Sivil Toplum kuruluşları
Sivil toplum orgutleri demokratik sistemler icinde vazgecilmez temel unsurlardan biridir Bilindiği gibi onumuzdeki yıllar tum dunyada dernekler, vakıflar ve sivil toplum orgutleri buyuk onem arz edecektir Hatta siyasi partiler de hukumet olmadıkları surece sivil toplum orgutu olarak gorulebilir
Sivil toplum orgutleri kendi icinde aynı duşunceyi paylaşan insanların bir araya gelmesiyle kurumsallaşmaktadır Bu orgutler her ne kadar tek tip ozellik gosteriyor olsalar bile bunlar kendi catıları altında bir guc oluşturmaktadır Farklı amac ve anlayış altında calışan sivil toplum orgutleri bir şehirde, bolgede ya da ulke butununde bir demet oluşturmaktadır Bu da ceşitlilik ve zenginlik olarak değerlendirilmelidir Toplumda sosyal dokuyu koruyan bolgesel ozelliklere ve guzelliklere sahip cıkan ve yaşatan kuruluşlardır Bu orgutler toplum duşuncesinin ozgurleşmesine ve siyasi kalitenin yukselmesine buyuk katkı sağlamaktadır Sivil toplum orgutleri kendi urettiğini bir başkasına dayatmaz Eğer bir dayatma olursa bir başka orgut de kendi uretimini dayatır Bu bakımdan dayatma sivil toplum kuruluşlarının duşmanıdır Sivil toplum orgutleri ozgur duşunce ve ozgur teşebbusle beslenir Bu yapılardan dolayı sivil bir gucu temsil etmekte ve ucuncu sektor olarak isimlendirilmektedir
Birinci sektor; yasa yonetmelik ve mevzuatla yonetim ve faaliyet icinde bulunan devlet sektorudur İkinci sektor ise kazancını maksimum kılacak anlayış icinde calışan sermaye sahipleri, şirketler ve calışanlardır
2 Turkiye deki Sivil Toplum Orgutleri
Sivil Toplum Orgutleri Devlet İlişkileri
Turkiyedeki sivil toplum orgutleri Kızılay, Turk Hava Kurumu, Muhendis ve Mimarlar Odası, Ticaret ve Sanayi Odaları gibi yarı resmi orgutler , Dernekler, Vakıflar ve Sendikalar gibi sivil orgutler olarak sınıflandırılabilir Bu ikinci grup orgutler yasalar cercevesinde devlet kurumlarından izin alarak faaliyet gostermektedirler Boyle olmasına karşılık en ust duzeyde devlet yetkilileri sivil toplum orgutleri falan, filan, kıytırık bir dernek gibi tanımlara ve yoğun ve uzun burokratik sureclere sivil toplum orgutlerinin faaliyetlerini engellemektedir Yasal olarak kurulmuş sivil toplum orgutleri aşağılanmakta ve onemsenmemektedir
Maddi Kaynak Temini;
Sivil Toplum Orgutleri; ihtiyacı olan maddi kaynakların temininde ve harcamasında profesyonel bir calışma icinde gorulmemektedir Coğu bağış kavramına sıkışmış kalmıştır Bağışların yanında bu orgutler kamu ve ozel kuruluşlar tarafından desteklenmelidir Mesleki faaliyet gosteren sivil toplum orgutlerinin ise mesleki uretim ve hizmet faaliyetleri gostererek yeni maddi kaynaklar temin etmelerinin yasal olarak onu acılmalıdır
Kararlara Katılma;
Oncelikle Sivil toplum orgutleri kendi icinde uyelerinin kara verme surecine ozgurce katılmalarını sağlamalıdır Bunun yanı sıra toplumsal ve siyasal surece katkıları olmalıdır Sivil toplum orgutlerinin goruş ve duşuncelerini her turlu iletişim araclarıyla topluma sunabilmelerinin yasal olarak onu acılmalıdır
Sivil Toplum Orgutlerinin Kendi Aralarındaki İlişkiler;
Turkiyede faaliyet gosteren sivil toplum orgutleri arasında iletişim ve diyalog eksikliği bulunmaktadır Bu bakımdan toplumsal sorunlarda ortak hareket ve guc birliği kolayca sağlanamamaktır Bu bakımdan Turkiyedeki sivil toplum orgutleri kendi aralarında iletişim kurmalı, ortak projeler uretmeli ve yardımlaşma, işbirliği ve diyalog gayreti icinde olmalıdır
Sivil Toplum Kuruluşları
Sivil toplum kuruluşları, resmi kurumlar dışında ve bunlardan bağımsız olarak calışan, politik, sosyal, kulturel, hukuki ve cevresel amacları doğrultusunda lobi calışmaları, ikna ve eylemlerle calışan, uyelerini ve calışanlarını gonulluluk usuluyle alan, kar amacı gutmeyen ve gelirlerini bağışlar veveya uyelik odemeleri ile sağlayan kuruluşlardır
