iltasyazilim
FD Üye
sünnet nedir kaça ayrılır?
Peygamber efendimizin kendiliğinden emrettiği veya yaptığı ibadetlere (Sünnet) denir
Sünnet ikiye ayrılır:
1 Sünneti hüda
2 Sünneti zevaid
1Sünneti hüda:
Buna sünneti müekkede de denir İslam dininin şiarıdır, diğer dinlerde yoktur Peygamber efendimiz bunları devamlı yapmış, ara sıra terk etmiş ve terk edenlere de bir şey dememiştir arada bir terk ettiği sünnetlere de (gayri müekkede) denir Müekked sünneti, özürsüz mazeretsiz sürekli terk etmek mekruhtur, minik günah olur Namaz içindeki müekked sünnetleri terk etmek ise tahrimen mekruhtur (Reddül Muhtar)
Dinimizin tüm hükümleri Kur ’lahzaı kerimden çıkmaktadır Bu hükümler üç kısımdır:
a Manaları açık olan ve ilim ehli kadar bildirilen hükümlerdir Allah birdir gibi
b Müctehidler tarafından ictihadla çıkarılan hükümlerdir Abdestin farzının, Hanefi ’de dört, Hanbeli ’de on olması gibi
c Bir kısmı ise çok gizlidir Allahü teâlâ bildirmedikçe anlaşılamaz Bunlar sadece Peygamber efendimize bildirilmiştir Bu hükümler de Kur ’anı kerimden çıkartılıyor ise de, Peygamber efendimiz kadar açıklandığı için bunlara (Sünnet) denir (Mektubatı Rabbani c2, m 55)
Ezan okumak, cemaatle namaz kılmak gibi sünnetler (Sünneti hüda)dır (Hadika)
2Sünneti zevaid:
Peygamber efendimizin, ibadet olarak değil de âdet olarak aralıksız yaptığı şeylere denir Zevaid sünnetleri terk etmek mekruh değildir Peygamber efendimizin giyiniş şekli, iyi şeyleri yapmaya sağdan başlaması gibi şeyleri sünneti zevaiddir (Reddül Muhtar)
Hadisi şerifte buyuruldu ama:
(Farza yan olan ve olmayan sünnet vardır Farzdaki sünnetin aslı Allah ’ın kitabındadır Bu sünneti, sünneti hüda ’yı edinmek hidayet, terki ise dalalettir Diğer sünneti sünneti zaide ’yi elde etmek fazilet, terki ise günah değildir) Taberani
Peygamber efendimizin böyle âdet olarak yaptığı şeyleri yapmamak bid ’at değildir Bunları yapıp yapmamak, ülkelerin ve insanların âdetlerine bağlı olup, dini hükümler değildir Her ülkenin âdeti başka başkadır Hatta bir ülkenin âdeti zamanla değişir bununla birlikte, âdete yan şeylerde de Bir mazeret yoksa Resulullaha tâbi elde etmek, dünya ve ahirette insana fazla şey kazandırır ve çeşitli saadetlere yol açar (Mektubatı Rabbani c2, m55)
Kitab ve Sünnet denilince, buradaki sünnet, hadisi şerifler demektir Farz ve Sünnet denince, buradaki sünnet, Peygamber efendimizin farz olmayarak yaptığı işler demektir Sünnet, yalnız olarak kullanılınca (İslamiyet) demektir Bu sünnete uyanlara (Ehli sünnet) denir (Cevhere)
Şeyhulislam İbni Kemal Paşazade hazretleri, (Şerhı hadisi erbain) kitabında, (Sünnetimi terk edene şefaatim haram oldu) hadisi şerifini açıklarken buyuruyor fakat: Bu hadisi şerifteki sünnet, İslamiyet demektir Çünkü mümin, büyük günah işlese de şefaatten yoksun kalmaz Nitekim hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ümmetimden, büyük günah işleyenlere şefaat edeceğim) Ebu Davud
Görüldüğü gibi Ehli sünnetten ayrılanlar şefaate kavuşamayacaklardır (Şir ’a)
(Ümmetimin arasında fitne, fesat yayıldığı süre, sünnetime sarılana yüz şehid sevabı vardır) hadisi şerifi, fitne vaktinde, ehli sünnet ve cemaat itikadında olup, beş vakit namazı cemaat ile kılana yüz şehid sevabı verileceğini bildirmektedir (Rıyadunnasıhin)
Bunun için, önce ehli sünnete yerinde iman etmek, sonradan haramlardan sakınmak, sonradan farzları yapmak, daha sonra mekruhlardan kaçınmak, daha sonra müekked sünnetleri, sonra da müstehapları gerçekleştirmek gerekir *
