Sizin de ruhsal güçleriniz var mı? altıncı his testi hislerin adaleli olması hisleri adaleli millet hisleri edinmek özel güçlerim var Bi­lim­su baskını a­raş­tır­ma­lar bir fazla du­yu dı­şı al­gı­la­ma ye­te­neği­nin var­lı­ğı­nı sap­ta­dı, pe­ancak siz ni­ye ha­la on­lar yargı­kın­da bir şey duy­ma­dı­nız? Du­yu dı­şı al­gı­la­ma­nın var­lı­ğı hak­kın­da­ki bi­lim­su baskını a­raş­tır­ma­lar son yir­mi sene­dır ga­ze­te­ler­de ve oysa­tap­lar­da ya­yın­lan­dı­ğı i­çin, ar­tık bir giz ni­te­li­ği ta­şı­ma­mak­ta Fa­kat siz ha­la bu konuda bir şey öğ­ren­me­miş o­la­bi­lir­si­niz, bu­nun te­mel ne­de­ni bi­li­ma­dam­la­rı­nın, psi­ko­log­la­rın, psi­oysa­ya­t­rist­le­rin, pa­rap­si­ko­log­la­rın ve med­ya­nın bu ko­nu hak­kın­da ke­sin so­nuç­la­ra sa­hip ol­ma­ma­sı Bu ko­nu hak­kın­da bir şey duy­ma­mış ol­ma­nı­zın bir baş­ka ne­de­ni daha o­la­bi­lir Bun­la­rı keş­fe­den ve pa­rap­si­ko­log ol­ma­emrindeki bi­li­ma­dam­la­rı ça­lış­ma­la­rın­da pa­rap­si­ko­lo­ji­den ve ru­hsal ter­mi­no­lo­ji­den fazla na­dir ya­rar­la­nır­lar, çün­kü e­ğer ya­rar­la­nır­lar­sa ke­şif­le­ri hak­kın­da­ama ra­por­la­rı kim­se ya­yın­la­maz Bu­nun ne­de­ni o­nay­lan­mış ke­şif­le­re ve ge­liş­me­le­re rağ­men, ru­hsal ter­mi­no­lo­ji­nin bi­lim­de ha­la ya­sak ol­ma­sıdır Bir çok o­ku­yu­cu­nun an­la­ya­ca­ğı gi­bi, bi­limsel çevreler tu­tu­cu bir şe­kil­de du­yu dı­şı al­gı­la­ma­yı, pa­rap­si­ko­lo­ji­yi ve ru­hsal a­raş­tır­ma­la­rı inkar­det­mek­te Bu­nun ne­de­ni i­se kı­sa­ca şöy­le; Es­ama mo­dern çağ bi­li­mi, in­san­la­rın sa­de­ce beş du­yu­su ol­du­ğu­nu ve bü­tün du­yu­la­rın ruh­sa­lor­ga­nik bir temele sa­hip ol­ma­sı ge­rek­ti­ği­ni ka­bul etmek­te Du­yu dı­şı al­gı­la­ma ye­te­nek­le­ri ruh­sal or­ga­nik bir a­çık­la­ma­yla, hi­le ve san­rı­yı ak­la getiriyordu, bu aynı zamanda da bir çe­şit psi­ko­lo­jik zi­hin­su baskını bir ka­rı­şık­lık da olabilirdi Bilimin ´Saçmalık´ yaklaşımı Mo­dern çağın bi­li­m a­dam­la­rı ve kuşkucu kim­se­le­ri, bi­o­or­ga­nik bir esas bu­lu­na­na ve du­yu dı­şı al­gı­la­ma fe­no­men­le­ri­nin ge­liş­me­si­ni en­gel­le­yen ne­den­ler or­ta­dan kal­ka­na ka­gizli, du­yu dı­şı al­gı­la­ma­nın var­lı­ğı­nı is­pat­la­ma­nın hiç bir bi­lim­su baskını yo­lu ol­ma­dı­ğı­nı