teknolojinin olumlu ve olumsuz etkileri
Teknolojinin Faydaları
1 Herbert Simon teknolojiyi insanın kendi yapay ic dunyasıyla dış cevre (doğa) arasında bir arayuz olarak gormektedir
2 Carnegie Komisyonunun bu konuyla ilgili vardığı sonuc şoyledir: Teknoloji oğretimde yardımcı bir rol ustlenmelidir, oğretimin amacı haline getirilmemelidir
Teknoloji sadece var olduğu icin kullanılmaya calışılmamalı ya da teknoloji kullanılmadığında cağ dışı kalınacakmış gibi bir korkuya kapılmamalıdır Bizler, gelişmiş teknoloji kullanımının oğretimde doyum ve başarıya ulaşabilmek icin tek başına yeterli olduğuna inanmıyoruz Bircok ders icin donemde birkac saatlik teknoloji desteği yeterli olmaktadır Bazı dersler icin teknoloji, donemin yarısından coğunda kullanılabilir; ama butun bir donemde boylesine bir teknoloji desteğine ihtiyac duyulabileceği ders sayısı yok denebilecek kadar azdır
3 Eğitimi etkileyen teknolojik gelişmeleri tartışan cok fazla yayın, makale vardır Bunlar arasında dikkat cekici olanlar aşağıya cıkarılmıştır
a) Alfabe, insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi, ve saklaması icin entelektuel bir arac olmuştur Kağıdın icadı ve yazım araclarının geliştirilmesi, alfabe yardımıyla yapılan işlemlerin daha kolay gercekleştirilebildiği bir sureci başlatmıştır Kitap, bircok sayfadan oluşan, değişik tasarımlara sahip, sunmak istediği bilgiyi sıralı olarak veren bir arac olarak duşunulebilir Kısaca kitap, teknik acıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi vermek istediği bilgiden farklı bir yapıya sahip bir aractır Matbaanın icadından sonra kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir arac oldu Karatahta hem oğrencinin hem de oğretmenin aynı anda aynı konu uzerinde calışabilmesine olanak sağlayan ilk sınıf ici iletişim araclarından birisidir Okul otobusu oğrencilerin uzak yerlerden oğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun eğitim ortamının sağlanması acısından bir oğretim aracı olarak gorulebilir
b) Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parcası olarak gormektedir Şoyle der: eğer eğitim her yonuyle oğretmen, oğrenci, ve cevre arasındaki bir iletişim ağı olarak gorulurse, o zaman oğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada onemli bir gorevi olduğu anlaşılabilir
c) Indiana University'den Robert Heinich oğretmenlerin eğitim teknolojisine yaklaşımlarını şoyle dile getirmektedir:
Peter Drucker'in bir makalesinde soyledikleri buyuk oranda yanlış anlaşılmıştır; bu makalede kısaca şoyle denmekteydi: oğrenme ve oğretme, yeni yontemlerden, hayatın başka hicbir safhasının etkilenmeyeceği kadar derinden etkilenecektir İnsanoğlunun en muhafazakar olduğu bu eski oğretme sanatında yeni yaklaşımlara, yontem ve araclara ihtiyac vardır Bu yeni geliştirilecek yontemler sayesinde, oğretmenler beceri ve yeterliliklerini arttırarak daha etkili olacaklardır Bu sayede oğretme, henuz aracları ile gunumuze ayak uyduramamış geleneksel bir sanat olsa da, sıradan bir insanın ustun bir performans sergileyebilmesini olanaklı kılacaktır Yanlış anlaşıldığından bahsettim; cunku bircok eğitimci bu makaleyi okuduktan sonra başlarını sallayacak ve kullanılacak araclar sayesinde sınıf icerisinde oğrenim başarısının artacağını duşuneceklerdir Fakat burada asıl soylenmek istenen, ancak oğretim teknolojileri kullanıldığında sıradan bir insanın ustun bir performans gosterebileceğidir; yoksa gelişmiş teknoloji kullanmak tek başına yeterli olmayacaktır
TEKNOLOJİNİN ZARARLARI
1) Teknolojik aletlerin bir kısmının zararlarının yanında yararları da vardır ancak; Hiroşima ve Nagazakiye atılan atom bombalarının hala bir yararı bulunamamıştır Şu an bile dunyada 27000 nukleer silah var ve bunlardan 4000i her an harekete gecebilir
2) Cernobil kazası, radyasyon yayan cep telefonları, teknolojinin buyuk icatlarından biri olan sigara nedeniyle teknoloji, kurbanlarını tedavi etmekle zaten yukumludur Ancak gunumuzde uygulanan kemoterapi bir cok tedavi yontemi hastalığın kendisinden daha kotudur
3) Bir cok cocuk ve yetişkin bilgisayar karşısında fazlasıyla zaman gecirmektedir Bunun sonucunda da bel fıtığı, boyun fıtığı, bel ve boyun ağrıları, obezite gibi hastalıklar ortaya cıkabilmektedir Teknoloji bu hastalıkları tedavi edebilse de hastaların cektiği acıların bedeli asla odenemez
4) Cıkan bir cok yeni urun bize kulturumuzu unutmuştur Fast food adı verilen hızlı yemekler yuzunden, Turk mutfak kulturu buyuk zararlar gormuştur Teknoloji sayesinde dilimize yeni giren, ve MSNce konuşulan sozcukler Turkcemizi bozmaktadır
5) Teknoloji yuzunden fabrikalarda calışan bir cok insan işsiz kalmıştır Ayrıca yine teknoloji yuzunden, nalburluk, kabavcılık, kunduracılık gibi bir cok meslek unutulmuştur
6) Gezegenimizin en buyuk sorunu olan Kuresel ısınma felaketine teknoloji sebep olmuştur
