ŞEYTAN NEDİR ?
Kotu ruhun, kotu birinin, kotuluğe teşvik edenin, kotuluğun temsilcisinin, karanlık ve delàletin onderinin,
Allah'ın ve O'nu seven, O'na kullukta bulunan herkesin buyuk duşmanının muşahhaslaştırılmış şekli veya kotuluğun sembolu olmuş varlık
Şeytan (Satan) İbranice asıllı bir kelime olup, rakip, muhalif gibi anlamlara gelir
Hz Adem (as) topraktan yaratılan ve ilim ile nimetlenen, akıl guneşi ile aydınlanan Adem (as)'ın her vechile
ustunluğu meydana cıkmıştı Guzel melekler artık o pàyenin Adem (as)'a verilmesindeki hikmeti anlamış bulunuyorlardı Guzel ve masum melekler Hz Adem'e hurmetlerin en guzelini gosteriyorlardı Fakat İblis Hz Adem'i kıskandı Birden kibir ve gurur ile doluvermişti Bu gurur onun felaketi olacaktı
Hz Adem'e ilk secde eden Cebràil'dir Peşinden Mikàil, sonra İsrafil ve daha sonra da Azràil
Ve en sonra mukarrebin denilen yakınlık melekleri
Hz Adem (as)'e edilen secde kulluk secdesi değil, tàzim secdesidir Ve Adem'in kadrini şànını ilàndır
Ve meleklerin emri ilàhiye ne kadar muti olduklarının delilidir
Hz Adem (as)'a secdeyi kabul etmediği andan itibaren, hayırdan umidini kesmiş, pişmanlık ve uzuntu duyananlamında İblis; secde etmeyiş sebebi olarak da beni dumansız ateşten, onu ise camurdan yarattındiyerek hukumsuz bir bahane ve kendisince gecerli bir gerekce gosterdiği ve Adem'i Cennet'ten cıkarmaya calıştığı andan itibaren de Şeytan adını almıştır
ŞEYTAN Arapca şetanekokunden rahmetten uzaklaştı, Hak'dan uzak oldu; Şatakokunden ise, ofkeden tutuştu, helak olacak hale geldi gibi manalara gelip insanlardan, cinlerlerden ve hayvanlardan isyan eden ve zarar veren her şeyin adı olmuştur Haset, ofke gibi insana mahsus olan her kotu huy ve davranış da şeytan diye isimlendirilmiştir
Şeriat orfunde ise, Yuce Allah'ın Adem'e secde emrine karşı gelip isyan ettiği icin ilàhi rahmetten kovulan ve insanların amansız duşmanı olan, cin taifesinin inkarcı kesiminden gizli bir varlıktır (elKehf, 1850)
Diğer isimleri ise Gaur, Vesvs, Hannàs, Kàfir, Sağır, Marid, Tàif, Fàtin Mel'un, Medhur, Mekzu, Kefr, Hazul, Aduvv, Mudill, Merid'dir
Yaratılışı ve Hz Adem'e secde emrinden onceki durumu: Evrende Adem (as)'den once yaratılmış melek ve cin adında iki varlık mevcuttu (elBakara, 231; el Hicr, 152629)
Şeytan, cin denen varlık grubuna mensup idi (elKehf, 1850)
Hz Adem'e secde emrine kadar hissiyatına dokunan bir teklif yapılmamış ve imtihan olunmamıştı Onun bu ana kadar, Allah'ın emirlerine gore mi, yoksa oz nefsinin isteklerine gore mi hareket ettiği bilinmiyordu Adem'e secde emri onun hissiyàtına ters duştu Emri yerine getirmekten kacındı Gerekce, kendisinin ateşten, Adem'in ise topraktan yaratılmış olmasıydı Boylece o, itiraf ve ozur dileme yerine itirazı ve hayatı tercih etti Ona gore ateşten yaratılmış olmak bir ustunluk sebebiydi (Sàd, 387158)
Boylece o, ateşin topraktan ustunluğu gibi iki madde arasında, aslında olmayan bir farklılık
gormuştu Her iki madde yaratıcısının da Allah olduğunu itiraf etmesine rağmen Adem'in yeryuzunde Allah'ın halifesi olması, Allah'tan bir ruh taşıması gibi asıl ustunlukleri bilmezden gelmişti (elHicr, 1529; Sàd, 3872)
Bu anlayış Şeytan'a, Allah'ın huzurundan kovulma, rahmetinden umit kesme ve kıyamete kadar
O'nun lànetini hak etme dışında hic bir şey kazandırmadı Cunku o dar goruşluydu, maddenin otesini gorememişti
Maddeyi tek ve gercek olcu sanmakla şeytanca bir yanılgıya duşmuştu
His ve duygularıyla hareketi sonucu kendi nefsinden kaynaklanan yanılgısını Allah'ın emrine tercih etmekle insanın ustunluğu gerceğini kabul etmemişti Cunku bu secde emri yalnız Adem'in şahsına değil, zurriyeti de dahil, insan nev'ine verilen bir şeref ve imtiyazdı
Şeytan'ın bu itirazı, buyukluk taslamaya ve neticede kendisini inkàra goturen bir isyana donuştu Cunku o,
neticede sahibini alcaltacak olan bir buyukluk anlayışına sahipti
Nihayet Allah'tan şu hitap geldi: İn oradan! Orada buyuklenmek sana duşmez, defol!
