iltasyazilim
FD Üye
ŞÜKRETMEYE DAİR
Şükür, nimetleri avlayıp bağlamaktır Şükretmeye başladığın vakit, ihsanın, iyiliğin artmasına hazır hale gelirsin
Hak Tealâ Hazretleri bir kulunu sevince, ona bela verir Eğer sabrederse derecesini yüceltir ve eğer şükreylerse onu şeçkin kılar
Kimileri Allah'ın lütfuna , kimileri de kahrına şükreder Onların her ikisi de hayırlıdır Şükür öyle bir bağlılıktır ki, kahrı lütufa dönüştürür
Akıllı ve olgun kişi, huzur için de, bela için de Allah'a şükreden kimsedir Muradı cehennem bile olsa, bu kişi Hakk'ın seçtiği kimsedir
Şükür maksuda ulaşmayı kolaylaştırır Zira dille şikayet , kalple şikayet etmeyi doğurur
Peygamber Efendimiz sav buyurmuştur: “Ben dahuk (çok gülen) ve katulüm (çok öldürenim) Yani “Cefa verenin, zulmedenin yüzüne karşı gülüşüm, onu öldürmektir Burada gülmekten kasdedilen , şikayet edilecek yerde şükretmektir
Şöyle anlatıldı:
Peygamber sav Efendimiz'in ashabından birisinin bir yahudi komşusu vardı Yahudinin evinden türlü pislikler ve çamaşır suları akardı O sahabi ise yahudiye hep teşekkür eder, ailesine de böyle davranmayı emrederdi Sekiz sene bu hal böyle devam etti Sahabi vefat ettiğinde, yahudi taziye için sahabinin evine gitti Evin içinde pisliği ve bunların nereden geldiğini gördü Geçen zaman içinde olan bitenleri öğrenince, müthiş pişman oldu
Sahabinin ailesine sordu:
Bu hali bana niçin haber vermediniz de, sürekli teşekkür edip durdunuz?
Şöyle cevap verdiler:
Merhum bize şükrü emreder ve şükrü terketme durumunda neler olacağı ile de bizi korkuturdu
Yahudi bunları duyunca iman etti
Salihlerin sözleri iyi hale eder teşvik
Akla içki gelir şarkıcı anılsa nitekim
Bunun için Allah Tealâ Hazretleri Kur'anı Kerim'inde nebilerini, salih kullarını ve bunların Allah'tan gelen işlere olan şükürlerini ve zalimin zulmüne sabredenleri ve intikam yerine affedenleri övgü ile zikretmiştir
Şükür, nimet çeşmesinden içmektir Çeşme her ne kadar bol ve bereketli bir suya sahip olsa da, kapalıyken su kendiliğinden akmaz Yani içmek için onu açmak gerekir
“Şükürsüzlüğün sebebi nedir ve şükre mani olan olan şey nedir? diye soruldu
Şükre mani olan şey hamlık açgözlülüktür Zira bu açgözlü kişi, eline geçirdiği şeyi daha önce ihtirasla istemişti İşte o tamah ve açgözlülük onu şükürsüz kıldı Böylece kendi ayıbından habersiz ve halinin kıymetsizliğinden gafil kaldı
Tamah ve açgözlülük, ham meyve, çiğ ekmek, çiğ et yemek gibi olduğundan, şüphesiz illet ve şükürsüzlük doğmasını gerektirir Bir kimse zararlı bir şey yediğini bildiği vakit istifra etmesi gerekir İstifra etmek ve o bozuk düşünceden kurtulmak ve o bir illet yüz illet olmasın diye, Hak Tealâ hikmeti ile o kişiyi şükürsüzlüğe müptela kıldı (Aksi halde tamah ve açgözlülüğü için şükretmiş olacak, böylece halini değiştiremeyeceği gibi, şükürle bu manevi hastalığı birken yüz olacaktı)
http:img510**************img51069634852249vhyz5
Nitekim Kur'anı Kerim'de buyrulur: “Biz onları zenginlik ve sıhhatle, bazen de fakirlik ve zorlukla sınadık Ki böylece onlar isyandan itaate dönsünler (Araf, 168)
Böyle kimseler, Allah'a ortak gibi duran sebepleri artık görmez, Allah'a döner
Nitekim Bayezid i Bistamî buyurmuştur:
Ya Rab, ben sana şirk koşmadım Hak Tealâ Hazretleri ise nida buyurmuştur:
“Süt gecesi hariç! Hani bir gece süt içip, ‘süt bana zarar verdi' dedin Halbuki hakikatte zarar veren de (Dârr) fayda veren de (Nâfi') hep benim buyurdu Cenabı Hak sebeplere dikkat çekerek, onu müşrik sayıp, “sütten evvel ve sonra Dârr olan benim; sütü kabahat gibi, zararları da üstadın edeplendirmesi gibi kıldım buyurdu
Üstad “meyve yeme dediği halde talebe meyve yese, üstad onu cezalandırdığı vakit, talebenin “yediğim meyve bana zarar verdi demesi doğru olmaz Dil bu asıl üzerine şirkten korununca, Hak Tealâ Hazretleri katında büyük saydığı, küçük şirk hastalığından, o kimsenin ruhunun temiz kalmasına kefil olur
Nimetlere hamd etmekle şükretmek arasındaki fark şudur ki, “O'nun cemaline şükrederim denilmez Hamd ise şükürden daha kapsamlıdır
KAYNAK :
Bu metin, Fîhi Ma Fîh'in A Avni Konuk tercümesinden sadeleştirilerek alınmıştır
