Temizlik İle İlgili kompozisyonlar
Temizlikle İlgili yazılar
Ağac yaşken eğilir, demiş gecmişteki bilge atalarımız Kurumuş ağac kolay kolay eğilmez, zorlansa da kırılır İnsanlar da tıpkı ağac gibidir Kişilikleri daha kucukken şekillendiği icin gelişimin hızlı olduğu donemde istenilen değişiklik yapılabilir ve verilmek istenen şekil oluşturulabilir Fakat belli bir yaştan sonra cocuğun kişilik yapısı oturduğu icin, artık değiştirmek guc olur, hatta imkansız olabilir
Ozellikle temizlik alışkanlığı cocukluktan itibaren verilirse, yaşam boyu temizliğe onem veren biri olur; ama bu alışkanlığı kendisi kazanır diye duşunulurse, cocuğun bu alışkanlığı kazanması zor olur
Cocuklukta temizliğin onemi kavratılmamış birey, butun yaşamında bu onemi anlayamaz ve temiz olma adına pek bir gayret gosteremez Yemeklerden once ellerini yıkama alışkanlığını cocukken edinemeyen kişi, yetişkinlikte de bunu edinemez Eğer sosyal bir ortamdaysa, mahcup olmamak icin yıkar; ama yalnızken ellerini yıkama gereği duymaz Banyo yapmanın onemini cocukken kavrayan biri, yıkanmak icin cok sık banyo yapar, ama bu alışkanlığı olmayan birey, eşinin veya başka birinin dayatmasıyla banyo yapar
Her konuda olduğu gibi temizlikte de cocuklar, buyudukleri ortamlardaki insanları model alırlar Eğer ornek aldığı kişiler duzen ve temizliğe gereken onemi veriyorlarsa, cocukta da bu alışkanlıklar gelişir Temizlik ve duzen alışkanlığının en iyi edinildiği yer, aile ortamıdır Ailedeki bireylerin temizliğe verdikleri onem olcusunde cocukta temizlik alışkanlığı gelişir Ailede temizlik fazla onemsenmiyorsa, cocuk da temizliğe gereken onemi vermeyecektir Eğer okulda cocuğun oğretmenleri temizliğin gerekliliğini cocuğa kavratırlarsa, bu alışkanlık gelişir; ama istenilen duzeyde olmayabilir; cunku bu tur alışkanlıklar okul oncesi donemde kokleşir ve kalıcılık kazanır Ayrıca okulda kazandırılmak istenen alışkanlık evde desteklenmezse, o alışkanlığın olumlu yonde gelişmesi guc olur
Cocuğa temizlik alışkanlığı kazandırmak cok kolaydır; cocuğun kişilik gelişimi yeni oluştuğu icin, soylenen her şeyi cok cabuk kavrar ve birkac kez tekrar ettirilen davranışı alışkanlık haline getirmekte zorlanmaz Yediği cikolatanın ambalajını yere atan cocuk, doğru bir bicimde yonlendirilmezse davranışı sureklilik kazanır Birkac kez uyarılarak ne yapması gerektiği soylendiğinde ise, cocuk doğru davranışı kısa surede oğrenir
Temizlik ve duzen konusunda ebeveyn tarafından obsesif davranışlar sergilenmesi de cocukta olumsuz bir temizlik anlayışı geliştirir Bu nedenle olcuyu kacırmamakta her zaman yarar vardır Cocuğu takıntılı bir kişilik kazanmasına yol acabilen bazı davranışlar şoyle sıralanabilir:
Bebeğin altını değiştirirken, annenin burnunu kapatma, yuzunu buruşturma gibi davranışlarla tiksindiğini belirtmesi,
Ustu başı kirlenmesin diye cocuğun sokakta oynamasına izin verilmemesi,
Cocuğun uzerindeki kucuk ve onemsiz bir lekenin abartılması,
Gunde birkac defa banyo yaptırma,
Bir kere giydiği giysiyi yıkamadan giydirmeme vb
Belli aralıklarla cocuğa banyo yaptırılmalı, kendi yemeğini yiyecek bir duruma geldiği zaman, yemekten once ve sonra ellerini yıkaması sağlanmalı, giysileri gerekli durumlarda değiştirilmeli ve temizlikle ilgili diğer temel alışkanlıkları kazanması sağlanmalıdır Duzenli olmak, temizlikle doğrudan bağlantılı bir alışkanlık olduğundan dolayı, temizlikle beraber duzen alışkanlığının da cocuğa kazandırılması gerekir Temizlik alışkanlığı gelişen bir cocuk duzenli olur, temizliğe onem vermeyen cocuk, duzenli de olamaz Cıkardığı corabı evin herhangi bir koşesine atan, yemek yedikten sonra masayı olduğu gibi bırakan, banyodan sonra banyoyu dağınık halde terk eden, yatağını toplamayan bir cocuğun temizlik anlayışı da sağlıklı gelişmez
