iltasyazilim
FD Üye
şiir okuma teknikleri özetle
1 ANLA: Ilk Önce okuduğun şiirdeki her kelimeyi ve şiirin bütününü çekinmeden bir şekilde anlamalısın Bütünü itibariyle neyi anlattığını anlamadığın veya içinde anlamadığın kelime ve kavramlar olan bir şiiri okurken, o şiir ile bütünüyle bütünleşemezsin Bu durum ise sen farkında olan olmadan, dinleyici üzerindeki tesirini zayıflatır
2 EZBERLE: Kâğıda bakarak okunan şey (sen ne dek çaba etsen de) şiir olmaktan çıkar Çünkü bir şiiri kâğıda bakarak okuduğun vakit, dinleyici üzerinde etkili yapabilmek için yapman gereken ve bazılarını aşağı sıralayacağım birçok zarureti yerine getiremez hale girersin Onun için dinleyici üzerinde etkili olması istenen şiir mutlaka ezberden okunmalıdır
3 TEKRARLA: Toplum önünde ezbere okuman gereken şiirin ezber işini tamamlamış olsan bile onu çoğu kez ezberinde tekrarla Bu mutlaka sesli bir şekilde olmak zorunda değil Bir dinlenme hemencecik, yatakta, hatta kalabalık içerisinde yalnız kaldığın zamanlarda bile bu meslek düşünce aracılığıyla yapılabilir (çünkü ben bunu defalarca yaparım) Bu tekrarlarla bundan böyle o şiirin kelimeleri senin ağzına otomatik olarak gelsin fakat hem bir düşünme ve hatırlama gayretine lüzum kalmasın Böylelikle sen dinleyici üstünde tesirli yapabilmek için yapman gereken öteki işlere daha artı dikkat edebilirsin
4 İNANİNANDIR: Önce okuyacağın şiirde söylenenlere kendin inan ve içinde inanmadığın şeyler söylenen şiiri asla okuma Okusan da bunun dinleyici üzerinde tam bir tesir yaratmayacağını bil Sonradan bu inancını dinleyiciye alıntı yapmak, yani onu da buna inandırmak zorunda olduğunu unutma Unutma ki şiir insanoğlunun en kuvvetli anlatım yoludur ve bu yol ile ulaşılan anlatım gücünün ikna edemeyeceği insan yoktur
5 TELAŞ ETME: Şiirini yapabildiğin en yavaş sürat temposuyla oku Katiyen aceleye getirme Dinleyicinin ondaki anlamı, duyguyu, ritmi ve senin okumandaki güzelliği hazmetmesine imkân ver Unutma, her insanın idrak gücü benzer düzeyde değildir Sen okuma hızını, en daha alçak idrak düzeyindeki insanın söylediğin her şeyi tam olarak anlayacağı bir seviyede tut Bırak daha seri anlayanlar da bunun tadını çıkarsınlar
6 SICACIK OL: Sen şiir okurken, dinleyici sana tabidir Bunun keyfini yaşa Sicacik ol Şiir okumak üzere öne çıktığın ortamda artık herkes ve her şey sana tabidir Yani yoklama sendedir ve bu konuda hiç kimsenin yapabileceği hiçbir şey yoktur Şiir okurken ne değin rahat olursan, dinleyiciyi etkilemek için yapman gereken diğer işlerde de o kadar başarılı olursun
7 SES TONUNU AYARLA: Başta her şiirin bütünü itibariyle kendine aitkendine yerinde bir ses tonu vardır Bir mertlik şiirini okuduğun ses tonuyla, bir aşk veya tabiat şiiri okuyamazsın Onun için şiirin bütünü itibariyle ses tonun konuyla ahenkli olmalı Hem benzer şiirin içerisinde de, söylenen şeylerdeki manâ farklılıklarına tarafından bir takım ses tonu ayarlamaları gerekebilir Bu ayarlamalar, dinleyicinin dikkatini tazelemesine vesile olur
8 KELİMELERİ DÜRÜST TELAFFUZ ET : Şiirdeki her kelimeyi ve bilhassa yazılışı birbirine eş kelimeleri oradaki anlamına uygun bir şekilde telaffuz etmelisin Örneğin Gün akşam oldu hâlâ gelmedimısrasının hâlâkelimesindeki iki aharfini olması gerektiği gibi ince ve uzun yok de kalın ve kısa bir sesle telaffuz edersen, olur ya yalnızca senin merak faktör gereken bir konuda enişteyi de (yani hala ’nın kocasını da) meraka salmış olursun!