Teknolojinin Faydaları
1 Herbert Simon teknolojiyi insanın kendi yapay ic dunyasıyla dış cevre (doğa) arasında bir arayuz olarak gormektedir
2 Carnegie Komisyonunun bu konuyla ilgili vardığı sonuc şoyledir: Teknoloji oğretimde yardımcı bir rol ustlenmelidir, oğretimin amacı haline getirilmemelidir
Teknoloji sadece var olduğu icin kullanılmaya calışılmamalı ya da teknoloji kullanılmadığında cağ dışı kalınacakmış gibi bir korkuya kapılmamalıdır Bizler, gelişmiş teknoloji kullanımının oğretimde doyum ve başarıya ulaşabilmek icin tek başına yeterli olduğuna inanmıyoruz Bircok ders icin donemde birkac saatlik teknoloji desteği yeterli olmaktadır Bazı dersler icin teknoloji, donemin yarısından coğunda kullanılabilir; ama butun bir donemde boylesine bir teknoloji desteğine ihtiyac duyulabileceği ders sayısı yok denebilecek kadar azdır
3 Eğitimi etkileyen teknolojik gelişmeleri tartışan cok fazla yayın, makale vardır Bunlar arasında dikkat cekici olanlar aşağıya cıkarılmıştır
a) Alfabe, insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi, ve saklaması icin entelektuel bir arac olmuştur Kağıdın icadı ve yazım araclarının geliştirilmesi, alfabe yardımıyla yapılan işlemlerin daha kolay gercekleştirilebildiği bir sureci başlatmıştır Kitap, bircok sayfadan oluşan, değişik tasarımlara sahip, sunmak istediği bilgiyi sıralı olarak veren bir arac olarak duşunulebilir Kısaca kitap, teknik acıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi vermek istediği bilgiden farklı bir yapıya sahip bir aractır Matbaanın icadından sonra kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir arac oldu Karatahta hem oğrencinin hem de oğretmenin aynı anda aynı konu uzerinde calışabilmesine olanak sağlayan ilk sınıf ici iletişim araclarından birisidir Okul otobusu oğrencilerin uzak yerlerden oğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun eğitim ortamının sağlanması acısından bir oğretim aracı olarak gorulebilir
b) Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parcası olarak gormektedir Şoyle der: eğer eğitim her yonuyle oğretmen, oğrenci, ve cevre arasındaki bir iletişim ağı olarak gorulurse, o zaman oğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada onemli bir gorevi olduğu anlaşılabilir
c) Indiana University'den Robert Heinich oğretmenlerin eğitim teknolojisine yaklaşımlarını şoyle dile getirmektedir:
Peter Drucker'in bir makalesinde soyledikleri buyuk oranda yanlış anlaşılmıştır; bu makalede kısaca şoyle denmekteydi: oğrenme ve oğretme, yeni yontemlerden, hayatın başka hicbir safhasının etkilenmeyeceği kadar derinden etkilenecektir İnsanoğlunun en muhafazakar olduğu bu eski oğretme sanatında yeni yaklaşımlara, yontem ve araclara ihtiyac vardır Bu yeni geliştirilecek yontemler sayesinde, oğretmenler beceri ve yeterliliklerini arttırarak daha etkili olacaklardır Bu sayede oğretme, henuz aracları ile gunumuze ayak uyduramamış geleneksel bir sanat olsa da, sıradan bir insanın ustun bir performans sergileyebilmesini olanaklı kılacaktır Yanlış anlaşıldığından bahsettim; cunku bircok eğitimci bu makaleyi okuduktan sonra başlarını sallayacak ve kullanılacak araclar sayesinde sınıf icerisinde oğrenim başarısının artacağını duşuneceklerdir Fakat burada asıl soylenmek istenen, ancak oğretim teknolojileri kullanıldığında sıradan bir insanın ustun bir performans gosterebileceğidir; yoksa gelişmiş teknoloji kullanmak tek başına yeterli olmayacaktır
TEKNOLOJİNİN ZARARLARI
1) Teknolojik aletlerin bir kısmının zararlarının yanında yararları da vardır ancak; Hiroşima ve Nagazakiye atılan atom bombalarının hala bir yararı bulunamamıştır Şu an bile dunyada 27000 nukleer silah var ve bunlardan 4000i her an harekete gecebilir
2) Cernobil kazası, radyasyon yayan cep telefonları, teknolojinin buyuk icatlarından biri olan sigara nedeniyle teknoloji, kurbanlarını tedavi etmekle zaten yukumludur Ancak gunumuzde uygulanan kemoterapi bir cok tedavi yontemi hastalığın kendisinden daha kotudur
3) Bir cok cocuk ve yetişkin bilgisayar karşısında fazlasıyla zaman gecirmektedir Bunun sonucunda da bel fıtığı, boyun fıtığı, bel ve boyun ağrıları, obezite gibi hastalıklar ortaya cıkabilmektedir Teknoloji bu hastalıkları tedavi edebilse de hastaların cektiği acıların bedeli asla odenemez
4) Cıkan bir cok yeni urun bize kulturumuzu unutmuştur Fast food adı verilen hızlı yemekler yuzunden, Turk mutfak kulturu buyuk zararlar gormuştur Teknoloji sayesinde dilimize yeni giren, ve MSNce konuşulan sozcukler Turkcemizi bozmaktadır
5) Teknoloji yuzunden fabrikalarda calışan bir cok insan işsiz kalmıştır Ayrıca yine teknoloji yuzunden, nalburluk, kabavcılık, kunduracılık gibi bir cok meslek unutulmuştur
6) Gezegenimizin en buyuk sorunu olan Kuresel ısınma felaketine teknoloji sebep olmuştur