nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karagöz Oyununda Tarif yapımı,Karagöz Kuklası Gerçekleştirmek için Neler Gerekir,
Karagöz ve Hacivat,Karagöz Yapımı,Tasfir Nedir Nasıl Yapılır,
Tanım Yapımı
Karagöz yapımında kullanılan malzeme çiğ deri diye anlatım tarzı edilen saydam halde tabaklanmış sığır, dana ve deve derileridir Özel bir tabaklama işleminden geçirilen derinin kepekle kılları dökülüp, yağları bıçaklarla kazındıktan daha sonra güneşte kurumaya bırakılır Tabaklamada zırnık kullanılırsa derinin sarı renk aldığı görülmüştür Zırnık yerine kepekle doğal tabaklanan, sonra kireç içine daldırılan derilerde ise daha beyaz bir görünüş elde edilir Tanım yapımından önce bu kireçli derinin kazınması gerekir Dünyada gölge tiyatrosu yapan pek fazla ülke, cilt yerine plastik, karton ya da tahta kullanıyor İstenen şeffaflığı elde edemiyorlar Saydam ve kolay işlenir araç gereç olduğu için, sanat değeri yüksek olduğu için biz cilt kullanıyoruz
Deriden, yapacağımız tanım ebatlarında ufak parçalar keserek üzerine çizim yaparız Kesilen ve çizim yapılan parçayı su ile tavladıktan sonradan makasla etrafını keseriz Deriden her bir parçayı ayrı olarak kesip çıkarırız Oynar parçalar gövde, etek, ayaklar varsa kol ve diğerleri teker teker çıkarılır Sonra yumuşak olduğu için tercih ettiğimiz ıhlamur kütüğü üstünde deriyi işlemeye başlarız Nevreganlama işlemi çelik bıçaklarla yapılır Delme işlemi (Nevraganlama), daha sonra kullanılan bıçaklara ad olmuştur Nevregan denilen özel uçlu çelik bıçaklar, bizler aracılığı ile deriye delikler açarız Pürüzleri, çapakları kazıma bıçağıyla kesip deriyi temizleriz Açılan bu delikler tasvirlerin hatlarını belirler ve ışığın perdeye geçmesine tezgâhtar olur Baskı aşağı tutup düzelttiğimiz deri bu esnada kurur Kazıma ve zımparalama işleminden sonra boyama aşamasına geçeriz
Çeşitli bitki, kök ve doğal boyarlardan hazırladığımız kök boyalarla tasvirleri boyarız Kontürlerini yani çevre çizgilerini is mürekkebi ile çektikten daha sonra tasvirin bağlantılarını yaparız Vaktiyle bağırsakla bağlanan parçalar bugün katküt, balmumlu ip ya da misina ile dikilmektedir Deriden kesilen madeni para büyüklüğündeki pullar düğmeler de yerine dikilir Düğmenin ortasına zımba ile oynatım sopasının gireceği delik açılır Bundan Böyle tasvirimiz oynatıma hazırlanmış demektir
Tasvirlerimizi nemden ve fazla güneşten gözetmek gerekir Nem derinin yumuşayıp çürümesine, güneş ise kavrulup bükülmesine neden olur Tarif üstüne sürülen zeytinyağı, asit etkisi ve sakızlanma sürecine girmesi yüzünden tasviri korumaya yerinde değildir Deriyi gözetmek için yumuşak bir bezle silmek ve zaman zaman baskı altına edinmek yeterlidir
Karagöz tasvirleri gerçekleştirmek için zorunlu malzemeler şunlardır:
1 Üzerinde tasvirleri delmek ve derin etki bırakmak için ıhlamur ağacından enine indirilmiş, yaklaşık 10 15 cm yüksekliğinde bir kütük Çalışırken düz durması için dengelenmiş kesilmesi, suyunu çekmiş ve kuru olması gerekir
2 Tanım yapımında kullanılan şeffaf, ham manda, sığır, bulunabiliyorsa deve derisi
3 Deri üstüne çizim yapabilecek nitelikte çeşitli kalemler Siyah olanlar seçim edilmelidir
4 Tanımlama kalıpları
5 Deriyi kesebilecek adaleli bir makas
6 Nevregan denilen deri üstünde dağıtılmış şekillerde delik açmaya, delmeye ve deriyi kesmeye, temizlemeye yarayan çelik uçlu bıçaklar
7 Zımbalar, biz, falçata
8 İnce ve orta kalınlıkta zımpara
9 Hazır kimyasal boyalar (Sarı, kırmızı, yeşil, mavi, turuncu, siyah vb)
10 Samur uçlu ince, orta ve kalın boylarda fırçalar
11 Misina, katküt
İstenirse kök badana gerçekleştirmek için çeşitli bitki ve materyaller kullanılabilir Kaynatmak suretiyle elde edilen renklerin bir kısmı sıcakken, bir kısmı soğuk halde deri üzerine uygulanır Boyanın deriye işlemesi için birkaç kat sürmekte fayda vardır
