Sual :
Camiye girince oturmadan namaz kılınırsa veya ayağa kalkmadan şu dua okunursa şu sevab alınır diye hadisler var Camide oturulduktan veya ayağa kalkıldıktan sonra okunursa sevabı azalır mı, yoksa hic sevab olmaz mı?
Cevap:
Hadisi şeriflerden bizim hukum cıkarmaya calışmamız ve cıkardığımız hukumle amel etmemiz cok yanlış olur; cunku o hadisi şerif ictihad isteyebilir, başka bir hadisi şerifle değişmiş olabilir, nesh edilmiş olabilir veya bilmediğimiz bir tevili vardır Mezhebimizin hukmu neyse onunla amel edilir (Berika)
Hadisi şerifte, denizden cıkan her hayvanın yendiği bildirilirken, Hanefi alimleri deniz haşaratının yenmesinin caiz olmadığını bildirmişlerdir Yine hadisi şerifte kan aldırmanın, vucuttan kanın cıkmasının abdesti bozmayacağı bildirildiği halde, Hanefi alimleri, vucuttan kan cıkınca abdestin bozulacağına hukmetmişlerdir Bunun icin bizim hadisi şerifle değil, mezhebimizin o konudaki hukmuyle amel etmemiz gerekir
Bildirdiğiniz hadisi şeriflerden birkacının meali şoyledir:
(Mescide girince, oturmadan once iki rekat tehıyyetul mescid namaz kılın!) Buhari
Hanefi mezhebine gore, oturduktan sonra da, kalkıp kılınabilir
(Akşam namazından sonra, konuşmadan 6 rekat namaz kılan, 12 yıl nafile ibadet etmiş gibi sevaba kavuşur) İbni Mace
Konuşulmuş olsa da yine evvabin sevabı alınır
(Sabah namazını kıldıktan sonra konuşmadan kıbleye karşı durup, guneş bir mızrak yukseldikten sonra, iki rekat işrak namazı kılan Cennetliktir) İslam Ahlakı
Konuşulsa da, yine o vakitte işrak namazı kılınınca işrak sevabı hasıl olur
(Namazı bitiren kimse, hic konuşmadan “Allahumme ecirni minennar ve edhılnil Cennete demezse melekler, “Yazık şuna! Cehennemden korunmasını istemekten aciz kaldı, Cennet de, “Yazık şuna! Cenneti istemekten aciz oldu der) Taberani
Namazı bitirince demek, tesbihleri cekip duayı ettikten sonra demektir Tesbihlerden once yapılması bid’at olur Duadan sonra konuşsa da, o duayı okursa, bildirilen ecre kavuşur
(Akşam namazını kıldıktan sonra, hic konuşmadan yedi kere “Allahumme ecirni minennar diyen, o gece olurse, ona Cehennem ateşinden kurtuluş emanı belgesi verilir Sabah namazından sonra da aynı şekilde okuyup, o gun olene, yine ateşten kurtuluş emanı verilir) Muslim
Bunun da tesbihlerden once yapılması bid’at olur Konuştuktan sonra okuyan da aynı sevaba kavuşur
Bir hadisi şerifte de, sabah namazını kılıp, yerinden kalkmadan ve konuşmadan on defa, (La ilahe illallahu vahdehu laşerike leh lehulmulku ve lehulhamdu yuhyi ve yumit ve huve ala kulli şey’in kadir) okuyanın, o gun her turlu kotulukten ve şeytanın şerrinden korunacağı ve bircok sevablara kavuşacağı bildiriliyor (Nesai)
Yerinden kalksa da, okumadan once konuşsa da, yine duanın faziletine kavuşur Elbette daha iyi olanı, konuşmadan okumaktır
mehmet ali demirbaş
Camiye girince oturmadan namaz kılınırsa veya ayağa kalkmadan şu dua okunursa şu sevab alınır diye hadisler var Camide oturulduktan veya ayağa kalkıldıktan sonra okunursa sevabı azalır mı, yoksa hic sevab olmaz mı?
Cevap:
Hadisi şeriflerden bizim hukum cıkarmaya calışmamız ve cıkardığımız hukumle amel etmemiz cok yanlış olur; cunku o hadisi şerif ictihad isteyebilir, başka bir hadisi şerifle değişmiş olabilir, nesh edilmiş olabilir veya bilmediğimiz bir tevili vardır Mezhebimizin hukmu neyse onunla amel edilir (Berika)
Hadisi şerifte, denizden cıkan her hayvanın yendiği bildirilirken, Hanefi alimleri deniz haşaratının yenmesinin caiz olmadığını bildirmişlerdir Yine hadisi şerifte kan aldırmanın, vucuttan kanın cıkmasının abdesti bozmayacağı bildirildiği halde, Hanefi alimleri, vucuttan kan cıkınca abdestin bozulacağına hukmetmişlerdir Bunun icin bizim hadisi şerifle değil, mezhebimizin o konudaki hukmuyle amel etmemiz gerekir
Bildirdiğiniz hadisi şeriflerden birkacının meali şoyledir:
(Mescide girince, oturmadan once iki rekat tehıyyetul mescid namaz kılın!) Buhari
Hanefi mezhebine gore, oturduktan sonra da, kalkıp kılınabilir
(Akşam namazından sonra, konuşmadan 6 rekat namaz kılan, 12 yıl nafile ibadet etmiş gibi sevaba kavuşur) İbni Mace
Konuşulmuş olsa da yine evvabin sevabı alınır
(Sabah namazını kıldıktan sonra konuşmadan kıbleye karşı durup, guneş bir mızrak yukseldikten sonra, iki rekat işrak namazı kılan Cennetliktir) İslam Ahlakı
Konuşulsa da, yine o vakitte işrak namazı kılınınca işrak sevabı hasıl olur
(Namazı bitiren kimse, hic konuşmadan “Allahumme ecirni minennar ve edhılnil Cennete demezse melekler, “Yazık şuna! Cehennemden korunmasını istemekten aciz kaldı, Cennet de, “Yazık şuna! Cenneti istemekten aciz oldu der) Taberani
Namazı bitirince demek, tesbihleri cekip duayı ettikten sonra demektir Tesbihlerden once yapılması bid’at olur Duadan sonra konuşsa da, o duayı okursa, bildirilen ecre kavuşur
(Akşam namazını kıldıktan sonra, hic konuşmadan yedi kere “Allahumme ecirni minennar diyen, o gece olurse, ona Cehennem ateşinden kurtuluş emanı belgesi verilir Sabah namazından sonra da aynı şekilde okuyup, o gun olene, yine ateşten kurtuluş emanı verilir) Muslim
Bunun da tesbihlerden once yapılması bid’at olur Konuştuktan sonra okuyan da aynı sevaba kavuşur
Bir hadisi şerifte de, sabah namazını kılıp, yerinden kalkmadan ve konuşmadan on defa, (La ilahe illallahu vahdehu laşerike leh lehulmulku ve lehulhamdu yuhyi ve yumit ve huve ala kulli şey’in kadir) okuyanın, o gun her turlu kotulukten ve şeytanın şerrinden korunacağı ve bircok sevablara kavuşacağı bildiriliyor (Nesai)
Yerinden kalksa da, okumadan once konuşsa da, yine duanın faziletine kavuşur Elbette daha iyi olanı, konuşmadan okumaktır
mehmet ali demirbaş