Duzen kavramı da temizlik gibi cocukluktan itibaren kazandırılmalıdır Cocuk, uc yaşına geldiğinde annesiyle birlikte yatağını toplamaya başlamalıdır Kullandığı eşyaları olması gereken yerlere bırakmalıdır Bircok anne vardır ki, butun zamanını cocuklarının dokuntulerini toplamakla gecirir Bazı anneler cocuklarının yaptıkları işi beğenmezler, cocuk işi yaptıktan sonra, anne aynı şeyi yeniden yapar Bu durum cocukta ozguven kaybına yol acabilir; cunku kendisine verilen işi beceremediğini duşunur Ayrıca kendisinden sonra annesi yaptığı icin diğer butun ev işlerinde de gereken ozeni ve onemi
Cocuk, verilen işi istenilen duzeyde bağımsız yapıncaya kadar anne cocukla birlikte yapmalıdır Orneğin yatağı toplarken, sofrayı kaldırırken, banyoyu temizlerken anne cocuğa yardım etmelidir Bu tur işlerde cocuk annesiyle birlikte calışırsa, işi daha cabuk oğrenir ve alışkanlık haline getirir
Cocuğa verilmesi gereken oncelikli temizlik alışanlığı, kişisel bakımla ilgili olmalı; yani elyuz, baş, vucut ve giysi temizliği Sabah uyanır uyanmaz eliniyuzunu yıkamalı, yemeklerden once ve sonra ellerini yıkamalı, tuvalet temizliğini yapmalı, tuvaletten sonra ellerini bol su ve sabunla yıkamalı, belli aralıklarla banyo yapmalı, kirlenen giysilerini değiştirmelidir
Diş temizliği de oldukca onemlidir Diş fırcalama alışkanlığı edinebilmesi icin, cocuğa iki yaşından itibaren sadece fırcayla dişlerini fırcalaması oğretilmeli, 34 yaşından itibaren de cok az miktarda macunla dişlerini fırcalaması sağlanmalıdır
Temizlik alışkanlığı, bireyin hem beden sağlığı hem de sosyal hayata uyumu icin gereklidir Temizliğe dikkat etmeyen kişi, hem cok sık hastalanır hem de yaşadığı sosyal cevre tarafından dışlanır
Alıntı
Temizlikle İlgili yazılar
Ağac yaşken eğilir, demiş gecmişteki bilge atalarımız Kurumuş ağac kolay kolay eğilmez, zorlansa da kırılır İnsanlar da tıpkı ağac gibidir Kişilikleri daha kucukken şekillendiği icin gelişimin hızlı olduğu donemde istenilen değişiklik yapılabilir ve verilmek istenen şekil oluşturulabilir Fakat belli bir yaştan sonra cocuğun kişilik yapısı oturduğu icin, artık değiştirmek guc olur, hatta imkansız olabilir
Ozellikle temizlik alışkanlığı cocukluktan itibaren verilirse, yaşam boyu temizliğe onem veren biri olur; ama bu alışkanlığı kendisi kazanır diye duşunulurse, cocuğun bu alışkanlığı kazanması zor olur
Cocuklukta temizliğin onemi kavratılmamış birey, butun yaşamında bu onemi anlayamaz ve temiz olma adına pek bir gayret gosteremez Yemeklerden once ellerini yıkama alışkanlığını cocukken edinemeyen kişi, yetişkinlikte de bunu edinemez Eğer sosyal bir ortamdaysa, mahcup olmamak icin yıkar; ama yalnızken ellerini yıkama gereği duymaz Banyo yapmanın onemini cocukken kavrayan biri, yıkanmak icin cok sık banyo yapar, ama bu alışkanlığı olmayan birey, eşinin veya başka birinin dayatmasıyla banyo yapar
Her konuda olduğu gibi temizlikte de cocuklar, buyudukleri ortamlardaki insanları model alırlar Eğer ornek aldığı kişiler duzen ve temizliğe gereken onemi veriyorlarsa, cocukta da bu alışkanlıklar gelişir Temizlik ve duzen alışkanlığının en iyi edinildiği yer, aile ortamıdır Ailedeki bireylerin temizliğe verdikleri onem olcusunde cocukta temizlik alışkanlığı gelişir Ailede temizlik fazla onemsenmiyorsa, cocuk da temizliğe gereken onemi vermeyecektir Eğer okulda cocuğun oğretmenleri temizliğin gerekliliğini cocuğa kavratırlarsa, bu alışkanlık gelişir; ama istenilen duzeyde olmayabilir; cunku bu tur alışkanlıklar okul oncesi donemde kokleşir ve kalıcılık kazanır Ayrıca okulda kazandırılmak istenen alışkanlık evde desteklenmezse, o alışkanlığın olumlu yonde gelişmesi guc olur
