Turkiye Cumhuriyetinin cağdaşlaşmasında kitle iletişim araclarının katkılarını araştırma
Ulkemizin geneli goz onune alındığında ulkemizde en etkili kitle iletişim aracının televizyon olduğu soylenebilirCunku televizyon diğer kitle iletişim araclarından farklı olarak herkesin evinde yaygın olarak kullanılmaktadır
Kitle İletişim Araclarının Gelişimi İlk Turk gazetesi 11 Kasım 1831'de cıkarılmaya başlanan resmi Takvimi Vekayidir Bugun de Resmi Gazeteadı ile yayın hayatını surduren bu gazeteden sonra Ceridei Havadisgazetesi cıkmış ve ozel ilanlarıyla dikkat cekmiştir Toplumsal yaşamın aynası konumundaki Turk gazeteciliğinin, 1 yılında yayınlanan Tercumanı Ahvalgazetesi ile başladığı soylenebilir Tercumanı Ahval ’i, Tasviri Efkarizler 18671878 yılları arasında yalnızca İstanbul'da yayımlanan sureli yayınların sayısı 113'e varır Cumhuriyet donemine kadar aralarında Basiret, İbret, Tercumanı Hakikat, İkdam, Sabah, Saadet, Tarik gibi gazetelerin yer aldığı bir surec yaşanmıştır Ataturk ’un kuruluşuna onculuk ettiği İradei Milliyeve Cumhuriyet doneminde Ulusadıyla yayımlanan Hakimiyeti Milliye, Ulusal Kurtuluş Savaşı sırasında etkin calışmalarda bulunan gazetelerdir Ulusal Kurtuluş Savaşı sonrasında cıkan bircok gazete, bugunlere kadar uzanan bir geleneği de beraberinde taşımıştır Yazılı basının bu doğrultuda yuzyılı aşan bir geleneğin temsilcisi olduğu gorulmektedir Gelişen teknoloji ve diğer olumlu koşullar ile birlikte, bugun Turkiye'de yayınlanan gazete turlerinde ve sayısında cok renkli ve coğulcu bir donemin yaşandığı soylenebilir
Radyo yayıncılığı yazılı basın kadar eski olmamakla birlikte, 1927'lerde duzenli etkinliklere başlamıştır Gelişen radyo yayıncılığı, Turkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ’nun (TRT) kurulmasıyla giderek guc ve anlam kazanmıştır Bugun yerel ve ulusal olcekte yayın yapan radyo istasyonu sayısının 1000'i aştığı gorulmektedir
Turkiye'de ilk televizyon yayını 1952'de gercekleştirilmiştir Ulusal, bolgesel ve yerel kanallar dahil bugun Turkiye'de 260'nin uzerinde televizyon kanalı yayın hayatını surdurmektedir
KİTLE İLETİŞİM ARACLARININ ETKİLERİ
Kitle iletişimi toplumsal araştırmalarda uzerinde ısrarla durulan ve belki de en az acıklığın sağlandığı konu değişik aracların etkileridir Bircok ulkede kitle iletişim aracları izlenirken sarf edilen zaman ve bu aracların uretim ve dağıtımı icin ayrılan kaynakların miktarı duşunulduğunde, boyle bir sorgulamanın nedeni yeterince anlaşılabilir Bir yanıt oluşturmak icin cok şey yazılmış ve epeyce araştırma yapılmışsa da konunun hem kitle iletişim araclarının genel onemi, hem de ozelde kitle iletişiminin belirli duzeylerinin olası etkileri acısından yine de tartışmalı olduğu kabul edilmelidir Bu konuda bitmeyen zorluklardan birisi aracların etkilerini araştıranlarla kitle, kitle iletişim aracları ureticileri ve alanda kamu politikalarını oluşturanlar arasındaki iletişim eksikliğinden kaynaklandığından tartışma kacınılmaz olarak kullanılan terimlere bazı acıklıklar getirilmesiyle başlamıştır Kitle iletişim aracları icerikleri ve orgutlenmiş bicimleriyle cok ceşitlilikler gosterir ve toplum uzerinde etkili olabilecek geniş bir alandaki faaliyetleri kapsarlar Birey, grup, kurum ister butun toplum ya da kultur duzeyinde olsun, etkilerin hangi duzeyde oluştuğu konusunda acıklığa sahip olmak zorunluluğudur Bunların her biri veya hepsi herhangi bir yolla kitle iletişiminden etkilenebilir Kitle iletişim araclarının sadece bireysel siyasi goruşleri değil, yurutuluş ve başlıca etkinliklerinin duzenlenme bicimlerini de etkilenmesinin olası olduğu siyaset alanı iyi bir ornek oluşturmaktadır İletişimin geniş, heterojen ve bilinmeyen izleyiciye doğru yoneltilen şeklidir Genişliğin olcusu iletişimcinin gondericinin izleyicilerle yuz yuze bir şekilde ilişki kurma olanaksızlığıdır Heterojen olması kesinlikle saptanmış belli bir grup, elit gibi kamuya acık olmayanın otesinde olmasıdır Bilinmeyenin anlamı gondericiye izleyicilerin genellikle yabancı, bilinmeyen kişiler olmasıdır