Sen alcağın birisin! Defol oradan Sen artık kovulmuş birisin Doğrusu hesap gunune kadar lànet sanadır
(elA'raf, 713; elHicr, 153435; Sàd, 387778)
Boylece Hz Adem'e karşı buyukluk taslaması ve secde emrine isyanı neticesinde ilàhi rahmetten ebediyen kovuluşu İblisadını almasına sebep oldu Hz Adem'e secde emri karşısında isyan eden ve hakikatle ilgili butun bağları koparılan ve melekler arasındaki yerini de kaybederek tamamen yalnız kalan şeytan bu defa intikam peşine duştu Bir başka deyişle şeytanca tutum icerisine girdi Hedefi insandı Cunku insan yuzunden ilàhi rahmetten uzaklaştırılmıştı Amacına ulaşabilmek icin de Allah'tan kıyamete kadar muhlet istedi
Kotu ruhun, kotu birinin, kotuluğe teşvik edenin, kotuluğun temsilcisinin, karanlık ve delàletin onderinin,
Allah'ın ve O'nu seven, O'na kullukta bulunan herkesin buyuk duşmanının muşahhaslaştırılmış şekli veya kotuluğun sembolu olmuş varlık
Şeytan (Satan) İbranice asıllı bir kelime olup, rakip, muhalif gibi anlamlara gelir
Hz Adem (as) topraktan yaratılan ve ilim ile nimetlenen, akıl guneşi ile aydınlanan Adem (as)'ın her vechile
ustunluğu meydana cıkmıştı Guzel melekler artık o pàyenin Adem (as)'a verilmesindeki hikmeti anlamış bulunuyorlardı Guzel ve masum melekler Hz Adem'e hurmetlerin en guzelini gosteriyorlardı Fakat İblis Hz Adem'i kıskandı Birden kibir ve gurur ile doluvermişti Bu gurur onun felaketi olacaktı
Hz Adem'e ilk secde eden Cebràil'dir Peşinden Mikàil, sonra İsrafil ve daha sonra da Azràil
Ve en sonra mukarrebin denilen yakınlık melekleri
Hz Adem (as)'e edilen secde kulluk secdesi değil, tàzim secdesidir Ve Adem'in kadrini şànını ilàndır
Ve meleklerin emri ilàhiye ne kadar muti olduklarının delilidir
Hz Adem (as)'a secdeyi kabul etmediği andan itibaren, hayırdan umidini kesmiş, pişmanlık ve uzuntu duyananlamında İblis; secde etmeyiş sebebi olarak da beni dumansız ateşten, onu ise camurdan yarattındiyerek hukumsuz bir bahane ve kendisince gecerli bir gerekce gosterdiği ve Adem'i Cennet'ten cıkarmaya calıştığı andan itibaren de Şeytan adını almıştır
ŞEYTAN Arapca şetanekokunden rahmetten uzaklaştı, Hak'dan uzak oldu; Şatakokunden ise, ofkeden tutuştu, helak olacak hale geldi gibi manalara gelip insanlardan, cinlerlerden ve hayvanlardan isyan eden ve zarar veren her şeyin adı olmuştur Haset, ofke gibi insana mahsus olan her kotu huy ve davranış da şeytan diye isimlendirilmiştir
Şeriat orfunde ise, Yuce Allah'ın Adem'e secde emrine karşı gelip isyan ettiği icin ilàhi rahmetten kovulan ve insanların amansız duşmanı olan, cin taifesinin inkarcı kesiminden gizli bir varlıktır (elKehf, 1850)