Siyah mürekkep yerine Osmanlı Hat mürekkebi de kullanılabilir *
Karagöz ve Hacivat,Karagöz Yapımı,Tasfir Nedir Nasıl Yapılır,
Tanım Yapımı
Karagöz yapımında kullanılan malzeme çiğ deri diye anlatım tarzı edilen saydam halde tabaklanmış sığır, dana ve deve derileridir Özel bir tabaklama işleminden geçirilen derinin kepekle kılları dökülüp, yağları bıçaklarla kazındıktan daha sonra güneşte kurumaya bırakılır Tabaklamada zırnık kullanılırsa derinin sarı renk aldığı görülmüştür Zırnık yerine kepekle doğal tabaklanan, sonra kireç içine daldırılan derilerde ise daha beyaz bir görünüş elde edilir Tanım yapımından önce bu kireçli derinin kazınması gerekir Dünyada gölge tiyatrosu yapan pek fazla ülke, cilt yerine plastik, karton ya da tahta kullanıyor İstenen şeffaflığı elde edemiyorlar Saydam ve kolay işlenir araç gereç olduğu için, sanat değeri yüksek olduğu için biz cilt kullanıyoruz
Deriden, yapacağımız tanım ebatlarında ufak parçalar keserek üzerine çizim yaparız Kesilen ve çizim yapılan parçayı su ile tavladıktan sonradan makasla etrafını keseriz Deriden her bir parçayı ayrı olarak kesip çıkarırız Oynar parçalar gövde, etek, ayaklar varsa kol ve diğerleri teker teker çıkarılır Sonra yumuşak olduğu için tercih ettiğimiz ıhlamur kütüğü üstünde deriyi işlemeye başlarız Nevreganlama işlemi çelik bıçaklarla yapılır Delme işlemi (Nevraganlama), daha sonra kullanılan bıçaklara ad olmuştur Nevregan denilen özel uçlu çelik bıçaklar, bizler aracılığı ile deriye delikler açarız Pürüzleri, çapakları kazıma bıçağıyla kesip deriyi temizleriz Açılan bu delikler tasvirlerin hatlarını belirler ve ışığın perdeye geçmesine tezgâhtar olur Baskı aşağı tutup düzelttiğimiz deri bu esnada kurur Kazıma ve zımparalama işleminden sonra boyama aşamasına geçeriz
Çeşitli bitki, kök ve doğal boyarlardan hazırladığımız kök boyalarla tasvirleri boyarız Kontürlerini yani çevre çizgilerini is mürekkebi ile çektikten daha sonra tasvirin bağlantılarını yaparız Vaktiyle bağırsakla bağlanan parçalar bugün katküt, balmumlu ip ya da misina ile dikilmektedir Deriden kesilen madeni para büyüklüğündeki pullar düğmeler de yerine dikilir Düğmenin ortasına zımba ile oynatım sopasının gireceği delik açılır Bundan Böyle tasvirimiz oynatıma hazırlanmış demektir
Tasvirlerimizi nemden ve fazla güneşten gözetmek gerekir Nem derinin yumuşayıp çürümesine, güneş ise kavrulup bükülmesine neden olur Tarif üstüne sürülen zeytinyağı, asit etkisi ve sakızlanma sürecine girmesi yüzünden tasviri korumaya yerinde değildir Deriyi gözetmek için yumuşak bir bezle silmek ve zaman zaman baskı altına edinmek yeterlidir
Karagöz tasvirleri gerçekleştirmek için zorunlu malzemeler şunlardır:
1 Üzerinde tasvirleri delmek ve derin etki bırakmak için ıhlamur ağacından enine indirilmiş, yaklaşık 10 15 cm yüksekliğinde bir kütük Çalışırken düz durması için dengelenmiş kesilmesi, suyunu çekmiş ve kuru olması gerekir
2 Tanım yapımında kullanılan şeffaf, ham manda, sığır, bulunabiliyorsa deve derisi
3 Deri üstüne çizim yapabilecek nitelikte çeşitli kalemler Siyah olanlar seçim edilmelidir
4 Tanımlama kalıpları
5 Deriyi kesebilecek adaleli bir makas
6 Nevregan denilen deri üstünde dağıtılmış şekillerde delik açmaya, delmeye ve deriyi kesmeye, temizlemeye yarayan çelik uçlu bıçaklar
7 Zımbalar, biz, falçata
8 İnce ve orta kalınlıkta zımpara
9 Hazır kimyasal boyalar (Sarı, kırmızı, yeşil, mavi, turuncu, siyah vb)
10 Samur uçlu ince, orta ve kalın boylarda fırçalar
11 Misina, katküt
İstenirse kök badana gerçekleştirmek için çeşitli bitki ve materyaller kullanılabilir Kaynatmak suretiyle elde edilen renklerin bir kısmı sıcakken, bir kısmı soğuk halde deri üzerine uygulanır Boyanın deriye işlemesi için birkaç kat sürmekte fayda vardır
Siyah mürekkep yerine Osmanlı Hat mürekkebi de kullanılabilir *