9 VÜCUT DİLİNİ KULLAN: Okuduğun şiirin seyrindeki anlama tarafından bir takım yerlerde yüzünün alacağı bir şekil ya da vücudunun tamamiyle yapacağın bir hareket yahut yalnızca bir el hareketi söylediğin şeyin anlamını daha da güçlendirebilir Şiirin bu türden jest ve mimiklerle desteklenmesi gereken yerlerini evvelden belirle ve o bölümleri gereken hareket, tavır ve haller ile güçlendirmeyi dikkatsizlik etme
10 DİNLEYİCİYİ GÖZLE: Dinleyicinin yüz ve vücut ifadelerine uyarı et Dinleyicinin senden aldığı bir tesir ve bu tesirin oluşturduğu bir enerji vardır O enerji ise doğrusu sana ait ve senin yarattığın, senin verdiğin bir enerjidir Öyleyse salonda bu enerjiyi almış ve taşımakta olan dinleyicileri iyi gözlemle Onlarla göz teması kurarak, o enerjiden beslen Bir Takım dinleyicilerin duygu katsayısı yüksektir ve onlar bu duygu halini oturdukları yerde seninle birlikte yaşar ve bunu her halleriyle kesin ederler Onlara daha pozitif hitap ederek, dinleyiciden alacağın enerjiyi azamiye tümdengelim konusunda kendine ufak bir torpil yapmanın hiçbir mahzuru yoktur
11 NOKTALAMA İŞARETLERİNİN GEREĞİNİ YAP: Şairler genel olarak imlâdan, noktalama işaretlerinden daha çok kelimelerin ruhu ile alakalıdırlar Onlar için en doğru kelimeyi, kavramı, tanımlamayı veya tasviri en dürüst yerde ve en çarpıcı şekilde, en hoş laf uyumu ile bildirmek, noktalar ve virgüllerden daha önemlidir Dolayısıyla eğer şair, şiirinin bir uygun (nokta, virgül, ünlem, üç nokta vb) herhangi bir noktalama işareti kullanmışa, bunun bir anlamı ve amacı var demektir Şaire saygı duy ve o noktalama işaretinin gereğini yap Şairin o noktada yaratmak istediği duyguyu dinleyiciye aktarmada daha yüksek bir galibiyet elde edeceksin
12 ŞİİRDEKİ BESTELENMEMİŞ MÜZİĞİ İCRA ET: Her şiirin ve özellikle de iyi şiirin mutlaka kendine has bir ritmi ve müziği vardır Şiirin, onu düz yazıdan bambaşka kılan (ve hesabakitaba gelmeyen, bir kalıba konulamayan) en manâlı özelliği budur Şiiri okurken işte o ritmi ve müziği yakalamalı ve icra etmelisin Dinleyicinin, şiir dinlemekte olduğuduygusu, senin sesinden yansıyan bu ritim ve müzik ile zirveye çıkar *
1 ANLA: Ilk Önce okuduğun şiirdeki her kelimeyi ve şiirin bütününü çekinmeden bir şekilde anlamalısın Bütünü itibariyle neyi anlattığını anlamadığın veya içinde anlamadığın kelime ve kavramlar olan bir şiiri okurken, o şiir ile bütünüyle bütünleşemezsin Bu durum ise sen farkında olan olmadan, dinleyici üzerindeki tesirini zayıflatır
2 EZBERLE: Kâğıda bakarak okunan şey (sen ne dek çaba etsen de) şiir olmaktan çıkar Çünkü bir şiiri kâğıda bakarak okuduğun vakit, dinleyici üzerinde etkili yapabilmek için yapman gereken ve bazılarını aşağı sıralayacağım birçok zarureti yerine getiremez hale girersin Onun için dinleyici üzerinde etkili olması istenen şiir mutlaka ezberden okunmalıdır
3 TEKRARLA: Toplum önünde ezbere okuman gereken şiirin ezber işini tamamlamış olsan bile onu çoğu kez ezberinde tekrarla Bu mutlaka sesli bir şekilde olmak zorunda değil Bir dinlenme hemencecik, yatakta, hatta kalabalık içerisinde yalnız kaldığın zamanlarda bile bu meslek düşünce aracılığıyla yapılabilir (çünkü ben bunu defalarca yaparım) Bu tekrarlarla bundan böyle o şiirin kelimeleri senin ağzına otomatik olarak gelsin fakat hem bir düşünme ve hatırlama gayretine lüzum kalmasın Böylelikle sen dinleyici üstünde tesirli yapabilmek için yapman gereken öteki işlere daha artı dikkat edebilirsin
4 İNANİNANDIR: Önce okuyacağın şiirde söylenenlere kendin inan ve içinde inanmadığın şeyler söylenen şiiri asla okuma Okusan da bunun dinleyici üzerinde tam bir tesir yaratmayacağını bil Sonradan bu inancını dinleyiciye alıntı yapmak, yani onu da buna inandırmak zorunda olduğunu unutma Unutma ki şiir insanoğlunun en kuvvetli anlatım yoludur ve bu yol ile ulaşılan anlatım gücünün ikna edemeyeceği insan yoktur