Diğer isimleri ise Gaur, Vesvs, Hannàs, Kàfir, Sağır, Marid, Tàif, Fàtin Mel'un, Medhur, Mekzu, Kefr, Hazul, Aduvv, Mudill, Merid'dir
Yaratılışı ve Hz Adem'e secde emrinden onceki durumu: Evrende Adem (as)'den once yaratılmış melek ve cin adında iki varlık mevcuttu (elBakara, 231; el Hicr, 152629)
Şeytan, cin denen varlık grubuna mensup idi (elKehf, 1850)
Hz Adem'e secde emrine kadar hissiyatına dokunan bir teklif yapılmamış ve imtihan olunmamıştı Onun bu ana kadar, Allah'ın emirlerine gore mi, yoksa oz nefsinin isteklerine gore mi hareket ettiği bilinmiyordu Adem'e secde emri onun hissiyàtına ters duştu Emri yerine getirmekten kacındı Gerekce, kendisinin ateşten, Adem'in ise topraktan yaratılmış olmasıydı Boylece o, itiraf ve ozur dileme yerine itirazı ve hayatı tercih etti Ona gore ateşten yaratılmış olmak bir ustunluk sebebiydi (Sàd, 387158)
Boylece o, ateşin topraktan ustunluğu gibi iki madde arasında, aslında olmayan bir farklılık
gormuştu Her iki madde yaratıcısının da Allah olduğunu itiraf etmesine rağmen Adem'in yeryuzunde Allah'ın halifesi olması, Allah'tan bir ruh taşıması gibi asıl ustunlukleri bilmezden gelmişti (elHicr, 1529; Sàd, 3872)
Bu anlayış Şeytan'a, Allah'ın huzurundan kovulma, rahmetinden umit kesme ve kıyamete kadar
O'nun lànetini hak etme dışında hic bir şey kazandırmadı Cunku o dar goruşluydu, maddenin otesini gorememişti
Maddeyi tek ve gercek olcu sanmakla şeytanca bir yanılgıya duşmuştu
His ve duygularıyla hareketi sonucu kendi nefsinden kaynaklanan yanılgısını Allah'ın emrine tercih etmekle insanın ustunluğu gerceğini kabul etmemişti Cunku bu secde emri yalnız Adem'in şahsına değil, zurriyeti de dahil, insan nev'ine verilen bir şeref ve imtiyazdı
Şeytan'ın bu itirazı, buyukluk taslamaya ve neticede kendisini inkàra goturen bir isyana donuştu Cunku o,
neticede sahibini alcaltacak olan bir buyukluk anlayışına sahipti
Nihayet Allah'tan şu hitap geldi: İn oradan! Orada buyuklenmek sana duşmez, defol!
Sen alcağın birisin! Defol oradan Sen artık kovulmuş birisin Doğrusu hesap gunune kadar lànet sanadır
(elA'raf, 713; elHicr, 153435; Sàd, 387778)
Boylece Hz Adem'e karşı buyukluk taslaması ve secde emrine isyanı neticesinde ilàhi rahmetten ebediyen kovuluşu İblisadını almasına sebep oldu Hz Adem'e secde emri karşısında isyan eden ve hakikatle ilgili butun bağları koparılan ve melekler arasındaki yerini de kaybederek tamamen yalnız kalan şeytan bu defa intikam peşine duştu Bir başka deyişle şeytanca tutum icerisine girdi Hedefi insandı Cunku insan yuzunden ilàhi rahmetten uzaklaştırılmıştı Amacına ulaşabilmek icin de Allah'tan kıyamete kadar muhlet istedi