Etraf ve Şehircilik Bakanlığı'nın Kadıköy Söğütlüçeşme'de yapacağı 193 milyon 794 bin TL'lik "AVM Gar" projesinin imar planlarının yürütmesi durduruldu. İstanbul 13. Yönetim Mahkemesi, imar planlarını şehircilik prensiplerine ve hukuka uygun bulmadı.
İstanbul’un ana ulaşım sınırları olan metrobüs, Marmaray, süratli trenin kesiştiği Kadıköy Söğütlüçeşme’deki alan, Etraf ve Şehircilik Bakanlığı’nın 2019 yılının mayıs ayında hazırladığı imar planı değişikliği ile ‘Toplu Taşıma Gar Sahası’ olarak düzenlenmişti.
Yeni plana nazaran 65 bin 370 metrekarelik alanda, 42 bin 451 metrekare inşaat yapılacaktı. ‘Söğütlüçeşme Toplu Taşıma Gar Alanı Proje Alanı’ içerisinde terminal yapısı, sosyal-kültürel alanlar, rekreasyon alanları, yolcu gereksinimlerine yönelik ticari alanlar yer alacaktı.
İtirazı reddedilen belediye dava açtı
Sözcü'den Özlem Güvemli'nin haberine göre plan değişikliği ile ilgili görüşü sorulan Kadıköy Belediyesi çok değerli ihtarlarda bulunarak yapı ile hareketli nüfus ve trafik yoğunluğunun artırıldığına dikkat çekmişti. Belediye, alanda çok sayıda ağaç bulunduğu ve bu proje ile yeşil dokunun yok edilerek alanın tamamının betonlaşacağının altını çizmişti. Kadıköy Belediyesi, plana askı süreci içinde itiraz hakkını da kullandı.
İtiraz dilekçesi reddedilen Kadıköy Belediye Başkanlığı, imar planlarının kamu faydası gözetilmeksizin yapıldığı, alandaki 8 bin 900 metrekarelik kısmın belediyenin karar ve tasarrufunda bulunmasına karşın kendilerinden muvafakat alınmadan hazırlandığı münasebetleriyle yürütmenin durdurulması ve iptali istemi ile dava açtı.
Oy birliği ile durduruldu
İstanbul 13. Yönetim Mahkemesi, 8 Mayıs 2020’de davayı karara bağlayarak imar planlarının yürütmesini oy birliği ile durdurdu. Mahkeme, planlama asılları ve tekniklerine, şehircilik prensiplerine uygun olmadığı anlaşılan planlarda hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna vardı.
Mahkeme hukuka tersliği açık olan dava konusu sürecin uygulanması halinde telafisi güç ziyanlar doğabileceğinden yürütmesinin durdurulmasına karar verdi.
Eksper raporu: Ne kadar beton-kütle oluşacağı meçhul
Dava kapsamında hazırlanan eksper raporunda proje alanında, 3 katlı yolcu transfer-oto terminal ve yönetici merkez alanı, toplu taşıma güzergahları, pasif yeşil alan, yeşil alan, zeminaltı otopark, taşıt yolu ile alt-üst geçitler tanımlandığı, 42 bin 451 metrekarelik inşaat alanı hesaplandığı belirtildi.
Proje alanında toplam yapılaşma hakkı içinde hangi alanın ne kadarlık inşaat alanı ve beton-kütle oluşturacağı konusunun belirsizlik taşıdığı vurgulandı. Bakım, tamir, servis üzere teknik işlerin yerine getirileceği yapıların yapılaşma kararlarının de planda tanımlanmadığı ve belirsizlik içerdiği söz edildi.
TCDD ‘Toplu Taşıma Gar Sahası’ proje alanı içinde tabir edilen ‘sosyal kültürel alanlar’ ile yolcu gereksinimlerine yönelik ‘ticari alanlar’ bağlamında nazım imar planında belirlenen karma kullanımların uygulama imar planı basamağında ayrıştırılmadığı kaydedildi. Raporda, plan değişikliğinin şehircilik unsurlarına, planlama temel ve tekniklerine uygun hazırlanmadığı kanaatine varıldı.