Sirtaki dansısirtakiciler buyrun sirtakiye sirtaki dansı sirtaki müzikleri oyunu figürleri kıyafetleri sirtaki seven meleklerim sizler için sirtaki dansı hakkında detaylı ince fikirler ve bilgilersirtakidansisirtakicilerbuyrunsirtakiye5c51182e8ab07alt sirtakidansisirtakicilerbuyrunsirtakiye5c51182e8ab07alt Sirtaki günümüz Yunan kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelen Sirtaki dansı Bizans döneminde İstanbul'da oynanan Hasapiko Argo dansından doğmuştur Hasapiko ağırlıklı olarak İstanbul'un Fener ve Balat semtlerinde, kasap loncaları aralarında doğdu ve 1900'lü yılların başına dek kasap loncalarında popülerliğini korudu Ama Bizans'ta günlük yaşamdan kesitler sunan bir eserde, kasapların hayvanları kesmeden önce bir cins vicdan rahatlatma ritüeli olarak hayvanların etrafında döndükleri, önlerinde diz kırıp çöktükleri tarzında bilgilere rastlanır O dönemde Bizans kasaplarının çoğu Arnavut olduğu halde, Hasapiko'nun niçin bir Yunan dansı olarak ünlendiği ise diğer bir muammadır Ama eminiz ancak yeni incelemeler ortaya çıktıkça dansın kökenine ilişkin bilgilerimiz zenginleşecek, değişip çeşitlenecektir Sirtaki mi Hasapiko mu, yahut SirtakiHasapiko mu? İsimlendirme konusunda, bilhassa de Yunanlı olmayanlar arasında ciddi bir kavram kargaşası, anlaşmazlığı laf konusu gerçi kimi isimlendirmeler artık yerleşik ülkü gelmiş durumda Ilk Kez, Sirtaki görece yeni bir sözcüktür, 1960'lı yıllarda kullanılmaya başlamıştır O yıllara kadar esas kullanılan sözcük Hasapiko ve onun türevleridir; Hasapiko Argo (Ağır Kasap), Hasapiko Grigoro (Hızlı Kasap) ve Hasaposerviko (Sırp Kasabı) gibi Peki Sirtaki nereden çıktı? Sirtaki sözcüğü, bir diğer Yunan dansının adı olan Sirto sözcüğüne, Yunanca'da küçültme ve şirinleştirme eki olan aki soneki eklenerek elde edilmiştir Bu yeni isimlendirmeye Hasapiko'da yapılan bir değişim sebebiyle gereksinim duyulmuştur Bu Nedenle Hasapiko Argo ile Sirtaki arasındaki farka gelmiş oluyoruz; Hasapiko Ağzı Bozuk aynı ritimle başlayıp biten yavaş bir danstır Ancak özellikle Theodorakis ve Hacıdakis gibi bestecilerin 1960'lı yıllarda geleneksel Yunan müziklerine getirdikleri yeni yorumlarla birlikte, geleneksel Yunan dansları da bu dönemde belirlenmiş bir değişime uğramıştır Ağır bir ritimle başlayan Hasapiko Ağzı Bozuk muhakkak bir noktadan sonradan gitgide artarak hızlandırılmaya başlamıştır İşte bu yeni türü saf Hasapiko'dan ayırmak için Sirtaki sözcüğü türetilmiştir Yani Sirtaki, Hasapiko Ağzı Bozuk ile başlayan lakin bir vakit sonradan hızlanan dansın adıdır Öyleyse Sirtaki keza Hasapiko'ya bağlıdır ayrıca de ondan bağımsızdır öte taraftan, bu isimlendirmeleri kompleks ışık halkası getiren şey çeşitli kesimlerin bu danslar karşısındaki tutumlarıdır Bu anlamda Sirtaki sözcüğü günümüzde bir tutam aşınmıştır Yunan kültürünün özgünlüğü hakkında endişe içeren çevreler Sirtaki sözcüğünü dejenere olmuş, içi boşaltılmış bir sözcük olarak görür ve bu yüzden genel olarak Hasapiko sözcüğünü kullanırlar Bu kültürü fazlaca bilmeyenler ise Hasapiko Küfürlü için bile Sirtaki isimlendirmesini kullanırlar SirtakiHasapiko Müzikleri SirtakiHasapiko parçalarının müziksel yapısı çoğu vakit 24'lük bir ölçüye dayanır Tempo genellikle 6065 bardakika biçimindedir Bu standart ölçünün yanı sıra, özellikle Sirtaki parçaları 24'lük Hasapiko ölçüsü ile başlayıp, 