iltasyazilim
FD Üye
Sınıfında dikkat eksikliği olan öğrencileri yer alan öğretmenlerin, onların derse daha uzun süreli katılımlarını sağlamaya ve dikkat sürelerini artırmaya yönelik sınıfta uygulayabilecekleri dağıtılmış aktiviteler bulunmaktadır
Bunlardan bazıları şöyledir;
EşleştirmeDüşünce (Memory) oyunu: Eşli nesne kartlarının ters çevirilip, sırayla ikişer tane açılması ile aynı resimleri bulgu oyunudur Çocuğun uyarı süresine göre kartlar az sayıdan başlanmalı, başarılı epeyce kart sayısı artırılmalıdır
İki fotoğraf arasındaki farkları bulma: Çocuğun yaşı ve uyarı süresine kadar belli iki resmin arasındaki farkları bulgu biçiminde oynanır Farkların sayısı ve belirginliği çocuğun uyarı süresine göre önce eksik sayıda ve daha belirgin olmalıdır Çocuk başarılı oldukça ayrım sayısı artırılıp, belirginliği azaltılır
Labirent bitirme: Bir başlangıç ve bitiş noktası olan, çocuğun elini kaldırmadan ve gözünü ayırmadan kalemle takip ederek çıkışa ulaşacağı labirenti çizme çalışmasıdır Labirentin boyu çocuğun dikkat süresine göre kısaltılıp uzatılmalıdır
Sınırları belirli yol baştan başa araba sürme, parmak gezdirme: Yerde ipler, kurdeleler ve sanki nesneler kullanılarak oluşturulmuş ince hat aralarında kenarlara dokunmadan otomobil sürme veya bir nesneyi ilerletme biçiminde oynanır Aynı alıştırma bir kâğıda çizilmiş devamlılığı olan kıvrımlı çizgileri parmağını kaldırmadan peşine düşüp takip etme şeklinde de yapılabilir
Eksik nesneyi bulma (Resimden ve gerçek nesnelerden): Masanın üzerine konulmuş nesnelere çocuğun bir bir bakması sağlanır Çocuk arkasını döner ve nesnelerden birisi saklanır Çocuktan yetersiz olanı bulması istenir Masadaki nesnelerin sayısı, çocuğun dikkat süresine kadar azaltılıp, çoğaltılabilir Eğer nesneleri aklında tutamıyorsa, gözlerini kapatmadan önce masadaki nesneler hakkında bir bir konuşulur Bu alıştırma nesnelerin hepsinin saklanıp, çocuğun tümünün ismini söylemesi biçiminde ve nesneler yerine nesne kartları kullanılarak da oynanır
Benzer bir etkinlik de aynı çalışmanın resimlerle yapılanıdır Çocuğa komposizyon bir fotoğraf gösterilip resimde yer alan belirtilen ayrıntılara ve nesnelere dikkat etmesi istenir sonradan ayrıntılardan bir veya birkaçı eksik bir fotoğraf gösterilip olmayanı bulması istenir Resimdeki ayrıntılar hakkında sorular sorulur
Örüntü oluşturma: Kayıtlı bir kurala dayalı olarak dizilmiş nesneler veya nesne resimleri ile oluşturulmuş sıranın aynısını sıranın altına çocuğun dizmesi istenir Önce örüntüyü kopyalama, daha sonra yarım kalmış örüntüyü tamamlama, örüntünün yetersiz kısımlarını bitirme ve en son olarak da bağımsız örüntü oluşturma biçiminde çalışılır Renkler, şekiller, sayılar, desenler gibi nesnelerin değişik özelliklerine göre örüntüler oluşturulabilir Örüntüdeki özelliğin renk olduğunu varsayarak bölüm sayısı çocuğun uyarı süresine kadar şu şekilde artırılabilir ( 1+1 sarı, mavi, sarı, mavi…; 1+2 mavi, sarı, sarı, mavi, sarı, sarı…; 1+1+1 sarı, mavi, yeşil, sarı mavi, yeşil…; 2+2 biçiminde çoğaltılabilir)
Devlete Ait verilen nesnenin yetkisiz parçalarını bulma: Jurnal hayatta fazla karşılaşılan bir varlığın beceriksiz kısmını bulgu ve bitirme biçiminde oynanır Eksik kısımların sayısı çocuğun uyarı süresine tarafından artırılır ya da daha karmaşık ve daha çok ayrıntısı olan resimler seçilir
Bulyap bitirme: Parça sayısı azdan çoğa doğru bir yol izleyecek şekilde, resmin tamamlanmış haline bakarak veya bakmadan parçalardan tüm oluşturma şeklinde çalışılır Benzer egzersiz bir resmin içindeki boşluğa denk gelecek bir parçanın, ansızın artı seçenek arasından bulunması ya da verilen parçanın resimde hangi boşluğa eşit geleceğini bularak fotoğraf üstünde görsel ipuçları ile varsayım etme şeklinde de yapılır
Aynısını ve farklı olanı bulma, simetriğini (Nesne gruplarından): 2–6 adet nesneden oluşan nesne grupları arasından, bahşedilen nesneye benzer ya da öbür olanı bulgu şeklinde oynanır Aynı egzersiz verilen şeklin simetriğini bulgu biçiminde de yapılabilir Çocuğun, arasından aynısını veya öbür olanını bulacağı nesne grubundaki fotoğraf sayısı çocuğun uyarı süresine kadar azaltılıp, çoğaltılmalıdır
Belirtilen özelliklere sahip olan ve olmayan devlete ait ya da nesneyi bulma: Rengi, boyu, büyüklüğü, genişliği, deseni, şekli vb gibi özellikleri bahşedilen nesneyi veya resmi seçenekler arasından bulma şeklinde oynanır Seçenek sayısı çocuğun uyarı süresine kadar artırılmalıdır
Bir nesnenin uzun süreli takibi: Çocuktan havada uçurulan oyuncak bir uçak ve sanki bir nesneyi gözlerini ayırmadan peşine düşüp takip etmesi istenir Çocuğun dikkatini yoğunlaştırabildiği süre belirlenip, bu vakit aşamalı olarak artırılarak, belirlenen zaman değin bakması için (saat kurma ve yarı yöntemlerle) yönlendirilir
Belirtilen sesle başlayan yeni kelimeler bulgu oyunu: Bahşedilen sesle başlayan yeni kelimeleri aklından türetme veya resimlerin arasından bulgu şeklinde oynanır
Bahşedilen sesi, ritmi taklit etme: Müzik aletleri kullanılarak, masaya vurularak veya el çırparak yapılan kolay ritimleri taklit etme biçiminde oynanır Aynı şekilde çocuktan dinletilen bir sesi ( uçak sesi gibi çevresel sesler) taklit etmesi, istenilen sesi teypte çalan sesler aralarında ayırt etmesi istenerek de yapılabilir
Boyama ve çizme çalışmaları: Basitten zora dürüst bir sıra izlenerek örneği bulunan çizgileri taklit etme veya verilen devlete ait aynı renklerde boyama çalışmaları yapılır bununla birlikte bağımsız boyama ve çizgi çalışmaları da uyarı süresini uzatan etkinliklerdendir
Bunlara ek olarak, makasla kesme, cetvelle kalıp sonuç, bir kaptan diğerine kürekle nesne transfer, legolardan nesneler yapma gibi incelemeler da çocuğun dikkatini etkinliklere yoğunlaştırmasını ve dikkat süresinin artmasını karşılayan çalışmalardır *
Bunlardan bazıları şöyledir;
EşleştirmeDüşünce (Memory) oyunu: Eşli nesne kartlarının ters çevirilip, sırayla ikişer tane açılması ile aynı resimleri bulgu oyunudur Çocuğun uyarı süresine göre kartlar az sayıdan başlanmalı, başarılı epeyce kart sayısı artırılmalıdır
İki fotoğraf arasındaki farkları bulma: Çocuğun yaşı ve uyarı süresine kadar belli iki resmin arasındaki farkları bulgu biçiminde oynanır Farkların sayısı ve belirginliği çocuğun uyarı süresine göre önce eksik sayıda ve daha belirgin olmalıdır Çocuk başarılı oldukça ayrım sayısı artırılıp, belirginliği azaltılır
Labirent bitirme: Bir başlangıç ve bitiş noktası olan, çocuğun elini kaldırmadan ve gözünü ayırmadan kalemle takip ederek çıkışa ulaşacağı labirenti çizme çalışmasıdır Labirentin boyu çocuğun dikkat süresine göre kısaltılıp uzatılmalıdır
Sınırları belirli yol baştan başa araba sürme, parmak gezdirme: Yerde ipler, kurdeleler ve sanki nesneler kullanılarak oluşturulmuş ince hat aralarında kenarlara dokunmadan otomobil sürme veya bir nesneyi ilerletme biçiminde oynanır Aynı alıştırma bir kâğıda çizilmiş devamlılığı olan kıvrımlı çizgileri parmağını kaldırmadan peşine düşüp takip etme şeklinde de yapılabilir
Eksik nesneyi bulma (Resimden ve gerçek nesnelerden): Masanın üzerine konulmuş nesnelere çocuğun bir bir bakması sağlanır Çocuk arkasını döner ve nesnelerden birisi saklanır Çocuktan yetersiz olanı bulması istenir Masadaki nesnelerin sayısı, çocuğun dikkat süresine kadar azaltılıp, çoğaltılabilir Eğer nesneleri aklında tutamıyorsa, gözlerini kapatmadan önce masadaki nesneler hakkında bir bir konuşulur Bu alıştırma nesnelerin hepsinin saklanıp, çocuğun tümünün ismini söylemesi biçiminde ve nesneler yerine nesne kartları kullanılarak da oynanır
Benzer bir etkinlik de aynı çalışmanın resimlerle yapılanıdır Çocuğa komposizyon bir fotoğraf gösterilip resimde yer alan belirtilen ayrıntılara ve nesnelere dikkat etmesi istenir sonradan ayrıntılardan bir veya birkaçı eksik bir fotoğraf gösterilip olmayanı bulması istenir Resimdeki ayrıntılar hakkında sorular sorulur
Örüntü oluşturma: Kayıtlı bir kurala dayalı olarak dizilmiş nesneler veya nesne resimleri ile oluşturulmuş sıranın aynısını sıranın altına çocuğun dizmesi istenir Önce örüntüyü kopyalama, daha sonra yarım kalmış örüntüyü tamamlama, örüntünün yetersiz kısımlarını bitirme ve en son olarak da bağımsız örüntü oluşturma biçiminde çalışılır Renkler, şekiller, sayılar, desenler gibi nesnelerin değişik özelliklerine göre örüntüler oluşturulabilir Örüntüdeki özelliğin renk olduğunu varsayarak bölüm sayısı çocuğun uyarı süresine kadar şu şekilde artırılabilir ( 1+1 sarı, mavi, sarı, mavi…; 1+2 mavi, sarı, sarı, mavi, sarı, sarı…; 1+1+1 sarı, mavi, yeşil, sarı mavi, yeşil…; 2+2 biçiminde çoğaltılabilir)
Devlete Ait verilen nesnenin yetkisiz parçalarını bulma: Jurnal hayatta fazla karşılaşılan bir varlığın beceriksiz kısmını bulgu ve bitirme biçiminde oynanır Eksik kısımların sayısı çocuğun uyarı süresine tarafından artırılır ya da daha karmaşık ve daha çok ayrıntısı olan resimler seçilir
Bulyap bitirme: Parça sayısı azdan çoğa doğru bir yol izleyecek şekilde, resmin tamamlanmış haline bakarak veya bakmadan parçalardan tüm oluşturma şeklinde çalışılır Benzer egzersiz bir resmin içindeki boşluğa denk gelecek bir parçanın, ansızın artı seçenek arasından bulunması ya da verilen parçanın resimde hangi boşluğa eşit geleceğini bularak fotoğraf üstünde görsel ipuçları ile varsayım etme şeklinde de yapılır
Aynısını ve farklı olanı bulma, simetriğini (Nesne gruplarından): 2–6 adet nesneden oluşan nesne grupları arasından, bahşedilen nesneye benzer ya da öbür olanı bulgu şeklinde oynanır Aynı egzersiz verilen şeklin simetriğini bulgu biçiminde de yapılabilir Çocuğun, arasından aynısını veya öbür olanını bulacağı nesne grubundaki fotoğraf sayısı çocuğun uyarı süresine kadar azaltılıp, çoğaltılmalıdır
Belirtilen özelliklere sahip olan ve olmayan devlete ait ya da nesneyi bulma: Rengi, boyu, büyüklüğü, genişliği, deseni, şekli vb gibi özellikleri bahşedilen nesneyi veya resmi seçenekler arasından bulma şeklinde oynanır Seçenek sayısı çocuğun uyarı süresine kadar artırılmalıdır
Bir nesnenin uzun süreli takibi: Çocuktan havada uçurulan oyuncak bir uçak ve sanki bir nesneyi gözlerini ayırmadan peşine düşüp takip etmesi istenir Çocuğun dikkatini yoğunlaştırabildiği süre belirlenip, bu vakit aşamalı olarak artırılarak, belirlenen zaman değin bakması için (saat kurma ve yarı yöntemlerle) yönlendirilir
Belirtilen sesle başlayan yeni kelimeler bulgu oyunu: Bahşedilen sesle başlayan yeni kelimeleri aklından türetme veya resimlerin arasından bulgu şeklinde oynanır
Bahşedilen sesi, ritmi taklit etme: Müzik aletleri kullanılarak, masaya vurularak veya el çırparak yapılan kolay ritimleri taklit etme biçiminde oynanır Aynı şekilde çocuktan dinletilen bir sesi ( uçak sesi gibi çevresel sesler) taklit etmesi, istenilen sesi teypte çalan sesler aralarında ayırt etmesi istenerek de yapılabilir
Boyama ve çizme çalışmaları: Basitten zora dürüst bir sıra izlenerek örneği bulunan çizgileri taklit etme veya verilen devlete ait aynı renklerde boyama çalışmaları yapılır bununla birlikte bağımsız boyama ve çizgi çalışmaları da uyarı süresini uzatan etkinliklerdendir
Bunlara ek olarak, makasla kesme, cetvelle kalıp sonuç, bir kaptan diğerine kürekle nesne transfer, legolardan nesneler yapma gibi incelemeler da çocuğun dikkatini etkinliklere yoğunlaştırmasını ve dikkat süresinin artmasını karşılayan çalışmalardır *