![s-5416bb3f70e80830f52a09ea4a2680ebbb4d554a.jpg](https://img-s3.onedio.com/id-6266a5010eb94789244aed15/rev-0/raw/s-5416bb3f70e80830f52a09ea4a2680ebbb4d554a.jpg)
Üniversitelerde açıla bireye özel takım skandalına Tarsus Üniversitesi de dahil oldu. Sayıştaya raporlarına yansıyan bilgilere nazaran, alımlar için açılan ilanlarda belirtilen ek kriterlerin spesifik ve belirli bir kişiyi çağrıştıran kurallar aranmış. Açılan 38 takımın 33 adedine ise yalnızca birer kişi başvurmuş ve bu şahıslar de takımlara alınmış.
Sözcü gazetesinden Ali Ekber Şen'in haberine nazaran, Sayıştay Başkanlığı'nın 2020 Yılı Düzenlilik Raporu'nda Tarsus Üniversitesi'ndeki yöntemsiz öğretim üyesi alımları ve süreçlere dikkat çekildi. Raporda açılan takımlara ait ilanlarda belirtilen ek kriterlerin spesifik ve aşikâr bir kişiyi çağrıştıran kaideler arandığının altı çizildi.
Raporda öğretim üyesi için açılan 38 takımın 33'üne yalnızca birer kişinin müracaatta bulunduğu ve bu bireylerin de alımlarının yapılarak vazife verildiği belirtildi.
Sayıştay Raporu'nda Tarsus Üniversitesi'nce 2020 yılı içerisinde öğretim üyesi alımı maksadıyla çeşitli tarihlerde ilanlar verildiği, atama yapılacak takımlara ait olarak 2547 sayılı Kanun unsurları uyarınca kimi ek kriterler getirildiği ve boş bulunan takımlar için öğretim üyesi atamaları gerçekleştirdiği vurgulandı.
Raporda örneklere de yer verildi
2020 yılı için 3 farklı tarihteki Resmi Gazete’de yayımlanan öğretim üyesi alım ilanlarının incelenmesi sonucunda tespit edilen ek kriterlere ait verilen örnekler şöyle sıralandı:
“Öğretim Üyesi İlan Örnekleri Takım Ünitesi Kısım / Anabilim Kolu Unvanı Takım Adet Müracaat Şartı Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği/Konstrüksiyon ve İmalat Doçent 1, Makine Mühendisliği alanında doçentliğini almış olmak. Polimerlerin tribolojik davranışları üzerine çalışmaları bulunmak.
Mühendislik Fakültesi Mühendislik Temel Bilimleri Profesör 1 Fizik alanında doçentliğini almış olmak. Gereçlerin elektronik ve manyetik özellikleri ile kristal yapılar üzerine çalışmaları bulunmak.
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eczane Hizmetleri Tabip Öğr. Üy. 1 Biyokimya alanında doktora yapmış olmak. Bakteri popülasyonu tespitine yönelik biyosensörler üzerine çalışmaları bulunmak.”
'Spesifik ve belirli bir kişiyi çağrıştıran şartlar'
Verilen örneklerde de görüleceği üzere, alımı yapılacak öğretim üyeliği takımları için ek kriterler getirildiği vurgulanan raporda,
“2547 sayılı Kanun’un 23 ve 26’ncı hususlarında söz edilen objektif ve denetlenebilirlik unsurlarına riayet edilmemiş, ilanların büyük çoğunluğunda sorun gözükmezken kimi ilanlarda spesifik ve aşikâr bir kişiyi çağrıştıran kaideler aranmıştır.
Tek etken olmamakla birlikte bunun da tesiri ile alım yapılacak toplam 38 takımın 33 adedine yalnızca birer kişi müracaat yapabilmiş ve başvuran şahıslar bu takımlara alınmıştır” tabirlerine yer verildi.
Vekalet süresindeki azami limitlere uyulmuyor
Akademik Takım İlanlarında Aranan Ek Şartlara Ait Bilgi Notu'nda, tüm üniversitelere yönelik olarak da kelam konusu konuya değinildiği vurgulanan raporda mevzuya ait şu ikazlarda bunuldu:
“İlgili Kanun unsuru uyarınca, rektörün eğitim-öğretim faaliyetleri açısından duyulan muhtaçlık ve hizmet gerekleri göz önünde bulundurularak ilan kriterlerini belirleme yetkisi bulunmaktadır.
Ancak bu kriterlerin, Rektörlük Makamınca eşitlik ve liyakat prensipleri doğrultusunda, spesifik olarak bir kişiyi çağrıştırmayacak biçimde belirlenmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, üniversitenin çıkmış olduğu ilanlarda belirlediği ek şartların kişiyi tanımlamaya yönelik ve akademik rekabeti engelleyecek nitelikte olmasının, Anayasanın eşitlik prensibine ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’na terslik teşkil ettiği ve üniversitenin kanunlarla belirlenen emellerine ulaşması açısından risk oluşturduğu bedellendirilmektedir.”
Raporda ayrıyeten üniversite Dekanlarının vekâlet durumlarının incelenmesi sonucunda mevzuatta yer alan vekalet süresindeki azami limitlere uyulmadığı, 7 adet dekanlık vazifesinin asaleten atama yapılmadan uzun müddettir vekaleten sürdürüldüğünün altı çizilerek,
“Açıklanan nedenlerle, azami süreyi aşan dekan vekâletleri ile ilgili gerekli tüzel iş ve süreçlerin yapılmasını teminen ilgili kurumlarca gerekli atama süreçlerinin yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir” denildi.