Tasavvufun Uc Meyvesi
Nefs terbiyesi tasavvuf
Tasavvuf, nefsin terbiye edilip kalbin Allahtan gayrısından temizlenmesi icin Kitap ve Sunnet dairesinde gayret etmek, calışmaktır Burada nefsin terbiyesinin, kalbin temizliğinin onemi yanında, bu işin İslamın temiz akidesi, emir ve yasakları cercevesinde yapılmasının onemini oncelikli olarak vurgulamak gerekir Cunku Allah Tealanın İslamdan başka bir dini yoktur ve bu dinin dışındaki başka bir inancla nefse muhalefet etmek kişiyi hakikate ulaştırmaz İstidrac denilen birtakım garipliklerle kişi doğruya ulaştım zannederken, iyice yanlışa saplanıp kalır
İslami olculerle kontrol edilmeyen nefs terbiyesi tasavvuf değil; şeyhi şeytan, akıbeti cehennem olan bir sapık yol olur Bu sapıklıkla elde edilecek bazı olağandışı hallerin insanların gozunu boyamaktan ote hicbir kıymeti yoktur Butun mesele kalbi Allah Tealanın razı olduğu ahlak ile selim bir hale kavuşturmak ve İslam olarak yaşatmaktır
İmam Rabbani ks hazretlerine gore tasavvuf uc şeyin temini icindir: Once kalbi manevi hastalıklarından temizler Kalp, emir alemindendir ve aslen yuzu Allaha donuktur Fakat dunya hayatına saplanarak kirlenmiş, ahlakı bozularak ilahi olan cevheri zarar gormuştur Bize şah damarımızdan yakın olan Allah Tealayı unutup uzaklaşmış, birer hastalık olan kotu huylar edinmiştir
Tasavvuf, kalbi Allah Tealaya karşı cahilleştiren, onu karanlıkta bırakan bu durumdan kurtarmak icin yapılacak olanın yolunu gostermiş, Ehli Sunnet sınırları icinde yontemi belirlemiştir Usulunce calışılınca tasavvufun sağladığı ilk kazanc kalbin butun hastalık ve dunyanın gereksiz ağırlıklarından kurtulması, kendi gercek haline donmesidir
İkinci olarak, kalp aslına donunce şuphe ve vesveselerden arınmış sağlam bir imanla kişi Allah Tealanın rızasını kazanmayı can u gonulden ister ve itikad, ibadet ve muamelatıyla dinine dort elle sarılır, emirleri yerine getirip, yasaklardan sakınır
Ucuncu olarak, tasavvuf terbiyesi altında yetişmiş musluman icin Peygamber Efendimiz savin sunnetini ihya etmek buyuk onem kazanır Cunku doğru yolun, dinin, dolayısıyla tasavvufun habercisi Odur İnsanları kurtuluşa goturecek olan yaşayış şeklini, hal ve davranışları yine O gostermiş, nasıl yapmamız gerektiği konusunda ornek olmuştur Onun elinden tutmadan, Onun yolunu takip etmeden, Onun duası ve şefaati olmadan tasavvuf terbiyesi mumkun değildir O butun murşitlerin murşidi, yol gostericilerin yol gostericisidir
Tasavvuf, kişiyi Peygamberine bağlı, Onun bildirdiklerine sadık bir musluman yapmaya calışırken, nefs, şeytan ve kotu insanlar da duşmanlıklarından geri kalmayacaklardır Fakat tasavvuf terbiyesi zaten bu duşmanları alt ederek ilerlemeyi sağlamak icindir
En onemli duşman da kişinin kendi nefsidir Nefs aşırı isteklerle dunyaya onelir, Allah Tealanın emir ve yasaklarına karşı lakayt ve tembel davranıp sadece kendi zevklerinin tatminini ister Kalbi de aşağı cekmeye calışır Cunku kalp melekleşmeye meyilli olduğundan nefsin istediği hayatla tamamen zıt hareket edip onu engeller
Kalp nefse teslim olmadığı surece nefsin yapabileceği bir şey yoktur Cunku kalp insan varlığında en onemli yere sahiptir ve padişah hukmundedir Bu padişahın hastalanıp yataklara duşmuş, kimseye soz geciremeyip cevresine oyuncak olmuş hali icler acısıdır Fakat insanın aklı kalbin yardımcısıdır Eğer akıl insafla hareket eder, gecici dunyaya bağlanmanın, gercek ve sonsuz hayat olan ahirete sırt donmenin sacmalığını itiraf ederse, kalbe yardım etmiş olur
Mehmet ILDIRAR kaleme aldı, semerkand dergisi