Şükür, nimetleri avlayıp bağlamaktır Şükretmeye başladığın vakit, ihsanın, iyiliğin artmasına hazır hale gelirsin
Hak Tealâ Hazretleri bir kulunu sevince, ona bela verir Eğer sabrederse derecesini yüceltir ve eğer şükreylerse onu şeçkin kılar
Kimileri Allah'ın lütfuna , kimileri de kahrına şükreder Onların her ikisi de hayırlıdır Şükür öyle bir bağlılıktır ki, kahrı lütufa dönüştürür
Akıllı ve olgun kişi, huzur için de, bela için de Allah'a şükreden kimsedir Muradı cehennem bile olsa, bu kişi Hakk'ın seçtiği kimsedir
Şükür maksuda ulaşmayı kolaylaştırır Zira dille şikayet , kalple şikayet etmeyi doğurur
Peygamber Efendimiz sav buyurmuştur: “Ben dahuk (çok gülen) ve katulüm (çok öldürenim) Yani “Cefa verenin, zulmedenin yüzüne karşı gülüşüm, onu öldürmektir Burada gülmekten kasdedilen , şikayet edilecek yerde şükretmektir
Şöyle anlatıldı:
Peygamber sav Efendimiz'in ashabından birisinin bir yahudi komşusu vardı Yahudinin evinden türlü pislikler ve çamaşır suları akardı O sahabi ise yahudiye hep teşekkür eder, ailesine de böyle davranmayı emrederdi Sekiz sene bu hal böyle devam etti Sahabi vefat ettiğinde, yahudi taziye için sahabinin evine gitti Evin içinde pisliği ve bunların nereden geldiğini gördü Geçen zaman içinde olan bitenleri öğrenince, müthiş pişman oldu
Sahabinin ailesine sordu:
Bu hali bana niçin haber vermediniz de, sürekli teşekkür edip durdunuz?
Şöyle cevap verdiler:
Merhum bize şükrü emreder ve şükrü terketme durumunda neler olacağı ile de bizi korkuturdu
Yahudi bunları duyunca iman etti
Salihlerin sözleri iyi hale eder teşvik
Akla içki gelir şarkıcı anılsa nitekim
Bunun için Allah Tealâ Hazretleri Kur'anı Kerim'inde nebilerini, salih kullarını ve bunların Allah'tan gelen işlere olan şükürlerini ve zalimin zulmüne sabredenleri ve intikam yerine affedenleri övgü ile zikretmiştir
Şükür, nimet çeşmesinden içmektir Çeşme her ne kadar bol ve bereketli bir suya sahip olsa da, kapalıyken su kendiliğinden akmaz Yani içmek için onu açmak gerekir
“Şükürsüzlüğün sebebi nedir ve şükre mani olan olan şey nedir? diye soruldu
Şükre mani olan şey hamlık açgözlülüktür Zira bu açgözlü kişi, eline geçirdiği şeyi daha önce ihtirasla istemişti İşte o tamah ve açgözlülük onu şükürsüz kıldı Böylece kendi ayıbından habersiz ve halinin kıymetsizliğinden gafil kaldı
Tamah ve açgözlülük, ham meyve, çiğ ekmek, çiğ et yemek gibi olduğundan, şüphesiz illet ve şükürsüzlük doğmasını gerektirir Bir kimse zararlı bir şey yediğini bildiği vakit istifra etmesi gerekir İstifra etmek ve o bozuk düşünceden kurtulmak ve o bir illet yüz illet olmasın diye, Hak Tealâ hikmeti ile o kişiyi şükürsüzlüğe müptela kıldı (Aksi halde tamah ve açgözlülüğü için şükretmiş olacak, böylece halini değiştiremeyeceği gibi, şükürle bu manevi hastalığı birken yüz olacaktı)
http:img510**************img51069634852249vhyz5
Nitekim Kur'anı Kerim'de buyrulur: “Biz onları zenginlik ve sıhhatle, bazen de fakirlik ve zorlukla sınadık Ki böylece onlar isyandan itaate dönsünler (Araf, 168)
Böyle kimseler, Allah'a ortak gibi duran sebepleri artık görmez, Allah'a döner
Nitekim Bayezid i Bistamî buyurmuştur:
Ya Rab, ben sana şirk koşmadım Hak Tealâ Hazretleri ise nida buyurmuştur:
“Süt gecesi hariç! Hani bir gece süt içip, ‘süt bana zarar verdi' dedin Halbuki hakikatte zarar veren de (Dârr) fayda veren de (Nâfi') hep benim buyurdu Cenabı Hak sebeplere dikkat çekerek, onu müşrik sayıp, “sütten evvel ve sonra Dârr olan benim; sütü kabahat gibi, zararları da üstadın edeplendirmesi gibi kıldım buyurdu
Üstad “meyve yeme dediği halde talebe meyve yese, üstad onu cezalandırdığı vakit, talebenin “yediğim meyve bana zarar verdi demesi doğru olmaz Dil bu asıl üzerine şirkten korununca, Hak Tealâ Hazretleri katında büyük saydığı, küçük şirk hastalığından, o kimsenin ruhunun temiz kalmasına kefil olur
Nimetlere hamd etmekle şükretmek arasındaki fark şudur ki, “O'nun cemaline şükrederim denilmez Hamd ise şükürden daha kapsamlıdır
KAYNAK :
Bu metin, Fîhi Ma Fîh'in A Avni Konuk tercümesinden sadeleştirilerek alınmıştır