iltasyazilim
FD Üye
Deniyor ki:
Vaktiyle kilamadigimiz bir çok namaz borcumuz vardir Geçmiste gaflet içindeydik Namazin boynumuzun borcu oldugunu pek bilemiyor,kilmadiktan sonra borçtan kurtulmanin imkansiz oldugunun idrakinde olamiyorduk Simdi ise aklimiz basimiza geldi, kilamadigimiz geçmisteki namazlarimizin borcumuz olarak zimmetimizde durdugunun farkina vardik Bu defa da tek tek bunlari kaza ederek kilma yerine sünnetlerin yerine kilmayi düsündükBes vakit farzlarin önünde ve sonunda kildigimiz sünnetleri kilmasak ta, bunlarin yerine kaza namazi kilsak,nasil olur?Yani sünnet yerine, kilamadigimiz geçmis namazlarimizi kilarak borçtan kurtulsak caiz olmaz mi?
Bizim cevabimiz bu konuda zor degil, kolaydir Hem de çok kolay
Sünnetleri kilmayip ta yerine kaza namazi kilmak neden caiz olmasin?Elbette olur Insan kildigi namazin borcundan kurtulur Kilmadigi namazin da sevabindan mahrum kalir Bundan aha tabii ve makul ne olabilir?
Demek ki sünnetleri birakip ta yerine kaza namazi kilmayi tercih eden bir Hanefi, bir kazanir bir de kaybeder Kazandigi bellidir Kildigi kaza anamazi Kaybettigi de bellidir O da kilmadigi sünnet namazlari
Mesele bu kadar açik ve nettir Hem de bir kazanirken bir de kaybetmek kadar açik ve nettir Insan kildigi namazin sevabini alir,kilmadiginin da sevabindan mahrum alir
Safii de durum farklidirÇünkü onlarda kaza namazi borcu olanlar, bir an önce bu borçtan kurtulmak için,acilen sünnetleri birakip olanca azimleriyle kaza kilmalari gerekir
Ancak Hanefi’de durum öyle degildir Sünnetler sünnet olarak kilinmalidir Zimmette borç olarak bekleyen kaza namazlari da ayrica kaza olarak kilinmali, böylece bir kazanirken bir de kaybetmek gibi bu sonuçla karsi karsiya kalinmamalidir
Bu konuda Hanefi alimlerinin tavsiye seklinde verdikleri ölçüleri sudur
Kilinmalari hakkinda hadis bulunan sünnetler, kaza namazi kilmak için terk edilmemelidirlerMadem Efendimiz bunlari emretmis,ihmal edilmemelidir
Buna göre, kusluk namazi,aksamdan sonra kilinan evvabin namazi,geceleri kilinan teheccüd namazlari kaza namazi için terk edilmemelidir Çünkü bunlarin kilinmasi hakkinda sihhatli hadisler vardir Bunlarin disindaki nafile namazlar yerine kaza kilinmasinda isabet oldugu kesindir
Mesela,herhangi bir müsait vakitte iki rekat nafile namaz kilmak gayet güzel ve sevapli bir ibadettir Ancak bunun yerine kaza kilmak ondan daha güzel ve sevapli bir ibadettirBunda herhangi bir tereddüt söz konusu degildir
Burada netlesmesi gereken mühim bir soru daha vardir O da bir namazi iki niyetle kilma meselesi Sünnetleri kilacakken, bastan hem kazaya hem de sünnete niyetlensek,böylece hem sünnetleri kilmis oluruz, hem de kaza namazimizi kilarak ikisini birden yerine getirmis sayiliriz Meshur ifadesiyle bir tasla iki kus vurmus duruma gelirizBaska bir ifadeyle de, niyetimiz sebebiyle kilmadigimiz namazi da kilmis hale geliriz
Burada insanin kilmadigi namazin sevabini almasi gibi bir durum söz konusu oluyor Birileri sünnetleri asla terk etmiyor,kiliyorlar Siz ise kilmiyor,terk ediyorsunuz Bununla beraber siz kilanlarla esit sayiliyor, onlarin kilarak aldiklari sevabi siz kilmayarak aliyorsunuz Niyetiniz sebebiyle Burada bir adaletsizlik te söz konusu oluyor
Ayrica niyette tereddüt caiz degildir Namaza baslarken ya sünnete niyet edilir,ya da farza Bir namaza ,iki namaza birden niyet ederek baslamak sahih olmayacagindan, hangi namazi kildiginiz da kesin sekilde belli olmamakta,böylece bir çikmaz da bu niyet meselesinde meydana gelmektedir
En saglami, sünneti sünnet,kazayi da ayrica kaza olarak kilmalidir Geçmiste farzi kilmayan nefsimize simdi bir de sünnetleri kilmama pirimi vermemelidir
http:img246**************img2462930besmelekuran3pv
http:img466**************img4667341geliyoruz1bygif
Vaktiyle kilamadigimiz bir çok namaz borcumuz vardir Geçmiste gaflet içindeydik Namazin boynumuzun borcu oldugunu pek bilemiyor,kilmadiktan sonra borçtan kurtulmanin imkansiz oldugunun idrakinde olamiyorduk Simdi ise aklimiz basimiza geldi, kilamadigimiz geçmisteki namazlarimizin borcumuz olarak zimmetimizde durdugunun farkina vardik Bu defa da tek tek bunlari kaza ederek kilma yerine sünnetlerin yerine kilmayi düsündükBes vakit farzlarin önünde ve sonunda kildigimiz sünnetleri kilmasak ta, bunlarin yerine kaza namazi kilsak,nasil olur?Yani sünnet yerine, kilamadigimiz geçmis namazlarimizi kilarak borçtan kurtulsak caiz olmaz mi?
