iltasyazilim
FD Üye
İslam’ın evrensel helal ve haramları Kur'anı Kerim’de ve onun açıklaması olan sünnette zikredilmiştir ‘Evrensel helal ve haram’ derken kastettiğimiz şey, her zaman ve her mekana göre genel geçer olan helal ve haramlardır
Sigara konusu gerek sünnette, gerekse Kur’ânı Kerim’de yer almaz Çünkü Kur’an’ın indiği zaman sigara denen bir şey yoktu Sigara XV asırdan sonra ortaya çıkmıştır
İslam’ın temel kaynaklarında adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için İslam’ın bazı genel kuralları vardır Bunlardan birisi şudur:
“Eşyada aslolan, ibahadır
Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır, demektir Bir diğeri de şudur:
“Temiz ve güzel olan şeyler helaldir, pis ve zararlı şeyler ise haramdır
Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre, onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa, helal olduğuna hükmetmeliyiz
İşte bu metodik anlayış sebebiyle tarihte bazı İslam alimleri sigaranın helalmubah olduğu hükmüne varmışlardır Çünkü, demişlerdir, biz sigaranın bir zararını görmüş değiliz, şu halde onun haram olduğunu söyleyemeyiz Eğer bir gün zararlı olduğu ortaya çıkarsa biz de ona göre hüküm veririz Oysa bu gün sigaranın 2000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur
Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: “Kıyasakurallara göre haram olan, ancak Kur'anı Kerim’de ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allah’a (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kur’an’da haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için “tahrimen mekruh hükmünü tercih etmişlerdir “Tahrîmen mekruh, kanun hükmünde kararname gibi, haram hükmünde mekruh demektir
Ayrıca sigara insanın kendisini tehlikeye atmasıdır Oysa Allah (cc): “Kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın buyurmaktadır Bu sebeple sigara, insanın kendisini tehlikeye atması demektir Sigara içmek ayrıca çok önemli bir kul hakkıdır, çünkü içenler içmeyenlere zarar vermekte ve onları rahatsız etmektedirler Kul hakkının affedilmesi de ancak, hakkı olan insanların bağışlamasına bağlıdır Bunu temin etmek ise çok zordur
Sigaranın hükmü?
Tütün, XV asırdan sonra, İslâm ülkelerine girmiştir O zamandan beri, İslâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır Şöyle ki:
a Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir Bunu söyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri' (Şeriatı koyan, yani Allah) tarafından yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir
Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır Zararsız olduğu söylenemez Şâri'nin yasaklamadığını söylemek de doğru olmasa gerektir Zira Şâri', her haramı ismen tek tek zikretmemiştir Hüküm, sadece sarih ve hususî naslarla değil, naslarda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan kıyas ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında kıyas ve istidlal yoluyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur
b Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir Bunlar, kıyasla sabit bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında kesin bilgi sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir
c Bâzıları da sigara içmek, özellikle tiryakisi olmak haramdır, demişlerdir Bunların mesnedi ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, israf olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir
Bu üç sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur
Özellikle dindar ve uzman bir hekimin vereceği karar çok önemlidir Böyle bir doktor bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse, onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz
(Sorularla İslamiyet)
Sigara konusu gerek sünnette, gerekse Kur’ânı Kerim’de yer almaz Çünkü Kur’an’ın indiği zaman sigara denen bir şey yoktu Sigara XV asırdan sonra ortaya çıkmıştır
İslam’ın temel kaynaklarında adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için İslam’ın bazı genel kuralları vardır Bunlardan birisi şudur:
“Eşyada aslolan, ibahadır
Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır, demektir Bir diğeri de şudur:
“Temiz ve güzel olan şeyler helaldir, pis ve zararlı şeyler ise haramdır
Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre, onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa, helal olduğuna hükmetmeliyiz
İşte bu metodik anlayış sebebiyle tarihte bazı İslam alimleri sigaranın helalmubah olduğu hükmüne varmışlardır Çünkü, demişlerdir, biz sigaranın bir zararını görmüş değiliz, şu halde onun haram olduğunu söyleyemeyiz Eğer bir gün zararlı olduğu ortaya çıkarsa biz de ona göre hüküm veririz Oysa bu gün sigaranın 2000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur
Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: “Kıyasakurallara göre haram olan, ancak Kur'anı Kerim’de ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allah’a (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kur’an’da haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için “tahrimen mekruh hükmünü tercih etmişlerdir “Tahrîmen mekruh, kanun hükmünde kararname gibi, haram hükmünde mekruh demektir
Ayrıca sigara insanın kendisini tehlikeye atmasıdır Oysa Allah (cc): “Kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın buyurmaktadır Bu sebeple sigara, insanın kendisini tehlikeye atması demektir Sigara içmek ayrıca çok önemli bir kul hakkıdır, çünkü içenler içmeyenlere zarar vermekte ve onları rahatsız etmektedirler Kul hakkının affedilmesi de ancak, hakkı olan insanların bağışlamasına bağlıdır Bunu temin etmek ise çok zordur
Sigaranın hükmü?
Tütün, XV asırdan sonra, İslâm ülkelerine girmiştir O zamandan beri, İslâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır Şöyle ki:
a Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir Bunu söyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri' (Şeriatı koyan, yani Allah) tarafından yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir
Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır Zararsız olduğu söylenemez Şâri'nin yasaklamadığını söylemek de doğru olmasa gerektir Zira Şâri', her haramı ismen tek tek zikretmemiştir Hüküm, sadece sarih ve hususî naslarla değil, naslarda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan kıyas ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında kıyas ve istidlal yoluyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur
b Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir Bunlar, kıyasla sabit bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında kesin bilgi sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir
c Bâzıları da sigara içmek, özellikle tiryakisi olmak haramdır, demişlerdir Bunların mesnedi ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, israf olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir
Bu üç sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur
Özellikle dindar ve uzman bir hekimin vereceği karar çok önemlidir Böyle bir doktor bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse, onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz
(Sorularla İslamiyet)