5 TELAŞ ETME: Şiirini yapabildiğin en yavaş sürat temposuyla oku Katiyen aceleye getirme Dinleyicinin ondaki anlamı, duyguyu, ritmi ve senin okumandaki güzelliği hazmetmesine imkân ver Unutma, her insanın idrak gücü benzer düzeyde değildir Sen okuma hızını, en daha alçak idrak düzeyindeki insanın söylediğin her şeyi tam olarak anlayacağı bir seviyede tut Bırak daha seri anlayanlar da bunun tadını çıkarsınlar
6 SICACIK OL: Sen şiir okurken, dinleyici sana tabidir Bunun keyfini yaşa Sicacik ol Şiir okumak üzere öne çıktığın ortamda artık herkes ve her şey sana tabidir Yani yoklama sendedir ve bu konuda hiç kimsenin yapabileceği hiçbir şey yoktur Şiir okurken ne değin rahat olursan, dinleyiciyi etkilemek için yapman gereken diğer işlerde de o kadar başarılı olursun
7 SES TONUNU AYARLA: Başta her şiirin bütünü itibariyle kendine aitkendine yerinde bir ses tonu vardır Bir mertlik şiirini okuduğun ses tonuyla, bir aşk veya tabiat şiiri okuyamazsın Onun için şiirin bütünü itibariyle ses tonun konuyla ahenkli olmalı Hem benzer şiirin içerisinde de, söylenen şeylerdeki manâ farklılıklarına tarafından bir takım ses tonu ayarlamaları gerekebilir Bu ayarlamalar, dinleyicinin dikkatini tazelemesine vesile olur
8 KELİMELERİ DÜRÜST TELAFFUZ ET : Şiirdeki her kelimeyi ve bilhassa yazılışı birbirine eş kelimeleri oradaki anlamına uygun bir şekilde telaffuz etmelisin Örneğin Gün akşam oldu hâlâ gelmedimısrasının hâlâkelimesindeki iki aharfini olması gerektiği gibi ince ve uzun yok de kalın ve kısa bir sesle telaffuz edersen, olur ya yalnızca senin merak faktör gereken bir konuda enişteyi de (yani hala ’nın kocasını da) meraka salmış olursun!
9 VÜCUT DİLİNİ KULLAN: Okuduğun şiirin seyrindeki anlama tarafından bir takım yerlerde yüzünün alacağı bir şekil ya da vücudunun tamamiyle yapacağın bir hareket yahut yalnızca bir el hareketi söylediğin şeyin anlamını daha da güçlendirebilir Şiirin bu türden jest ve mimiklerle desteklenmesi gereken yerlerini evvelden belirle ve o bölümleri gereken hareket, tavır ve haller ile güçlendirmeyi dikkatsizlik etme
10 DİNLEYİCİYİ GÖZLE: Dinleyicinin yüz ve vücut ifadelerine uyarı et Dinleyicinin senden aldığı bir tesir ve bu tesirin oluşturduğu bir enerji vardır O enerji ise doğrusu sana ait ve senin yarattığın, senin verdiğin bir enerjidir Öyleyse salonda bu enerjiyi almış ve taşımakta olan dinleyicileri iyi gözlemle Onlarla göz teması kurarak, o enerjiden beslen Bir Takım dinleyicilerin duygu katsayısı yüksektir ve onlar bu duygu halini oturdukları yerde seninle birlikte yaşar ve bunu her halleriyle kesin ederler Onlara daha pozitif hitap ederek, dinleyiciden alacağın enerjiyi azamiye tümdengelim konusunda kendine ufak bir torpil yapmanın hiçbir mahzuru yoktur
11 NOKTALAMA İŞARETLERİNİN GEREĞİNİ YAP: Şairler genel olarak imlâdan, noktalama işaretlerinden daha çok kelimelerin ruhu ile alakalıdırlar Onlar için en doğru kelimeyi, kavramı, tanımlamayı veya tasviri en dürüst yerde ve en çarpıcı şekilde, en hoş laf uyumu ile bildirmek, noktalar ve virgüllerden daha önemlidir Dolayısıyla eğer şair, şiirinin bir uygun (nokta, virgül, ünlem, üç nokta vb) herhangi bir noktalama işareti kullanmışa, bunun bir anlamı ve amacı var demektir Şaire saygı duy ve o noktalama işaretinin gereğini yap Şairin o noktada yaratmak istediği duyguyu dinleyiciye aktarmada daha yüksek bir galibiyet elde edeceksin
12 ŞİİRDEKİ BESTELENMEMİŞ MÜZİĞİ İCRA ET: Her şiirin ve özellikle de iyi şiirin mutlaka kendine has bir ritmi ve müziği vardır Şiirin, onu düz yazıdan bambaşka kılan (ve hesabakitaba gelmeyen, bir kalıba konulamayan) en manâlı özelliği budur Şiiri okurken işte o ritmi ve müziği yakalamalı ve icra etmelisin Dinleyicinin, şiir dinlemekte olduğuduygusu, senin sesinden yansıyan bu ritim ve müzik ile zirveye çıkar *