44'lük Hasaposerviko ölçüsü ile bitmektedir Bu cins parçalarla dansedilirken, dansa ağır Hasapiko ritmi ile başlanır, sonradan şarkının bir yerinde müziğe tabi olarak yumuşak ya da sert bir geçişle Hasaposerviko'ya geçilir Bazı Hasapiko müziklerinde, özellikle de eski parçalarda taksimia denilen uzun bir intro bölümü vardır; oysa yeni parçalardaki taksimialar çok daha kısadır, hatta kimi yeni parçalar aracısız ritimle başlamaktadır SirtakiHasapiko Müziklerinin Enstrümanları SirtakiHasapiko müziklerinin geleneksel enstrümanı kuşkusuz Buzuki'dir Yunanca'daki buzukisözcüğü Türkçe'deki bozuksözcüğünden türemiştir; zira buzuki olarak tanıdık enstrüman, Anadolu'da yaygın bir şekilde kullanılan Bozuk Saz'ın küçültülmüş bir türevidir Buzuki dışındaki SirtakiHasapiko müzik enstrümanları arasında şunlar sayılabilir: bağlama (baglama), ud (udi), santur (santuri), kanun (kanoni), çimbalo (santurun birazcık daha geliştirilmiş türevi), laterna, tulum (gayda), davul (daoli) ve akordeon Yeni müziklerde bunlara org, gitar ve piyano da eklenmiştir Sirtaki müziklerinde kimi zaman bu enstrümanlardan birkaçı, kimi zaman da hepsi farklı alanlara yönlendirilmiş kombinasyonlarla bir araya getirilerek, birlikte veya dönüşümlü olarak kullanılmaktadır Oysa buzuki ve baglama çoğu parçada temel enstrümanlar olarak öne çıkar id Figürler SirtakiHasapiko, balo salonlarında büyük bir disiplin ve ciddiyetle icra edilen avantgardedanslardan epeyce uzak bir karaktere sahiptir Çağdaş batı danslarıyla kıyaslandığında, SirtakiHasapiko yalın bir danstır Lakin basit değildir Bu dansta da belli bir maharet ve fayda gerektiren çoğu kompleks figür vardır bununla birlikte, çeşitli sıçrama ve bükülmeleri saymazsak, SirtakiHasapiko'da bedeni fazla zorlayan veya fazla bir atiklik gerektiren figürler çok pozitif değildir Hayatlarında hiç dansetmemiş bazı öğrencilerim bile çoğu figürü kolayca öğrenebildi Lakin tuhaf olan şu ancak, ahali esasen kolay figürlerde daha çok zorlanıyorlar Şayet de böylesi figürleri hafife aldıkları için! çoğunlukla bakıldığında, Bu daınsta öğrenilmesi kuvvet olan şey figürler değildir; başlıca zorluk, bu figürlere can ve ruh kazandıracak bir tarzı ve havayı kazanma noktasında karşımıza çıkıyor Yani SirtakiHasapiko öğrenilirken üstünde en çok durulması gereken şey estetiktir Figürlerin bedene en ince ayrıntısına kadar oturup refleksleşmesi anlamına gelen estetik ise zamanla, oysa bir figür tekrar tekrar yapıldıktan sonra kazanılabiliyor Sevindirici olan şey şu ki, öteki danslarla kıyaslandığında, bu işlem SirtakiHasapiko'da çok süratli işliyor; öğrenci birkaç hafta içinde çarpıcı bir gelişim kaydedebiliyor SirtakiHasapiko ve öteki Yunan danslarının figürleri üzerine böylece fazla araştırma yapılmıştır Yunan ahali dansları üzerine yaptıkları manâlı araştırmalar ve çalışmalarla belli Prof Alkis Raftis ve Dora Stratou gibi araştırmacılar farklı alanlara yönlendirilmiş figürlerin ortaya çıkışı ve bu figürlere yüklenmiş anlamlar üzerinde hayli ilginç gözlemlerde bulunmuşlardır Bu çerçevede ele alındığında, SirtakiHasapiko figürleri üç farklı kategoriye ayrılır; coşku ve mutluluk figürleri, koyverme ve dağıtma figürleri, toparlanma ve durulma figürleri Bu figürlerin tümü aynı müzik parçasında ardarda olarak yapılabilir; öte taraftan bazı parçalar belirlenmiş bir figür grubuna daha uygundur