şirk nedir Gizli Şirk Ne Demektir ?
Şirk,i hafi gizli şirk ne demektir?
Şirk ceşitleri
Şirk, Allaha ortak koşmak demektir Bunun bir zahiri, yani acığı var; bir de hafisi, yani gizlisi Zahir olanı, bildiğimiz şirktir Uc ilaha inanmak, yahut putları Allah katında şefaatci kabul etmek bu guruba girer
Hafi şirke gelince, bu ana hatlarıyla ikiye ayrılır Birisi, Allahın rızasını unutup insanlara riya ve gosterişte bulunmak, yahut nefsin arzularını tatmine ozen gostermek Diğeri de eşyanın yaratılmasında birer sebep olarak vazife goren mahlukata olduğundan fazla onem vermek; onları tesir gucune sahip zannetmek
Bir de bu hafi şirkin bir derece daha perdelisi var ki, fiil aleminde değil, his aleminde, kalp aleminde cereyan eder İnsanlar manen terakki ettikce şirk de gittikce perdelenir
Sebeplere olduğundan fazla onem vermek de gizli şirk Bir işin tahakkukunda sebebin hakkı bir iken, ona yuz kat fazla değer bicilirse doksan dokuzu gizli şirk hesabına gecer İnsanın kendi nefsine fazlaca guvenmesi, butun latifelerini onun (nefsin) emrine vermesi de gizli şirk
Buna sadece bir tek misal: Cebbar ve Mutekebbir ancak Allahtır İnsan, Allahın kendisine bahşettiği varlığı, kuvveti, ilmi, Onun huzurunda Onun kullarını ezmekte kullanırsa, Cebbar ve Mutekebbir olmaya ozenmiş ve gizli şirke girmiş olur
ResulUllah (asm) Efendimiz, Felak icin, Cehennemden bir zindandır, onda cebbarlar, mutekebbirler hapis olunur ve Cehennem ondan Allaha sığınır buyurmuştur Ama gel gor ki Cehennemin urkup kactığına, nefsimiz can atıyor Sadece bu bile, nefsin Cehennemden cok daha tehlikeli olduğunu bildirmeye kafi Fakat bunu da yine o nefis yuzunden anlamaya yanaşmıyoruz
Bir başka Hadisi Şerif:
İslam dinini kabul etmiş birisi, herhangi bir şahsa zenginliği icin saygı gosterirse, dininin ucte ikisi gider
İslamda Allah icin sevmek esastır Zekatını veren, hayırlı işler goren bir zengini sevmek Allah namınadır ve bu hadisin şumulune girmez Burada yasaklanan sevgi Allahtan gafil olarak, kula zillet gosterme tarzındaki sevgidir
İslam, tevhit dinidir Bu kainatın Sahibi ve Maliki birdir Her hayır, ancak Onun hazinesindedir İslam, ne ışık icin guneşe, ne tahıl icin tarlaya, ne de serveti icin zengine aşırı olcude minnettar olunmamasını ders verir Herkes ve her şey, sadece birer sebep, birer vesiledir Butun nimetler, arz ve semanın Rabb'inden geliyor
Bu dersi alan fakir bir mumin, bir zengine rızkını o veriyormuşcasına zillet gosterirse, tevhit inancı, yani Allahı bir bilme itikadı zedelenebilir Zengin olsun, fakir olsun her insan, ancak iman, ahlak, fazilet, ilim, irfan, durustluk gibi sıfatları icin sevilir Zenginlik, tek başına bir sevgi vesilesi değildir
Bir zengin de bu Hadisi Şerifi okuduğu zaman, kimseyi minnet altında bırakmaz Yaptığı iyiliklere, ettiği ihsanlara karşı, aşırı bir hurmet beklemez Aksi takdirde, karşı tarafın şeref ve haysiyeti yanında, diniyle de oynamış olacağını bilir
Alaaddin Başar (ProfDr
Şirk,i hafi gizli şirk ne demektir?
Şirk ceşitleri
Şirk, Allaha ortak koşmak demektir Bunun bir zahiri, yani acığı var; bir de hafisi, yani gizlisi Zahir olanı, bildiğimiz şirktir Uc ilaha inanmak, yahut putları Allah katında şefaatci kabul etmek bu guruba girer
Hafi şirke gelince, bu ana hatlarıyla ikiye ayrılır Birisi, Allahın rızasını unutup insanlara riya ve gosterişte bulunmak, yahut nefsin arzularını tatmine ozen gostermek Diğeri de eşyanın yaratılmasında birer sebep olarak vazife goren mahlukata olduğundan fazla onem vermek; onları tesir gucune sahip zannetmek
Bir de bu hafi şirkin bir derece daha perdelisi var ki, fiil aleminde değil, his aleminde, kalp aleminde cereyan eder İnsanlar manen terakki ettikce şirk de gittikce perdelenir
Sebeplere olduğundan fazla onem vermek de gizli şirk Bir işin tahakkukunda sebebin hakkı bir iken, ona yuz kat fazla değer bicilirse doksan dokuzu gizli şirk hesabına gecer İnsanın kendi nefsine fazlaca guvenmesi, butun latifelerini onun (nefsin) emrine vermesi de gizli şirk
Buna sadece bir tek misal: Cebbar ve Mutekebbir ancak Allahtır İnsan, Allahın kendisine bahşettiği varlığı, kuvveti, ilmi, Onun huzurunda Onun kullarını ezmekte kullanırsa, Cebbar ve Mutekebbir olmaya ozenmiş ve gizli şirke girmiş olur
ResulUllah (asm) Efendimiz, Felak icin, Cehennemden bir zindandır, onda cebbarlar, mutekebbirler hapis olunur ve Cehennem ondan Allaha sığınır buyurmuştur Ama gel gor ki Cehennemin urkup kactığına, nefsimiz can atıyor Sadece bu bile, nefsin Cehennemden cok daha tehlikeli olduğunu bildirmeye kafi Fakat bunu da yine o nefis yuzunden anlamaya yanaşmıyoruz
Bir başka Hadisi Şerif:
İslam dinini kabul etmiş birisi, herhangi bir şahsa zenginliği icin saygı gosterirse, dininin ucte ikisi gider
İslamda Allah icin sevmek esastır Zekatını veren, hayırlı işler goren bir zengini sevmek Allah namınadır ve bu hadisin şumulune girmez Burada yasaklanan sevgi Allahtan gafil olarak, kula zillet gosterme tarzındaki sevgidir
İslam, tevhit dinidir Bu kainatın Sahibi ve Maliki birdir Her hayır, ancak Onun hazinesindedir İslam, ne ışık icin guneşe, ne tahıl icin tarlaya, ne de serveti icin zengine aşırı olcude minnettar olunmamasını ders verir Herkes ve her şey, sadece birer sebep, birer vesiledir Butun nimetler, arz ve semanın Rabb'inden geliyor
Bu dersi alan fakir bir mumin, bir zengine rızkını o veriyormuşcasına zillet gosterirse, tevhit inancı, yani Allahı bir bilme itikadı zedelenebilir Zengin olsun, fakir olsun her insan, ancak iman, ahlak, fazilet, ilim, irfan, durustluk gibi sıfatları icin sevilir Zenginlik, tek başına bir sevgi vesilesi değildir
Bir zengin de bu Hadisi Şerifi okuduğu zaman, kimseyi minnet altında bırakmaz Yaptığı iyiliklere, ettiği ihsanlara karşı, aşırı bir hurmet beklemez Aksi takdirde, karşı tarafın şeref ve haysiyeti yanında, diniyle de oynamış olacağını bilir
Alaaddin Başar (ProfDr