iltasyazilim
FD Üye
Dünyanın en eski dinleri arasında bulunan Şintoizm MÖVII yy değin eskiye dayandırıla bilinecek Japonların Ulusal Dini karekterini sergilemektedir Şintoizm 'in Japoncada karşılığı KamiNomiçi 'dir ( Tanrıların Yolu) Şintoizmin herhangi bir kurucusu yoktur Şintoizm 'in geçirdiği safhalar üç devrede incelenir Bunlar ;
1 Mitolojik dönemlerde başlayan ve Budizm 'in Japonya 'ya girişine değin sürekli dönem(MS 552)
2 Budizm, Şintoizm mücadeşlesinin kızıştığı 9yy değin süren dönem
3 Şintoizm 'le Budizm 'in birbirinden ayrıldığı,1192 'den 1868 reformuna kadar aralıksız dönem
Şintoizm 'in bir diğer özelliği milli,iptidai devlete ait inanış sistemi bulunmayan, diğer dinlere karşı oldukça bir din olmasıdır Şintoizm 'in 2 esas özelliği kısaca;
Ulusal bir dindir
Tabiata tapmaya önem verir
İnanç ve ibadetleri
İlahlarla ilgili inançlara kadar birbiriyle ayrıca kardeş hem karıkoca olan Gök (Baba Tanrı) ile Yer (Belli Başlı Tanrı) bütün Japon adalarını ve diğer Tabiat Tanrılarını doğurmuşlardır Bu iki ilah inancı etrafında dönüp dolaşan diğer Tanrı inanışları da vardır Nakledildiğine tarafından Japonya 'da 8000000 ilah vardır Dağ, dere, alev, gök gürlemesi, fırtına, yağmur, vb ilahlar haricen her iş sahibinin de bambaşka bir ilahı vardır Ölüler yaşayanlara muhtaçtır Kendilerine ikram yapıldığı, mezarın üzerine gıda, meşrubat, eşya vs konulduğu sürece mesut olurlar
Ailenin, köyün, klanın ve imparatorun atalarının ruhları en ilk olarak gelen ruhlardır imparator Güneş ilahesinin torunudur Çoğunlukla Japonlar dünyanın iyi ve fena ruhlarla dolu olduğuna inanırlar Şintoizm 'de tapınak ve evde yapılabilir Japonya 'da yüzbinin üzerinde mabet olduğu söylenmektedir Mabetlerde genellikle eskiliği açısından kıymetli olan ayna, kılıç, mücevherli taş ve Amatarasu 'nun heykeli bulunur
Japonların ibadet şekilleri fazla sade ve basittir ibadet etmek isteyen kişi mabede gider, elini, yüzünü ve ayaklarını Müslümanların abdest almaları gibi yıkarlar Mabetteki değerli eşya karşı diz çöker ibadetini tamamlar ve dışarı çıkar Önceden ibadette kurban bulanmasına rağmen, günümüzde rastlanmamaktadır ibadet için temizliğe çok yük veren Japonlar bunu ihmal etmeyi büyük günah sayarlar Bir Takım özel durumlarda islam inancındaki gusüle benzer bir temizleme yaparlar ibadeti rahipler yöneticilik eder Özel öğretimlerle yetiştirilirler
Evlenme törenleri mabetlerin bitişindeki evlenme salonlarında rahipler kadar icra edilir Cenaze törenlerini ise Budist rahipler yönetir Bu kavrama bir Japon tarafından “Biz Şintoist doğar, Budist ölürüz biçiminde kabul edilir inançlarına tarafından ölen cümbür cemaat “Kami olur Onlara tarafından “Aile bir dindir, aile ocağı ise tapınaktır Ölülere aleyhinde görevini yapan insan, yaşayanlara aleyhinde olan vazifelerini de yerine getirmiş olur Çok eski zamanlardan kalma duaları ve sıhri formülleri ezberden okumak, ilahlara hediyeler takdim etmek Japonların bugünde vazgeçemedikleri davranışlardandır