Nefs terbiyesi tasavvuf
Tasavvuf, nefsin terbiye edilip kalbin Allahtan gayrısından temizlenmesi icin Kitap ve Sunnet dairesinde gayret etmek, calışmaktır Burada nefsin terbiyesinin, kalbin temizliğinin onemi yanında, bu işin İslamın temiz akidesi, emir ve yasakları cercevesinde yapılmasının onemini oncelikli olarak vurgulamak gerekir Cunku Allah Tealanın İslamdan başka bir dini yoktur ve bu dinin dışındaki başka bir inancla nefse muhalefet etmek kişiyi hakikate ulaştırmaz İstidrac denilen birtakım garipliklerle kişi doğruya ulaştım zannederken, iyice yanlışa saplanıp kalır
İslami olculerle kontrol edilmeyen nefs terbiyesi tasavvuf değil; şeyhi şeytan, akıbeti cehennem olan bir sapık yol olur Bu sapıklıkla elde edilecek bazı olağandışı hallerin insanların gozunu boyamaktan ote hicbir kıymeti yoktur Butun mesele kalbi Allah Tealanın razı olduğu ahlak ile selim bir hale kavuşturmak ve İslam olarak yaşatmaktır
İmam Rabbani ks hazretlerine gore tasavvuf uc şeyin temini icindir: Once kalbi manevi hastalıklarından temizler Kalp, emir alemindendir ve aslen yuzu Allaha donuktur Fakat dunya hayatına saplanarak kirlenmiş, ahlakı bozularak ilahi olan cevheri zarar gormuştur Bize şah damarımızdan yakın olan Allah Tealayı unutup uzaklaşmış, birer hastalık olan kotu huylar edinmiştir
Tasavvuf, kalbi Allah Tealaya karşı cahilleştiren, onu karanlıkta bırakan bu durumdan kurtarmak icin yapılacak olanın yolunu gostermiş, Ehli Sunnet sınırları icinde yontemi belirlemiştir Usulunce calışılınca tasavvufun sağladığı ilk kazanc kalbin butun hastalık ve dunyanın gereksiz ağırlıklarından kurtulması, kendi gercek haline donmesidir
İkinci olarak, kalp aslına donunce şuphe ve vesveselerden arınmış sağlam bir imanla kişi Allah Tealanın rızasını kazanmayı can u gonulden ister ve itikad, ibadet ve muamelatıyla dinine dort elle sarılır, emirleri yerine getirip, yasaklardan sakınır
Ucuncu olarak, tasavvuf terbiyesi altında yetişmiş musluman icin Peygamber Efendimiz savin sunnetini ihya etmek buyuk onem kazanır Cunku doğru yolun, dinin, dolayısıyla tasavvufun habercisi Odur İnsanları kurtuluşa goturecek olan yaşayış şeklini, hal ve davranışları yine O gostermiş, nasıl yapmamız gerektiği konusunda ornek olmuştur Onun elinden tutmadan, Onun yolunu takip etmeden, Onun duası ve şefaati olmadan tasavvuf terbiyesi mumkun değildir O butun murşitlerin murşidi, yol gostericilerin yol gostericisidir
Tasavvuf, kişiyi Peygamberine bağlı, Onun bildirdiklerine sadık bir musluman yapmaya calışırken, nefs, şeytan ve kotu insanlar da duşmanlıklarından geri kalmayacaklardır Fakat tasavvuf terbiyesi zaten bu duşmanları alt ederek ilerlemeyi sağlamak icindir
En onemli duşman da kişinin kendi nefsidir Nefs aşırı isteklerle dunyaya onelir, Allah Tealanın emir ve yasaklarına karşı lakayt ve tembel davranıp sadece kendi zevklerinin tatminini ister Kalbi de aşağı cekmeye calışır Cunku kalp melekleşmeye meyilli olduğundan nefsin istediği hayatla tamamen zıt hareket edip onu engeller
Kalp nefse teslim olmadığı surece nefsin yapabileceği bir şey yoktur Cunku kalp insan varlığında en onemli yere sahiptir ve padişah hukmundedir Bu padişahın hastalanıp yataklara duşmuş, kimseye soz geciremeyip cevresine oyuncak olmuş hali icler acısıdır Fakat insanın aklı kalbin yardımcısıdır Eğer akıl insafla hareket eder, gecici dunyaya bağlanmanın, gercek ve sonsuz hayat olan ahirete sırt donmenin sacmalığını itiraf ederse, kalbe yardım etmiş olur
Mehmet ILDIRAR kaleme aldı, semerkand dergisi