sa­vu­nu­yor­lar­ Bu­nun i­çin i­yi kon­trol­ edilen pa­rap­si­ko­lo­ji uz­man­la­rı ken­di ken­di­le­ri­ne bir bi­lim ya­rat­mı­yor­lar­dı Sı­ra­sı gel­di­ğin­de hi­le ve san­rı­sı o­lan hiç­bir bioorga­nik temel olay du­yu dı­şı al­gı­la­ma­ya e­şit de­ğil­di Bu a­şa­ğı yu­ka­rı bi­lim­sel kuruluşların a­na gö­rü­şü­dür, du­yu dı­şı al­gı­la­ma fe­no­men­le­rinin ve pa­rap­si­ko­lo­ji­nin, man­tık­lı ve ma­kul inkar­det­me hak­kın­da­fakat ka­nu­ni kuram ta­ra­fın­dan pse­u­dos­ci­en­ce (pse­u­dos­ci­en­ce saç­ma­lık lahza­la­mı­na ge­lir) o­la­rak meş­ru kı­lın­ma­sın­dan bah­se­dil­me­si gi­bi Ay­nı za­man­da pa­ra­bi­o­lo­ji te­rim­le­ri ye­ri­ne ni­çin pa­rap­si­ko­lo­ji te­rim­le­ri­nin var ol­du­ğu­ ve hiç­bir ger­çek bi­li­ma­da­mı­nın pa­rap­si­ko­lo­ji­yi ve ruh­sal te­rim­le­ri kul­lan­ma­ya­ca­ğı­nın ne­de­ni­ de a­çık­la­nmak­tadır Pa­rap­si­ko­lo­ji ve ruh­sal te­rim­ler saç­ma o­la­rak ka­bul e­dil­mek­te ve hiç kim­se si­ya­si ba­kım­dan ger­çek bi­lim­su baskını dü­şün­ce­le­rin­de pse­u­dos­ci­en­ti­fic ter­mi­no­lo­ji yo­luy­la saçmalığı kul­lan­mak is­te­me­mek­te Bil­imin geç­miş­te­oysa pa­rap­si­ko­lo­ji­ye o­lan tu­tu­mu­na ba­kar­sak, du­yu dı­şı al­gı­la­ma ye­te­nek­le­ri­nin var o­lup ol­ma­dı­ğı tar­tış­ma­sı, in­san­la­rın beş fi­zik­su baskını du­yu­ya sa­hip o­lup ol­ma­dı­ğı­na in­dir­gen­me­ye ça­lış­ılmıştır Ve­ya e­ğer in­san­lar beş duyu­la­rı­nın a­çık­la­ya­ma­dı­ğı de­ği­şik çe­şit­ler­de al­gı­la­ra sa­hip ol­duk­la­rı­nı his­se­di­yor­lar­sa, or­ta­da his­set­mek gi­bi bir bi­oor­ga­nik esas var mıdır? An­la­şıl­ma­bağlı his­ler Ba­zı bi­o­lo­ji ve nö­ro­lo­ji a­raş­tır­ma­cı­la­rı­nın 1930´lar­da sor­ma­ya baş­la­dı­ğı ve 1950´ler­de, II Dün­ya Sa­va­şı´ndan son­ra tek­rar sor­ma­ya baş­la­dık­la­rı soru şudur, beş du­yu her şe­yi çok mu i­yi al­gı­la­mak­ta? Beş du­yu ço­ğun­luk­la gör­me, lezzet­ma, ko­ku, duy­ma ve do­kun­ma o­la­rak ta­nım­la­nır Fi­zik­su baskını nok­san­lı­­ğın dı­şın­da, bü­tün in­san­la­rın e­şit o­ran­lar­da az ya da fazla bun­la­ra sa­hip ol­du­ğu dü­şü­nü­lür­, meslek­te bu yüz­den beş du­yu nor­mülk al­gı­lar o­la­rak ka­bul e­dil­mek­te Fa­kat en so­nun­da, fi­zik­su baskını beş du­yu­ya u­laş­ma­nın ve­ya fır­sat­la­rın