Ulkemizin geneli goz onune alındığında ulkemizde en etkili kitle iletişim aracının televizyon olduğu soylenebilirCunku televizyon diğer kitle iletişim araclarından farklı olarak herkesin evinde yaygın olarak kullanılmaktadır
Kitle İletişim Araclarının Gelişimi İlk Turk gazetesi 11 Kasım 1831'de cıkarılmaya başlanan resmi Takvimi Vekayidir Bugun de Resmi Gazeteadı ile yayın hayatını surduren bu gazeteden sonra Ceridei Havadisgazetesi cıkmış ve ozel ilanlarıyla dikkat cekmiştir Toplumsal yaşamın aynası konumundaki Turk gazeteciliğinin, 1 yılında yayınlanan Tercumanı Ahvalgazetesi ile başladığı soylenebilir Tercumanı Ahval ’i, Tasviri Efkarizler 18671878 yılları arasında yalnızca İstanbul'da yayımlanan sureli yayınların sayısı 113'e varır Cumhuriyet donemine kadar aralarında Basiret, İbret, Tercumanı Hakikat, İkdam, Sabah, Saadet, Tarik gibi gazetelerin yer aldığı bir surec yaşanmıştır Ataturk ’un kuruluşuna onculuk ettiği İradei Milliyeve Cumhuriyet doneminde Ulusadıyla yayımlanan Hakimiyeti Milliye, Ulusal Kurtuluş Savaşı sırasında etkin calışmalarda bulunan gazetelerdir Ulusal Kurtuluş Savaşı sonrasında cıkan bircok gazete, bugunlere kadar uzanan bir geleneği de beraberinde taşımıştır Yazılı basının bu doğrultuda yuzyılı aşan bir geleneğin temsilcisi olduğu gorulmektedir Gelişen teknoloji ve diğer olumlu koşullar ile birlikte, bugun Turkiye'de yayınlanan gazete turlerinde ve sayısında cok renkli ve coğulcu bir donemin yaşandığı soylenebilir
Radyo yayıncılığı yazılı basın kadar eski olmamakla birlikte, 1927'lerde duzenli etkinliklere başlamıştır Gelişen radyo yayıncılığı, Turkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ’nun (TRT) kurulmasıyla giderek guc ve anlam kazanmıştır Bugun yerel ve ulusal olcekte yayın yapan radyo istasyonu sayısının 1000'i aştığı gorulmektedir
Turkiye'de ilk televizyon yayını 1952'de gercekleştirilmiştir Ulusal, bolgesel ve yerel kanallar dahil bugun Turkiye'de 260'nin uzerinde televizyon kanalı yayın hayatını surdurmektedir
KİTLE İLETİŞİM ARACLARININ ETKİLERİ
Kitle iletişimi toplumsal araştırmalarda uzerinde ısrarla durulan ve belki de en az acıklığın sağlandığı konu değişik aracların etkileridir Bircok ulkede kitle iletişim aracları izlenirken sarf edilen zaman ve bu aracların uretim ve dağıtımı icin ayrılan kaynakların miktarı duşunulduğunde, boyle bir sorgulamanın nedeni yeterince anlaşılabilir Bir yanıt oluşturmak icin cok şey yazılmış ve epeyce araştırma yapılmışsa da konunun hem kitle iletişim araclarının genel onemi, hem de ozelde kitle iletişiminin belirli duzeylerinin olası etkileri acısından yine de tartışmalı olduğu kabul edilmelidir Bu konuda bitmeyen zorluklardan birisi aracların etkilerini araştıranlarla kitle, kitle iletişim aracları ureticileri ve alanda kamu politikalarını oluşturanlar arasındaki iletişim eksikliğinden kaynaklandığından tartışma kacınılmaz olarak kullanılan terimlere bazı acıklıklar getirilmesiyle başlamıştır Kitle iletişim aracları icerikleri ve orgutlenmiş bicimleriyle cok ceşitlilikler gosterir ve toplum uzerinde etkili olabilecek geniş bir alandaki faaliyetleri kapsarlar Birey, grup, kurum ister butun toplum ya da kultur duzeyinde olsun, etkilerin hangi duzeyde oluştuğu konusunda acıklığa sahip olmak zorunluluğudur Bunların her biri veya hepsi herhangi bir yolla kitle iletişiminden etkilenebilir Kitle iletişim araclarının sadece bireysel siyasi goruşleri değil, yurutuluş ve başlıca etkinliklerinin duzenlenme bicimlerini de etkilenmesinin olası olduğu siyaset alanı iyi bir ornek oluşturmaktadır İletişimin geniş, heterojen ve bilinmeyen izleyiciye doğru yoneltilen şeklidir Genişliğin olcusu iletişimcinin gondericinin izleyicilerle yuz yuze bir şekilde ilişki kurma olanaksızlığıdır Heterojen olması kesinlikle saptanmış belli bir grup, elit gibi kamuya acık olmayanın otesinde olmasıdır Bilinmeyenin anlamı gondericiye izleyicilerin genellikle yabancı, bilinmeyen kişiler olmasıdır