
Çocukluk ve Ergenlik Devrinde görülen imtihan derdini aşmanın yollarını bir de uzmanından dinleyin. İşte imtihana girecek öğrencilere rehber olacak bilgiler...
“Çocuk ve Ergenlerin İmtihan Derdine Bakışları ve Baş Etme Yöntemleri” konusuna yönelik çevrim içi bilgilendirme toplantısı düzenlendiği programda Oturum Lideri Prof. Dr. Serdar Cömert, imtihan telaşının önemli bir sorun olduğuna işaret etti. Cömert, "Sınav telaşı, bilginin imtihan sırasında tesirli biçimde kullanılmasına mahzur olan ağır korku olarak söz edilmektedir. Muvaffakiyetin bariz formda düşmesine yol açması nedeniyle imtihan derdi ehemmiyet arz eder. Bu derdin oluşmasında pek çok faktör rol oynamaktadır, imtihana verilen ehemmiyet, imtihanla ilgili zihinde oluşturulan imaj ve toplumsal etrafın baskısı en sık sebeplerdendir. İmtihan derdinin önüne geçmek ya da azaltabilmek, çocuğun ve ailenin yapması gereken kimi yaklaşımlarla mümkün olmaktadır" dedi.
İmtihan tasasını etkileyen faktörler konusunda bilgi veren Çocuk Sıhhati ve Hastalıkları Uzmanı Raziye Dut, hayatımızın her devrinde imtihanlar bulunduğunu belirterek, "Hedefe yönelik, sabırlı, disiplinli çalışma hem tasayı azaltır hem de muvaffakiyet getirir. Günlük, haftalık, aylık çalışma planları (günlük çözülecek soru sayısı, tekrar edilecek hususlar, öğrenilecek yeni bilgiler vb) aralıklı denetim edilmelidir. Plana uyulmaya itina gösterilmeli. İmtihan öncesi deneme imtihanlarında başarısız oldum diye üzülmek yerine nerede yanlış yaptıklarını, eksik oldukları, bilmedikleri hususları tespit etmelidirler. Beklenmedik krizler, hayatımızdaki değişiklikler potansiyelimizin ortaya çıkması için fırsatlardır. Öz itimat, çalıştıkça, emek verdikçe ve muvaffakiyet hissini tadarak gelişir, pekişir. Planlı çalışmaya kaliteli uyku ve istikrarlı beslenmenin eşlik etmesi motivasyonu arttırır. 12-19 yaş ergenler için 8-9 saatlik kaliteli uyku önerilmektedir. Beslenmede ana öğünlerin yanında orta öğünlerde sağlıklı atıştırmalıklar (fındık, fıstık, ceviz, hurma, elma vb) tercih edilmelidir" dedi.
Ergenlerde imtihan korkusu ile baş etme formüllerini anlatan Psikolog Alperen Ak, "Üniversite ve lise imtihanları birçok vakit gençler ve aileleri için birer dönüm noktası formunda algılanmaktadır. Üzerine uzun vakit çalışılan, hayaller kurulan imtihanlar vakit zaman olması gerektiğinden daha büyük bir yük haline gelebilir. Bu durumlarda çocuklar imtihan öncesinde ve imtihan esnasında yaşadıkları hisler ve fizikî belirtiler nedeniyle dilek ettikleri başarıyı yakalayamayabilirler. Bu durumu engellemek için gençlerin, ailelerin alabileceği tedbirler ve yaşanan bu imtihan telaşı karşısında durabileceği teknikler de mevcuttur. İmtihan derdi ile başa çıkmanın en değerli noktası sorunu fark etmek ve kabul etmektir. İmtihan anında ortaya çıkan bu durum evvelden belirlenirse çalışmaya dair tavır ve program ile büyük oranda azaltılabilir. Yapılacak etkinlikler şöyle sıralanabilir:
1. Tesirli çalışma
2. Ömür biçimi
3. Gerçekçi fikir (Gerçek dışı niyetler yerine)
4. Dikkatin kullanımı
5. Tasa azaltıcı teknikler
6. İmtihan stratejisi belirleme".