Ünlü Marka Olmanın Yolları marka olmanın yolları marka olmanın şartları vakko tarihçesi vakko iş görüşmesi dünya markası koşulları TANINMIŞ MARKA OLMANIN YOLLARI Tanınmış marka kavramı; dünyada ilk kez sınai mülkiyet haklarının korunması konusundaki ilk uluslar arası kontrat olan Paris Sözleşmesi ile gündeme gelmiş, ülkemizde ise 1995 yılında konuşulmaya başlanmıştır Meşhur markalar, toplumda ulaştıkları tanınmışlık nedeniyle, marka korsanlarına aleyhinde daha ayrıntılı bir koruma elde ederler Azıcık daha açacak olursak; kayıtlı bir markanın aynısı ya da güya öbür bir mal ve hizmet grubunda tescil edilebilirken, tanınmış bir markanın aynısı ya da sözde bir marka, ayrı bir sektörde faaliyet gösterse dahi tescil edilemez Örneğin Vakko markasını ya da onu çağrıştıracak bir markayı, bir başka biri yalnızca tekstil ürünleri için değil yiyecek, kozmetik, oyuncakvb öbür ürünler için de kayıt ettiremez Altınbaş, Nuh’un Ankara Makarnası, Eti, Yataş, Slazenger, BMW, Lacoste, RayBan gibi bazı yerli ve yabancı markalar, Türk Patent Enstitüsü’nün tanınmış kabul ettiği markalar arasındadır Peki hangi markalar tanınmıştır? Bir markanın ünlü kabul edilmesi ve taklitlerine karşı daha sıkı korunabilmesi için hangi şartları taşıyor olması gerekir İşte bu konu, ülkemizde 2004 yılında Türk Berat Enstitüsü kadar belirlenen ‘Tanınmış Marka Kriterleri’ ile netlik kazanmış ve bu kriterlere kadar başvuruda bulunan Türkiye’nin en tanıdık markaları ünlü marka olarak tescillenmiştir Bu kriterler bizce markasını kayıt ettirdikten daha sonra ve pazarlamaya kararlı bir şekilde yatırım yaparak belirli bir tanınmışlığa ulaşan ve bir dünya markası olmayı hedefleyen firmalar için de önemli ipuçları taşımaktadır Buna göre bir markanın tanınmış marka statüsüne ulaşması için; şu kriterlere göre bir dosya hazırlanarak Türk Patent Enstitüsü ‘ne (TPE) müracaatta bulunulması gerekmektedir •Markanın tarihçesi •Markanın yurt içi ve yurt dışı tescilleri •Markanın üzerinde kullanıldığı mal hizmetin piyasadaki yaygınlığı, pazar payı, takvim satış miktarı, •Markaya ilişkin promosyon çalışmaları (promosyonun süresi, harcanan para, yayıldığı coğrafi alan (bilhassa TürkiyeICODEdeki) •Markanın tanıtım faaliyetleri (gazete, dergi, fuarlarda teşhiri vs) •Markanın tanınmışlığını gösteren bir mahkeme kararı ile marka taklidi sebebiyle açılan hileli rekabet davaları •Markanın tanınmışlığına ilişkin kamuoyu araştırması •Marka sahibi firmaya ilişkin özellikler (firmanın büyüklüğü, kârı, şubeleri, ödediği ödenti vs) •Markayı içeren ürüne ve marka sahibi firmaya ilişkin olarak gücenmiş evrak ve ödüller (Dünya çapında ve varsa bilhassa TürkiyeICODEde) •Marka bir satışa konu olmuşsa markanın parasal değeri •Marka tescilinin kapsadığı mal ya da hizmet portföyünün genişliği •Markanın üçüncü kişilerce taklit edilip edilmediği •Markaya benzer başvuruların yoğunluğu, bu durumun ünlü marka sahibine hasar verip vermediği Görüldüğü gibi bütün bu kriterleri taşıyan bir marka şimdiden, üretildiği işletmeden egemen olarak tek başına bir kalite sembolü haline gelmiş, yalnızca kendi sektöründe ve kendi ülkesinde değil, bütün dünyada ve binlerce mahsul kategorisi içinde en çok bilinen ve en fazla seçim edilen markalardan biri haline gelmiş demektir Belma CANBAY