Üretici ve tüketici fiyatları ortasındaki fark tarihin en yüksek düzeyine çıktı. Hazır giyside yüzde 20, beyaz eşya ve elektronikte yüzde 15-20, mutfak eserlerinde yüzde 30-50 artırım hazırlığı var.
Dünya gazetesinden Yener Karadeniz’in haberine nazaran, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Konfeksiyon ve Hazırgiyim Sanayi Meclis Lideri Erdem Fayat, sonbahar-kış sezorunda yüzde 15-20 bandında bir fiyat artışı beklediklerini kaydetti. Fayat, “ÜFE ve TÜFE ortasındaki fark çok yüksek. O denli bir marj yok. Hammaddenin hem döviz bazında artması hem de dövizin artması bunun yansıtılmasını kaçınılmaz kılıyor. Yeni dönem eserlerinde en az yüzde 15-20 ortasında fiyat artışı yapılmazsa şirketlerin iç piyasaya verdiği eserlerden para kazanması mümkün değil” açıklamasında bulundu. 50 bin satış noktası ve 320 milyar TL’lik ciroyu temsil eden Zincir Mağazalar Derneği’nin (ZMD) Lideri Serhan Tınastepe de fiyat artışının taleple gerçek orantılı olduğunu belirterek, “Fiyat artışı güçlü bir talep ile gerçekleşecek bir durum. Şu an herkes karlılıklarından fedakarlıkta bulunuyor. Yaz eserlerine fiyatlar yansıtıldı. Eylül üzere başlayacak yeni dönemde da yüzde 20-35 ortasında bir fiyat artışı öngörüyoruz” dedi.
Beyaz eşya ve teknolojide yüzde 15-20 artırım bekleniyor
Türk Elektronik Sanayicileri Derneği (TESİD) Lideri Yaman Tunaoğlu, dalda hammaddenin değerli bir bileşen olduğunu ve bunun da değerli bir kısmının yurtdışından geldiği için dövizdeki artıştan da değerli oranda etkilendiğini anlattı. Tunaoğlu, “Beyaz eşyada bir talep artışı var. ÜFE ile TÜFE ortasındaki artış da çok açıldı. Fark bu kadar açılınca hem elektronik hem de beyaz eşyada fiyatlara yansımaması düşünülemez. Ortada büyük bir fark var. Hiçbir tüketici ziyanına iş yapmak istemez. Bu yıl içinde son çeyrekte yüzde 15-20 bandından bir fiyat artışı olacağını varsayım ediyoruz” dedi.
Mobilya ham husus fiyatları yüzde 40 arttı
Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği Lideri Nuri Gürcan, 2020’nin son çeyreğinden bu yana hammaddeye ulaşmakta zorluk yaşadıklarını söyledi. Sunta ve MDF üzere birçok hammaddenin karaborsaya düştüğünü aktaran Gürcan, “Bizler şu anda kârsız çalışarak işlerimizi sürdürülebilir kılmanın peşindeyiz ancak bölümün dayanacak gücü kalmadı. Artan maliyet artışlarının önüne geçmek gerekiyor” dedi. MODOKO Lideri Koray Çalışkan da, “Hammadde fiyatları yüzde 40 artmış lakin biz yıllık bazda yüzde 20 fiyatları artırmışız. Hem bizim hem de tüketicinin önemli kaybı var. Sunta, MDF üreticileri her ay yüzde 10-15 artırım yapıyor. Biz bunun yarısını bile yansıtamıyoruz. Firmalar teker teker kapanmaya başlıyor, stoğu olan firmalar kampanyalarla dönmeye çalışıyor” diyerek fiyat artışı yerine kardan feragat edecekleri iletisini verdi.
Mutfak eserlerinde yüzde 30-50 artırım
Züccaciyeciler Derneği Lideri Mesut Öksüz, çelik ve plastik fiyatlarındaki artışın maliyetleri değerli oranda arttığını belirterek, “Mutfak gereçlerinde pandemi periyodunda hammadde fiyatlarına bağlı olarak yüzde 50’nin üzerinde artış oldu. Artık bir artırım dalgası daha yaşanacak. Tüm mutfak eserlerinde yüzde 30-50 perakendecileri artırım bekliyoruz” dedi.
ÜFE baskısı yönetilir üzere değil
Besin perakendecileri Derneği Lideri Galip Aykaç, ÜFE’deki artışın sebeplerini dünyadaki besin hammadde fiyatlarının yüksek seyretmesi, iklim değişikliğinin tarımı olumsuz istikamette etkilemesi, ambalaj hammaddelerindeki yükseliş, lojistik fiyatları ve yüksek faiz ve döviz kuru olarak sıraladı. Aykaç, “Organize perakendecilerin yüksek rekabet kaideleri da dikkate alındığında enflasyonun yükselmesine değil tersine düşürücü rolünün olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Buradan açıklanan ÜFE ile TÜFE ortasındaki fark söylediklerimi teyit ediyor. Ortadaki farkın kapanma vakti açısından bir iddiada bulunmak çok zor” dedi. Türkiye Besin ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF) Genel Sekreteri İlknur Menlik de “Üretici fiyatlarında çok daha büyük bir artış kelam konusu. Ortadaki bu farkın büyük olması, üreticileri ve kesimi hem zorda bırakıyor hem endişelendiriyor. Temel muhtaçlığa yönelik bir üretim yapması sebebiyle besin kesimi girdi maliyeti artışlarını tüketiciye yansıtma konusunda her vakit direniyor, maliyetleri yönetmek için çalışıyor. Lakin mevcut durumdaki üzere büyük bir maliyet artışının tüketici fiyatlarına yansımadan yönetilebilmesi mümkün görünmüyor” diye konuştu.