Tanrı Anlayışları
Japon dilinde genel olarak Tanrı ya da O 'nun yerini tutacak kavramlar için üstteki, yukarı anlamına gelen “Kami kelimesi kullanılmaktadır
Şintoizm 'de ilahlar hem erkek (izanagi) ayrıca de kadınsı (izanami) 'dir Bu iki ilah daha sonra geleceklerin ataları olmuştur Şintoizm 'de tanrısal metinlerin de bu ilahların yaptıkları yazılıdır Onlarda aynen insanlar gibi doğar, evlenir, banyo alır, hastalanır, kıskanır, ağlar ve ölür Ahlaki karakterleri de insanlarınkine benzer Bütün ilahlar direkt tabiat güçleri ya da tabiatta bulunan bazı maddelerle ilgili görülmüştür Tabiat ilahları aralarında en önemlisi güneş tanrısı Amaterasu 'dur
Şintoizm 'in iki mukaddes metninde yıldız ve fırtına ilahları ile sis ilahesinin de adı geçer FujiYama Dağı da mukaddes dağlar silsilesinin en önemlidir
Kutsal Yazıları
Şintoizm 'in tanrısal metinleri de ikidir: 1 Kojiki 2 Nihongi Çin yazısının kabulünden önce kendilerine has bir yazıları bulanmadığı için Kojiki 'nin yazıya dökülmesi 712 yılında imparatorun emri ile olmuştur Tanrıların ve devletin ilahi kaynağı ile insanlığın başlangıcından Kojiki kitabında bahsedilir Nihongi ise, bir nevi Kojiki 'nin yorumudur Nihongi 'de devlet hizmetlerinde atama alanların uyması gereken bazı tavsiyeler yer alır
Günümüzde Şintoizm
Günümüzde Şintoizm Ulusal bir din olması nedeniyle Japonlar arasında yaygındırBaşta Japonya edinmek üzere Japonların yaşadığı diğer ülkelerde de dağıtım imkanı bulmuşturGünümüzde Şintoistlerin sayısı 100000000'un üstünde olduğu tahmin edilmektedir
*
1 Mitolojik dönemlerde başlayan ve Budizm 'in Japonya 'ya girişine değin sürekli dönem(MS 552)
2 Budizm, Şintoizm mücadeşlesinin kızıştığı 9yy değin süren dönem
3 Şintoizm 'le Budizm 'in birbirinden ayrıldığı,1192 'den 1868 reformuna kadar aralıksız dönem
Şintoizm 'in bir diğer özelliği milli,iptidai devlete ait inanış sistemi bulunmayan, diğer dinlere karşı oldukça bir din olmasıdır Şintoizm 'in 2 esas özelliği kısaca;
Ulusal bir dindir
Tabiata tapmaya önem verir
İnanç ve ibadetleri
İlahlarla ilgili inançlara kadar birbiriyle ayrıca kardeş hem karıkoca olan Gök (Baba Tanrı) ile Yer (Belli Başlı Tanrı) bütün Japon adalarını ve diğer Tabiat Tanrılarını doğurmuşlardır Bu iki ilah inancı etrafında dönüp dolaşan diğer Tanrı inanışları da vardır Nakledildiğine tarafından Japonya 'da 8000000 ilah vardır Dağ, dere, alev, gök gürlemesi, fırtına, yağmur, vb ilahlar haricen her iş sahibinin de bambaşka bir ilahı vardır Ölüler yaşayanlara muhtaçtır Kendilerine ikram yapıldığı, mezarın üzerine gıda, meşrubat, eşya vs konulduğu sürece mesut olurlar
Ailenin, köyün, klanın ve imparatorun atalarının ruhları en ilk olarak gelen ruhlardır imparator Güneş ilahesinin torunudur Çoğunlukla Japonlar dünyanın iyi ve fena ruhlarla dolu olduğuna inanırlar Şintoizm 'de tapınak ve evde yapılabilir Japonya 'da yüzbinin üzerinde mabet olduğu söylenmektedir Mabetlerde genellikle eskiliği açısından kıymetli olan ayna, kılıç, mücevherli taş ve Amatarasu 'nun heykeli bulunur