Cocuğa temizlik alışkanlığı kazandırmak cok kolaydır; cocuğun kişilik gelişimi yeni oluştuğu icin, soylenen her şeyi cok cabuk kavrar ve birkac kez tekrar ettirilen davranışı alışkanlık haline getirmekte zorlanmaz Yediği cikolatanın ambalajını yere atan cocuk, doğru bir bicimde yonlendirilmezse davranışı sureklilik kazanır Birkac kez uyarılarak ne yapması gerektiği soylendiğinde ise, cocuk doğru davranışı kısa surede oğrenir
Temizlik ve duzen konusunda ebeveyn tarafından obsesif davranışlar sergilenmesi de cocukta olumsuz bir temizlik anlayışı geliştirir Bu nedenle olcuyu kacırmamakta her zaman yarar vardır Cocuğu takıntılı bir kişilik kazanmasına yol acabilen bazı davranışlar şoyle sıralanabilir:
Bebeğin altını değiştirirken, annenin burnunu kapatma, yuzunu buruşturma gibi davranışlarla tiksindiğini belirtmesi,
Ustu başı kirlenmesin diye cocuğun sokakta oynamasına izin verilmemesi,
Cocuğun uzerindeki kucuk ve onemsiz bir lekenin abartılması,
Gunde birkac defa banyo yaptırma,
Bir kere giydiği giysiyi yıkamadan giydirmeme vb
Belli aralıklarla cocuğa banyo yaptırılmalı, kendi yemeğini yiyecek bir duruma geldiği zaman, yemekten once ve sonra ellerini yıkaması sağlanmalı, giysileri gerekli durumlarda değiştirilmeli ve temizlikle ilgili diğer temel alışkanlıkları kazanması sağlanmalıdır Duzenli olmak, temizlikle doğrudan bağlantılı bir alışkanlık olduğundan dolayı, temizlikle beraber duzen alışkanlığının da cocuğa kazandırılması gerekir Temizlik alışkanlığı gelişen bir cocuk duzenli olur, temizliğe onem vermeyen cocuk, duzenli de olamaz Cıkardığı corabı evin herhangi bir koşesine atan, yemek yedikten sonra masayı olduğu gibi bırakan, banyodan sonra banyoyu dağınık halde terk eden, yatağını toplamayan bir cocuğun temizlik anlayışı da sağlıklı gelişmez
Duzen kavramı da temizlik gibi cocukluktan itibaren kazandırılmalıdır Cocuk, uc yaşına geldiğinde annesiyle birlikte yatağını toplamaya başlamalıdır Kullandığı eşyaları olması gereken yerlere bırakmalıdır Bircok anne vardır ki, butun zamanını cocuklarının dokuntulerini toplamakla gecirir Bazı anneler cocuklarının yaptıkları işi beğenmezler, cocuk işi yaptıktan sonra, anne aynı şeyi yeniden yapar Bu durum cocukta ozguven kaybına yol acabilir; cunku kendisine verilen işi beceremediğini duşunur Ayrıca kendisinden sonra annesi yaptığı icin diğer butun ev işlerinde de gereken ozeni ve onemi
Cocuk, verilen işi istenilen duzeyde bağımsız yapıncaya kadar anne cocukla birlikte yapmalıdır Orneğin yatağı toplarken, sofrayı kaldırırken, banyoyu temizlerken anne cocuğa yardım etmelidir Bu tur işlerde cocuk annesiyle birlikte calışırsa, işi daha cabuk oğrenir ve alışkanlık haline getirir
Cocuğa verilmesi gereken oncelikli temizlik alışanlığı, kişisel bakımla ilgili olmalı; yani elyuz, baş, vucut ve giysi temizliği Sabah uyanır uyanmaz eliniyuzunu yıkamalı, yemeklerden once ve sonra ellerini yıkamalı, tuvalet temizliğini yapmalı, tuvaletten sonra ellerini bol su ve sabunla yıkamalı, belli aralıklarla banyo yapmalı, kirlenen giysilerini değiştirmelidir
Diş temizliği de oldukca onemlidir Diş fırcalama alışkanlığı edinebilmesi icin, cocuğa iki yaşından itibaren sadece fırcayla dişlerini fırcalaması oğretilmeli, 34 yaşından itibaren de cok az miktarda macunla dişlerini fırcalaması sağlanmalıdır
Temizlik alışkanlığı, bireyin hem beden sağlığı hem de sosyal hayata uyumu icin gereklidir Temizliğe dikkat etmeyen kişi, hem cok sık hastalanır hem de yaşadığı sosyal cevre tarafından dışlanır
Alıntı