Bizim cevabimiz bu konuda zor degil, kolaydir Hem de çok kolay
Sünnetleri kilmayip ta yerine kaza namazi kilmak neden caiz olmasin?Elbette olur Insan kildigi namazin borcundan kurtulur Kilmadigi namazin da sevabindan mahrum kalir Bundan aha tabii ve makul ne olabilir?
Demek ki sünnetleri birakip ta yerine kaza namazi kilmayi tercih eden bir Hanefi, bir kazanir bir de kaybeder Kazandigi bellidir Kildigi kaza anamazi Kaybettigi de bellidir O da kilmadigi sünnet namazlari
Mesele bu kadar açik ve nettir Hem de bir kazanirken bir de kaybetmek kadar açik ve nettir Insan kildigi namazin sevabini alir,kilmadiginin da sevabindan mahrum alir
Safii de durum farklidirÇünkü onlarda kaza namazi borcu olanlar, bir an önce bu borçtan kurtulmak için,acilen sünnetleri birakip olanca azimleriyle kaza kilmalari gerekir
Ancak Hanefi’de durum öyle degildir Sünnetler sünnet olarak kilinmalidir Zimmette borç olarak bekleyen kaza namazlari da ayrica kaza olarak kilinmali, böylece bir kazanirken bir de kaybetmek gibi bu sonuçla karsi karsiya kalinmamalidir
Bu konuda Hanefi alimlerinin tavsiye seklinde verdikleri ölçüleri sudur
Kilinmalari hakkinda hadis bulunan sünnetler, kaza namazi kilmak için terk edilmemelidirlerMadem Efendimiz bunlari emretmis,ihmal edilmemelidir
Buna göre, kusluk namazi,aksamdan sonra kilinan evvabin namazi,geceleri kilinan teheccüd namazlari kaza namazi için terk edilmemelidir Çünkü bunlarin kilinmasi hakkinda sihhatli hadisler vardir Bunlarin disindaki nafile namazlar yerine kaza kilinmasinda isabet oldugu kesindir
Mesela,herhangi bir müsait vakitte iki rekat nafile namaz kilmak gayet güzel ve sevapli bir ibadettir Ancak bunun yerine kaza kilmak ondan daha güzel ve sevapli bir ibadettirBunda herhangi bir tereddüt söz konusu degildir
Burada netlesmesi gereken mühim bir soru daha vardir O da bir namazi iki niyetle kilma meselesi Sünnetleri kilacakken, bastan hem kazaya hem de sünnete niyetlensek,böylece hem sünnetleri kilmis oluruz, hem de kaza namazimizi kilarak ikisini birden yerine getirmis sayiliriz Meshur ifadesiyle bir tasla iki kus vurmus duruma gelirizBaska bir ifadeyle de, niyetimiz sebebiyle kilmadigimiz namazi da kilmis hale geliriz
Burada insanin kilmadigi namazin sevabini almasi gibi bir durum söz konusu oluyor Birileri sünnetleri asla terk etmiyor,kiliyorlar Siz ise kilmiyor,terk ediyorsunuz Bununla beraber siz kilanlarla esit sayiliyor, onlarin kilarak aldiklari sevabi siz kilmayarak aliyorsunuz Niyetiniz sebebiyle Burada bir adaletsizlik te söz konusu oluyor
Ayrica niyette tereddüt caiz degildir Namaza baslarken ya sünnete niyet edilir,ya da farza Bir namaza ,iki namaza birden niyet ederek baslamak sahih olmayacagindan, hangi namazi kildiginiz da kesin sekilde belli olmamakta,böylece bir çikmaz da bu niyet meselesinde meydana gelmektedir
En saglami, sünneti sünnet,kazayi da ayrica kaza olarak kilmalidir Geçmiste farzi kilmayan nefsimize simdi bir de sünnetleri kilmama pirimi vermemelidir
http:img246**************img2462930besmelekuran3pv
http:img466**************img4667341geliyoruz1bygif
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.