Japonların ibadet şekilleri fazla sade ve basittir ibadet etmek isteyen kişi mabede gider, elini, yüzünü ve ayaklarını Müslümanların abdest almaları gibi yıkarlar Mabetteki değerli eşya karşı diz çöker ibadetini tamamlar ve dışarı çıkar Önceden ibadette kurban bulanmasına rağmen, günümüzde rastlanmamaktadır ibadet için temizliğe çok yük veren Japonlar bunu ihmal etmeyi büyük günah sayarlar Bir Takım özel durumlarda islam inancındaki gusüle benzer bir temizleme yaparlar ibadeti rahipler yöneticilik eder Özel öğretimlerle yetiştirilirler
Evlenme törenleri mabetlerin bitişindeki evlenme salonlarında rahipler kadar icra edilir Cenaze törenlerini ise Budist rahipler yönetir Bu kavrama bir Japon tarafından “Biz Şintoist doğar, Budist ölürüz biçiminde kabul edilir inançlarına tarafından ölen cümbür cemaat “Kami olur Onlara tarafından “Aile bir dindir, aile ocağı ise tapınaktır Ölülere aleyhinde görevini yapan insan, yaşayanlara aleyhinde olan vazifelerini de yerine getirmiş olur Çok eski zamanlardan kalma duaları ve sıhri formülleri ezberden okumak, ilahlara hediyeler takdim etmek Japonların bugünde vazgeçemedikleri davranışlardandır
Tanrı Anlayışları
Japon dilinde genel olarak Tanrı ya da O 'nun yerini tutacak kavramlar için üstteki, yukarı anlamına gelen “Kami kelimesi kullanılmaktadır
Şintoizm 'de ilahlar hem erkek (izanagi) ayrıca de kadınsı (izanami) 'dir Bu iki ilah daha sonra geleceklerin ataları olmuştur Şintoizm 'de tanrısal metinlerin de bu ilahların yaptıkları yazılıdır Onlarda aynen insanlar gibi doğar, evlenir, banyo alır, hastalanır, kıskanır, ağlar ve ölür Ahlaki karakterleri de insanlarınkine benzer Bütün ilahlar direkt tabiat güçleri ya da tabiatta bulunan bazı maddelerle ilgili görülmüştür Tabiat ilahları aralarında en önemlisi güneş tanrısı Amaterasu 'dur
Şintoizm 'in iki mukaddes metninde yıldız ve fırtına ilahları ile sis ilahesinin de adı geçer FujiYama Dağı da mukaddes dağlar silsilesinin en önemlidir
Kutsal Yazıları
Şintoizm 'in tanrısal metinleri de ikidir: 1 Kojiki 2 Nihongi Çin yazısının kabulünden önce kendilerine has bir yazıları bulanmadığı için Kojiki 'nin yazıya dökülmesi 712 yılında imparatorun emri ile olmuştur Tanrıların ve devletin ilahi kaynağı ile insanlığın başlangıcından Kojiki kitabında bahsedilir Nihongi ise, bir nevi Kojiki 'nin yorumudur Nihongi 'de devlet hizmetlerinde atama alanların uyması gereken bazı tavsiyeler yer alır
Günümüzde Şintoizm
Günümüzde Şintoizm Ulusal bir din olması nedeniyle Japonlar arasında yaygındırBaşta Japonya edinmek üzere Japonların yaşadığı diğer ülkelerde de dağıtım imkanı bulmuşturGünümüzde Şintoistlerin sayısı 100000000'un üstünde olduğu tahmin edilmektedir
*