Aşık Seyit Meftuni) alarak şiirler yazmaya ve okumaya başlamıştır Aşık Seyit Meftuni lüzum kendi yöresinde, gerekse gittiği yerlerde devrin ünlü aşıkları ile bir araya gelmiş, Aşık Meclislerinde, Cem Ayinlerinde ve diğer toplantılarda bulunmuştur
Yörede balta saz olarak bilinen, 12 ila 17 perdeden oluşan aşık sazı, büyükbaba sazı, Aşık Meftuni'nin başlangıçtan ölümüne kadar elinden düşürmediği yöresel ahali çalgısıdır Tezene yerine bilek ve parmak marifetine dayanan, yörede pençediye sözcük grubu edilen çalış tekniğini, Seyit Meftuni ustaca icra etmiştir Seyit Meftuni yörede itibarlı bir aşık olmasının yanında, inançlı, bilgili ve kuvvetli bir büyükbaba olma özelliğine de sahiptir Seyit Meftuni lüzum saz çalma, lüzum söylemedeki farklı icrasıyla halk müziği alanında kaynak kişi olarak ayrı tartma taşır Kendine özgü konuşma ve söyleme üslubu ile gerek AleviBektaşi müziğini, gerekse yöresel müziği bir arada icra eden ender aşıklarımızdan biridir TRT Kurumuna yapmış olduğu birçok bant kaydı Türk Irk repertuarına kazandırmış olduğu deyişler, türküler, uzun havaların yanına farklı alanlara yönlendirilmiş firmalarca yayınlanan plakları bugünün tahlilci ve icracılarına önemli bir kaynak teşkil eder
Gezgincilik özelliği yurt içi ile sınırlı kalmamış, kendi kişiliğini, kültürünü yurt dışarıya da tanıtmaya çalışmış, kendi çapında manâlı ölçüde başarıya ulaşmıştır Bunun mükafatını maneviyat almıştır Seyit Meftuni'nin ruhi yapısını bize en iyi şiirleri anlatmaktadır Faziletli insanın nasıl olması gerektiğini nasihatnamelerinden anlayabiliriz Aşık Seyit Meftuni geçirdiği bir kalp krizi sonucunda 28 Mayıs 1982 yılında Adana'da vefat etmiş, vasiyeti üzerine Kahramanmaraş'ın Pazarcık ilçesi Alibeyuşağı köyüne gömülmüştür hemen türbe olan mezarı yurt içi ve yurt dışından çoğu kişi göre ziyaret edilmektedir *
Aşık Seyit Meftuni, Malatya iline tabi Arguvan ilçesinin eski adı Minayik (Kuyudere) köyünde 1920 yılında doğmuştur Başlıca adı İbrahim Mamo Temiz'dir Bölgenin yetiştirmiş olduğu aşıklar içerisinde kayda değer bir yere sahiptir Yetişmesinde rol oynayanların başında, ilk deyişleri, duvazı imamları, öğreten annesi (Hatice Belli Başlı) gelmektedir Aşığın hayatında dayılarının da manâlı rolleri olmuştur Dayısı Aşık Hasan Hüseyin Orhan'dan hem bağlama çalmasını öğrenmiş, keza de dayılarının yanından hiç ayrılmayarak ufak yaştan itibaren cem ayinlerinin ve Aşık Meclislerinin müdavimi olmuştur Yeteneği baştan sona hem dini tarikat hem de saz çalıp söylemede çok ivedi olgunluğa erişmiştir Öteki bir dayısı Mehmet Efendi'den alfabeyi öğrenerek kendi gayret ve yeteneğiyle okuma yazmayı öğrenmiştir
Seyit Meftuni'nin kişiliğinin şekillenmesinde dedelik ve aşıklık geleneğine olan hevesi, yeteneği sayesinde dini bilgiler edinmesi, AleviBektaşi geleneklerini öğrenmesi ve erkanını yürütmesi etkili olmuştur Aşık, gezgincilik özelliği ile öbür kültürlerin taşıyıcısı ve aktarıcısı olmuştur İnsan yaşamındaki her şey, tabiattaki canlı cansız varlıklar şiirlerine konu olmuştur Aşık'a tarafından aşık, her cefaya katlanmalı, yanıp kül olmalıdır Bu aşk uğruna canını bile feda etmeyi göze almalıdır Onun gönlünde kaynayan aşk HAKaşkıdır, ehlibeyt aşkıdır Buradan da anlaşılacağı gibi Seyit Meftuni Yargi aşığıdır Şiirlerinde her konuyu işlemişse de, Alevi inanç doğrultusunda Tasavvuf'la bütünleşmiştir Aşık Meftuni 1964 yılına değin Fuzuli, Hatayi, Yemini, Virani, Yunus Emre, Pir Sultan Abdal, Dertli, Azmi Baba, Turabi, Kul Himmet gibi ustaların eserlerini icra etmiştir 1964 yılında kendi aşıklık mahlasını (Aşık Seyit Meftuni) alarak şiirler yazmaya ve okumaya başlamıştır Aşık Seyit Meftuni lüzum kendi yöresinde, gerekse gittiği yerlerde devrin ünlü aşıkları ile bir araya gelmiş, Aşık Meclislerinde, Cem Ayinlerinde ve diğer toplantılarda bulunmuştur
Yörede balta saz olarak bilinen, 12 ila 17 perdeden oluşan aşık sazı, büyükbaba sazı, Aşık Meftuni'nin başlangıçtan ölümüne kadar elinden düşürmediği yöresel ahali çalgısıdır Tezene yerine bilek ve parmak marifetine dayanan, yörede pençediye sözcük grubu edilen çalış tekniğini, Seyit Meftuni ustaca icra etmiştir Seyit Meftuni yörede itibarlı bir aşık olmasının yanında, inançlı, bilgili ve kuvvetli bir büyükbaba olma özelliğine de sahiptir Seyit Meftuni lüzum saz çalma, lüzum söylemedeki farklı icrasıyla halk müziği alanında kaynak kişi olarak ayrı tartma taşır Kendine özgü konuşma ve söyleme üslubu ile gerek AleviBektaşi müziğini, gerekse yöresel müziği bir arada icra eden ender aşıklarımızdan biridir TRT Kurumuna yapmış olduğu birçok bant kaydı Türk Irk repertuarına kazandırmış olduğu deyişler, türküler, uzun havaların yanına farklı alanlara yönlendirilmiş firmalarca yayınlanan plakları bugünün tahlilci ve icracılarına önemli bir kaynak teşkil eder
Gezgincilik özelliği yurt içi ile sınırlı kalmamış, kendi kişiliğini, kültürünü yurt dışarıya da tanıtmaya çalışmış, kendi çapında manâlı ölçüde başarıya ulaşmıştır Bunun mükafatını maneviyat almıştır Seyit Meftuni'nin ruhi yapısını bize en iyi şiirleri anlatmaktadır Faziletli insanın nasıl olması gerektiğini nasihatnamelerinden anlayabiliriz Aşık Seyit Meftuni geçirdiği bir kalp krizi sonucunda 28 Mayıs 1982 yılında Adana'da vefat etmiş, vasiyeti üzerine Kahramanmaraş'ın Pazarcık ilçesi Alibeyuşağı köyüne gömülmüştür hemen türbe olan mezarı yurt içi ve yurt dışından çoğu kişi göre ziyaret edilmektedir *