in­san­dan in­sa­na de­ği­şe­bi­le­ce­ği ve­ya sos­yal ve çev­re­sel fak­tör­ler­le ön­le­ne­bi­le­ce­ği ya da ço­ğal­tı­la­bi­le­ce­ği lahza­la­şıl­dı Bu, kim­se­nin var o­la­ca­ğı­nı ha­yal et­me­di­ği or­ga­nik alıcıların de keş­fi­ni baş­la­tan, beş du­yu­nun fonk­si­yo­nu­nu ve kap­sa­mı­nı da­ha i­yi an­la­mak i­çin ya­pıl­mış bi­lim­su baskını bir a­raş­tır­may­dı İ­ti­raf e­dil­di­ği gi­bi, bu ke­şif­ler lahza­cak si­nir­su baskını ve di­ğer bi­zim se­çi­ci du­yu şe­be­ke­le­ri­mi­zi kap­sa­bağlı, a­tom­la­rı gö­zet­le­me ka­pa­si­te­si­ne sa­hip e­lek­tron mik­ros­kop­la­rın i­ca­dıy­la müm­kün ol­du 1980´le­rin ba­şın­da, bir fazla a­raş­tır­ma a­la­nın­da beş du­yu­dan baş­ka du­yu­la­ra da sa­hip ol­du­ğu­muz an­la­şıl­dı ve bü­tün bu baş­ka du­yu­la­rın net bir or­ga­nik a­çık­la­ma­sı var­dı Bü­tün bu bu­luş­lar 1984´te Ro­bert Riv­lin ve Ka­ren Gra­vel­le ta­ra­fın­dan De­cip­he­ring The Sen­ses: The Ex­pan­ding World Of Hu­man Per­cep­ti­on ad­lı fakat­tap­ta ya­yın­lan­dı Beş yerine 17 duyu Ama­ta­bın ön say­fa­sın­da kitabın ö­ze­ti yer al­mak­ta; Yüz­yıl­lar­dır in­san du­yu­la­rı­nı a­çık­la­mak i­çin, ba­sit­leş­ti­ril­miş ve alt­lış bir mo­del kul­la­nı­yo­ruz Şim­di bi­le bi­o­lo­ji sı­nıf­la­rın­da ha­la beş du­yu öğ­re­ti­li­yor Fa­kat son za­man­lar­da bi­lim­su baskını a­raş­tır­ma­lar, beş du­yu­dan da­ha safha­la şey­le­rin var­lı­ğı­nı keş­fet­ti­ler ve ta­ma­miy­le du­yu­la­rın ne ol­duk­la­rı ve na­sıl ça­lış­tık­la­rı adalet­kın­da­ki lahza­la­yı­şı­mı­zı de­ğiş­tir­di­ler Laf konusu kitabın ya­çeper­la­rı, ta­nın­mış bir bi­lim ya­za­rı o­lan Ro­bert Riv­lin ve hay­van i­le­ti­şi­min­de uz­man ve psi­ko­log Ka­ren Gra­vel­le fakat­tap­ta o­ku­yu­cu­lar i­çin nor­mülk­den ye­ni ke­şif­le­re, ye­ni ke­şif­ler­den bi­li­nen duy­gu­la­ra da­ya­nan bü­tün in­san al­gı­la­rı­nı ye­ni­den a­çık­lı­yorlar Oysa­tap On­ye­di Du­yubaş­lık­lı ya­zı i­le baş­lar­ken,Bi­li­nen Du­yu­la­ra Da­yan­ma­tabibaş­lık­lı ya­zı i­le so­na er­mek­te ve okuyucu ken­di­si­ni ko­nu­la­rın a­kın­tı­sı­na kap­tır­mak­tan a­la­mıyor Şim­di bi­lim­su baskını a­çı­dan ka­bul e­di­len on­ye­di du­yu beş ta­ne­den da­ha i­yi, de­ğil mi? Ve hep­si i­çin, da­ha ön­ce bi­o or­ga­nik temellerin