Sivil toplum orgutleri demokratik sistemler icinde vazgecilmez temel unsurlardan biridir Bilindiği gibi onumuzdeki yıllar tum dunyada dernekler, vakıflar ve sivil toplum orgutleri buyuk onem arz edecektir Hatta siyasi partiler de hukumet olmadıkları surece sivil toplum orgutu olarak gorulebilir
Sivil toplum orgutleri kendi icinde aynı duşunceyi paylaşan insanların bir araya gelmesiyle kurumsallaşmaktadır Bu orgutler her ne kadar tek tip ozellik gosteriyor olsalar bile bunlar kendi catıları altında bir guc oluşturmaktadır Farklı amac ve anlayış altında calışan sivil toplum orgutleri bir şehirde, bolgede ya da ulke butununde bir demet oluşturmaktadır Bu da ceşitlilik ve zenginlik olarak değerlendirilmelidir Toplumda sosyal dokuyu koruyan bolgesel ozelliklere ve guzelliklere sahip cıkan ve yaşatan kuruluşlardır Bu orgutler toplum duşuncesinin ozgurleşmesine ve siyasi kalitenin yukselmesine buyuk katkı sağlamaktadır Sivil toplum orgutleri kendi urettiğini bir başkasına dayatmaz Eğer bir dayatma olursa bir başka orgut de kendi uretimini dayatır Bu bakımdan dayatma sivil toplum kuruluşlarının duşmanıdır Sivil toplum orgutleri ozgur duşunce ve ozgur teşebbusle beslenir Bu yapılardan dolayı sivil bir gucu temsil etmekte ve ucuncu sektor olarak isimlendirilmektedir
Birinci sektor; yasa yonetmelik ve mevzuatla yonetim ve faaliyet icinde bulunan devlet sektorudur İkinci sektor ise kazancını maksimum kılacak anlayış icinde calışan sermaye sahipleri, şirketler ve calışanlardır
2 Turkiye deki Sivil Toplum Orgutleri
Sivil Toplum Orgutleri Devlet İlişkileri
Turkiyedeki sivil toplum orgutleri Kızılay, Turk Hava Kurumu, Muhendis ve Mimarlar Odası, Ticaret ve Sanayi Odaları gibi yarı resmi orgutler , Dernekler, Vakıflar ve Sendikalar gibi sivil orgutler olarak sınıflandırılabilir Bu ikinci grup orgutler yasalar cercevesinde devlet kurumlarından izin alarak faaliyet gostermektedirler Boyle olmasına karşılık en ust duzeyde devlet yetkilileri sivil toplum orgutleri falan, filan, kıytırık bir dernek gibi tanımlara ve yoğun ve uzun burokratik sureclere sivil toplum orgutlerinin faaliyetlerini engellemektedir Yasal olarak kurulmuş sivil toplum orgutleri aşağılanmakta ve onemsenmemektedir
Maddi Kaynak Temini;
Sivil Toplum Orgutleri; ihtiyacı olan maddi kaynakların temininde ve harcamasında profesyonel bir calışma icinde gorulmemektedir Coğu bağış kavramına sıkışmış kalmıştır Bağışların yanında bu orgutler kamu ve ozel kuruluşlar tarafından desteklenmelidir Mesleki faaliyet gosteren sivil toplum orgutlerinin ise mesleki uretim ve hizmet faaliyetleri gostererek yeni maddi kaynaklar temin etmelerinin yasal olarak onu acılmalıdır
Kararlara Katılma;
Oncelikle Sivil toplum orgutleri kendi icinde uyelerinin kara verme surecine ozgurce katılmalarını sağlamalıdır Bunun yanı sıra toplumsal ve siyasal surece katkıları olmalıdır Sivil toplum orgutlerinin goruş ve duşuncelerini her turlu iletişim araclarıyla topluma sunabilmelerinin yasal olarak onu acılmalıdır
Sivil Toplum Orgutlerinin Kendi Aralarındaki İlişkiler;
Turkiyede faaliyet gosteren sivil toplum orgutleri arasında iletişim ve diyalog eksikliği bulunmaktadır Bu bakımdan toplumsal sorunlarda ortak hareket ve guc birliği kolayca sağlanamamaktır Bu bakımdan Turkiyedeki sivil toplum orgutleri kendi aralarında iletişim kurmalı, ortak projeler uretmeli ve yardımlaşma, işbirliği ve diyalog gayreti icinde olmalıdır
Sivil Toplum Kuruluşları
Sivil toplum kuruluşları, resmi kurumlar dışında ve bunlardan bağımsız olarak calışan, politik, sosyal, kulturel, hukuki ve cevresel amacları doğrultusunda lobi calışmaları, ikna ve eylemlerle calışan, uyelerini ve calışanlarını gonulluluk usuluyle alan, kar amacı gutmeyen ve gelirlerini bağışlar veveya uyelik odemeleri ile sağlayan kuruluşlardır