Peygamber efendimizin kendiliğinden emrettiği veya yaptığı ibadetlere (Sünnet) denir
Sünnet ikiye ayrılır:
1 Sünneti hüda
2 Sünneti zevaid
1Sünneti hüda:
Buna sünneti müekkede de denir İslam dininin şiarıdır, diğer dinlerde yoktur Peygamber efendimiz bunları devamlı yapmış, ara sıra terk etmiş ve terk edenlere de bir şey dememiştir arada bir terk ettiği sünnetlere de (gayri müekkede) denir Müekked sünneti, özürsüz mazeretsiz sürekli terk etmek mekruhtur, minik günah olur Namaz içindeki müekked sünnetleri terk etmek ise tahrimen mekruhtur (Reddül Muhtar)
Dinimizin tüm hükümleri Kur ’lahzaı kerimden çıkmaktadır Bu hükümler üç kısımdır:
a Manaları açık olan ve ilim ehli kadar bildirilen hükümlerdir Allah birdir gibi
b Müctehidler tarafından ictihadla çıkarılan hükümlerdir Abdestin farzının, Hanefi ’de dört, Hanbeli ’de on olması gibi
c Bir kısmı ise çok gizlidir Allahü teâlâ bildirmedikçe anlaşılamaz Bunlar sadece Peygamber efendimize bildirilmiştir Bu hükümler de Kur ’anı kerimden çıkartılıyor ise de, Peygamber efendimiz kadar açıklandığı için bunlara (Sünnet) denir (Mektubatı Rabbani c2, m 55)
Ezan okumak, cemaatle namaz kılmak gibi sünnetler (Sünneti hüda)dır (Hadika)
2Sünneti zevaid:
Peygamber efendimizin, ibadet olarak değil de âdet olarak aralıksız yaptığı şeylere denir Zevaid sünnetleri terk etmek mekruh değildir Peygamber efendimizin giyiniş şekli, iyi şeyleri yapmaya sağdan başlaması gibi şeyleri sünneti zevaiddir (Reddül Muhtar)
Hadisi şerifte buyuruldu ama:
(Farza yan olan ve olmayan sünnet vardır Farzdaki sünnetin aslı Allah ’ın kitabındadır Bu sünneti, sünneti hüda ’yı edinmek hidayet, terki ise dalalettir Diğer sünneti sünneti zaide ’yi elde etmek fazilet, terki ise günah değildir) Taberani
Peygamber efendimizin böyle âdet olarak yaptığı şeyleri yapmamak bid ’at değildir Bunları yapıp yapmamak, ülkelerin ve insanların âdetlerine bağlı olup, dini hükümler değildir Her ülkenin âdeti başka başkadır Hatta bir ülkenin âdeti zamanla değişir bununla birlikte, âdete yan şeylerde de Bir mazeret yoksa Resulullaha tâbi elde etmek, dünya ve ahirette insana fazla şey kazandırır ve çeşitli saadetlere yol açar (Mektubatı Rabbani c2, m55)
Kitab ve Sünnet denilince, buradaki sünnet, hadisi şerifler demektir Farz ve Sünnet denince, buradaki sünnet, Peygamber efendimizin farz olmayarak yaptığı işler demektir Sünnet, yalnız olarak kullanılınca (İslamiyet) demektir Bu sünnete uyanlara (Ehli sünnet) denir (Cevhere)
Şeyhulislam İbni Kemal Paşazade hazretleri, (Şerhı hadisi erbain) kitabında, (Sünnetimi terk edene şefaatim haram oldu) hadisi şerifini açıklarken buyuruyor fakat: Bu hadisi şerifteki sünnet, İslamiyet demektir Çünkü mümin, büyük günah işlese de şefaatten yoksun kalmaz Nitekim hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ümmetimden, büyük günah işleyenlere şefaat edeceğim) Ebu Davud
Görüldüğü gibi Ehli sünnetten ayrılanlar şefaate kavuşamayacaklardır (Şir ’a)
(Ümmetimin arasında fitne, fesat yayıldığı süre, sünnetime sarılana yüz şehid sevabı vardır) hadisi şerifi, fitne vaktinde, ehli sünnet ve cemaat itikadında olup, beş vakit namazı cemaat ile kılana yüz şehid sevabı verileceğini bildirmektedir (Rıyadunnasıhin)
Bunun için, önce ehli sünnete yerinde iman etmek, sonradan haramlardan sakınmak, sonradan farzları yapmak, daha sonra mekruhlardan kaçınmak, daha sonra müekked sünnetleri, sonra da müstehapları gerçekleştirmek gerekir *