değil­lu­ğu yü­zün­den ru­hsal o­la­rak isim­lan­dı­rıl­ma­la­rı­nı da i­çe­ren or­ga­nik bir temel var Hayalperest ve se­zi­ci almak, şim­di­ler­de i­ki bü­siklet ke­li­me ve bi­o­karoser­le­ri­miz, bir fazla du­yu dı­şı al­gı­la­ma­yı a­çık­la­alt grup­lar ha­lin­deki dingil­yon­lar­ca de­ği­şik a­çık­la­ma ve ­iş­lem di­zi­li­şi­ne sa­hip Örneğin, Riv­lin ve Gra­vel­le, ba­zı­sı veya bir ço­ğu Ve­me­ro­na­sal sis­tem iz­le­ri­ ne sa­hip, (Blo­od­ho­und­la­rı yani ko­ku al­ma his­si çok kuv­vet­li bir cins ta­zıları ün­lü ya­pan bir çe­şit ko­ku al­ma) kar­şı­mız­da­ama­nin cin­su baskını du­yar­lı­lı­ğı, kor­ku, si­nir, sev­gi, nef­ret ve di­ğer his­le­ri adalet­kın­da bil­gi ver­me­yi müm­kün kı­lan kim­ya­sal sin­yal­le­ri be­lir­ti­yor İzke­li­me­siy­le ya­nıl­gı­ya hayal­me­yin (ma­na­sı es­oysa fa­kat şu lahza­da kul­la­nıl­mı­yor ve kö­rel­miş), çün­kü ruh­sal te­rim­ler bu ko­nu­da da­ha yay­gın, ör­ne­ğin;i­çi­ne doğ­mak gibi Riv­lin ve Gra­vel­le ay­rı­ca be­yin e­pi­fi­zi­nin şa­şır­tı­cı ka­bi­li­yet­le­rin­i tar­tı­şı­yor; çün­kü es­ki­den e­ğer meslek­lev­sel­se, bil­gi­­le­rin sa­de­ce fi­zik­sel o­la­rak ka­za­nı­la­bi­le­ce­ği dü­şü­nü­lür­dü Ay­rı­ca i­fakat ya­çeper ay­rın­tı­lı o­la­rak, bi­li­ma­dam­la­rı ta­ra­fın­dan öl­çü­le­bi­len ve ka­fa de­ri­si­nin dı­şın­da­ancak bey­nin e­lek­trik­sel ak­ti­vi­te­si­ni sı­nıf­lan­dı­ra­bi­len Squid isim­lı bir dü­ze­ne­ği tar­tı­şı­yor­lar Ruhsallığın kabulu Be­yin dal­ga­la­rı­nın bey­nin, ka­fa­ta­sı­nın, ka­fa de­ri­si­nin ve de­ri­nin dı­şı­na ya­yıl­dı­ğı­nın sap­tan­ma­sın­dan be­ri, laf­de di­ğe­ri­nin be­yin de­ri­si­nin dı­şı­na ya­yı­lan dal­ga­lar­la, du­yu dı­şı al­gı­la­ma­nı­n ba­zı şe­ancak­le­ri­nin bi­oor­ga­nik kuralı doğ­ru­lan­mış Ger­çek­ten i­ancak ya­çeper Bu ka­bi­li­yet­le­re sa­hip o­lan fazla a­bar­tıl­mış ba­zı ruh­sal ve mis­tik kişiler bu yüz­den ö­nem­li u­zak­lık­lar­da­ama e­lek­tri­ği his­se­de­bi­lir­ler so­ru­su­nu gün­de­me ge­ti­re­rek bi­zi kız­dı­rı­yor Pe­oysa, hiç ol­maz­sa ba­zen ken­di­le­ri­ni ruh­sal ve güzel koku­tik o­la­rak tanımla­ma­dan bu­nu ya­pan in­san­la­ra ne de­me­li? Kitap, ya­yın­lan­dı­ğın­dan be­ri bü­ağırlık bir kit­le bi­oor­ga­nik alıcılar, kim­ya­sal, kim­ya­sal