iltasyazilim
FD Üye
Skolastik Hakkında Veri
Ortaçağ Hıristiyan Felsefesi
Hıristiyan felsefesi, kesin karakterlerle birbirinden ayrılan iki evre gösterir: Patristik ve skolastik Kilise babalarının felsefesi olan patristik felsefe, ortaçağ skolastiğinin ilk hazırlıklarıdır Skolastik, bütün ortaçağı kaplar Skolastiğin ayırt edici niteliği dogmatik oluşudur Muhakkak bir konuyu çözümlemek seslenmek, o konuda Aristoteles ’in ne yazdığını okumak demektir Daha derin bir tahlil, Aquino ’lu Thomas ’nın, Aristoteles ’in bu yazısı üzerine ne yazdığını okumak demektir Bilimsel bir incelemeyse Aristoteles ’in ve Aquinolu Thomas ’ın bu yazılarını tekrarlayan üçüncü bir kitabı okumak demektir Hiçbir kişisel görüntü, ağız dalaşı, kuşku ve kurcalamaya müsade yoktur En minik kişisel bir çıkışa yiğitlik eden, ölüm veya bir değişiklik diri diri vefat demek olan aforoz cezasıyla cezalandırılır Bu sıkı disipline karşın, skolastik, kayda değer düşünürler yetiştirmiştir Bunların başında skolastiğin kurucusu Scottus Eriugena (833880) gelir Anselmus (10331109), Petrus Abaelardus (10791142), Aquinolu Thomas (12241274), Duns Scotus (12701308) vb onu izlerler Hıristiyan felsefesinin skolastik dönemi, adeta 9 yüzyıldan 16 yüzyıla değin sürmüştür Kutsal armoni içinde insanı pek alaycı ve bütünüyle zorlama altına alan skolastik dönem, mantıkla ilgili gereği karşıtına dönüşerek, çöküşünü de kendisi hazırlamıştır Fazla gerçekçiliğe bir tepki olarak ortaya çıkan adcılık, bu çöküşün ilk belirtisidir Tümeller hakiki sayılmayınca, tümellere dayanan Hıristiyanlık da temelinden sarsılmış oluyordu bundan başka kendilerini o kadar güçsüz ve minik görebilen ırk, zorunlu olarak gizemciliğe (mistisizm) yönelmişler ve içlerine kapanmışlardı Bu da onları kiliseden uzaklaştırmıştır Rönesans ’ın tohumları skolastik dönemde atılmıştır Platon ’la Aristoteles, en sonunda, ortaçağ Hıristiyanlarını Yunan düşüncesinin sağlam yapılarına sürüklemişlerdir *
Ortaçağ Hıristiyan Felsefesi
Hıristiyan felsefesi, kesin karakterlerle birbirinden ayrılan iki evre gösterir: Patristik ve skolastik Kilise babalarının felsefesi olan patristik felsefe, ortaçağ skolastiğinin ilk hazırlıklarıdır Skolastik, bütün ortaçağı kaplar Skolastiğin ayırt edici niteliği dogmatik oluşudur Muhakkak bir konuyu çözümlemek seslenmek, o konuda Aristoteles ’in ne yazdığını okumak demektir Daha derin bir tahlil, Aquino ’lu Thomas ’nın, Aristoteles ’in bu yazısı üzerine ne yazdığını okumak demektir Bilimsel bir incelemeyse Aristoteles ’in ve Aquinolu Thomas ’ın bu yazılarını tekrarlayan üçüncü bir kitabı okumak demektir Hiçbir kişisel görüntü, ağız dalaşı, kuşku ve kurcalamaya müsade yoktur En minik kişisel bir çıkışa yiğitlik eden, ölüm veya bir değişiklik diri diri vefat demek olan aforoz cezasıyla cezalandırılır Bu sıkı disipline karşın, skolastik, kayda değer düşünürler yetiştirmiştir Bunların başında skolastiğin kurucusu Scottus Eriugena (833880) gelir Anselmus (10331109), Petrus Abaelardus (10791142), Aquinolu Thomas (12241274), Duns Scotus (12701308) vb onu izlerler Hıristiyan felsefesinin skolastik dönemi, adeta 9 yüzyıldan 16 yüzyıla değin sürmüştür Kutsal armoni içinde insanı pek alaycı ve bütünüyle zorlama altına alan skolastik dönem, mantıkla ilgili gereği karşıtına dönüşerek, çöküşünü de kendisi hazırlamıştır Fazla gerçekçiliğe bir tepki olarak ortaya çıkan adcılık, bu çöküşün ilk belirtisidir Tümeller hakiki sayılmayınca, tümellere dayanan Hıristiyanlık da temelinden sarsılmış oluyordu bundan başka kendilerini o kadar güçsüz ve minik görebilen ırk, zorunlu olarak gizemciliğe (mistisizm) yönelmişler ve içlerine kapanmışlardı Bu da onları kiliseden uzaklaştırmıştır Rönesans ’ın tohumları skolastik dönemde atılmıştır Platon ’la Aristoteles, en sonunda, ortaçağ Hıristiyanlarını Yunan düşüncesinin sağlam yapılarına sürüklemişlerdir *