
İmtihan herkes için tasa uyandırıcıdır, her çocuk az ya da çok bu gerilimi yaşıyor. Hatta belirli bir derecede kaygılanmak imtihana daha düzgün hazırlanmayı sağlayabiliyor. Fakat kimileri için bu gerilim kaldırabileceğinden fazla oluyor. Bu çocuklar için imtihan gerilimi ya da imtihan derdi kavramından bahsediyoruz. Bu çocuklar imtihanda başarısız olacaklarına dair ağır telaş yaşıyorlar ve sonuç olarak performansları olumsuz etkileniyor. İmtihan yalnızca çocuğun değil tüm ailenin hayatını etkiliyor ve gerilime neden oluyor.
Kimi çocuklarda imtihan gerilimi fark edilemeyebiliyor
Çocuklarda imtihan gerilimi olduğunu anlamak bazen gözden kaçabilir. Kimi çocuk bunu açıkça lisana getirebilirken kimi hiç etkilenmediğini söyleyip yalnızca karın ağrıları yaşıyor olabilir. İmtihan tasası yaşayan çocuklarda en sık görülen belirtiler kalp çarpıntısı, bayılacak üzere olma, nefes daralması, mide bulantısı, karın ağrısı, ellerde titreme, ağız kuruluğu ve terlemedir. Düşünsel seviyede ise, başarısız olacağı kanıları, yetersizlik hisleri, bu nedenle ağır suçluluk duygusu ve dikkatini veremediğini düşünme göze çarpar. Uykuya dalamama ya da sık uyanma üzere uyku sıkıntıları, bedende gerginlik hissi, kas ağrıları görülebilecek başka belirtilerdendir. Çocuklar imtihanda başarılı olacağından korkarken, neden olarak başarısız olursa akılsız ve bedelsiz olarak görüleceğini tahminen yeteri kadar sevilmeyeceğini düşünür.
İmtihan gerilimi yaşayan çocuğa dayanak aldırmak için geç kalınmamalı!
Kimi aileler çok daha evvelden takviye almaya başladılar. Kimi aile ne yapacağını ve nereden başlayacağını bilemiyor. Kimi aile ise imtihan gerilimi için takviye alınabileceğini bilmiyor ve yalnızca çocuğuna “önemli değil, istediğin yer olmasa da olur” diyerek rahatlattığını düşünüyor. Meğer ki ebeveynler bu üzere telaffuzlarla çocuğun kendi üstünde beklenti hissetmeyeceğini düşünerek onu rahatlatabileceğine inanmaktadır lakin aslında çocuk kendi beklentileri nedeniyle bu gerilimi yaşadığı için pek bir tahlil olmamaktadır. İmtihan gerilimi yaşayan bir çocuk kesinlikle bir çocuk-ergen psikiyatristinden takviye almalıdır. “Tedaviye gerek yok, her şey imtihan değil, eninde sonunda bir yere girecek” kanısı her vakit yanlışsız bir yaklaşım değildir. İmtihan gerilimi çocuğun gerçek potansiyelini yansıtmasını maniler. Tedavi edilmeyen gerilim ve anlaşılmamış altta yatan nedenler ileride öbür formlarda karşısına çıkabilir. Genelde performans gösterilmesi gereken bu yerler öteki imtihanlar, sunum yapma üzere her vakit karşılaşacağı ve eninde sonunda bir deva bulunması gereken aksi takdirde kişinin kendini soyutlayarak hayatını kısıtlamasına neden olabilecek durumlar olarak karşısına çıkabilir. Halbuki ki imtihan gerilimi takviye alındığı takdirde tedavisi mümkün olan bir durumdur. Tedavisi mümkün bir durum için dayanak almak yerine çocuğun imtihanda kendi performansını daha az göstermesini kabul etmek bir kaçınma davranışıdır. Bu davranışın çocukta ileri periyotlarda de yaşanması imtihan sonrası okul ve iş hayatında benzeri dertlerin ve amaca ulaşamamanın karşısına tekrar çıkabilmesine neden olabilir.
Hangi çocuklar daha çok imtihan gerilimi yaşıyor?
İmtihan gerilimi daha çok telaşlı çocuklarda görülür. Bu çocuklar başarısız olmaktan kaygılanırlar ve imtihanla ilgili olumsuz senaryoların gerçekleşeceğine inanırlar. Çocuğun imtihan için çalışmış ve hazırlanmış olması tasayı azaltmayabilir. Lakin yeteri kadar çalışmamış olmak, dikkat dağınıklığı, yeteri kadar organize olamama dertleri arttırabilir. Bu korkular imtihan yaklaştıkça çığ üzere büyür. Bu çocukların bir kısmında mükemmelliyetçi bir kişilik yapısı olabilir. Yeniliğe ve değişikliğe kolay alışamayan çocuklar olabilir. Kusur yapmaktan korkma, kusur yapmamak için daha fazla uğraş sarf etme, kendilerini ve başkalarını kolaylıkla eleştirme başka özellikleri olabilir. Kendini diğerleri ile kıyaslayanlar, oburlarının muvaffakiyetini takip edenler daha kolay kaygılanabilir. İmtihanda başarısız olursa sevilmeyeceğini, alay konusu olacağını düşünüyor olabilir. Ebeveynleri için muvaffakiyetin değerli olduğu çocuklarda daha fazla imtihan korkusu yaşanmaktadır. Ebeveynlerin de bu gerilimli durumla kolay baş edememesi halinde dertleri bulaşabileceği için çocuğun da tasası daha fazla olacaktır. Yetersiz uyku da imtihan telaşını arttıran etkenlerden biridir.
Tedavi için vakit gereklidir
Çocuk düzgünce değerlendirildikten sonra tedavi için ilaçlı ya da ilaçsız seçenekler mevcuttur. Fakat bu tedavilerin uygulanabilmesi için belli bir vakte muhtaçlık olması nedeniyle ebeveynlerin müracaat için geç kalmaması değerlidir. Tedavide çocuğun olumsuz fikirlerinin kaynaklandığı yanlış inanışlar düzeltilir. Bilhassa imtihan esnasında dert belirtilerini nasıl yorumladığı ve bu belirtilerle nasıl başa çıkacağı, nasıl daha sakin kalabileceği öğretilir. Ruhsal takviye yanında çocuğun okuldan dayanak alması, daha planlı çalışması, çalışmayı alışkanlık haline getirmiş olması, maksatlarının gerçekçi olması korkuyu azaltacaktır. Tıpkı biçimde ebeveynlerinden takviye alması, her şartta yanında olunacağını hissetmesi rahatlatıcı olur.