e­lek­trik­su baskını, e­lek­trik­su baskını, e­lek­tro man­ye­tik ve bi­o man­ye­tik alıcılar hak­kın­da bil­gi sa­hi­bi ol­du; bil­gi trans­fer­le­ri i­çin a­çık­la­nan her şey ön­ce­den hi­le­su baskını ve ku­run­tu o­la­rak dü­şü­nü­lür­dü Son za­man­lar­da ün­lü ruh­sal kabiliyet türlerinin bi­oor­ga­nik ka­i­de­le­ri­ni di­rek a­çık­la­yan bi­oor­ga­nik alıcılar ve se­zi­ci­ler keş­fe­dil­di E­lek­tro man­ye­tik ve bi­o e­lek­tro man­ye­tik alıcılardan ve se­zi­ci­ler­den bah­se­der­ken, Dr Ro­bert O Bec­ker (Gary Sel­don´la bir­lik­te The Body E­lec­tric E­lec­tro­magne­tism and the Fo­un­da­ti­on nın ya­za­rı) bü­tün ya­şa­alt var­lık­lar­da es­ama e­lek­tro­nik i­le­ti­şim sis­tem kav­ra­mı­nın, bi­o­lo­jik a­çık­la­ma­ya muh­taç o­lan ayrıca nor­mal ayrıca de pa­ra­nor­mülk fe­no­men­le­ri an­la­ma­da ya­rar­lı bir a­raç o­la­bi­le­ce­ği­ni i­şa­ret e­di­yor Ger­çek­ten ya­şa­tabi var­lık­lar, evrenee­lekt­ro man­ye­tik bir a­ğ­la bono­lıy­mış gi­bi gö­rü­nü­yorlar (An App­li­ca­ti­on of di­rect cur­rent Ne­u­ral systems to psychic Phe­no­me­naPsycho­e­ner­ge­tic Systems 1977, deri 2 sayfa 189196) Bob Bec­ker en so­nun­da yal­nış te­rim o­la­rak ka­bul e­di­len ruh­sa­llığı kork­ma­dan kul­la­nı­yor Ruh­sal kuvvet­le­ri­miz Fa­kat 1977´den i­ti­ba­ren kabul edilen ve Bec­ker´in ifa­desin­de de be­lirt­ti­ği gibi, e­lek­tro­nik i­le­ti­şim sis­te­mi­miz ta­ma­men il­saçsız ol­mak­tan çık­tı Şu lahza­da bir fazla du­yu dı­şı al­gı­la­ma ye­te­nek­le­ri i­çin keşf e­dil­miş bi­oor­ga­nik kuralların tar­tış­ma­sı­nı u­za­ta­bi­lir ve si­zi ruh­sal ter­mi­no­lo­ji­nin fazla na­dir kul­lan­dı­ğı, il­gi­li bin bi­lim­sel ka­ğı­dın bib­li­yog­raf­ya­sal lis­te­siy­le et­ama­le­ye­bi­li­riz O­nun ye­ri­ne i­zin ve­rin ba­zı bi­lim­sel dü­zen­ler­den bah­se­de­lim; si­nir sis­te­mi­nin bi­o­lo­jik ya­pı­sın­dan sez­gi­sel kod­la­ma­yı sı­nıf­lan­dı­ra­rak, bi­oen­fra­ruj ve bi­oul­tra­vi­o­le al­gı a­raş­tır­ma­la­rı­na ka­kuytu, bi­linç al­tıy­la al­gı­la­nan a­raş­tır­ma­lar­dan, bi­o man­ye­tik na­vi­gas­yon ça­lış­ma­la­rı­na kadar bir ço­ğu ruh­sal o­lan bir fazla in­san duyusu i­çin bi­oor­ga­nik kurallar or­ta­ya çı­ka­rıl­dı Bu bi­lim­le­rin hiç bi­ri­si de psi­ko­lo­jiy­le karşılıklı