iltasyazilim
FD Üye
Sigara içmenin dini açıdan hükmü nedir
Tütün, 15 asırdan daha sonra, İslâm ülkelerine girmiştir O zamandan beri, İslâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır Şöyle fakat:
a Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir Bunusöyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri ’ (Şeriatı koyan, yani Allah) göre yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir
Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır Zararsız olduğu söylenemez Şâri ’nin yasaklamadığını anlatmak de dürüst olmasa gerektir Zira Sâri ’, her haramı ismen tek tek zikretmemiştir Hüküm, yalnızca sarih ve hususî naslarla yok, naslarda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan mukayese ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında mukayese ve istidlal aracılığıyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur
b Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir Bunlar, kıyasla değişmez bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında muhakkak data sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir
c Bâzıları da sigara içmek, bilhassa tiryakisi almak haramdır, demişlerdir Bunların dayanağı ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, tutumsuzluk olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir
Bu 3 sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur
Bilhassa dindar ve uzman bir hekimin vereceği bir karar fazla önemlidir Böyle bir hekim bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz *
Tütün, 15 asırdan daha sonra, İslâm ülkelerine girmiştir O zamandan beri, İslâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır Şöyle fakat:
a Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir Bunusöyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri ’ (Şeriatı koyan, yani Allah) göre yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir
Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır Zararsız olduğu söylenemez Şâri ’nin yasaklamadığını anlatmak de dürüst olmasa gerektir Zira Sâri ’, her haramı ismen tek tek zikretmemiştir Hüküm, yalnızca sarih ve hususî naslarla yok, naslarda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan mukayese ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında mukayese ve istidlal aracılığıyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur
b Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir Bunlar, kıyasla değişmez bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında muhakkak data sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir
c Bâzıları da sigara içmek, bilhassa tiryakisi almak haramdır, demişlerdir Bunların dayanağı ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, tutumsuzluk olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir
Bu 3 sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur
Bilhassa dindar ve uzman bir hekimin vereceği bir karar fazla önemlidir Böyle bir hekim bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz *