Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Sınıf Kuralları Nasıl Belirlenir

Sınıf Kuralları Nasıl Belirlenir
0
247

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Sınıf Kuralları Nasıl Belirlenir,


SINIF İÇİ KURALLAR

Jurnal hayatta davranışlarımıza, yapacağımız işe, kullanacağımız mekana, iki taraflı ilişkilerimize istikamet veren çok sayıda kaide vardır Mesela trafik kuralları, edep kuralları, yarışma kuralları, oyun kuralları vb gibi Bu kurallardan bazıları açık ve anlaşılırdır; yazılmış olarak hukuki metinler biçiminde düzenlenmiştir Örneğin, kamuya açık kapalı mekânlarda sigara içilmemesi kuralı vardır Bu kural kamuya açık kapalı mekanların değişik noktalarında ilân edilmekte ve uyulmaması durumunda kişinin alacağı suç oluşturan da belirtilmektedir aynı zamanda üstü kapalı, katiyet içermeyen ve yazılı olmayan kurallar da laf konusudur Edep kurallarının, çocukların grupça oynadıkları oyunların yada belli başlıbabaların çocukları için koyduğu televizyon izlemek, el yıkamak, ders amaçlamak gibi bir fazla konuda kuralların çoğu yazılmış değildir Bu nesil kuralların en bariz özelliği toplumdan topluma, kültürden kültüre hatta kişiden kişiye değişebilmesi ve elastik olmasıdır Ama kuralını açık açık bilmediğimiz yada gözlemlemediğimiz bir oyunu oynamak birçok süre oyuna katılanlar arasında sürekli bir tartışmanın, kargaşanın yaşanmasına hatta oyunun bu ağız dalaşı ve çekişmeler içinde son bulmasına niçin olabilmektedir

MEKTEP VE SINIFTA KURALLARIN ÖNEMİ

Her toplumsal ortamda olduğu gibi okulda da bütün üyelerin kurallara uyması beklenir Aksi durumda okulun kendinden beklenen işlevleri yerine getirme sürecinde gerginlikler, sürtüşmeler ve çatışmalar yaşanabilir Okuldaki kurallar, okulda yer alan tüm üyeleri kapsadığı için yansızlığı sağlar ve kişisel isteklere hayır diyebilme olanağı verir aynı zamanda bireysel üstünlüğe lüzum duyulmadan yetkinin benimsenmesini kolaylaştırır)

Aynı şekilde okulun daha alçak birimleri olan sınıfların da öteki sosyal ortamlarda olmayan kendine özgü bir doğası vardır Bu özel doğayı yaratıcı özellikler şunladır

1 Çok Boyutluluk: Sınıfı farklı tercih ve yeteneklere sahip bireylerin sınırlı kaynakları kullanarak geniş sosyal ve bireysel amaçları gerçekleştirmeye çalıştığı topluluk bir ortamdırBaşka bir deyişle sınıfta aynı anada çok sayıda durum meydana gelmektedir

2 Benzer Zamanlılık: Benzer Zamanlılık sınıfta benzer anda birdenbire fazla olayın gerçekleşmesidir Ör Herhangi bir konu tartışılırken öğretmen, hem öğrencilerin yorumlarını kulak vermek keza öteki öğrencilerin konuyu kavrayıp kavramadıklarına yönelik ip uçlarını izlemek ve arkadan gelecek diğer soruyu meydana getirmek ayrıca de negatif davranışları izlemek zorundadır

3Hızlı Olma: Sınıftaki olaylar hızlı adımlarla gerçekleşir böylece öğretmenin pek fazla durumda eyleme geçmeden önce düşünmeye fazla az zamanı vardır

4Varsayım edilmezlik: Sınıfta meydana gelecek olayları genel olarak evvelden tahminde bulunmak zordur Çünkü sık sık bölünmeler ve rahatsızlıklar yaşanır Olaylar zincirleme gerçekleştiği için kesin bir günde muhakkak bir etkinliğin nasıl ilerleyeceğini kestirmek zordur

5Alenilik: Sınıfta meydana gelen olaylar bütün öğrencilerin gözü önünde gerçekleşir Diğer bir ifadeyle sınıfa özelikle öğretmenin dahil olduğu bir olayın sıcacık kapaklı olması olası değildir

6 Tarih: Derslik üyeleri yılın belirlenmiş döneminde haftanın beş günü birliktedirler Bu birlikte ortak yaşantıların anlayışların kuralların normların, geleneğin kısacası karşılıklı bir tarihin oluşturulmasına esas olur

Sınıfı diğer toplumsal ortamlardan ayıran, yoğun bir mücadele ve dikkati gerektiren bu özellikler sınıfta karışıklığa, düzensizliğe ve hüsrana niçin olabileceği gibi öğrencilerin öğrenme zamanlarını da sınırlandırır Bu negatif sonuçlarla karşılaşmamanın, ahenkli ve tehlikesiz bir yapının oluşturulmasının ön koşulu bir dizi kaide kurmak ve özenle uygulamaktır Kurallar sınıfta hem öğretmenin etkili kararlar almasını sağlar keza de derslik üyelerinin sosyal etkileşimlerine ve kişiler arası ilişkilere istikamet verir aynı zamanda kurallar etkinlikleri bölecek, fiziki yaralanmaları veya mektep eşyalarına hasar verebilecek kişisel hareketleri önler, keyfi davranışlara sınırlamalar getirir

Derslik Kuralları

Sınıfta uyum ve disiplin, derslik kurallarına dayalı olarak geliştirilir Derslik kuralları, öğrencilerin aktarmak zorunda oldukları kurallardır Bu kurallar sınıfın düzeyine ve derse göre değişim gösterir Örneğin müzik dersinde geçerli olan derslik kuralları, matematik dersinde geçerli olmayabilir İlköğretimde geçerli olan sınıf kuralları ortaöğretimde çeşitlilik gösterebilir Bir toplumda geçerli olan gelenekler, değerler ve normlar da sınıf kurallarının uygulanış biçimini etkileyebilir

Kurallar, öğretmenin hoşuna gidecek tutum Ölçütlerini ve davranışsal beklentileri tanımlamaya çalışır Öğrencinin durmadan derslik kurallarına uymasını ve bu kuralları kabul etmesini etkileyen bir takım faktörler vardır:

Birincisi, öğrenciler derslik ortamında uygulanabilecek davranış ölçütlerinin geliştirilmesine gereksinim duymaktadırlar

İkincisi, kurallar mevcut durumu açıklığa kavuşturmaya çalışmaktadırlar

Üçüncüsü, davranışlara ilişkin beklentilerin açıklığa kavuşturulması büyük siklet taşımaktadır Kurallar, derslik içi davranış beklentilerinin açıklığa kavuşturmaktadır

Dördüncüsü, öğrenci kurallara uyduğunu göstererek diğer derslik üyeleri tarafından kabul görmektedir

Beşincisi kurallar, bazen öğrencinin okul dışarıya edindiği layık ve normlarla çatışmaktadır Bu durumda kurallar, durmadan sınıfta tavır ölçütlerinin geliştirilmesi konusunda kavga ortamı oluşturmakta ve öğrenci davranışlarına yol göstermektedir Son olarak, kurallara uyan öğrenci, ailesi ve arkadaşları göre kabul görmektedir (Jones veJones, 1998)

Derslik Kurallarının Planlanması

Derslik kuralları planlanırken, sınıfta uyulması gereken öncelikli kuralların neler olduğu dobra dobra belirlenmelidir Bu süreçte uyulması zorunlu olan kuralların bir listesi çıkarılmalıdır Öğretmen sınıf kurallarını planlarken şu sorulara cevap aramaya çalışmalıdır (Curriculum Review, 2000):

1Öğrencilerin bağımsız olarak özdisiplin kazanmasını istiyor muyum?

2 Sınıfımın sakin ve barışçı olmasını istiyor muyum?

3 Sınıfımın demokratik olmasını istiyor muyum?

4 Sınıfımın düzenli olmasını istiyor muyum?

5 Öğrencilerin bana ve öteki öğrencilere aleyhinde yardımcı olmasını istiyor muyum?

6Öğrencilerin otoriteye saygı duymasını istiyor muyum?

7Öğrencilerin öğrenme zamanından daha iyi yararlanmasını istiyor muyum?

8 Her öğrencinin sosyal ve akademik hayatta kendini geliştirmesine yardımcı olmak istiyor muyum?

9Her öğrencinin öğrenebilme kapasitesine sahip olduğunu kabul ediyor muyum?

10 öğrencilerin ürkek olmamasını ve riske girmesini istiyor muyum?

Bu sorulara verilecek cevaplar, hoca olarak bizim kaide planlama ve geliştirme davranışımızı etkiler Bu sorulan dikkate alarak nasıl bir sınıf kuralı seti oluşturacağımıza karar veririz,

Sınıf kuralları planlanırken kaide sayısına dikkat edilmelidir Bir sınıftaki kaide sayısının çokluğu, öğretmenin öğrencilere karşısında olan güvensizliğini gösterir, öğrencilerin fazla sayıda kuralı hafızalarında tutmaları epeyce güçtür Tasarlama sürecinde manâlı olarak görülen eksik sayıda kural belirlenmelidir Beş ile sekiz arasında belirlenecek derslik kuralı, Manâlı davranışları anlatmak ve İçin tatmin edici olabilir

Kuralları planlarken, öğretmenlerin yaklaşımları aralarında farklılıklar olabilir Bir Takım öğretmenler genel kural belirlemeye çalışırken, bir takım öğretmenler de özel kural geliştirmeye çalışabilir Bir kural belirlendikten sonradan, mutlaka o kuralın davranışla olan ilişkisi belirlenmelidir Genel kurallar belirlenirken, öğrencilerin özel beklentilerinin tartışılması büyük yük taşımaktadır Kurallar ve bu kurallarla ilgili davranışlar tartışılırken, negatif yönlerinden fazla olumlu yönleri vurgulanmalıdır (Evertson, Emmer ve Worsham, 2000)

Genel sınıf kuralları belirlenirken, daha çok Öğrencinin göstermesi gereken davranışlar üzerinde durulmalıdır Derslik kuralları bir öğrenci için konmaz Derslik kurallarında öncelik, genel kurallara verilmelidir, özel kurallar genel kurallar belirlendikten sonra ortaya konmalıdır

Tüm sınıf ortamlarında uygulanabilecek genel kurallardan bir kısmı şunlar olabilir

1 Nazik olmak ve yardım etmek,

2 Öğrencilerin bireysel eşyalarına karşısında saygılı elde etmek,

3 Başkaları konuşurken sessiz bir şekilde kulak vermek,

4 Herkese karşı nazik ve saygılı almak,

5 Bütün mektep kurallarına uyarlamak

Derslik Kurallarını Belirleme Ölçütleri

Sınıf kuralları belirlenirken fazla öbür ölçütler göz önünde bulundurulur Sınıf kuralları belirlenirken şu ölçütlerin dikkate alınmasında fayda vardır

1 Kaide, hoca ve öğrenci göre makul olmalıdır

2 Her kural bir eylemi başlatmalıdır Eylem kelimeleri, kurallar yardımıyla Öğrencinin doğru davranışlar göstermesini hatırlatıcı nitelikte olmalıdır, mesela Başınız! tepede olan tutun fakat sizi görebileyimyerinde bir kural ifadesidir Buna karşılık, hoca ders anlattığı vakit öğrenciler katiyen konuşmamalıdırkuralı uygunsuz bir kaide ifadesidir

3 Kurallar olumlu sözlerle anlatılmalıdır Kaide olumlu bir kavramla açıklama edildiği zaman, öğrenci daha sağduyu bir davranış sergileyecektir Negatif ifadeleri içeren kurallar olumsuz beklentilerin oluşmasına yol açacaktır Özellikle yapma, koşma, ve tavır gibi negatif emir cümleleri öğrencide negatif bir tepki oluşturabilir

4 Kurallar özellikle İyi hazırlanmış işlemlerin yardımıyla gözlenebilir davranışlar üzerinde odaklanmalıdır Bir kaide gözlenebilir ve düzenli olarak ölçülebilir olmalıdır Gözlenebilen kurallar aynı zamanda ölçülebilir Kurallar yardımıyla Ölçülebilen davranışlar, Öğrenciye, doğru ve olumlu geribildirim sağlar Bu konuda doğru ve yanlış kaide Örneği şöyle açıklanabilir:

Doğru kaide örneği: Başka Biri konuşurken onu sessizce kulak vermek

Yanlış kural örneği: Konuşmadan önce mutlaka düşünülmelidir

İkinci kuralda öğrencinin ne düşündüğünü ve kalbinden ne geçtiğini açık açık gözlemlemek mümkün değildir Dolayısıyla gözlenemeyen bir kurala öğrencinin ne Ölçüde uyup uymadığını değer biçmek imkansızdır

5 Kurallar işle ilgili olmalı ve olumlu alışkanlıklar kazandırmalıdır Kurallar akademik başarıya götüren bir niyet olmamalı, buna karşılık iyi alıştırma alışkanlığı geliştirmeli ve güvenli öğrenme çevresi oluşturmalıdır

6 Kurallar genellikle tasarlanmalı ve aktarma edilebilir olmalıdır Derslik kuralları, Öğrencilerin öbür isteklerini karşılamaya yardımcı olmalı ve öbür zorluk durumlarında uygulanabilir olmalıdır Kaide, hoca ve öğrenci kadar olmalıdır

7 Kurallar az sayıda olmalı ve ardışık bir düzende olmalıdır Genel kurallar sınırlandırılmalı ve sekizden pozitif olmamalıdır Sınıf kuralları öğrencinin sınıfa girmesinden okulun kapanmasına değin geçerliliğini korumalıdır

8 Kuralar hoca ve öğrenciler göre kolayca görülebilecek bir yere asılmalıdır

9 Derslik kuralları, öğretimsel hedeflerle düzenli olmalıdır
Öğrencilerin öğrenmesi için uygun bir ortam oluşturmaya
muavin olmalıdır

10 Kurallar açık ve anlaşılması mümkün olmalıdır Kurallar çok değişik yorumların yapılmasına olanak vermemeli ve herkes kadar benzer şekilde algılanmalıdır Kurallar açık ve somut bir şekilde açıklama edilmelidir

Kural Belirleme Sürecine Öğrencinin Katılımı

Disiplin karşılayan vasıta olarak derslik kuralları, bir ikilem ortaya çıkarmaktadır Derslik kuralları öğrenciyi faizsiz kabule yönelttiği için, öğrencinin kritik düşünme gücünü köreltmektedir Çözüm ve düşünceler kuralları düşünmeye yönelik olduğundan, kuralların sonuçları; aracısız olarak öğrencinin öğrenmesiyle ilgili olmayacaktır

Demokratik bir toplumun oluşturulması, demokratik sınıflarla gerçekleşir Demokratik derslik yönetiminde, öğrenci yalnızca sınıf kararlarına katılmaz; aynı zamanda derslik kurallarının geliştirilmesi sürecine de katılır Sınıf kuralları aracısız öğrenciyi etkilemektedir Sınıfın bir anayasası oluşturulacaksa, kuraldan etkilenecek öğrencilerin kaide belirleme sürecine katılımları, demokratik bir yönetimin gereğidir

Kurallar, uyulmak için konur Öğrencilerin kurallara bağlılığı, demokratik katılımla gerçekleşebilir, öğrenci kuralı öğretmenle birlikte belirlerse, bu kuralı içselleştirir Öğrencinin onayı alınarak hazırlanan sınıf kuralları, öğrenci tarafından daha anlamlı görülür Kuralı onaylayan ve Öğretmenle birlikte belirleyen öğrenrenci, kuralın sonucuna da dayanmak zorundadır Kaide tespit sürecine katılan Öğrenci, kuralları daha iyi yorumlayabilir ve karşılaştığı sorunlara çözüm önerileri getirebilir

Derslik tartışmaları esnasında sınıf kuralları geliştirilebilir Tartışma süresince hoca, öğrencilerin getirdikleri önerileri tahtaya yazabilir ya da projeksiyon makinası aracılığıyla perdeye yansıtabilir Kaide olarak ileri sürülen her madde Hoca ve öğrencilerle birlikte gruplara ayrılır Birbirine benzeyen, ve makul olmayan olan kurallar ayıklanır Derslik kuralları rol oynama yoluyla öğrencilere benimsetilebilir Her bir derslik kuralı İçin bir rol yaptırılabilir Rol oynama öğrencilerin kuralları anlamaları açısından çok Önemlidir

Derslik Kurallarının Dayandığı Değerler ve Öğrenci Hakları

Sınıf kuralları, öncelikle sınıfta düzeni temin etmek nedeniyle oluşturulur Sınıf kuralları belirlenmiş temel değerlere dayalı almak zorundadır İnsan haklarına saygı göstermek, esas bir değerdir Belirlenen kaide insan haklarını ihlal diyorsa, başvuru sürecinde büyük sorun oluşturur

Özellikle derslik ortamında, öğrencinin şu esas haklarının ihlal edilmemesi gerekir (Jones ve Jons, 1998):

1 Öğrencinin kişiliğine ve bireysel eşyalarına zarar verilmemelidir

2Eğitimsel amaçların yasallığı,

3 Sıhhat ve emniyet,

4 Eğitim sürecinin ciddi bir şekilde kesintiye uğramaması

Sınıf kurallarının dayandığı değerler, toplumsal değerlerle istikrarlı olmalıdır Toplumsal bir sistem olarak okul, öğrenciyi toplumdan alır, onu yetiştirir, ve her yerde topluma sunar Her toplumsal sistem, toplumsal değerleri düşünmek zorundadır Derslik da okulun bir parçasıdır Sınıf kuralları, okulun kuralları ve genelde toplumun değerleri ile uyumlu olmalıdır

Hoca, sınıf kurallarım öğrenciden daha değerli olarak görürse, öğrenci önemsizlik duygusuna kapılır Sınıf kurallarının kendisinden daha kıymetli olduğunu düşünür Sınıf kuralları, niyet değil, vasıta olarak görülmelidir Öğrencilerin daha etkin öğrenmelerini karşılamak İçin, kural bir vasıta olarak kullanılır Öğretmenin sınıf yönetimi yaklaşımı Benim için kayda değer olan derslik kurallarına uymaktır; öğretim ikinci planda gelmektedirgörüşüne dayanıyorsa bu hoca sınıf kurallarına uymayan öğrenciyi çok basit bir şekilde feda eder Kaide öğrenciden önemli görülmemelidir Kuralın öğrenciye bireysel saygı değerinden daha kayda değer görülmesi, amaçlarla araçların yer değiştirmesi anlamına gelmektedir

Derslik kuralları, hangi temel değere dayanmalıdır Derslik kurallarının dayandığı esas layık, insan haklan olmalıdır Öğrenci, kurallara uymadığı süre uyarı edilebilir Kurallara uymamayı kesintisiz bir tavır haline getiren öğrencilere gerekli ceza verilmelidir Kurallara uymamanın cezası öğrencinin kişiliğini minik düşürmeye karşın olmamalıdır Öğrencinin haklarını hiçe sayan, disiplin sağlamak için öğrenciye dayak atmayı yasal bir tutum olarak gören öğretmen, insan haklarını çiğnemiş olur

Demokratik ve insan haklarına uygun değerlere dayalı olarak oluşturulan derslik kuralları, daha demokratik bireylerin yetişmesini sağlar Demokratik toplum, demokratik değerlere dayalı sınıflarda yetişen bireyler baştan sona oluşur Demokratik bir toplumun oluşturulması, özdisipline sahip Öğrencilerin yetiştirilmesiyle mümkün olabilir Öğretmen, öğrencilerin kendilerini Özgürce açıklama edebilecekleri bir sınıf ortamı oluşturarak, Öğrencilerde özdisiplin anlayışını geliştirebilir Esnek ve demokratik katılımcılığa ihtimal karşılayan sınıf kuralları, öğrencilerin yönetsel becerilerinin gelişmesine de katkıda bulunabilir

Derslik Kurallarının Tanıtılması

Sınıf kurallarını öğrencilere tanıtmanın ve anlatmanın farklı alanlara yönlendirilmiş yolları vardır Derslik kuralları belirlendikten sonra, bu kuralların uygulanmasına ve ne amaçla konulduğuna İlişkin iyi bir tanıtımın yapılması gerekir

Kuralları Sunma

1 Kurallar büyük Harflerle yazılır Sınıfın muhakkak yerlerine asılabilir Derslik kuralları yazılmış ışık halkası getirilerek öğrencilere dağıtılabilir Bu kurallar resimler ve şekiller kullanılarak daha görsel ayla getirilebilir

2 Kurallar olumlu ve negatif örneklerle açıklığa kavuşturulabilir Her kural için olumlu ve negatif örnekler verilebilir Bu konuda öğrencilerin sorulan cevaplandırılarak, kurallara ilişkin belirsizlikler giderilebilir

3 Yeni kural ekleme ya da kuralları değiştirmeye yönelik Öneriler hakkında soru sormak Öğrenci derslik kuralları konusunda reel duygularını gizleyebilir Bu durumda öğretmen öbür sorular sorarak, öneri geliştirmeden çekinen öğrencilerin görüşlerini alır

4 Listelenen kuralları uygulamak Kuralları muhabere biçimde aranje etmek ve ders süresince öğrencilerin hatırlamasını temin etmek,

5 Öğrencilere, ahenkli bir şekilde kuralları andırmak Bilhassa öğretim dönemi başında, derslik kuralları dobra dobra ortaya konmalıdır, öğrencilerin kuralları yanlış anlamaları ya da unutma durumları dikkate alınarak, düzenli bir şekilde sınıf kuralları Öğrencilere hatırlatılmalıdır,

6 Öğrencilerde açık bir güven temin etmek Öğretmen, Öğrencilerin derslik kurallarına olan güvenini güçlendirmelidir

7 Kurallara olan bağlılığın olumlu sonuçlarını vurgulamak Örneğin derslik kurallarına uyan öğrencilerin daha iyi çalışacakları, zamanı daha iyi kullanacakları ve serbest egzersiz hakkı kazanacakları vurgulanarak kurallara uymanın ayrıcalıkları belirtilmelidir

8 Kurallarla davranışlar arasındaki tutarlılığın sağlanmasına uyarı edilmelidir Öğrencilerin gösterdikleri davranışlarla derslik kuralları aralarında bir tamlık olmalıdır Öğrenci, gösterdiği davranışlarla o davranışı yargılayan kural aralarında bir çelişki görürse, kurallara uymakta zorlanır

Sınıf Kurallarına Güven Duymanın Olumlu ve Olumsuz Sonuçları

Öğrenciler, genellikler , uygun olmayan, davranışlar gösterdikleri zaman, bu davranışların mantıklı 'negatif sonuçlarına katlanır ve bu konudaöğretmenlerine karşı gelmezler Ama karakterini rahatsız eden ahlaki yargılanmalara, öğrenciler sıcak bakmazlar Kaide yönetiminin amacı, Öğrencilerde öz disiplin ve sınıf başarısı konusunda işbirliği sağlamaktır

Sınıf kurallarının olumlu sonuçları, öğretmen ve öğrencilerle birlikte değerlendirilir Derslik kurallarına uymanın olumlu sonuçlarından biri, olumlu pekiştirme işlevini yerine getirmelidir Derslik ve kurallarına intibak, hoca tarafından oluşturulacak ödül sisteminin temelini oluşturur Sınıf kurallarına uyan Öğrenciler, olumlu yönde Ödüllendirilir Öğrencilerin gösterdikleri olumlu davranışlar içiriği değişmez bir ödül sisteminin kurulması, öğrencinin daha gerçekçi davranışlar göstermesini sağlamaktadır Böylece kurallara uyan öğrenci nasıl bir ödül alabileceğini kestirebilmektedir

Sınıf kurallarına fazla sadakât hoca ve Öğrenci arasındaki iletişimi negatif yönde etkileyebilir Kurala bağımlı olan öğretmen, öğrencinin gösterdiği davranışın aşağıda yatan stratejik mantıktan daha fazla, sınıf kurallarını temel ölçüt olarak alır Derslik kuralları, öğrencilerin duygusal dünyasını, açıklamada yeterli olmayabilir

Derslik Davranışının Temel Ölçütleri

Derslik davranışının geliştirilmesinde kesin ölçütlere başvurulur Bu ölçütler, hoca kadar keyfi olarak geliştirilen ölçütler değildir Sınıf davranışının geliştirilmesinde kullanılan ölçütler, ayrıca öğretmen için ayrıca de öğrenci için bağlayıcı bir özellik taşır

Sınıf kurallarının geliştirilmesinde üç temel kriter kullanılır

1 Mektep kuralları: Mektep kuralları okulun her yerinde her eğitim etkinliğinde, her; vakit ve herkes, için geçerli olan kurallardır Mektep kuralları, okuldaki idareci, öğretmen ve öğrencilerin kabul ettiği kurallardır Okul kuralları uyulması gereken fazla genel kuralları yansıttığı gibi, örneğin, okul koridorlarında yürümeye ilişkin özel kuralları da kapsar Okul kuralları sınıf kurallarına kadar daha genel kurallardır

2 Derslik kuralları: Bu kurallar, bütün sınıf etkinlikleri için sınıftaki herkesin tekrar tekrar alıntı yapmak zorunda oldukları kurallardır Sınıf kuralları, öğretmen ve öğrenci ilişkisi, öğrenciöğrenci ilişkisi, öğrenci davranışları ve öğrencinin sınıfta çalışmasına ilişkin kuralları kapsar

3 Derslik işlemleri (Prosedürleri): Sınıftaki Özel etkinliklerde, özel zamanlarda ve özel kişilerin uyacağı davranma yöntem ve işlemleridir Derslik işlemleri sınıf kurallarına kadar daha Özel tavır ölçütlerini göstermeye çalışır (White ve diğ; 2001)

Sınıfta totaliter bir disiplinin oluşturulabilmesi için, mektep kuralları, sınıf kuralları ve sınıf işlemleri arasında ahenk sağlanmalıdır Derslik kurallarıyla mektep kuralları veya sınıf kurallarıyla derslik işlemleri aralarında bir tutarlılık ya da tamlık, yahut, öğrenci davranışları İçin etkin ölçütler ilerletmek mümkün değildir Okul kuralları, derslik kuralları ve sınıf işlemleri; genelden özele içten davranışların değerlendirilmesine yardımcı olur Öğrencinin davranışı bu üç esas ölçüte göre değerlendirilir

1 Derslik mekanını ve araçlarını kullanmaya ilişkin işlemler:

v Öğrenci sıra ve masalarının kullanımı

v Öğrenme merkezleri ve köşelen

v Karşılıklı kullanılan materyaller

v Öğretmen masası ve dolabı

v Çöp kutusu, lavabo, ve kalemtıraşın kullanımı

Sonuç :

Özet Olarak maddeler halinde sıralamak gerekirse, kurallar yaşantımızın vazgeçilmez bir parçasıdır İster yazılmış olsun ister sözlü ifade edilsin kuralların temel amacı düzeni sağlamak, dengeli, kestirilebilir ve tehlikesiz bir etraf yaratmaktır Düzenin sağlandığı yerde ise verimlilik, etkililik, üretkenlik, birey hak ve özgürlüklerine saygı vardır Bir kural ne kadar açık, kavranabilir, bireylerin yararına dönük ve denetlenebilirse, kurala uygunluk düzeyi de o oranda artar Çünkü açık ve anlaşılır kurallar yorum gerektirmez ve cümbür cemaat göre aynı şekilde algılanır bununla birlikte eğer kişi kendi katılımının olmadığı başkaları tarafından konan bir takım kuralların gerekliliğine inanmıyor ve kendisi için bir yarar göremiyor ise, bireyin bu kurallara adaptasyon düzeyi düşük olacaktır

Kurallara uymayı yasa, otorite, toplumsal zorlama ve eğitim gibi farklı alanlara yönlendirilmiş yollarla sağlamak mümkündür Oysa bu yollardan şüphesiz ki en etkin olanı eğitimdir Çünkü cezai yaptırımı ne dek büyük olursa olsun eğer birey kuralın gerekliliğini içselleştirmemişse, bir diğer deyişle eğitilmemişse bu cezai yaptırımın bir anlamı olmayacaktı *
 
858,512Konular
980,950Mesajlar
30,784Kullanıcılar
gxneySon üye
Üst Alt