de­ğil ve hep­si yasal ve de ta­ma­men bi­lim­sel o­la­rak ka­bul e­di­li­yorlar Bu bi­lim dal­la­rı pa­ra psi­ko­lo­jik o­la­rak ka­bul e­dil­me­di­ğin­den be­ri ge­nel­de bi­lim, me­dya ve hat­ta bir fazla pa­rap­si­ko­log dü­şü­ne­rek bir so­nuç çı­ka­ra­mı­yor, çün­kü bel­ama de kul­la­nıl­mış o­lan ter­mi­no­lo­ji­ler tıp kav­ram­la­rına ben­ze­mi­yor Kor­ku­nun ve şeh­ve­tin ko­ku­su Bu yüz­den i­zin ve­rin si­ze şu lahza bi­li­nen bi­oor­ga­nik alıcıların ve sez­gi­le­rin bir lis­te­si­ni ve­re­lim ve siz on­la­rı ruh­sal olaylarla senet­daş­tı­rın Bu­run­da­ama kok­la­ma his­si alıcılarıyla gü­dü­yü, cin­su baskını du­yar­lı­lı­ğı, oysa­ni ve­ya cö­mert­li­li­ği teş­his e­tme, ku­lak­ta­ancak alıcılarla, ba­sıncı ve e­lek­tro man­ye­tik fre­kans­la­rda­ki ayrım­la­rı du­ya­bil­me yeteneği gi­bi al­tın­cı hi­sler vardır Al­tın­cı his­sin bir baş­ka şek­li, vü­cut u­yur­ken bi­le vü­cu­dun dı­şın­da­oysa ha­re­ke­ti se­zen de­ri alıcılarıyla a­çık­la­na­bi­lir Al­tın­cı his­sin ve­ya sez­gi­nin bir bi­çi­mi, doğ­ru­sal a­raş­tır­ma, doğ­ru­sal bul­ma­ ve en­dok­rin ve de ne­u­ro­pep­ti­t sis­tem­ler­de­ancak yer­le­şik alıcılar biçiminde çı­ka­rı­la­bi­lir Bi­linç al­tıy­la al­gı­la­nan his­ler, gör­su baskını ol­ma­alt dal­ga­la­rın yaydığı ha­re­ket his­si ve gör­sel ol­ma­yan titreme ör­nekleri ve sözsüz me­saj­la­rın lahza­la­mı­nı çöz­mek i­cin si­nir­sel ağ­lar, bütün bunlar varlar ve çalışıyorlar Şu lahza bi­li­ni­yor ki be­yin e­pi­fi­zi e­ğer i­yi bir ça­lış­ma dü­ze­ni i­çin­dey­se, a­yın ve gü­ne­şin gün­lük de­ği­şim­le­rine; gü­neş ve ay dü­zen­le­rine; gü­neş bo­zul­ma­la­rına, a­yın ne­den ol­du­ğu gel­git­ de­ği­şim­le­rine ve ö­zel­lik­le bi­o­lo­jik o­lan (A­u­ra­lar) man­ye­tik a­lan­lar gi­bi düşey­kat­le bek­le­ye­rek ışıklı ve ka­ran­lık dö­nem­le­re ce­vap ve­rirler Ay­rı­ca dep­re­mi ve fır­tı­na­yı his­se­den, ö­ze­lik­le çift­çi­ler­de, or­man bek­çi­le­rin­de, romatizmalı in­san­lar­da, ö­küz­ler­de, kö­böylece­ler­de, ke­di­ler­de ve yı­lan­lar­da gö­rü­nen tah­mi­ni bir al­tın­cı his bi­çi­mi vardırBu tam bir lis­te de­ğil ruh­sal yeteneklere bağ­la­na­bi­le­cek da­ha bir çok bi­oor­ga­nik alıcılar ve se­zgi­ler keş­fe­dil­di Bu kü­çük ör­nek­lerden de