iltasyazilim
FD Üye
Şimdiye değin, adamakıllı veya parça parça, Kur ’ân ’ın 350 bini aşkın tefsiri yapılmıştır1 Bu Kur ’ân ’ın sonsuz bir hazîne olduğunu gösterir
Ama, bu zenginlik, aynı zamanda da farklılığı getirmektedir Bu da, benzeri bir çelişki varmış gibi belirsizlik ve vesveseleri çekmektedir Tefsirlerinyorumların öbür olmasının sebebi ve dinî hükmü şudur
Kur ’ân ’ın her kelâmınınsözünün üç hükmü vardır:
1 Bu Allah ’ın kelâmıdır
2 Allah kadar murad olan mânâ budur
3 Murad edilen mânâ budur (Müfessir o kadar zannediyor, böylece anlıyor)
Eğer Kur ’ân ’ın o kelâmı, diğer bir mânâya ihtimâli olmayan muhakemattan (kesin hükümlerden) olursa veya Kur ’ân ’ın başka bir yerinde beyan edilmiş ise, birinci ve ikinci kaziyeleri (kararları) tıpkı benimsemek lâzımdır ve inkârları da küfürdür
Şâyet Kur ’ân ’ın o kelâmı, başka bir mânâya ihtimali olan bir nasshüküm veya zâhir olursa, üçüncü kaziyeyi (kararıhükümü) kabul etmek lâzım olmadığı gibi, inkârı da küfür değildir İşte, müfessirlerin ihtilâfları, oysa ve oysa şu kısma aittir2
? Tefsirlerin öbür olmasının bir öteki sebebi de; “Yaş ve kuru apaçık Kur ’ân ’da yazıldığından, o denize dalan müfessir dalgıçlar mesleği, meşrebi ve anlayışı çapında hakikatler çıkarmasındandır3
Tefsir hakkında özellikle vurgulanan öteki hususları da şöyle sıralayabiliriz:
? İslâm ’ın birincil yıllarında Müslümanlar anlayamadıkları Kur ’ân âyetlerini Peygamber Efendimize (asm) sorarlardı O da, gerekli açıklamaları yapardı Bu Nedenle Rasuli Ekrem (asm), Kur ’ân ’ın ilk müfessiri ünvanını da aldı
? İslâm âleminde birincil tefsirler Arapça ’dan Arapça ’ya, sonradan gereksinim duyuldukça öteki dillere çevrilmeye ve tefsir başlandı
? Kur ’ân, İslâmiyetin, Müslümanların yayılmasına paralel olarak önce Doğu, sonradan Batı dillerinde de yorumlandı Ülkemizde ise, bolca tefsirler yapılmıştır
? Kur ’ân âyetleri biri birini tefsir eder4 Ayrıca, sahihdürüst hadîsler de onu tefsir eder ve etmeye yeter5 İyi bir müfessir ayrıca hadîs ilminde de uzmandır
? Süre büyük bir müfessirdir6 Kur ’ân ’ın gerçekleri de gün geçtikçe, ilim ilerledikçe daha berrak bir tarzda ortaya çıkmakta ve Kur ’ân gençleşmekte, tâzeliğini korumaktadır
Dipnotlar:
1 Bediüzzaman Said Nursî, Şuâlar, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1999, s 374
2 Bediüzzaman, İşarâtü ’lİ ’câz, s 68
3 Bediüzzaman, Sözler, s 151, 431
4 Bediüzzaman, Mesneviî Nûriye, s 119
5 Bediüzzaman, Muhakemât, s 12, 22
6 Bediüzzaman, Age, s 25
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirnicealem üyesi olmak için tıklayınız
Ama, bu zenginlik, aynı zamanda da farklılığı getirmektedir Bu da, benzeri bir çelişki varmış gibi belirsizlik ve vesveseleri çekmektedir Tefsirlerinyorumların öbür olmasının sebebi ve dinî hükmü şudur
Kur ’ân ’ın her kelâmınınsözünün üç hükmü vardır:
1 Bu Allah ’ın kelâmıdır
2 Allah kadar murad olan mânâ budur
3 Murad edilen mânâ budur (Müfessir o kadar zannediyor, böylece anlıyor)
Eğer Kur ’ân ’ın o kelâmı, diğer bir mânâya ihtimâli olmayan muhakemattan (kesin hükümlerden) olursa veya Kur ’ân ’ın başka bir yerinde beyan edilmiş ise, birinci ve ikinci kaziyeleri (kararları) tıpkı benimsemek lâzımdır ve inkârları da küfürdür
Şâyet Kur ’ân ’ın o kelâmı, başka bir mânâya ihtimali olan bir nasshüküm veya zâhir olursa, üçüncü kaziyeyi (kararıhükümü) kabul etmek lâzım olmadığı gibi, inkârı da küfür değildir İşte, müfessirlerin ihtilâfları, oysa ve oysa şu kısma aittir2
? Tefsirlerin öbür olmasının bir öteki sebebi de; “Yaş ve kuru apaçık Kur ’ân ’da yazıldığından, o denize dalan müfessir dalgıçlar mesleği, meşrebi ve anlayışı çapında hakikatler çıkarmasındandır3
Tefsir hakkında özellikle vurgulanan öteki hususları da şöyle sıralayabiliriz:
? İslâm ’ın birincil yıllarında Müslümanlar anlayamadıkları Kur ’ân âyetlerini Peygamber Efendimize (asm) sorarlardı O da, gerekli açıklamaları yapardı Bu Nedenle Rasuli Ekrem (asm), Kur ’ân ’ın ilk müfessiri ünvanını da aldı
? İslâm âleminde birincil tefsirler Arapça ’dan Arapça ’ya, sonradan gereksinim duyuldukça öteki dillere çevrilmeye ve tefsir başlandı
? Kur ’ân, İslâmiyetin, Müslümanların yayılmasına paralel olarak önce Doğu, sonradan Batı dillerinde de yorumlandı Ülkemizde ise, bolca tefsirler yapılmıştır
? Kur ’ân âyetleri biri birini tefsir eder4 Ayrıca, sahihdürüst hadîsler de onu tefsir eder ve etmeye yeter5 İyi bir müfessir ayrıca hadîs ilminde de uzmandır
? Süre büyük bir müfessirdir6 Kur ’ân ’ın gerçekleri de gün geçtikçe, ilim ilerledikçe daha berrak bir tarzda ortaya çıkmakta ve Kur ’ân gençleşmekte, tâzeliğini korumaktadır
Dipnotlar:
1 Bediüzzaman Said Nursî, Şuâlar, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1999, s 374
2 Bediüzzaman, İşarâtü ’lİ ’câz, s 68
3 Bediüzzaman, Sözler, s 151, 431
4 Bediüzzaman, Mesneviî Nûriye, s 119
5 Bediüzzaman, Muhakemât, s 12, 22
6 Bediüzzaman, Age, s 25
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirnicealem üyesi olmak için tıklayınız