lahza­la­ya­bi­le­ce­ği­miz gi­bi 20 sene­dan be­ri pa­rap­si­ko­lo­ji ve bi­lim a­ra­sın­da çatışma vardı Pa­rap­si­ko­lo­jiy­le açıklanma­yan fa­kat bi­li­min du­yu dı­şı al­gı­la­ma olayı hak­kın­da ba­kış a­çı­sın­dan bek­lenenlerin keş­fiyle kollektif a­raş­tır­ma­nın a­la­nı ge­liş­ti Bir fazla du­yu dı­şı al­gı­la­ma ye­te­neği i­çin bundan böyle bir bi­o­or­ga­nik a­çık­la­ma getirilebi­li­yor Na­sıl ruh­sal o­lu­nur? Bu ye­ni kollektif a­lan ­ben­zer ruh­sal te­rim­ler­den ya­rar­lan­mı­yor Za­deri ge­re­ği ve zo­run­lu­lu­ğu da değil As­lın­da­ bu yeni alanın te­rim­le­ri ruh­sal o­lan­lar­dan da­ha i­yi çün­kü­ eski antik kökenli ruhsal deyimler, ger­çek­ten bütün o­la­rak an­la­şıl­ma­tabi şey­le­r ol­ma­ya yö­ne­li­yorlar, oy­sa ye­ni­ler ger­çek­ler ü­ze­rin­de ku­rul­muş bir ta­rif sağ­lı­yor Bi­lim ve du­yu dı­şı al­gı ye­te­nek­lile­ri a­ra­sın­daki tar­tış­manın sonucu artık, med­ya ça­lı­şöhret­la­rı­nın, bi­li­m adam­la­rı­nın, psi­ko­log­la­rın, psi­fakat­ya­t­rist­le­rin ve hakiki bilimsel pa­rap­si­ko­log­la­rın gözü önünde hi­le­sel ve­ya kur­gu­sal olayların dışına çıkıyor Kısacası, bundan böyle şarlatanlara yer yok Bu metodlar genelleştirildiği andan itibaren hakiki normalötesi duyu yeteneklileri sınanıp, ortaya çıkarılabilecekler Şu lahza­da ya­pıl­ma­sı ge­re­ken tek şey alıcılarımızla ve se­zi­ci­le­ri­miz­le dışımızla na­sıl kav­ra­na­bi­lir bir kon­tak ku­ra­ca­ğı­mı­zı dü­şün­mekten ibaret Çoğumuzun ruhsal yetenekleri duyu dışı seziş standartlarının ve normal düzeyin üzerinde veya açık havada olabilir Lakin bu üstteki yetenekler eskiden sanıldığı gibi, herkeste yoktur ve de olamaz Diğer yeteneklerinizi ya da yeteneklileri düşünün, hepsi bir mi? Ne dek bir ressam, şarkıcı, yazar, sporcu, iş adamı ya da mühendis olabilirsiniz? Her biriniz, Picasso, Pavarotti, Tolstoy, Maradona, Bill Gates olabilir misiniz? Bunu iyi düşünün ve önce kendinizi aldatmayın, hele çıkar için asla Çünkü bilim geliyor ve gerçeği gösterecektir Sizin için faydalı olan, böyle bir yeteneğinizin cidden varolup, olmadığını anlamaktır, eğer varsa ne işe mi yarayacak? Bu cevap demin kesin değil, daha uzun zaman sonra olur ya Lakin İnsanlık fazla öbür bir düzeye ve dünya görüşüne ulaştıktan sonradan id